Gå til innhold

Oscar og BAFTA 2022

Fremhevede innlegg

Skrevet
Melpomene skrev (1 time siden):

Jeg tror helt klart jeg er den sære ang The Power of the Dog, og jeg skal se den en gang til før prisutdelingene for å utfordre min egen kritikk, jeg liker å gjøre det når jeg kommer ut av en film med en veldig bastant mening ene eller andre veien. Men jeg er glad for å se at Kirsten Dunst ble Oscar-nominert. Og ikke minst Johnny Greenwood for musikken, som var det jeg likte aller best med filmen.
Føler ganske likt som deg om Belfast tror jeg, jeg er generelt lite begeistret for Branagh som regissør (han ødela Poirot helt for meg), og hele filmen lukter som Oscar-åte. Tror det var et personlig og viktig prosjekt for ham å få fortelle denne historien, men det gjør det ikke automatisk interessant for alle andre dessverre.

100% enig ang både Passing og Mass, begge to var store 2021-høydepunkter her. Kunne også ønsket meg best actor-nom til Dev Patel og både original score, adapted screenplay og cinematography for The Green Knight. Og litt synd C'mon C'mon ble oversett, men ikke akkurat noen overraskelse. Mulig Licorice Pizza fyller "indie-kvoten" for i år :icon_lol:

Jeg tror Sciamma kan være litt - i mangel av et bedre ord - 'marmite', og selv om metodikken og filmspråket hennes funker 100% for meg  har jeg like stor forståelse for at det overhodet ikke funker for andre. Og det er det som er så artig med film, hvor subjektivt og individuelt det er. (Min andre favorittregissør er Christian Petzold, og det er mye av det samme med ham; allergisk mot tekstlig eksposisjon og veldig glad i symbolikk, dobling og allusjon. Jeg synes han er hakket hvassere enn Sciamma, men så er han også eldre og har lengre erfaring) En stor årsak til at jeg skulle likt å se Petite Maman som kandidat til beste film er at den har 'tillatt for alle'/U-merking, slik at det er noe så sjelden som en film alle kan se, uten at det er en film som har barn eller familie som målgruppe. Men, smaken er som baken, alt er subjektivt, og jeg gleder meg til å se de nominerte filmene jeg ikke har rukket ennå :)

Har du sett Being the Ricardos, forresten? Lurer på å se den i kveld, har dog litt lunkne forventninger.

Ja, jeg forstår hva du mener! Håper den faller bedre i smak neste gang, om ikke- så er det helt greit også :) Ja, Johnny Greenwood musikken er nydelig!
Vet ikke hvordan Branagh har greid å lure Hollywood til å tro at han er flink regissør. Belfast virker mer som en film som bærer på alle andre egenskaper som klipping, skuespill, lyddesign, produksjonsdesign og lyd til å virke som filmen er godt regissert, når den er helt allminnelig? Virker mer som "achievement nominasjon".

JA! The Green Knight fortjente virkelig en cinematography nominasjon! Også trist med C'mon C'mon, hadde et lite håp at de skulle greie å snike seg inn under beste musikk. Er det ikke National medlemmene som står bak den? Virker rett og slett som A24 har vært dårlig til å markedsføre sine filmer i år, er vel bare The Tragedy of Macbeth som har fått nominasjon i år fra de?
Ja, et godt poeng der om Sciamma. Jeg liker faktisk Petzold, men de to siste filmene Transit og Undine har ikke falt helt i smak.
Det er faktisk helt sant! Så Petite Maman under "seniorkino", disse gamlingene hadde forventet en "søt feelgood-film". Det er liten gjenganger hos hennes filmer, vet ikke helt hvem filmen er egnet til, desto bedre det :) 
Ikke sant, og det er forskjellig på å ikke like en film og dermed påstå at den er dårlig.

Ja, jeg synes faktisk Being the Ricardos "grei+". Det er flyt i dialogen, artig konsept, noen ting ble litt repeterende og kjedelig. Likte kommunistisk delen, men falt litt bort fra handlingen. 
Kidman og Bardem spiller veldig bra, men ifølge amerikanske publikum som har fulgt Lucille Ball og Dezi var dette tydeligvis en dårlig presentasjon(?) Jeg vet ingenting om dem 😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet
23 hours ago, kvikksand9 said:

Ja, jeg forstår hva du mener! Håper den faller bedre i smak neste gang, om ikke- så er det helt greit også :) Ja, Johnny Greenwood musikken er nydelig!
Vet ikke hvordan Branagh har greid å lure Hollywood til å tro at han er flink regissør. Belfast virker mer som en film som bærer på alle andre egenskaper som klipping, skuespill, lyddesign, produksjonsdesign og lyd til å virke som filmen er godt regissert, når den er helt allminnelig? Virker mer som "achievement nominasjon".

JA! The Green Knight fortjente virkelig en cinematography nominasjon! Også trist med C'mon C'mon, hadde et lite håp at de skulle greie å snike seg inn under beste musikk. Er det ikke National medlemmene som står bak den? Virker rett og slett som A24 har vært dårlig til å markedsføre sine filmer i år, er vel bare The Tragedy of Macbeth som har fått nominasjon i år fra de?
Ja, et godt poeng der om Sciamma. Jeg liker faktisk Petzold, men de to siste filmene Transit og Undine har ikke falt helt i smak.
Det er faktisk helt sant! Så Petite Maman under "seniorkino", disse gamlingene hadde forventet en "søt feelgood-film". Det er liten gjenganger hos hennes filmer, vet ikke helt hvem filmen er egnet til, desto bedre det :) 
Ikke sant, og det er forskjellig på å ikke like en film og dermed påstå at den er dårlig.

Ja, jeg synes faktisk Being the Ricardos "grei+". Det er flyt i dialogen, artig konsept, noen ting ble litt repeterende og kjedelig. Likte kommunistisk delen, men falt litt bort fra handlingen. 
Kidman og Bardem spiller veldig bra, men ifølge amerikanske publikum som har fulgt Lucille Ball og Dezi var dette tydeligvis en dårlig presentasjon(?) Jeg vet ingenting om dem 😅

Hørte nylig noen sa på en podcast (husker ikke hvilken, men det var mest sannsynlig noe med Mark Kermode) at Branagh var i ferd med å sette rekord i å bli nominert i flest forskjellige Oscar-kategorier, så kanskje noen i Academy hadde samme tanke da de stemte ;) Neida, den spiller vel på nok hjertestrenger til å gli rett inn som nok en typisk Oscar-film, som favner bredt og gleder mange, men ikke treffer helt hos meg. Jeg synes ikke det er svakt håndverk, men det er heller ikke noe unikt - det er helt trygt, ordinært, gjennomført gjennomsnittlig. Det var et par scener som føltes litt uferdige, men ikke noe kritisk nok til at jeg ville kalt det direkte slurvete heller. Jeg gikk inn med medium forhåpninger og kom ut med medium tilfredsstillelse, og en ganske tydelig magefølelse om at den ville være en sterk kandidat til flere priser jeg personlig ikke ville gitt den.

Tror du har et poeng om markedsføringen til A24, fullt mulig at de rett og slett ikke har prioritert noen utstrakt Oscar-kampanje i år. De hadde flott uttelling i fjor med Minari, men i år har flere gode filmer tilsynelatende flydd helt under radaren. Har ikke sett verken The Souvenir Part II eller Lamb ennå, men fra hva jeg har lest og hørt kunne de to nok også vært aktuelle i enkelte kategorier (Lamb var vel muligens på langlista til internasjonal film, som Islands representant). The Tragedy of Macbeth har jeg heller ikke sett ennå, men tenkte umiddelbart at den ville være en ganske selvsagt kandidat. Shakespeare og Coen med den rollelista nominerer seg kanskje selv :fnise: Spent på å se den. (Føles fortsatt litt rart med Coen uten Roger Deakins, men Bruno Delbonnel gjorde flott arbeid med Inside Llewyn Davis, så det er nok et naturlig videre samarbeid, selv om jeg personlig er innmari svak for Deakins.)
Enig, musikken i C'mon C'mon (Dessner-brødrene fra The Nationals, du har helt rett) kunne godt fått oppmerksomhet, og jeg synes regien var flott. Godt manus også.

Skal ærlig innrømme at jeg var direkte nervøs da jeg først gikk for å se Transit. Hvordan han skulle lukke trilogien etter Barbara og Phoenix føltes nervepirrende på mange måter, og det var rart å skulle se en film av ham uten Nina Hoss. Jeg likte den godt, men det var vanskelig å se noe som helst etter Phoenix uten å ville sammenligne, akkurat som om han hopper etter sin egen fallskjerm. Spent på Red Sky, den nye trilogien som åpnet med Undine skal etter sigende handle om elementene og tyske folkelegender i en urban kontekst (Undine var vann og Red Sky blir visstnok ild). Blir nok utsatt en stund til pga covid, riktignok.

Bredbåndet streika her i går, så ble ikke noe strømming på meg, men skal ha det du sier i bakhodet når jeg får sett Being the Ricardos :)  Vi så A Quiet Place Part II på DVD istedet, og jeg unner virkelig Millicent Simmonds EE-prisen fra BAFTA om hun får den. Hun er bare knallgod, så tydelig og likevel nyansert i intensjonsspill, kroppslig så veldig tilstede og godt balansert i alt det fysiske arbeidet som jo blir både viktig og tydelig i begge A Quiet Place filmene. Svært dyktig ung dame, gleder meg til å se mer av henne i årene som kommer.

Skrevet

For de som er interessert, kan The Long Goodbye (nominert for beste live action kortfilm Oscar) sees gratis i sin helhet på youtube. Riz Ahmed - som spiller hovedrollen og har skrevet manus - har den liggende ute på sin kanal.

Link til filmen her. (Merk: filmen inneholder scener med brutal vold, ikke egnet for yngre seere)

Skrevet
Melpomene skrev (På 9.2.2022 den 21.43):

For de som er interessert, kan The Long Goodbye (nominert for beste live action kortfilm Oscar) sees gratis i sin helhet på youtube. Riz Ahmed - som spiller hovedrollen og har skrevet manus - har den liggende ute på sin kanal.

Link til filmen her. (Merk: filmen inneholder scener med brutal vold, ikke egnet for yngre seere)

Denne har ventet på!! Takk for linken 😄

Fikk du sett Being the Ricardos? 

Skrevet
On 2/15/2022 at 9:21 PM, kvikksand9 said:

Denne har ventet på!! Takk for linken 😄

Fikk du sett Being the Ricardos? 

Har ennå ikke fått rotet meg til å se den :rodme: Samboeren og jeg har gått over til loddtrekning som metode for å velge film, det blir så mye enklere enn å prøve å ta egne valg, ansvarsfraskrivelsen lenge leve :fnise: Fikk sett The Tragedy of Macbeth omsider, er nesten litt skuffa over at Kathryn Hunter ikke fikk en nom for beste birolle(r). Så langt min favoritt for cinematography og produksjonsdesign hvertfall!

Fant flere nominerte kortfilmer på youtube :) 

The Black Cop (BAFTA British Short)
The Windshield Wiper (Oscar Animated Short)
The Queen of Basketball (Oscar Documentary Short)

Skrevet
Melpomene skrev (På 17.2.2022 den 8.26):

Har ennå ikke fått rotet meg til å se den :rodme: Samboeren og jeg har gått over til loddtrekning som metode for å velge film, det blir så mye enklere enn å prøve å ta egne valg, ansvarsfraskrivelsen lenge leve :fnise: Fikk sett The Tragedy of Macbeth omsider, er nesten litt skuffa over at Kathryn Hunter ikke fikk en nom for beste birolle(r). Så langt min favoritt for cinematography og produksjonsdesign hvertfall!

Fant flere nominerte kortfilmer på youtube :) 

The Black Cop (BAFTA British Short)
The Windshield Wiper (Oscar Animated Short)
The Queen of Basketball (Oscar Documentary Short)

haha, liker metoden deres! Noen ganger kan jeg bruke en hel kveld på å bestemme, og dermed blir det ingen film 😅
Ja, enig! Hadde Hunter hatt en eller to scene ekstra tror hun hadde hatt en real sjanse! Enig med cinematography, tror også den kanskje vinner også?

ååå, takk for linken!! 😄 

Skrevet
On 2/20/2022 at 9:23 PM, kvikksand9 said:

haha, liker metoden deres! Noen ganger kan jeg bruke en hel kveld på å bestemme, og dermed blir det ingen film 😅
Ja, enig! Hadde Hunter hatt en eller to scene ekstra tror hun hadde hatt en real sjanse! Enig med cinematography, tror også den kanskje vinner også?

ååå, takk for linken!! 😄 

Hahaha, ja, ikke sant? :fnise: Det har skjedd et par ganger at vi har brukt evigheter på å velge, og så sovner vi halvveis gjennom en knallgod film fordi klokka bare ...gikk (det flaueste eksemplet på det var Dogville). I går trakk vi Swan Song ut av potten, og den slo veldig godt an. Velfortjent nominasjon til Mahershala Ali, og jeg var vel så bergtatt av Naomie Harris. Har du sett den?

