Melpomene Skrevet 19. mars 2022 Forfatter #41 Skrevet 19. mars 2022 Ja, da ble det null av tre mulige for Norge under BAFTA. Men jeg kan ikke annet enn å glede meg helt enormt over at Joanna Scanlan fikk beste kvinnelige hoved, After Love var et stort høydepunkt for meg ❤️ Ikke overrasket, men veldig skuffet over at Belfast tok beste britiske over Ali & Ava, After Love og Boiling Point, som jeg personlig synes var langt bedre filmer. Generelt var det få store overraskelser for min del, gledelig at Troy Kotsur tok beste mannlige birolle, og skuffende at Boiling Point ikke fikk beste casting. Har ikke sett The Harder They Fall, så kan egentlig ikke ha noen mening om beste debut. Skuffet over at Delbonnel ikke fikk beste cinematography for The Tragedy of Macbeth, dog burde han ha gode muligheter for å ta Oscar. Ingen overraskelse at The Power of the Dog tok beste film og Campion beste regi (jeg ville selv stemt på hhv Licorice Pizza og Hamaguchi), og jeg tipper det blir likt utfall på Oscar også. Kjedelig med så kraftig forkortet TV-sending, særlig siden så mange av de som mottok priser i de kategoriene som ble kuttet fra sendinga faktisk var til stede og kunne ta imot personlig Men skjønner jo også at seere flest kanskje er mer interessert i hvem som vinner beste skuespiller og beste film enn produksjonsdesign, lyd og kortfilm. Alternativt kunne de kanskje gjort tilgjengelig en lengre utgave på iPlayer feks. Ble prisutdelinga vist på norsk TV?
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #42 Skrevet 19. mars 2022 Det er jo nesten ingen av disse filmene på Netflix / Viaplay 😫 Anonymkode: c05d9...953
Melpomene Skrevet 19. mars 2022 Forfatter #43 Skrevet 19. mars 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo nesten ingen av disse filmene på Netflix / Viaplay 😫 Anonymkode: c05d9...953 The Power of the Dog, The Lost Daughter, tick, tick...BOOM!, Don't Look Up, The Mitchells vs the Machines, The Hand of God, Passing og en del av kortfilmene er på Netflix, men du har kanskje sett dem allerede. En god del av de nominerte er også ganske nye og går nok fortsatt på kino, tror jeg. Hvilke har du mest lyst til å se? Kanskje noen her kan hjelpe med å finne hvor du kan se dem
kvikksand9 Skrevet 22. mars 2022 #44 Skrevet 22. mars 2022 Melpomene skrev (På 7.3.2022 den 16.14): Så bra at du endelig fikk sett Licorice Pizza Jeg hadde mange av de samme tankene som du beskriver. Synes det var mange påbegynte tråder som ikke fikk så mye uttelling som de kanskje kunne, og hele filmen virket litt mer komfortabelt tilbakelent i nostalgi enn en oppriktig søken etter å gå dypere inn i tematikken. Jeg smilte godt av vannseng-bedriften, hadde vannseng selv som tenåring (arvet av eldre søskenbarn som var fjortiser på 80-tallet) og følte en merkelig nostalgi til en tid jeg ikke har opplevd, så filmen var absolutt koselig og fin å se på. Vi så den i 35mm på kino, som absolutt høynet opplevelsen, tror den vil føles ganske mye flatere når jeg ser den igjen på TV hjemme. Jeg tror kanskje noe av det jeg likte aller best var de helsprø minirollene til Bradley Cooper og Sean Penn, men savnet litt mer engasjement i gjennomgående narrativ, og disse scenene føltes som de var hektet på uten noen klar tanke. Så ja, totalinntrykket var litt både og. Den ligger for meg ganske høyt av de nominerte, men det sier mer om nivået på de øvrige nominasjonene enn filmen i seg selv. Jeg lurer også på om jeg gikk inn med veldig konkrete forventninger fordi det er Paul Thomas Anderson. Noen ganger skulle jeg ønske jeg kunne se filmer uten å vite hvem som har regissert dem før etterpå Heh, jeg forventet nesten at Swan Song skulle svanestupe inn i en Black Mirror-episode mot slutten, og det var veldig godt å se at den ikke endte sånn Jeg tror absolutt Sorkin trenger å la noen andre ta regi; han har en måte å skrive på som ikke alltid helt treffer meg, men det er i det minste ikke ulidelig selvapplauderende når det finnes et kritisk filter i mellom. Grøsser ved tanken på hvordan The Social Network ville sett ut uten Fincher. Det sagt, jeg likte Kidman veldig godt, og er svak for henne generelt. Jeg