Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et inntrykk at kvinner når aldri helt opp til menn, De prøver og være sterke, uavhengige og vil gjerne være i lederroller.

Men de har ikke helt kvalifikasjonene rent biologisk til og mestre disse oppgavene, jeg syntes det er trist at det er sånn nå som vi har jobbet så hardt for likestilling men til ingen nytte fordi kvinner har dessverre ikke egenskapene som trengs.

Syntes dere at vi bør innføre kvoteringer på arbeidsplasser sånn at kvinner får kjangsen til og delta der de egentlig ikke strekker til? Det kan være en fin måte og la kvinner føle seg likestilt noe som kan gi en positiv innvirkning på deres selvfølelse.

Anonymkode: 6ab63...24f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvinner når kanskje ikke så langt opp som menn. Men de faller heller ikke så langt ned som menn.

Den rikeste personen i landet er garantert en mann. Men den fattigste personen i landet er også garantert en mann.

Hvis kvinner vil dele på toppen, må de også godta å dele på bunnen.

Anonymkode: a11d4...c9f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kvinner når kanskje ikke så langt opp som menn. Men de faller heller ikke så langt ned som menn.

Den rikeste personen i landet er garantert en mann. Men den fattigste personen i landet er også garantert en mann.

Den fattigste personen i landet er en mann? Hvor tar du det fra? 

Anonymkode: 7e9c2...e85

Skrevet

Kvotering er et godt hjelpemiddel men må brukes med omhu!

Er for kvotering på studieplasser, både på mannsdominerte studieretning og på kvinnedominerte studieretninger.

Man skal ikke kvoteres inn på arbeidsplasser i roller man ikke er kvalifisert for. Men dersom kandidatene er jevnbyrdige så tenker jeg det er greit å velge den personen som er av mindretallskjønnet på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 514b4...cf1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noe i det.

Jeg selv er kvinne og har ambisjoner, men ikke høye ambisjoner. Har en grei jobb som gir meg god lønn og utvikling. Ønsker ikke å bli toppleder. Da må det eventuelt bli noe jeg driver selv.

Tror kvinner er oftest opptatt å bli likt og å være en del av flokken. Som leder, så kan du bli veldig ensom. Mens en mann har kanskje ikke det samme behovet og takler bedre av å være leder.

Jeg har flere eksempler, og kommer med en av dem der ei venninne av meg sa engang som er avdelingsleder «Jeg føler meg utenfor. Og tidligere kollega som er mine ‘venninner’ gjør jo ting utenom arbeidstid som jeg ikke blir med på. Jeg føler meg ekskludert og har lyst til å finne meg en annen jobb uten lederansvar. Men igjen har jo ikke lyst å skifte jobb for jeg har jo så mange ‘venninner’ på jobb»

Jeg gremmes litt over denne tankegangen mange damer har. Jeg har jobbet forskjellige steder og har aldri sett på mine kollega som «venninner». I mine øyner er dem kun kollega og noen blir jeg naturlig bedre kjente med. Men unngår å ha for mye med dem på privaten å gjøre.

Anonymkode: 64d92...4cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har et inntrykk at kvinner når aldri helt opp til menn, De prøver og være sterke, uavhengige og vil gjerne være i lederroller.

Men de har ikke helt kvalifikasjonene rent biologisk til og mestre disse oppgavene, jeg syntes det er trist at det er sånn nå som vi har jobbet så hardt for likestilling men til ingen nytte fordi kvinner har dessverre ikke egenskapene som trengs.

Syntes dere at vi bør innføre kvoteringer på arbeidsplasser sånn at kvinner får kjangsen til og delta der de egentlig ikke strekker til? Det kan være en fin måte og la kvinner føle seg likestilt noe som kan gi en positiv innvirkning på deres selvfølelse.

Var forøvrig mye synsing og føleri i posten din. Det finnes mange ræva mannlige sjefer og ledere rundtomkring, det er ikke kjønn som er avgjørende der.

Anonymkode: 514b4...cf1

• Liker 1
Skrevet

Kjangsen?? 🤣

Anonymkode: 94205...328

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den fattigste personen i landet er en mann? Hvor tar du det fra? 

Anonymkode: 7e9c2...e85

Det er ikke mange kvinner som tjener 1 milliard på salg av eget selskap. For så å tape 2 milliarder på aksjespekulasjon noen år etterpå. Det er bare menn som klarer å gå fra milliardær til milliardgjeld på to år.

Så den fattigste personen i landet (mest gjeld) er garantert en mann.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjangsen?? 🤣

Anonymkode: 94205...328

sjansen* Bedre?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I enkelte settinger er mannen best egnet og i andre settinger er kvinnen best egnet. Å likestille dette blir en parodi å regne om de skal likestilles. 

Endret av Hr. Aktiv
  • Hjerte 1
Skrevet

Var nå voldsomt til generalisering i posten din da. Tror lite på at det å være fex en god leder har med biologi å gjøre. I vår del av verden har vi hatt en god del flinke og mektige kvinnelige ledere i politikken, fra «jomfrudronningen» Elisabeth 1, via dronning Victoria til Gro Harlem, Margareth Thatcher og Angela Merkel. 
Risikovilje har menn mer av på gruppenivå, så at det er menn som dominerer innen fex finans er ikke så rart. Dessverre dominerer gutter og menn også i ulykkesstatistikken.

Jeg er kvinne og heier på flinke folk av begge kjønn, syns ikke noe om kvotering. 
Har selv ikke noen ambisjoner om å bli rik, toppleder ol. Vil bare ha et best mulig liv, noe man ikke får av makt og penger. 

Bare husk, hånden som rører vuggen, er hånden som styrer verden. Vi kvinner har alltid hatt mye makt, mer enn dere tror. 

Skrevet

Jeg tror i alle fall en del kvinner prøver å prestere på arenaer tradisjonelt dominert av menn fordi de blir fortalt at det er det riktige, for så å oppdage at det ofte både er krevende og kanskje ikke gir dem så mye som en kanskje skulle tro. Det er det sikkert mange grunner til, men en kan jo se på noe så enkelt som at status og karriære gjør en mann mye mer attraktiv men har temmelig begrenset effekt på kvinners attraktivitet. Med slike forskjeller er det kanskje ikke så rart at mange menn prioriterer jobb, mens kvinner prioriterer fritid eller familie. 

Skrevet

Menn flest gjør seg avhengig av kvinner hjemme, kvinner flest gjør seg avhengig av menn på alle andre plan. Likestilling har ikke gjort noen særlig forskjell. 

Anonymkode: 5053d...709

Skrevet
Hr. Aktiv skrev (21 timer siden):

I enkelte settinger er mannen best egnet og i andre settinger er kvinnen best egnet. Å likestille dette blir en parodi å regne om de skal likestilles. 

Jeg så en serie med forsøk som ble vist på tv for noen år siden.
Forsøkene omhandlet menns og kvinners egenskaper, og hvem som var best egnet til hvilke oppgaver.
Forsøkene viste blant annet at menn generelt sett var bedre på logiske oppgaver, og kvinner var bedre på kreative oppgaver.
Men forsøkene viste også at oppgavene raskest og best ble løst når menns og kvinners egenskaper ble kombinert gjennom samarbeid.

For eksempel viste forsøkene at logikk kombinert med kreativitet ga et bedre resultat enn (mannlig) logikk eller (kvinnelig) kreativitet alene.

Derfor er jeg uenig med deg i påstanden om at det å likestille egenskaper blir som en parodi å regne i og med at de ulike egenskapene utfyller hverandre.  Vi står sterkere sammen enn alene!

Anonymkode: af71d...6b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...