Hunter skal spille Lear på Shakespeare's Globe i London i sommer, og jeg kjemper daglig imot impulsen til å bestille billetter vi egentlig ikke har råd til. Hun er fantastisk ❤️ 

Fikk sett Being the Ricardos omsider, ble akkurat så skuffet som jeg forventet å bli...så kanskje det egentlig ikke heter "skuffet" da :P Den var ikke uten lyspunkt, jeg humret opptil flere ganger, og det var mye fint arbeid i det tekniske men jeg blir så fort mett på gimmickene til Sorkin. Kun én utfordrer igjen til Licorice Pizza i beste orginalmanus-BAFTA, som er King Richard. Er spent på den :) 

Av filmer som er nominert i tre eller flere kategorier mangler jeg nå bare West Side Story, King Richard, Nightmare Alley, House of Gucci, The French Dispatch og Flugt. Mest spent på sistnevnte, hørte et intervju med Jonas Poher Rasmussen fra BFI Southbank forrige uke som virkelig hypet opp forventningene! Jeg elsket Ari Folmans Waltz With Bashir (2008), og har ønsket meg mer film som utforsker dokumentarisk historiefortelling/intervju gjennom animasjon, så håper Flugt blir et høydepunkt. Noen som har sett den? :) 

Skrevet

The Power of the Dog er storfavoritt til beste film og regi: hvorfor? Den har 6.9 på IMDb, og er den av de ti nominerte med desidert lavest score på siden. Er det regissørens kjønn som avgjør? 

Synes også det er synd at Will Smith er frontrunner for beste mannlige skuespiller. Filmen ble nominert til både film og redigering, (i siste kategori over Belfast og Licorice Pizza!), så alt tyder på at vi snakker Oscar-vinner Smith snart. Filmen er så konvensjonell og sentimental, samlebåndsproduksjon uten særpreg... men taktikken til Smith fungerer nok.

Hvor mange andre enn Lady Gaga har vært nominert til samtlige priser på forhånd - men *ikke* blitt Oscar-nominert? 🤔

Anonymkode: 57b6c...f3f

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

The Power of the Dog er storfavoritt til beste film og regi: hvorfor? Den har 6.9 på IMDb, og er den av de ti nominerte med desidert lavest score på siden. Er det regissørens kjønn som avgjør? 

IMDb-score har veldig lite med Oscar å gjøre, og selv om det helt sikkert er akademi-medlemmer som også har bruker der, så ville jeg ikke brukt det som noen pekepinn: akademiet har vel rundt 9500 stemmeberettigede medlemmer, IMDb har 83 millioner brukere - det blir en dråpe i havet uansett. Det er heller ikke usannsynlig at en IMDb-score går opp etter en film har vunnet de største bransjeprisene, dels fordi flere da ser den (og stemmer) og dels fordi de mest populære bransjeprisene har en merkelig slags massesuggesjonseffekt på folks oppfatning av en films kvalitet. Selv har jeg ikke brukt IMDb overhodet de siste 7-8 årene, så jeg har null oversikt over hva som har høy eller lav score der inne av årets titler.

Det er neppe slik at The Power of the Dog av mange ses som favoritt til å vinne fordi den er regissert av en kvinne heller. Skulle det vært et reelt kriterie burde CODA også være i teten. For ikke å snakke om alle de kvinnelige regissørene som har blitt totalt forbigått av akademiet i år, som feks Maggie Gyllenhall, Prano Bailey-Bond, Céline Sciamma, Rebecca Hall, Julia Ducournau, Emma Seligman, Lana Wachowski og Joanna Hogg. Jeg personlig ville rangert alle disse enten på høyde med eller over Campion (basert på fjorårets titler, ikke filmografi totalt sett), men jeg er heller ikke medlem av akademiet og ble altså ikke spurt. Helt ærlig er det trist å se at kvinnelige regissører gang på gang blir oversett, og jeg er pisslei antydninger om at dyktige kvinner blir premiert fordi de er kvinner. Nei, de får priser fordi de er dyktige, fordi de har laget noe som veldig mange av de som har stemmerett så og likte, mot alle odds i et kunstig mannsdominert yrke.

Jeg tror favorittstempelet for The Power of the Dog har aller mest sammenheng med at Netflix veldig ønsker seg sin første beste film-pris, og hvor mye kraft de har lagt inn i kampanjen for sine mest håpefulle titler. Netflix har fått til sammen 27 nominasjoner fordelt på blant annet The Power of the Dog, Don't Look Up, The Lost Daughtertick, tick...BOOM! og The Mitchells vs the Machines, så det er et godt år for dem, og jeg blir svært overrasket om de går hjem tomhendt.

To spørsmål tilbake: Har du sett The Power of the Dog? Hva synes du selv om filmen?