liker ikke måten Sorkin regisserer henne (rettere sagt, jeg liker ikke måten han regisserer noen), og jeg synes hun kjemper ufortjent mye i motbakke, som er leit å se. Det som var skikkelig merkelig var at jeg fikk veldig sterke assosiasjoner til rollen hun spilte i Bewitched (2005), og jeg lurer på om det egentlig er noen likhetstrekk eller om hjernen min bare tenkte at "all amerikansk sitcom er mye det samme" Men så var hun også herlig sjarmerende i Bewitched, så det er ikke noe negativt Blir ikke overrasket om hun tar prisen, og unner henne det absolutt om så. Selv har jeg Kristen Stewart foran Kidman som favoritt (av de jeg har sett så langt). Synes hun var helt kanon i Spencer. Hvem er din favoritt så langt av damene? Så spent på Flugt Den er fortsatt veldig dyr å leie, venter litt for å se om den går ned i pris denne uka. Men må få sett den før helga uansett, nå er det jo snart BAFTA! Anbefaler varmt Waltz With Bashir hvis du snubler over den. Den er brutal og føles tidvis kynisk, men en tjent kynisme som jeg personlig synes var veldig fascinerende. Ari Folman er også ute med en ny film i disse dager; Where is Anne Frank, som er basert på Anne Franks fantasivenn Kitty. Så ut som den var rimelig godt mottatt under tiff, så blir spennende å se hvordan den er Jeg har heller ikke sett Parallel Mothers ennå. Har et ganske ambivalent forhold til Almodóvar, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hvorfor. Noen ganger føles det som at han skriver kvinner fra et pussig kuriøst standpunkt, litt som noe mytisk som må studeres klinisk og på avstand, og som ikke helt tilhører det menneskelige planet. Men, det hender han skriver menn på samme måte også, så det kan godt hende jeg bare sliter med å få karakterene hans til å klikke på plass. Spent på å høre hva du synes når du har sett den! Har du likt andre filmer du har sett av ham? Nå har Ali & Ava endelig kommet på kino her, så håper å få sett den veldig snart Hørte intervju med Clio Barnard på to podcaster nylig i forbindelse med lanseringen, og jeg elsker måten hun snakker om arbeidet sitt på. Har med skam å melde ikke sett noen av de tidligere filmene hennes heller, så det får bli neste prosjekt. Glemte denne tråden litt 😅 Synes du sette spikeren på hodet når du sier filmen manglet engasjement i gjennomgående narrativ, enig! Ååå, skulle ønske jeg også så filmen 35mm på kino. Heldig! Ja, enig. Elsker Kidman, synes hun spilte godt. Hun overbeviste ikke meg helt som en "sitcom dronning", men skylder dette på Sorkin jeg også 😅 Har ikke sett Bewitched, men har muligens ikke gått glipp av noe? Jeg likte Stewart i Spencer, men etter å ha sett flere av filmene hennes, så bringer hun de samme skuespillerteknikk fra de tidligere rollene (samme motorikk gjennom hendene sine, sinnsbevegelse), men en nominasjon var absolutt fortjent. Nå ser det ut som Jessica Chastain er frontrunner, og jeg hadde ikke vært sur om hun vant! Hun var helt fantastisk, trist at filmen var middelmådig. Jeg må dermed si at jeg tror Olivia Colman er favoritten min i år! Likte også filmen veldig godt! Fikk du sett Flugt? Føler filmen er ekstra relevant i disse tider når diskusjon dreier seg om "hvilken verdi har en flyktning", og begreper rundt "lykkejeger" og "menn på flukt" er oppe på dagsorden. Synes det var en virkelig godt didaktisk film. Enig i hva du sier Almodóvar. Karakterene og handlingene er oftest litt for melodramatiske. Må si at jeg ble forelsket i ham igjen etter Pain and Glory. Den elsket jeg. Kanskje fordi filmen var semi-autobiografisk, derfor føltes filmen litt mer ekte? Håper å få sett filmen denne uken på kino. Ali & Ava er på listen min. Den går faktisk på kino her også, så muligens jeg kan få sett den snart. Likte "Dark River", veldig tydelig at hun er en visuell regissør. Historien var ikke den sterkeste. Er dermed spent på "Ali & Ava". Har også sett The Souvenir: Part II, den likte jeg veldig godt, mye bedre enn del 1. Sett den? Spent på Oscar, kan det være at CODA vinner beste film? Den vant Annual Producers Guild (PGA). Glad for at "Belfast" har mistet momentum den hadde. Jeg tror "The power of the Dog" vinner.
