AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #1 Skrevet 4. februar 2022 Jeg er samboer med en mann som har 3 barn fra før (18, 20, 22 år). Jeg har ingen barn fra før, men vi har fått ett felles barn (Nå 4 år). Vi har kjøpt hus sammen, som vi eier 50/50. Hva skjer om samboeren min plutselig skulle falle fra? Barna hans skal da ha ut farsarven sin. Jeg kan ikke sitte på huset alene, og regner med at det må selges. Blir det et overskudd, får jeg 50% (siden jeg eier 50%) og hans barn (inkludert vårt felles) deler hans halvpart? Er det slik det fungerer? Men hva med innbo? De har vel krav på halvparten av innboet også? Hvordan gjøres slikt i praksis, noen som vet? Kan de da dukke opp og plukke med seg halvparten, uavhengig av hva jeg mener jeg vil beholde selv? Hva med det som egentlig er mitt, for eksempel sølvtøy jeg har arvet fra mine besteforeldre. Kan hans barn bare komme å ta det med seg? Jeg kan jo ikke bevise at det er mitt arvegods, så hvordan gjøres dette egentlig? Anonymkode: 7ae04...763
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #2 Skrevet 4. februar 2022 Deg med sølvtøyet igjen ja.. Anonymkode: 81f4a...7d3
ms. Perfect Skrevet 4. februar 2022 #3 Skrevet 4. februar 2022 Faktisk så kommer pliktdelsarven til deg først. Den utgjør 4G. Av det som blir igjen deles hans del i fire, hvorav deres felles barn får en del, hans tre særkullsbarn resten. Når det gjelder innbo og løsøre vil det være mest praktisk om dette er nedskrevet allerede. Hans barn kan selvsagt ikke forsyne seg av dine ting, men det er klart at det kan bli utfordringer om de ikke vet og godtar at det er ditt.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #4 Skrevet 4. februar 2022 Det er absolutt ikke rart å lure på dette, du vil jo sikre et hjem til barnet ditt og litt stabilitet i en slik livskrise. Du eier 50%. Av hans 50% skal arv fordeles. Pliktdelsarven er som den er. Resten kan han fordele via testamente. Anonymkode: 48562...0ea
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #5 Skrevet 4. februar 2022 Ett ord: Testamente. Få det utarbeidet med advokathjelp så slipper du gå rundt å lure. Anonymkode: b845b...4cf 1
fru Alving Skrevet 4. februar 2022 #6 Skrevet 4. februar 2022 (endret) Om dere eier likt så husk at kun hans halvdel er arven etter han. Ektefelle arver 4G og dette går før livsarvinger. Så du får uansett rundt 400 000. Om hans "del" av felles hus er på 400 000 så får du alt. Vil anbefale dere å tegne livsforsikringer på hverandre, slik at dere kan fortsette å bo i huset om en av dere dør. Endret 5. februar 2022 av fru Alving
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #7 Skrevet 4. februar 2022 Anbefaler at svært verdifulle ting en eier takseres og noteres ned - om ikke annet, så i forsikringsøyemesd så det inkluderes i innboforsikringen (f.eks. ved innbrudd). Det som tas ut i form av innbo, skal reduseres i utbetaling av arv. Innbo er ergo en del av arven. Arveloven regulerer ikke hvordan løsøre skal fordeles - der må arvingene komme til enighet. Kommer en ikke til enighet, så må det selges. Anonymkode: 7d5ea...ffd
Dutaper123 Skrevet 4. februar 2022 #8 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ett ord: Testamente. Få det utarbeidet med advokathjelp så slipper du gå rundt å lure. Anonymkode: b845b...4cf Testament 👍. Du må betaler en vist prosent av Arve men resten av kan venter fram til du falle bort eller du slage hus. Men alt dette må ordnes før noe skjer. Vi ordnete testament sammen med samboer-, seinere ekteskap kontrakt. Velde god investerte 2000kr 👍
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå