Gå til innhold

Oscar og BAFTA 2022

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så ikke noen tråd om dette fra før, så jeg starter en! (Beklager til mods hvis det allerede finnes en)

I går kom BAFTA-nominasjonene (link til full liste her), og Oscar-nominasjonene kommer neste uke. Noen som har innspill, tanker, filmer dere synes har blitt urettferdig oversett eller noen som får mer oppmerksomhet enn fortjent? :)  For meg er disse sermoniene ren popcorn-underholdning: uansett hvor overdådig og kleint selvhøytidelig det ofte er, over noe som er totalt subjektivt, så er det også helt uimotståelig :fnise:

Kan ikke si jeg er direkte overrasket over at Mass har blitt nesten helt oversett (foruten Best Supporting til Ann Dowd) siden jeg vet de ikke akkurat hadde budsjett til å fri til komitéene, men synes det er så rart at The Green Knight og Spencer ikke har blitt nominert i en eneste kategori! Litt overrasket over at Olivia Coleman ikke er nominert til beste kvinnelige for The Lost Daughter, og samtidig veldig glad for å se at Tessa Thompson er nominert for PassingHerlig å se litt balanse i kategorien for beste regissør også, ikke ofte det er 50/50 kvinner og menn! Det er fortsatt mange filmer på listene jeg har til gode å se ennå pga sene slippdatoer her i Storbritannia, så det blir noen travle og forhåpentligvis spennende uker fremover med mye film :) 

Jeg vil gjerne høre flere meninger enn mine egne, så hva synes filmentusiastene her inne? :) 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er litt rart at «Dune» fikk en BAFTA-nominasjon for beste film, men ikke «CODA» eller «Drive My Car». Også overrasket over at «Spencer» er forbigått i stillhet, ja. Syntes Stewart gjorde en meget god tolkning av Diana, så jeg hadde trodd en nominasjon var i boks. Gledelig at Renate Reinsve fikk en nominasjon, da 😃

Skrevet
46 minutter siden, Venkman said:

Synes det er litt rart at «Dune» fikk en BAFTA-nominasjon for beste film, men ikke «CODA» eller «Drive My Car». Også overrasket over at «Spencer» er forbigått i stillhet, ja. Syntes Stewart gjorde en meget god tolkning av Diana, så jeg hadde trodd en nominasjon var i boks. Gledelig at Renate Reinsve fikk en nominasjon, da 😃

Helt enig ang. Dune versus CODA! Heldigvis er Drive My Car nominert for beste ikke-engelskspråklige, som ser ut som en solid kategori i år. Hele beste film-kategorien er helt opp ned i forhold til min smak i år, ender nok opp med å vippe mellom Licorice Pizza og Dune som personlig favoritt men ingen av dem er i nærheten av mine topp fem :fnise: For meg er Don't Look Up årets kalkun, og jeg var veldig skuffet over The Power of the Dog. Tipper Belfast vinner.

Kjempeartig å se at Reinsve fikk en nominasjon :) Har med skam å melde ikke sett filmen ennå, men den kommer til en indie-kino i nærheten av der jeg bor om noen uker, så gleder meg veldig!

Skrevet

Takk for denne tråden! Følger alltid med på Oscars. 

Dune er overhyped, synes jeg. Har ikke sett noen av de andre kandidatene...Finnes noen av disse filmene på Netflix eller Viaplay? 

Anonymkode: c05d9...953

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dune er overhyped, synes jeg. Har ikke sett noen av de andre kandidatene...Finnes noen av disse filmene på Netflix eller Viaplay? 

«Power of the Dog» og «Don’t Look Up» er på Netflix. 

Skrevet

Veldig sjokkert over BAFTA nominasjoner, men slik jeg har forstått det, så har de endret stemmerettigheter. Det er nå jury som velger ut fra de nominerte, og når nominerte er blitt valgt - kan alle BAFTA medlemer stemme. 

At ikke Kisten Dunst ble nominert i beste bi-rolle er kriminelt!! Lady Gaga over Oliva Coldman???? 🤯
Kunne gjerne sett "passing" i adaptert manus. Super glad for Julia Docournau er nominert for Titane. The power of the dog og Titane er favorittfilmene mine fra 2021. Likte også veldig godt "The lost Daughter", Spencer var bra(elsket Jackie, så forventingene var litt for høye). Belfast og Dine var helt ok. Don´t look up fortjener ingenting!!
Glad for å  "Happening" bli nominert for beste regi. Ikke sett filmen, men hendelsen av Annie Ernaux(som filmen er basert på)  er en av mine favorittbøker. 
Ja, synes Mass kunne fått original manus over King Richard.