Melpomene Skrevet 25. mars 2022 Forfatter #45 Skrevet 25. mars 2022 On 3/22/2022 at 10:15 PM, kvikksand9 said: Glemte denne tråden litt 😅 Synes du sette spikeren på hodet når du sier filmen manglet engasjement i gjennomgående narrativ, enig! Ååå, skulle ønske jeg også så filmen 35mm på kino. Heldig! Ja, enig. Elsker Kidman, synes hun spilte godt. Hun overbeviste ikke meg helt som en "sitcom dronning", men skylder dette på Sorkin jeg også 😅 Har ikke sett Bewitched, men har muligens ikke gått glipp av noe? Jeg likte Stewart i Spencer, men etter å ha sett flere av filmene hennes, så bringer hun de samme skuespillerteknikk fra de tidligere rollene (samme motorikk gjennom hendene sine, sinnsbevegelse), men en nominasjon var absolutt fortjent. Nå ser det ut som Jessica Chastain er frontrunner, og jeg hadde ikke vært sur om hun vant! Hun var helt fantastisk, trist at filmen var middelmådig. Jeg må dermed si at jeg tror Olivia Colman er favoritten min i år! Likte også filmen veldig godt! Fikk du sett Flugt? Føler filmen er ekstra relevant i disse tider når diskusjon dreier seg om "hvilken verdi har en flyktning", og begreper rundt "lykkejeger" og "menn på flukt" er oppe på dagsorden. Synes det var en virkelig godt didaktisk film. Enig i hva du sier Almodóvar. Karakterene og handlingene er oftest litt for melodramatiske. Må si at jeg ble forelsket i ham igjen etter Pain and Glory. Den elsket jeg. Kanskje fordi filmen var semi-autobiografisk, derfor føltes filmen litt mer ekte? Håper å få sett filmen denne uken på kino. Ali & Ava er på listen min. Den går faktisk på kino her også, så muligens jeg kan få sett den snart. Likte "Dark River", veldig tydelig at hun er en visuell regissør. Historien var ikke den sterkeste. Er dermed spent på "Ali & Ava". Har også sett The Souvenir: Part II, den likte jeg veldig godt, mye bedre enn del 1. Sett den? Spent på Oscar, kan det være at CODA vinner beste film? Den vant Annual Producers Guild (PGA). Glad for at "Belfast" har mistet momentum den hadde. Jeg tror "The power of the Dog" vinner. Det er en lokal indie-kino i byen jeg bor som ganske ofte viser film i 35mm, så det er alltid stas å få med seg De er gode på Q&A-events, har egen årlig festival, viser både superpopulære og "glemte" klassikere, har førpremierer på arthouse-film og masse annet, så jeg bruker mye tid der Hehe, ja, Bewitched er en ganske intetsigende sukkersøt liten sak, jeg ville ikke rent ned dørene for å se den. Kanskje som del av en Kidman completionist challenge? Jeg ser hva du mener om Stewart, og det ser ut som at Bella Swan hang i kroppen hennes fryktelig lenge etter Twilight-serien var over, som et slags kinetisk trauma. I den første filmen er hun så stramt overregissert at hun like gjerne kunne hatt på seg tvangstrøye med sjokkhalsbånd, og det ble ikke stort bedre etter skifte av regissør for da var jo fysikken i karakteren allerede satt. Å spille en karakter helt strippet for personlighet er nok en håpløs oppgave uansett, og man kan jo spørre seg hvorfor i alle dager det var nødvendig å lage film av de bøkene (selvsagt fordi $$$$), men både hun og Pattinson har hatt en salig jobb med å riste av seg så karriere-drepende roller som de to der. Jeg begynte å se virkelig forskjell i Personal Shopper (selv om jeg