Skrevet
Melpomene skrev (9 timer siden):

IMDb-score har veldig lite med Oscar å gjøre, og selv om det helt sikkert er akademi-medlemmer som også har bruker der, så ville jeg ikke brukt det som noen pekepinn: akademiet har vel rundt 9500 stemmeberettigede medlemmer, IMDb har 83 millioner brukere - det blir en dråpe i havet uansett. Det er heller ikke usannsynlig at en IMDb-score går opp etter en film har vunnet de største bransjeprisene, dels fordi flere da ser den (og stemmer) og dels fordi de mest populære bransjeprisene har en merkelig slags massesuggesjonseffekt på folks oppfatning av en films kvalitet. Selv har jeg ikke brukt IMDb overhodet de siste 7-8 årene, så jeg har null oversikt over hva som har høy eller lav score der inne av årets titler.

Det er neppe slik at The Power of the Dog av mange ses som favoritt til å vinne fordi den er regissert av en kvinne heller. Skulle det vært et reelt kriterie burde CODA også være i teten. For ikke å snakke om alle de kvinnelige regissørene som har blitt totalt forbigått av akademiet i år, som feks Maggie Gyllenhall, Prano Bailey-Bond, Céline Sciamma, Rebecca Hall, Julia Ducournau, Emma Seligman, Lana Wachowski og Joanna Hogg. Jeg personlig ville rangert alle disse enten på høyde med eller over Campion (basert på fjorårets titler, ikke filmografi totalt sett), men jeg er heller ikke medlem av akademiet og ble altså ikke spurt. Helt ærlig er det trist å se at kvinnelige regissører gang på gang blir oversett, og jeg er pisslei antydninger om at dyktige kvinner blir premiert fordi de er kvinner. Nei, de får priser fordi de er dyktige, fordi de har laget noe som veldig mange av de som har stemmerett så og likte, mot alle odds i et kunstig mannsdominert yrke.

Jeg tror favorittstempelet for The Power of the Dog har aller mest sammenheng med at Netflix veldig ønsker seg sin første beste film-pris, og hvor mye kraft de har lagt inn i kampanjen for sine mest håpefulle titler. Netflix har fått til sammen 27 nominasjoner fordelt på blant annet The Power of the Dog, Don't Look Up, The Lost Daughtertick, tick...BOOM! og The Mitchells vs the Machines, så det er et godt år for dem, og jeg blir svært overrasket om de går hjem tomhendt.

To spørsmål tilbake: Har du sett The Power of the Dog? Hva synes du selv om filmen?

Kun Maggie Gyllenhaal og muligens Ducournau hadde vel hatt noen sjanse til å komme med på samme liste som Branagh, Campion og PT Anderson? Dra inn Lana Wachowski der er meningsløst. Den fjerde Matrix-filmen har ingenting i et Oscar-race å gjøre, ikke i kategoriene film og regi!

The Power of the Dog er kjempebra. Har den som nr. 3 av 10 av de nominerte filmene, og har plassert Campion som 3 på beste regi-listen min også. Men jeg elsket Belfast og synes Licorice Pizza er en langt bedre film enn The Power of the Dog totalt sett. Jeg har den rangert som nr. 1 i to kategorien: beste kvinnelige birolle og bearbeidet manus.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2022 den 19.52):

Hvor mange andre enn Lady Gaga har vært nominert til samtlige priser på forhånd - men *ikke* blitt Oscar-nominert? 🤔

Amy Adams- Arrival!

Skrevet
Melpomene skrev (På 23.2.2022 den 11.43):

Hahaha, ja, ikke sant? :fnise: Det har skjedd et par ganger at vi har brukt evigheter på å velge, og så sovner vi halvveis gjennom en knallgod film fordi klokka bare ...gikk (det flaueste eksemplet på det var Dogville). I går trakk vi Swan Song ut av potten, og den slo veldig godt an. Velfortjent nominasjon til Mahershala Ali, og jeg var vel så bergtatt av Naomie Harris. Har du sett den?

Hunter skal spille Lear på Shakespeare's Globe i London i sommer, og jeg kjemper daglig imot impulsen til å bestille billetter vi egentlig ikke har råd til. Hun er fantastisk ❤️ 

Fikk sett Being the Ricardos omsider, ble akkurat så skuffet som jeg forventet å bli...så kanskje det egentlig ikke heter "skuffet" da :P Den var ikke uten lyspunkt, jeg humret opptil flere ganger, og det var mye fint arbeid i det tekniske men jeg blir så fort mett på gimmickene til Sorkin. Kun én utfordrer igjen til Licorice Pizza i beste orginalmanus-BAFTA, som er King Richard. Er spent på den :) 

Av filmer som er nominert i tre eller flere kategorier mangler jeg nå bare West Side Story, King Richard, Nightmare Alley, House of Gucci, The French Dispatch og Flugt. Mest spent på sistnevnte, hørte et intervju med Jonas Poher Rasmussen fra BFI Southbank forrige uke som virkelig hypet opp forventningene! Jeg elsket Ari Folmans Waltz With Bashir (2008), og har ønsket meg mer film som utforsker dokumentarisk historiefortelling/intervju gjennom animasjon, så håper Flugt blir et høydepunkt. Noen som har sett den? :) 

Endelig fikk jeg sett Licorice Pizza!! Den var grei? Likte den egentlig, var kul og rolig. Men synes ikke filmen er på noe som helst måte en "stand-out". Denne kunne like så godt vært en debut film fra Sundance. Var litt irriterende med subplottene som aldri helt utviklet seg. 
Jeg hadde håpet at filmen skulle utvikle seg til noe, enten det var "periode-drama", eller en generasjonsforskjell mellom karakterene. Endte med at jeg koste meg, men ikke noe mer enn det, dessverre. Du synes den også var helt grei? 

Ja! Jeg likte Swan Song, ikke et mesterverk, men interessant premiss som kunne blitt utført litt dypere og bedre, men alt i alt synes jeg det var en god film :)

ååå, så gøy!! misunner deg kjempemasse!!

Ja, du har et godt poeng at Sorkin sine gimmick blir tydligere og tydligere gjennom filmene han sine. Kanskje på tide å få noen andre til å regissere manusene han sine igjen? 
Hva synes du om Kidman sin opptreden?  Muligens hun tar Oscar...

Jeg elsket Flugt! Historien er veldig rørende og gir et veldig godt innblikk i flyktningkrisen og alt logistikken bak det å være en flyktning. Er ikke så veldig erfaren med animasjon, så kan ikke bedømme kvaliteten på det område. 😅 Kanskje jeg burde få sett Waltz With Bashir!

Ja, jeg mangler bare West Side Story og Parallel mothers!

Skrevet
On 2/27/2022 at 12:50 AM, AnonymBruker said:

Kun Maggie Gyllenhaal og muligens Ducournau hadde vel hatt noen sjanse til å komme med på samme liste som Branagh, Campion og PT Anderson? Dra inn Lana Wachowski der er meningsløst. Den fjerde Matrix-filmen har ingenting i et Oscar-race å gjøre, ikke i kategoriene film og regi!

The Power of the Dog er kjempebra. Har den som nr. 3 av 10 av de nominerte filmene, og har plassert Campion som 3 på beste regi-listen min også. Men jeg elsket Belfast og synes Licorice Pizza er en langt bedre film enn The Power of the Dog totalt sett. Jeg har den rangert som nr. 1 i to kategorien: beste kvinnelige birolle og bearbeidet manus.

Hvis du liker filmen godt selv så blir vel IMDb-rating eller regissørens kjønn irrelevant? Det jeg mener er; hvis du liker en film så er det jo forståelig at andre liker den også. Det er det dette koker ned til: personlig smak og hva man (i dette tilfellet akademiet) liker best av X, Y og Z. Eller var det et spørsmål rettet mot bookmakere og statistikk? Isåfall blir svaret at The Power of the Dog er nominert i flest kategorier+beste regi, og statistisk sett gir det visstnok høyere mulighet for å vinne flest stemmer for beste film. Belfast ser ut til å være hakk i hæl, som også er helt logisk, da det er filmen med nest flest nominasjoner+beste regi, delt med West Side Story (Dune faller bak her fordi Villeneuve ikke ble nominert til beste regissør og muligens også fordi sjangerfilm har historisk sett dårligere odds for å vinne beste film). Med forbehold om at jeg kanskje ikke har forstått alt dette riktig, statistikk er ikke min sterke side.

Er veldig klar over at jeg nok likte The Matrix Resurrections veldig mye bedre enn "de fleste" og jeg har tykk nok hud som filmentusiast til at akkurat det tåler jeg veldig fint ;)  Håper du kan tåle andre synspunkter enn dine egne også, uten å avfeie dem som meningsløse?
Det er ingen hemmelighet at det er vanskeligere for såkalt "sjangerfilm" å nå gjennom til Oscar-vurdering enn rene drama, og det må kanskje et generasjonsskifte til før dette kan endre seg. Personlig velger jeg mye heller en (i min mening) vellaget og innovativ meta-horror som Censor over et (i min mening) tannløst og klomsete regissert periode-drama som Belfast, men sannsynligheten er også størst for at langt flere akademi-medlemmer har sett Belfast enn Censor.