Mangler bare Licorice Pizza, så har jeg sett "alle".

Spent på Oscar-utdeling, og hvem vinner beste skuespillerne? Virker som det er et dødt løp mellom hver enkelt av dem. 

Skrevet

Veldig skuffet over beste film... Både Dune, Don't look up og Power of the dog var langdryge overhypede filmer synes jeg!

Hva med Coda?? Og King Richard?? 

Nei, blir bare mer og mer sære filmer for hvert år som blir nominert, etter min mening 🤷‍♀️

Anonymkode: 58210...b80

• Liker 1
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Som Venkman sier kan du finne Don't Look Up og The Power of the Dog på Netflix :) Tror Licorice Pizza og Belfast fremdeles går på kino, litt usikker på hvordan programmene er i Norge. Mitt beste tips er å bruke JustWatch (nettside) og Letterboxd (app) for å se hvilke strømmetjenester som viser eller leier ut hvilke filmer i din region. På Letterboxd kan du også lage lister over filmer du vil se, og deretter sortere på de strømmetjenestene du har, så det blir lettere å ha oversikt over hva som er tilgjengelig :) 

18 hours ago, kvikksand9 said:

Veldig sjokkert over BAFTA nominasjoner, men slik jeg har forstått det, så har de endret stemmerettigheter. Det er nå jury som velger ut fra de nominerte, og når nominerte er blitt valgt - kan alle BAFTA medlemer stemme. 

At ikke Kisten Dunst ble nominert i beste bi-rolle er kriminelt!! Lady Gaga over Oliva Coldman???? 🤯
Kunne gjerne sett "passing" i adaptert manus. Super glad for Julia Docournau er nominert for Titane. The power of the dog og Titane er favorittfilmene mine fra 2021. Likte også veldig godt "The lost Daughter", Spencer var bra(elsket Jackie, så forventingene var litt for høye). Belfast og Dine var helt ok. Don´t look up fortjener ingenting!!
Glad for å  "Happening" bli nominert for beste regi. Ikke sett filmen, men hendelsen av Annie Ernaux(som filmen er basert på)  er en av mine favorittbøker. 
Ja, synes Mass kunne fått original manus over King Richard.

Mangler bare Licorice Pizza, så har jeg sett "alle".

Spent på Oscar-utdeling, og hvem vinner beste skuespillerne? Virker som det er et dødt løp mellom hver enkelt av dem. 

Har ikke fått rotet meg til å se House of Gucci ennå, men kan vanskelig se for meg at jeg vil bli mer imponert over Lady Gaga enn jeg var over Olivia Colman. På mange måter ser årets nominasjoner ut til å respondere på kritikken om at BAFTA bare er "Oscar Lite", men samtidig kan jeg aldri huske å ha sett Colman bedre enn i The Lost Daughter, så jeg er usikker på om Lady Gaga og Alana Haim er de beste kandidatene rent i styrke av å være mindre åpenbare valg. Kirsten Dunst blir vel stort sett alltid oversett av BAFTA uten at jeg helt vet hvorfor. Må påpeke at det jeg mislikte med The Power of the Dog hadde omtrent alt med dramaturgi å gjøre, jeg synes skuespillerne alle gjorde flott arbeid og ville ikke synes det var verken rart eller ufortjent om Dunst fikk en nom for sin rolle. (Jeg lever godt med å være den raringen som ikke likte den filmen som "alle" elsket altså, det er en sånn film hvert år for meg)
Jeg lener mot Joanna Scanlan for After Love som personlig favoritt av de nominerte, men har null følelse av hvor juryen kommer til å gå, det virker veldig åpent. Er også to filmer i den kategorien jeg ennå ikke har sett. Glad for at Jessie Buckley ble nominert for birolle for The Lost Daughter, selv om jeg kommer til å heie på Ann Dowd for Mass.
Jaggu glad jeg slipper å sitte i en sånn jury selv, det må være som et rent koldtbord av umulige valg til tider. Digg å bare kunne lene seg tilbake og være sofadommer istedet.

Jeg kommer ikke helt over at Céline Sciamma ikke ble nominert for Petite Maman i regi-kategorien, og det blir kanskje årets største "snub" for min del. Samtidig enig med deg i at Ducournau fortjener all skryt som kan gis en så modig og kompromissløst kreativ regissør, og også kjempeglad for at Khan, Diwan og Hamaguchi trekkes frem. Om jeg kan bytte ut Campion med Sciamma, så er jeg mer eller mindre six for six på regi :nigo:

Spent på å høre hva du synes om Licorice Pizza når du får sett den. Jeg likte den passe godt, men ikke nok til at jeg personlig ville gitt den så mange nominasjoner som den har fått.