ikke var overveldende begeistret for selve filmen), og med Spencer føltes det enda mer tydelig, særlig siden det også er en rolle som er fanget av ytre definisjoner med lite rom for bevegelse - men hun har vokst mye som skuespiller og responderer mye bedre på det denne gangen. Jeg synes hun var strålende, men jeg kan også veldig lett skjønne at ikke alle er like begeistret - hun vil kanskje alltid være litt "marmite" tror jeg? Jeg har ikke sett The Eyes of Tammy Faye ennå, men den kom på Disney+ på onsdag, så da rekker jeg det nok før søndag Har likt Chastain godt i ting jeg har sett henne i før, så har høye forhåpninger til at hun gjør en god jobb selv om jeg har hørt ganske mye blandet om selve filmen. Blir spennende! Olivia Colman er ❤️. Hun ville 100% vært mitt toppvalg om ikke Stewart var nominert. Håper å se mer samarbeid mellom henne og Maggie Gyllenhall i fremtiden, tror det er et vinner-team! (Og Jessie Buckley, såklart) Ja, vi fikk endelig sett Flugt og himmel og hav for en film! Så enig med deg i det du sier om tanker rundt hva en flyktning er/er verdt, og tror det er veldig mange som kunne hatt svært godt av å se den filmen. Jeg får helt vondt i magen hver gang jeg ser uttalelser om "lykkejegere" og "stridsføre unge menn", og historier som "Amin" er utrolig viktig å løfte frem som en motvekt og levd sannhet. Bare det at animasjonsformatet ble valgt fordi det var den eneste måten han selv kunne fortelle historien på sier litt om hvor prekært dette er. Selv om jeg frykter at den ikke kommer til å vinne noe på Oscar heller, håper jeg i det minste at nominasjonene skaper litt blest så flere velger å se den. Pain and Glory har jeg ikke fått sett ennå, men den står på ønskelista mi Så den nye kortfilmen hans med Tilda Swinton, The Human Voice, den likte jeg ganske godt. Mye på grunn av Swinton da, jeg er enormt svak for henne. Ali & Ava er herlig, håper du får sett den på kino Jeg har ikke sett Dark River ennå, men likte The Selfish Giant og The Arbor. Jepp, likte også The Souvenir: part II bedre enn den første, haha! Skal se begge to på nytt når del to kommer på strømming, så jeg får hele historien mer sammenhengende, innså at det var litt for lenge siden jeg så del en. Jeg tror også The Power of the Dog har denne i lomma, men det er jo spennende å se hvordan CODA fosser frem sånn helt på tampen: "it's the little film that could". Jeg synes CODA var veldig sjarmerende, selv om den nok havner bak både Drive My Car og Nightmare Alley om jeg fikk velge. Og ja, Belfast er nok ute av dansen nå, jeg er fortsatt utrolig skuffet over at den tok beste britiske på BAFTA. Leste Best Picture Hustings i Guardian om hvorfor Belfast bør vinne, og det hørtes mest ut som en lang liste med "kritikere sier, men..." mot alle innvendinger man kunne drømme opp om filmen. Altså, om filmen virkelig treffer, så burde det ikke være nødvendig å forsvare den med nebb og klør Jeg liker virkelig ikke hvordan Branagh instruerer barneskuespillere, han skviser så hardt på alle følelser at gutten ender opp som en Cartoon Network-figur fra 90-tallet, fullstendig i høyspenn hele tiden. Kontrasten til feks Sanz-tvillingene i Petite Maman og Woody Norman i C'mon C'mon blir som natt og dag.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #46 Skrevet 27. mars 2022 https://www.vg.no/rampelys/i/z71jd9/norges-oscar-nominerte-foer-utdelingen-vi-har-vunnet-allerede Typisk uttalelse fra folk som allerede vet at de ikke kommer til å vinne 😂 Vel, ja. Dere bor jo i et fancy hus i LA og skattebetalerne spanderer...Må være seier i seg selv. Anonymkode: c05d9...953
Melpomene Skrevet 27. mars 2022 Forfatter #47 Skrevet 27. mars 2022 Ikke så altfor mange timer igjen til det er tid for å poppe popcorn, så her er min tippe-liste Dropper kortfilmer og beste sang. Actor in a leading role Jeg tipper: Will Smith (King Richard) Jeg ville valgt: Andrew Garfield (tick, tick...BOOM!) Burde vært nominert: Dev Patel (The Green Knight) eller Franz Rogowski (Great Freedom) Actor in a supporting role Jeg tipper: Troy Kotsur (CODA) Jeg ville valgt: Troy Kotsur (CODA) Burde vært nominert: Jason Isaacs (Mass) Actress in a leading role Jeg tipper: Jessica Chastain (The Eyes of Tammy Faye) Jeg ville valgt: Kristen Stewart (Spencer) Burde vært nominert: Tessa Thompson (Passing) eller Tilda Swinton (Memoria) Actress in a supporting role Jeg tipper: Ariana DeBose (West Side Story) Jeg ville valgt: Jessie Buckley (The Lost Daughter) (veldig knepent foran Ariana DeBose) Burde vært nominert: Ann Dowd (Mass), Ruth Negga (Passing) eller Kathryn Hunter (The Tragedy of Macbeth) Animated feature Jeg tipper: Encanto Jeg ville valgt: Flugt Cinematography Jeg tipper: Bruno Delbonnel (The Tragedy of Macbeth) Jeg ville valgt: Bruno Delbonnel (The Tragedy of Macbeth) Burde vært nominert: Claire Mathon (Spencer) Costume design Jeg tipper: Cruella Jeg ville valgt: Nightmare Alley Burde vært nominert: Spencer Directing Jeg tipper: Jane Campion (The Power of the Dog) Jeg ville valgt: Ryusuke Hamaguchi (Drive My Car) Burde vært nominert: Céline Sciamma (Petite Maman) og Rebecca Hall (Passing) Documentary Jeg tipper: Summer of Soul Jeg ville valgt: Flugt Editing Jeg tipper: The Power of the Dog Jeg ville valgt: tick, tick...BOOM! Burde vært nominert: The Green Knight International feature Jeg tipper: Drive My Car Jeg ville valgt: dødt løp mellom Drive My Car og Flugt Burde vært nominert: Petite Maman og Great Freedom Make-up and hairstyling Jeg tipper: The Eyes of Tammy Faye Jeg ville valgt: Cruella Burde vært nominert: Last Night in Soho Original score Jeg tipper: Dune Jeg ville valgt: The Power of the Dog Burde vært nominert: C’mon C’mon Best Picture Jeg tipper: The Power of the Dog Jeg ville valgt: Drive My Car Burde vært nominert: The Green Knight Production design Jeg tipper: Dune Jeg ville valgt: The Tragedy of Macbeth Burde vært nominert: Spencer Sound Jeg tipper: Dune Jeg ville valgt: West Side Story Burde vært nominert: Memoria Visual effects Jeg tipper: Dune Jeg ville valgt: Dune Burde vært nominert: The Matrix Resurrections Original screenplay Jeg tipper: Belfast Jeg ville valgt: Licorice Pizza Burde vært nominert: C’mon C’mon og Mass Adapted screenplay Jeg tipper: CODA Jeg ville valgt: Drive My Car Burde vært nominert: The Green Knight 3
