Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat startet i ny jobb, og på min avdeling er det visst fast takst med kaffe og kake på tampen av fredagene. Å kjøpe inn kake går på rundgang, og betales av den som kjøper. Jeg spiser av ulike årsaker aldri kaker, men er det sært av meg å si at så lenge jeg sitter der kun med kaffen min kommer jeg ikke til å være med på "kaketurnusen"? Jeg har jo ikke lyst til å bli sett på som sær heller, men jeg synes liksom ikke det føles rettferdig at jeg skal være med på å betale for noe som alle andre enn meg nyter godt av.

Anonymkode: e2fec...d72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha kjøpt kake uansett om jeg spiste den eller ikke. Virker litt sært å ikke være med på dette - spesielt siden du er ny på jobben. For meg er det viktig å bli en del av fellesskapet og da må man faktisk gjøre slike ting.

Anonymkode: 243cc...5a2

• Liker 28
Skrevet

Er ikke mange fredager du trenger å kjøpe kake eller noe annet til fredagskaffen i året, så akkurat det kan du koste på kollegaene dine i året.

Anonymkode: 9d355...fbf

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde kjøpt kake og da ikke spist selv. Siden du er med på kakepausen med kaffen din, syns jeg du burde bidra. Etterhvert behøver du kanskje ikke møte opp på pausen lengre siden du ikke spiser kake, og kan da muligens slutte å være med på spleisinga. Da har du i alle fall vært med i starten, og de andre vil ikke syns at det er sårart at du ikke er med lengre.

Anonymkode: 0a986...02a

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke stille med noen annen form for kosemat du også kan spise i stedet for kake når det er din tur? Ellers tenker jeg som de over at jeg ville kjøpt kake, hvertfall i starten, å stille seg utenfor etablerte fellesskapsrutiner når man er ny i jobben kan veldig fort bli oppfattet som litt sært.

• Liker 8
Skrevet

Jeg spiser heller ikke kake og har jobbet på et sted der dette var vanlig. Når det var min tur kjøpte jeg inn frukt og laget fruktfat. Ble veldig godt mottatt det også 😊

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi hadde en som nekta å være med på fredagskaffen, han ble sett på som litt sær. Jeg ville ha kjøpt inn og ikke spist selv, med mindre du har veldig dårlig økonomi, Det skal kanskje ikke mye godt til heller? Hos oss holdt det med en kjekspakke eller noe. 

Anonymkode: d8c85...bc2

• Liker 6
Skrevet
Wit skrev (2 timer siden):

Jeg spiser heller ikke kake og har jobbet på et sted der dette var vanlig. Når det var min tur kjøpte jeg inn frukt og laget fruktfat. Ble veldig godt mottatt det også 😊

Samme gjorde jeg. 

Anonymkode: 8dedf...ca7

Skrevet

Sånne ting burde egentlig ikke gå på rundgang på jobben for selv om det ikke er tvang, så føles det som tvang fordi man blir ansett som rar om man ikke deltar. Jobben burde dekke det.

Jeg støtter meg på de andre som sier at du burde være med på runden, men når det er din tur så kjøper du inn noe som DU liker. Om noen kommenterer at det ikke er kake, så får du si at du ikke spiser kake, men at du gjerne vil være med å bidra på fredagkaffien også. Om de ikke liker ditt bidrag så kanskje de sier du kan slippe å være med. Men ikke føl deg tvunget til å kjøpe kake når du ikke spiser det.

• Liker 5
Skrevet

Takk for svar!

Vi er seks på avdelingen, så veldig sjelden blir det jo ikke for min del.  Jeg har veldig dårlig økonomi, og det, sammen med at jeg ikke spiser kake eller søtsaker, gjør at det gnager meg litt å måtte bidra. Samtidig som jeg selvsagt ser at jeg fort kan bli oppfattet som sær. Et fruktfat hadde garantert ført til hevede øyenbryn. De er tydelige på at det er søtsaker som gjelder. 