I år var det – om jeg husker riktig – 276 filmer som passerte kriteriene for vurdering til beste film (og øvrige kategorier). I år var det også langt færre filmer enn det pleier å være, grunnet at prisutdelingen ble avholdt så sent på året i fjor samt mindre produksjon under covid, så i et normalår er det gjerne mellom 300-400 filmer på den listen. Det er helt usannsynlig at samtlige akademi-medlemmer har sett alle disse filmene, og det er også en helt urimelig forventning, all den tid disse er vanlige mennesker med 24 timer i døgnet. Det vil gjerne være et lite sjikt av denne listen som blir "obligatorisk" for dem å se, altså de filmene som "alle" ser og snakker om, og så blir prioriteringen nedover mest trolig styrt av hva som er mest synlig/best markedsført, samt personlig interesse. Filmer som ikke blir sett blir ikke nominert, og filmer som ikke blir nominert vinner heller ikke – og dermed blir hele seansen også veldig arbitrær. Men det er fortsatt ganske moro, synes jeg da :) 

Skrevet
On 2/28/2022 at 9:35 PM, kvikksand9 said:

Endelig fikk jeg sett Licorice Pizza!! Den var grei? Likte den egentlig, var kul og rolig. Men synes ikke filmen er på noe som helst måte en "stand-out". Denne kunne like så godt vært en debut film fra Sundance. Var litt irriterende med subplottene som aldri helt utviklet seg. 
Jeg hadde håpet at filmen skulle utvikle seg til noe, enten det var "periode-drama", eller en generasjonsforskjell mellom karakterene. Endte med at jeg koste meg, men ikke noe mer enn det, dessverre. Du synes den også var helt grei? 

Ja! Jeg likte Swan Song, ikke et mesterverk, men interessant premiss som kunne blitt utført litt dypere og bedre, men alt i alt synes jeg det var en god film :)

ååå, så gøy!! misunner deg kjempemasse!!

Ja, du har et godt poeng at Sorkin sine gimmick blir tydligere og tydligere gjennom filmene han sine. Kanskje på tide å få noen andre til å regissere manusene han sine igjen? 
Hva synes du om Kidman sin opptreden?  Muligens hun tar Oscar...

Jeg elsket Flugt! Historien er veldig rørende og gir et veldig godt innblikk i flyktningkrisen og alt logistikken bak det å være en flyktning. Er ikke så veldig erfaren med animasjon, så kan ikke bedømme kvaliteten på det område. 😅 Kanskje jeg burde få sett Waltz With Bashir!

Ja, jeg mangler bare West Side Story og Parallel mothers!

Så bra at du endelig fikk sett Licorice Pizza :) Jeg hadde mange av de samme tankene som du beskriver. Synes det var mange påbegynte tråder som ikke fikk så mye uttelling som de kanskje kunne, og hele filmen virket litt mer komfortabelt tilbakelent i nostalgi enn en oppriktig søken etter å gå dypere inn i tematikken. Jeg smilte godt av vannseng-bedriften, hadde vannseng selv som tenåring (arvet av eldre søskenbarn som var fjortiser på 80-tallet) og følte en merkelig nostalgi til en tid jeg ikke har opplevd, så filmen var absolutt koselig og fin å se på. Vi så den i 35mm på kino, som absolutt høynet opplevelsen, tror den vil føles ganske mye flatere når jeg ser den igjen på TV hjemme. Jeg tror kanskje noe av det jeg likte aller best var de helsprø minirollene til Bradley Cooper og Sean Penn, men savnet litt mer engasjement i gjennomgående narrativ, og disse scenene føltes som de var hektet på uten noen klar tanke. Så ja, totalinntrykket var litt både og. Den ligger for meg ganske høyt av de nominerte, men det sier mer om nivået på de øvrige nominasjonene enn filmen i seg selv. Jeg lurer også på om jeg gikk inn med veldig konkrete forventninger fordi det er Paul Thomas Anderson. Noen ganger skulle jeg ønske jeg kunne se filmer uten å vite hvem som har regissert dem før etterpå :P 

Heh, jeg forventet nesten at Swan Song skulle svanestupe inn i en Black Mirror-episode mot slutten, og det var veldig godt å se at den ikke endte sånn :P 

Jeg tror absolutt Sorkin trenger å la noen andre ta regi; han har en måte å skrive på som ikke alltid helt treffer meg, men det er i det minste ikke ulidelig selvapplauderende når det finnes et kritisk filter i mellom. Grøsser ved tanken på hvordan The Social Network ville sett ut uten Fincher.
Det sagt, jeg likte Kidman veldig godt, og er svak for henne generelt. Jeg liker ikke måten Sorkin regisserer henne (rettere sagt, jeg liker ikke måten han regisserer noen), og jeg synes hun kjemper ufortjent mye i motbakke, som er leit å se. Det som var skikkelig merkelig var at jeg fikk veldig sterke assosiasjoner til rollen hun spilte i Bewitched (2005), og jeg lurer på om det egentlig er noen likhetstrekk eller om hjernen min bare tenkte at "all amerikansk sitcom er mye det samme" :fnise: Men så var hun også herlig sjarmerende i Bewitched, så det er ikke noe negativt :)  Blir ikke overrasket om hun tar prisen, og unner henne det absolutt om så. Selv har jeg Kristen Stewart foran Kidman som favoritt (av de jeg har sett så langt). Synes hun var helt kanon i Spencer. Hvem er din favoritt så langt av damene?

Så spent på Flugt :hoppe: Den er fortsatt veldig dyr å leie, venter litt for å se om den går ned i pris denne uka. Men må få sett den før helga uansett, nå er det jo snart BAFTA!
Anbefaler varmt Waltz With Bashir hvis du snubler over den. Den er brutal og føles tidvis kynisk, men en tjent kynisme som jeg personlig synes var veldig fascinerende. Ari Folman er også ute med en ny film i disse dager; Where is Anne Frank, som er basert på Anne Franks fantasivenn Kitty. Så ut som den var rimelig godt mottatt under tiff, så blir spennende å se hvordan den er :) 

Jeg har heller ikke sett Parallel Mothers ennå. Har et ganske ambivalent forhold til Almodóvar, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hvorfor. Noen ganger føles det som at han skriver kvinner fra et pussig kuriøst standpunkt, litt som noe mytisk som må studeres klinisk og på avstand, og som ikke helt tilhører det menneskelige planet. Men, det hender han skriver menn på samme måte også, så det kan godt hende jeg bare sliter med å få karakterene hans til å klikke på plass. Spent på å høre hva du synes når du har sett den! Har du likt andre filmer du har sett av ham?

Nå har Ali & Ava endelig kommet på kino her, så håper å få sett den veldig snart :) Hørte intervju med Clio Barnard på to podcaster nylig i forbindelse med lanseringen, og jeg elsker måten hun snakker om arbeidet sitt på. Har med skam å melde ikke sett noen av de tidligere filmene hennes heller, så det får bli neste prosjekt.

Skrevet

Og, for de spesielt interesserte: samtale mellom filmkritiker Mark Kermode og BAFTA-nominerte Ann Dowd om Mass. Det er enormt mye media overalt om de nominerte filmene, men akkurat denne samtalen fremsto for meg som noe helt spesielt, og Mass er dessverre en film som har fått fryktelig lite oppmerksomhet.
https://play.acast.com/s/kermodeonfilm/186-mass-special-with-ann-dowd

AnonymBruker
Skrevet

Det har vært BAFTA-utdeling i kveld. Ingen priser til "Verdens Verste Menneske".
Joanna Scanlan ("After Love") vant for beste kvinnelige hovedrolle.
Drive My Car for beste "ikke-engelskspråklige".

Ellers kan vinnerne sees her: https://www.bafta.org/film/awards/2022-nominations-winners

Anonymkode: 0f20e...0d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det har vært BAFTA-utdeling i kveld. Ingen priser til "Verdens Verste Menneske".
Joanna Scanlan ("After Love") vant for beste kvinnelige hovedrolle.
Drive My Car for beste "ikke-engelskspråklige".

Ellers kan vinnerne sees her: https://www.bafta.org/film/awards/2022-nominations-winners

Anonymkode: 0f20e...0d1

Bak mål at de ikke vant noe 😡

Anonymkode: 1c66f...d17

AnonymBruker
Skrevet

herregud, er det virkelig noen som følge med på dette tullet fremdeles??    

:bond: 

Anonymkode: fc12d...b8e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2022 den 19.52):

Den sjekker jo alle boksene. *insert* homse-narrativ av en utenlandsk kvinnelig regissør som ikke har peiling på amerikansk historie. Skyt filmen på New Zealand.

Anonymkode: 69f36...804

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...