kvikksand9 Skrevet 29. mars 2022 #48 Skrevet 29. mars 2022 Melpomene skrev (På 27.3.2022 den 16.21): Ikke så altfor mange timer igjen til det er tid for å poppe popcorn, så her er min tippe-liste Dropper kortfilmer og beste sang. Actor in a leading role Jeg tipper: Will Smith (King Richard) Jeg ville valgt: Andrew Garfield (tick, tick...BOOM!) Burde vært nominert: Dev Patel (The Green Knight) eller Franz Rogowski (Great Freedom) Actor in a supporting role Jeg tipper: Troy Kotsur (CODA) Jeg ville valgt: Troy Kotsur (CODA) Burde vært nominert: Jason Isaacs (Mass) Actress in a leading role Jeg tipper: Jessica Chastain (The Eyes of Tammy Faye) Jeg ville valgt: Kristen Stewart (Spencer) Burde vært nominert: Tessa Thompson (Passing) eller Tilda Swinton (Memoria) Actress in a supporting role Jeg tipper: Ariana DeBose (West Side Story) Jeg ville valgt: Jessie Buckley (The Lost Daughter) (veldig knepent foran Ariana DeBose) Burde vært nominert: Ann Dowd (Mass), Ruth Negga (Passing) eller Kathryn Hunter (The Tragedy of Macbeth) Animated feature Jeg tipper: Encanto Jeg ville valgt: Flugt Cinematography Jeg tipper: Bruno Delbonnel (The Tragedy of Macbeth) Jeg ville valgt: Bruno Delbonnel (The Tragedy of Macbeth) Burde vært nominert: Claire Mathon (Spencer) Costume design Jeg tipper: Cruella Jeg ville valgt: Nightmare Alley Burde vært nominert: Spencer Directing Jeg tipper: Jane Campion (The Power of the Dog) Jeg ville valgt: Ryusuke Hamaguchi (Drive My Car) Burde vært nominert: Céline Sciamma (Petite Maman) og Rebecca Hall (Passing) Documentary Jeg tipper: Summer of Soul Jeg ville valgt: Flugt Editing Jeg tipper: The Power of the Dog Jeg ville valgt: tick, tick...BOOM! Burde vært nominert: The Green Knight International feature Jeg tipper: Drive My Car Jeg ville valgt: dødt løp mellom Drive My Car og Flugt Burde vært nominert: Petite Maman og Great Freedom Make-up and hairstyling Jeg tipper: The Eyes of Tammy Faye Jeg ville valgt: Cruella Burde vært nominert: Last Night in Soho Original score Jeg tipper: Dune Jeg ville valgt: The Power of the Dog Burde vært nominert: C’mon C’mon Best Picture Jeg tipper: The Power of the Dog Jeg ville valgt: Drive My Car Burde vært nominert: The Green Knight Production design Jeg tipper: Dune Jeg ville valgt: The Tragedy of Macbeth Burde vært nominert: Spencer Sound Jeg tipper: Dune Jeg ville valgt: West Side Story Burde vært nominert: Memoria Visual effects Jeg tipper: Dune Jeg ville valgt: Dune Burde vært nominert: The Matrix Resurrections Original screenplay Jeg tipper: Belfast Jeg ville valgt: Licorice Pizza Burde vært nominert: C’mon C’mon og Mass Adapted screenplay Jeg tipper: CODA Jeg ville valgt: Drive My Car Burde vært nominert: The Green Knight Bra ballot! 15/18 ser det ut som? Det var litt av en utdeling 🙈 elsker drama, men fokuset ble jo helt bort etter Will Smith vs Chris Rock. Selv om jeg synes reaksjonen til Will var overdramatisk, hvertfall under en formel seremoni, mener jeg også at Chris Rock burde slutte å bruke kvinner som en punchline. Noe som han har gjort i flere tiår? Føler vi i Norge har nulltoleranse for "bitchslap", husker bare når Christos Tsiolkas boken "The slap" ble adaptert til serie. Virker som om andre land synes "jaja, det er vel ikke så ille". Uansett, var ganske så forutsigbar utdeling(?). Ble faktisk "litt" sjokkert at Coda vant(selv om den hadde bygget momentum de siste dagene). "Grei" film, men filmen var jo en Disney film for hele familien. Såååå konvensjonell, men det er vel kanskje det som faller i smak?