Jaja, jeg får gå for kjeks, som tross alt er et rimeligere alternativ (nei, jeg akter virkelig ikke å bruke fritiden min på å stå hjemme og bake for å få ned utgiften), og håpe jeg slipper unna med det. For min del hadde en kaffekopp til det hyggelige samværet vært mer enn nok. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde gjort det til jeg ble litt varm i trøya på jobb. Etterhvert kjenner du miljøet bedre og det blir lettere å eventuelt protestere mot hyppigheten eller valget av kos:)

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig bidratt i en sosial ordning som eksisterer på arbeidsplassen når jeg begynner dere som nyansatt. Hvis frukt ikke er aktuelt, så kan du jo gå for kjeks, is med peanøtter og nonstop, eller bake en toro brownies og servere is til (koster lite). Så kjipt med nye kolleger som setter seg på bakbeina sosialt og ikke vil bidra med en gang de har skrevet under kontrakten. 

Anonymkode: 25e30...495

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar!

Vi er seks på avdelingen, så veldig sjelden blir det jo ikke for min del.  Jeg har veldig dårlig økonomi, og det, sammen med at jeg ikke spiser kake eller søtsaker, gjør at det gnager meg litt å måtte bidra. Samtidig som jeg selvsagt ser at jeg fort kan bli oppfattet som sær. Et fruktfat hadde garantert ført til hevede øyenbryn. De er tydelige på at det er søtsaker som gjelder. 

Jaja, jeg får gå for kjeks, som tross alt er et rimeligere alternativ (nei, jeg akter virkelig ikke å bruke fritiden min på å stå hjemme og bake for å få ned utgiften), og håpe jeg slipper unna med det. For min del hadde en kaffekopp til det hyggelige samværet vært mer enn nok. 

Du vil bli oppfattet som sær. Bare for å spare noen hundrelapper i året.

Anonymkode: a3ec7...9d9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar!

Kjøper du en pakke kjeks så blir det ca 120 kr i året. Det er snakk om en gang annenhver måned, og det er ikke ofte.

Anonymkode: 9d355...fbf

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at du bør vise deg villig til å bidra. Hvis du serverer fruktfat eller is, så kommer kanskje spørsmålet opp i en eller annen variant "Hvorfor er det ikke kake?" Da kan du svare som sant er, at du ikke liker kake og aldri spiser kake, så derfor ville du heller servere noe annet. Men at du egentlig er fornøyd med bare kaffe. Kanskje de skjønner hintet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde hatt lyst å gjøre opprør selv. Jeg spiser ikke kaker og søtt. Og synes kulturen med kake hver fredag, junkfood på kvelden, snoping på lørdag, er ganske forkastelig. 

Men enig i at jeg som ny ikke hadde hatt lyst til å bli oppfattet som sær. 

Hva sier de til for eksempel kesam og bær? Eventuelt hadde jeg bakt noe helt enkelt (ser du ikke ønsker det, men enkelte ting tar null tid), som en kanelstang, eller brownies (fra pose). Eller kjøpt is. 

Anonymkode: 8d502...0b9

• Liker 5
Skrevet

Oppskårede grønnsaker og dip er det flere som har her når det er fredagskos. 

En kan også bare kjøpe inn litt godteri... eller ha iskrem, fruktfat som nevnt over. Det MÅ ikke være kake

• Liker 2
Skrevet

Syns det er en helt syk ordning. Ja det er gøy med litt kos på fredager, men om jeg måtte kjøpe kake til jobb hver sjette fredag tror jeg ikke jeg ville jobbet der. 

Jeg er alenemor, full jobb og egen leilighet. Pengene trenger jeg til meg og mitt. Blir feil og ha shoppestopp for meg selv, men kjøpe kake til jobb liksom. 

Anonymkode: 9f28c...469

• Liker 8
Gjest Muffin man
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samtidig som jeg selvsagt ser at jeg fort kan bli oppfattet som sær

Å bli oppfattet som en som ikke er villig til å bidra for fellesskapet er en litt kjip posisjon å ta i en så liten avdeling. Spesielt i en slik ordning som er bygget på solidaritet. som fort kan være viktig for det sosiale for hele gruppen. Her må man nesten se lengre enn sin egen nese.

Å bake en kake på fritiden, en fruktsalat eller å kjøpe en is er vel ikke en så stor utgift at en persons økonomi burde velte av den grunn. Vi lever faktisk i Norge. Er vanligvis ikke for at man skal la seg presse på denne måten, men kom igjen...

Skrevet

Ta med noe diabetesvennlig 😄😄

Anonymkode: 0db16...cdb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...