Skrevet (endret)

To Oscar-nominasjoner til "Verdens Verste Menneske", altså. Beste internasjonale film og beste manus (best original screenplay).

Hele listen: https://variety.com/2022/film/news/2022-oscar-nominations-list-nominees-1235172582/ 

Irriterer meg forøvrig grenseløst at "Licorice Pizza" ikke er tilgjengelig på noen plattformer i Norge enda. Ei heller i utlandet, (annet enn kino) for den saks skyld. 

Endret av Venkman
  • Liker 1
Skrevet

BAFTA handler ikke lenger om gode filmer eller gode skuespillerprestasjoner, det handler om å premiere woknes. For i det heletatt å kunne bli nominert så kreves det en viss representasjon av "minoriteter" og personer med andre legninger enn heteroseksualitet.

Det er så påtatt at det er kvalmt, uansett hvor elendige skuespillerne eller hvor dårlig filmene er så er det hyllester og priser så lenge det er den rette kvoteringen med skuespillere.  

Anonymkode: 8f017...785

• Liker 2
Skrevet
Venkman skrev (1 time siden):

To Oscar-nominasjoner til "Verdens Verste Menneske", altså. Beste internasjonale film og beste manus (best original screenplay).

Jeg er alltid skeptisk til filmer som får veldig skryt og mottar internasjonale priser, fordi jeg mistenker at de hører til i et kultursjikt over meg. Er redd jeg vil spørre "hva i all verden var det der...?" etter å ha sett den. Kan noen si meg om det er en sånn litt tungfordøyelig film?

Anonymkode: 2c472...58a

Skrevet
1 hour ago, Venkman said:

Hele listen: https://variety.com/2022/film/news/2022-oscar-nominations-list-nominees-1235172582/ 

Irriterer meg forøvrig grenseløst at "Licorice Pizza" ikke er tilgjengelig på noen plattformer i Norge enda. Ei heller i utlandet, (annet enn kino) for den saks skyld. 

Takk for at du postet link til nominasjonene :) 

Her i UK er det foreløpig ikke noe slippdato for hjemmepremiere, verken i fysisk format eller strømming, på Licorice Pizza, men vil tro det blir en 3-4 uker minst, siden den åpnet på kino i første del av januar. Vet ikke om dere har samme datoene på Prime hjemmepremiere som her (evt via VPN), eller om den filmen kommer til å få en hjemmepremiere slik som feks No Time To Die, Dune, The Matrix Resurrections og Spencer. Ser ut til at kinopremiere i Norge er senere i februar, håper du får sett den om ikke altfor lenge :) 

Kjempespent på Verdens Verste Menneske! Fortsatt et par uker til jeg får sett den her, gleder meg masse :) 

1 hour ago, AnonymBruker said:

BAFTA handler ikke lenger om gode filmer eller gode skuespillerprestasjoner, det handler om å premiere woknes. For i det heletatt å kunne bli nominert så kreves det en viss representasjon av "minoriteter" og personer med andre legninger enn heteroseksualitet.

Det er så påtatt at det er kvalmt, uansett hvor elendige skuespillerne eller hvor dårlig filmene er så er det hyllester og priser så lenge det er den rette kvoteringen med skuespillere.  

Er du interessert i å diskutere dette på generelt grunnlag? Isåfall vil jeg gjerne be om at du kan komme med begrunnelser og eksempler til påstandene dine, og at vi kan holde det på et saklig nivå. Utfra årets nominasjoner kan jeg helt genuint ikke se noe såkalt "wokeness", og det er nok ganske subjektivt hva som er og ikke er "woke", så her må du nesten utdype og tydeliggjøre slik at alle har mulighet til å forstå hva du mener og konkret hvilke filmer og nominasjoner du sikter til.

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er alltid skeptisk til filmer som får veldig skryt og mottar internasjonale priser, fordi jeg mistenker at de hører til i et kultursjikt over meg. Er redd jeg vil spørre "hva i all verden var det der...?" etter å ha sett den. Kan noen si meg om det er en sånn litt tungfordøyelig film?

Det er en banal og overfladisk underholdningsfilm som kommer ferdig fordøyd, så det er ingen grunn til bekymring. Skal dog sies at den er ganske langdryg.

Anonymkode: 072df...d86

• Liker 1
Skrevet
Melpomene skrev (På 5.2.2022 den 18.36):

Har ikke fått rotet meg til å se House of Gucci ennå, men kan vanskelig se for meg at jeg vil bli mer imponert over Lady Gaga enn jeg var over Olivia Colman. På mange måter ser årets nominasjoner ut til å respondere på kritikken om at BAFTA bare er "Oscar Lite", men samtidig kan jeg aldri huske å ha sett Colman bedre enn i The Lost Daughter, så jeg er usikker på om Lady Gaga og Alana Haim er de beste kandidatene rent i styrke av å være mindre åpenbare valg. Kirsten Dunst blir vel stort sett alltid oversett av BAFTA uten at jeg helt vet hvorfor. Må påpeke at det jeg mislikte med The Power of the Dog hadde omtrent alt med dramaturgi å gjøre, jeg synes skuespillerne alle gjorde flott arbeid og ville ikke synes det var verken rart eller ufortjent om Dunst fikk en nom for sin rolle. (Jeg lever godt med å være den raringen som ikke likte den filmen som "alle" elsket altså, det er en sånn film hvert år for meg)
Jeg lener mot Joanna Scanlan for After Love som personlig favoritt av de nominerte, men har null følelse av hvor juryen kommer til å gå, det virker veldig åpent. Er også to filmer i den kategorien jeg ennå ikke har sett. Glad for at Jessie Buckley ble nominert for birolle for The Lost Daughter, selv om jeg kommer til å heie på Ann Dowd for Mass.
Jaggu glad jeg slipper å sitte i en sånn jury selv, det må være som et rent koldtbord av umulige valg til tider. Digg å bare kunne lene seg tilbake og være sofadommer istedet.

Jeg kommer ikke helt over at Céline Sciamma ikke ble nominert for Petite Maman i regi-kategorien, og det blir kanskje årets største "snub" for min del. Samtidig enig med deg i at Ducournau fortjener all skryt som kan gis en så modig og kompromissløst kreativ regissør, og også kjempeglad for at Khan, Diwan og Hamaguchi trekkes frem. Om jeg kan bytte ut Campion med Sciamma, så er jeg mer eller mindre six for six på regi :nigo:

Spent på å høre hva du synes om Licorice Pizza når du får sett den. Jeg likte den passe godt, men ikke nok til at jeg personlig ville gitt den så mange nominasjoner som den har fått.

Vel nå trenger vi ikke å bekymre lengre over Gaga Vs Colman under oscarutdelingen. (takk gud for det)
Dumt at du ikke likte The Power of The Dog. For meg er det Belfast i år.. Helt grei film? Men har vi ikke sett slike filmer 10.000 ganger før? 
Skuffet over Ruth Negra ikke kapret seg inn under bi-rolle. Judi Dench?? Kan nesten ikke huske henne fra Belfast. 
Merkelig at Ann Down og hele Mass ble totalt utelukket. Mass kunne i det minste tatt beste original manus plassen fra King Richard eller Verdens Verste Menneske(sorry) 
Ellers var alle kategoriene ganske så safe? Det er vel bare verdens verste menneske som ble nominerte til orginalmanus som kom som et sjokk? Og ingen regi-nominasjon for Denis(eller var det kanskje ikke forventet?)

Jeg har full respekt for Céline Sciamma som regissør. Personlig greier jeg ikke filmene hennes... Hun har som regel gode ideer, men filmen ender alltid opp med mer symbolikk, stadig kortere scener og representativt handling. Det er et stor gap mellom iscenesettelse og manus som ikke faller hos meg. Men forstår godt folk som liker henne og får gjenklang.

Skrevet

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så de svarte talentløse homsene Leonardo Dicaprio og Benedict Cumberbatch ble kvotert? Eller vent litt...?

Av nysgjerrighet så googlet jeg alle skuespillerene og slik jeg ser det så er alle heterofile. I beste bi-rolle for menn så er alle hvite... Men du tenkte kanskje på Will Smith som talentløse og ble kvotert pga hudfargen sin? 

Men ja, gjerne kom med konkret eksempel på hvem som ikke fortjenner å være der. Eller har du i det hele tatt sett noen av disse filmene? 

Neste gang du går rundt og sprer ordene som "woke" og "kvotering", ta og undersøke litt. Ikke at du fortjener å få tips av meg, men ta det tipset med deg videre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er en banal og overfladisk underholdningsfilm som kommer ferdig fordøyd, så det er ingen grunn til bekymring. Skal dog sies at den er ganske langdryg.

Anonymkode: 072df...d86

Endelig var det noen som sa det. Ganske så overfladisk film. De greide derimot å lure publikum til å tro den var litt intellektuell ettersom vår hovedkarakter tar opp tankemønster som "kan man være feminist og fortsatt like å suge pikk?"
Virker som Trier og Vogt går gjennom en midtlivskrise. Menn som skal skrive "edgy kvinne" prat faller aldri helt på plass. 
Men som bruker sier: du kommer ferdig fordøyd. 

Skrevet
24 minutter siden, kvikksand9 said:

Vel nå trenger vi ikke å bekymre lengre over Gaga Vs Colman under oscarutdelingen. (takk gud for det)
Dumt at du ikke likte The Power of The Dog. For meg er det Belfast i år.. Helt grei film? Men har vi ikke sett slike filmer 10.000 ganger før? 
Skuffet over Ruth Negra ikke kapret seg inn under bi-rolle. Judi Dench?? Kan nesten ikke huske henne fra Belfast. 
Merkelig at Ann Down og hele Mass ble totalt utelukket. Mass kunne i det minste tatt beste original manus plassen fra King Richard eller Verdens Verste Menneske(sorry) 
Ellers var alle kategoriene ganske så safe? Det er vel bare verdens verste menneske som ble nominerte til orginalmanus som kom som et sjokk? Og ingen regi-nominasjon for Denis(eller var det kanskje ikke forventet?)

Jeg har full respekt for Céline Sciamma som regissør. Personlig greier jeg ikke filmene hennes... Hun har som regel gode ideer, men filmen ender alltid opp med mer symbolikk, stadig kortere scener og representativt handling. Det er et stor gap mellom iscenesettelse og manus som ikke faller hos meg. Men forstår godt folk som liker henne og får gjenklang.

Jeg tror helt klart jeg er den sære ang The Power of the Dog, og jeg skal se den en gang til før prisutdelingene for å utfordre min egen kritikk, jeg liker å gjøre det når jeg kommer ut av en film med en veldig bastant mening ene eller andre veien. Men jeg er glad for å se at Kirsten Dunst ble Oscar-nominert. Og ikke minst Johnny Greenwood for musikken, som var det jeg likte aller best med filmen.
Føler ganske likt som deg om Belfast tror jeg, jeg er generelt lite begeistret for Branagh som regissør (han ødela Poirot helt for meg), og hele filmen lukter som Oscar-åte. Tror det var et personlig og viktig prosjekt for ham å få fortelle denne historien, men det gjør det ikke automatisk interessant for alle andre dessverre.

100% enig ang både Passing og Mass, begge to var store 2021-høydepunkter her. Kunne også ønsket meg best actor-nom til Dev Patel og både original score, adapted screenplay og cinematography for The Green Knight. Og litt synd C'mon C'mon ble oversett, men ikke akkurat noen overraskelse. Mulig Licorice Pizza fyller "indie-kvoten" for i år :icon_lol:

Jeg tror Sciamma kan være litt - i mangel av et bedre ord - 'marmite', og selv om metodikken og filmspråket hennes funker 100% for meg  har jeg like stor forståelse for at det overhodet ikke funker for andre. Og det er det som er så artig med film, hvor subjektivt og individuelt det er. (Min andre favorittregissør er Christian Petzold, og det er mye av det samme med ham; allergisk mot tekstlig eksposisjon og veldig glad i symbolikk, dobling og allusjon. Jeg synes han er hakket hvassere enn Sciamma, men så er han også eldre og har lengre erfaring) En stor årsak til at jeg skulle likt å se Petite Maman som kandidat til beste film er at den har 'tillatt for alle'/U-merking, slik at det er noe så sjelden som en film alle kan se, uten at det er en film som har barn eller familie som målgruppe. Men, smaken er som baken, alt er subjektivt, og jeg gleder meg til å se de nominerte filmene jeg ikke har rukket ennå :)

Har du sett Being the Ricardos, forresten? Lurer på å se den i kveld, har dog litt lunkne forventninger.

Skrevet

Fantastisk med to nominasjoner til Verdens verste menneske! Tror dessverre at det er Drive My Car som stikker av med prisen for beste internasjonale film da den også er nominert til beste film. Usikker på hvor gode sjansene er i kategorien beste originalmanus. Må nesten se de andre nominerte filmene først. 

Anonymkode: 19351...959

Skrevet
Venkman skrev (På 4.2.2022 den 12.11):

Tror prins William er president for BAFTA (siden 2010?). Det var lite sannsynlig at Spencer ville bli nominert der......

Anonymkode: a49bc...348

Skrevet
Venkman skrev (4 timer siden):

I Trondheim Licorice Pizza førpremiere på fredag. Vanlig premiere 25. februar. 

Anonymkode: 19351...959

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...