Melpomene Skrevet 5. april 2022 Forfatter #49 Skrevet 5. april 2022 On 3/29/2022 at 9:45 PM, kvikksand9 said: Bra ballot! 15/18 ser det ut som? Det var litt av en utdeling 🙈 elsker drama, men fokuset ble jo helt bort etter Will Smith vs Chris Rock. Selv om jeg synes reaksjonen til Will var overdramatisk, hvertfall under en formel seremoni, mener jeg også at Chris Rock burde slutte å bruke kvinner som en punchline. Noe som han har gjort i flere tiår? Føler vi i Norge har nulltoleranse for "bitchslap", husker bare når Christos Tsiolkas boken "The slap" ble adaptert til serie. Virker som om andre land synes "jaja, det er vel ikke så ille". Uansett, var ganske så forutsigbar utdeling(?). Ble faktisk "litt" sjokkert at Coda vant(selv om den hadde bygget momentum de siste dagene). "Grei" film, men filmen var jo en Disney film for hele familien. Såååå konvensjonell, men det er vel kanskje det som faller i smak? Heh, var lett å tippe i år tydeligvis Ingen virkelig store overraskelser, kanskje foruten beste film. Jeg har allerede skrevet dette i en annen tråd, men ja, for meg er det tristeste at hele Smith/Rock-fiaskoen overskygget Summer of Soul. Enig i at Rock burde slutte å bruke kvinner som punchline - mulig han var en frisk komiker for femten år siden, men nå virker materialet hans trøtt og uinspirert. Så ja, middelmådig skuespiller klapser til middelmådig komiker og tar all oppmerksomhet vekk fra strålende dokumentar som burde vært midtpunktet i akkurat den delen av kvelden. Ja, CODA er nok et trygt valg på mange måter, og også muligens et veldig fornuftig valg for akademiet all den tid de ønsker å være mer relevante for "vanlige" seere. På mange måter faller de ofte litt mellom to stoler; vinnerfilmene blir altfor ofte prestisjedrama som folk flest ikke har interesse av, men som samtidig ikke er skarpe nok til at de engasjerer de mer dedikerte cinefile. Jeg synes CODA var helt grei personlig - i overkant sukkersøt med noen vel lettvinte løsninger, men også med plenty sjarm og hjerte og godt arbeid av blant annet Troy Kotsur, Marlee Matlin og Emilia Jones. Hva angår representasjon er det et lite steg i en god retning, selv om jeg synes det nok var potensiale for en langt mer interessant historie enn det som utspilte seg (personlig var jeg mye mer investert i utfordringene med fiskebåten og hvordan familien ble ekskludert og tidvis rundlurt på grunn av hørselshemmingen). Helt ærlig synes jeg kanskje A Quiet Place (både del en og del to) er mer interessant hva angår representasjon av døve og hørselshemmede, men en familievennlig coming-of-age komedie med musikk er jo ganske mye lettere å selge til et bredt publikum enn sci-fi/horror Forresten, vet ikke om du allerede har sett, men jeg leste denne artikkelen og tenkte på deg Intervju med Audrey Diwan og Annie Ernaux om Happening: https://www.theguardian.com/film/2022/apr/03/audrey-diwan-annie-ernaux-happening-interview
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #50 Skrevet 7. april 2022 hvis det ikke hadde vært for alt det tullet rundt Will Smith, så ville jeg ikke en gang ha visst at det faktisk skulle vært noen sånn utdeling nå i det hele tatt... Anonymkode: fc12d...b8e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå