AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #1 Skrevet 4. februar 2022 Jeg går med på å jobbe heltid til vi får barn, men etter det vil jeg heller jobbe deltid enn å ha stor leilighet og to biler. Kvinner har jobbet deltid til alle tider så hvorfor skal ikke jeg? Anonymkode: 7c94b...d2e 2
Nymerïa Skrevet 4. februar 2022 #2 Skrevet 4. februar 2022 (endret) Samboer kan forvente akkurat det han eller hun vil. Om du forholder deg til forventningene er din sak. Hvis du ikke forholder deg til samboers forventninger, må du om ikke annet forholde deg til konsekvensene av å gi blaffen i forventningene. Endret 4. februar 2022 av NymeriaRhoynar 25 1 8
Mezzosoprena Skrevet 4. februar 2022 #3 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg går med på å jobbe heltid til vi får barn, men etter det vil jeg heller jobbe deltid enn å ha stor leilighet og to biler. Kvinner har jobbet deltid til alle tider så hvorfor skal ikke jeg? Anonymkode: 7c94b...d2e Du bestemmer selv, men dere må bli enige om hvordan dere skal forholde dere til deres økonomi. Han kan selvfølgelig forvente akkurat det han vil, og du kan selvfølgelig gjøre akkurat det du vil. Men begge deler vil kunne komme med videre konsekvenser. 10
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #4 Skrevet 4. februar 2022 Han kan ikke nekte deg å jobbe deltid, men han kan nekte å betale mer enn halvparten. Dersom begge har lagt opp til det forbruket dere har i dag ut fra at begge jobber 100% så må dere være enige om å kutte ned på inntekt/forbruk også. Er man så grunnleggende uenig i økonomiske spørsmål bør man kanskje ikke starte en familie sammen. Enten må dere downsize, eller du fortsette å jobbe 100% (ev. sitte igjen med mindre hver mnd. til eget forbruk), eller han må betale mer. Anonymkode: cb7b7...5bb 39
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #5 Skrevet 4. februar 2022 Du taper pensjon på det også Anonymkode: 2766f...53e 22 1 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #6 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg går med på å jobbe heltid til vi får barn, men etter det vil jeg heller jobbe deltid enn å ha stor leilighet og to biler. Kvinner har jobbet deltid til alle tider så hvorfor skal ikke jeg? Anonymkode: 7c94b...d2e Dette er naturligvis ikke noe du kan bestemme på egenhånd. Men hvis mannen din tjener nok til at det går greit økonomisk likevel, han syns at det er ok at du ikke bidrar like på økonomifronten, og kanskje til og med ser verdien av at du er hjemme, så please. Jeg hadde ikke akseptert det. Anonymkode: 3ccf5...ca3 3
Veggdyret Skrevet 4. februar 2022 #7 Skrevet 4. februar 2022 Selvfølgelig kan han ikke forvente det. Men da kan ikke du forvente at han vil betale mer enn 50% av utgiftene heller. Og om dere da ender på lavere levestandard enn han ønsker, så er det på tide å gå hver sin vei. Håper dette er en diskusjon dere har FØR dere får barn. 28
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #8 Skrevet 4. februar 2022 Dere må jo bli enige om hvilken livsstil dere vil ha først og så må dere se om det er fysisk mulig med det utgangspunktet at ikke begge jobber fulltid. Hvis din avgjørelse om deltid krever at han går ned i levestandard så skjønner jeg at han ikke vil støtte det. Anonymkode: bdeb8...08e 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #9 Skrevet 4. februar 2022 Enn om han har lyst til å jobbe deltid? Du har jo ikke mer rett til det enn ham. Om han ønsker at du jobber fullt, mens du insisterer på å jobbe deltid, er det heller ikke rimelig at han skal betale mer enn det du gjør. Da får dere redusere forbruket og han spare det samme som dere taper på at du jobber deltid. Anonymkode: 21f73...3d2 24 1 1
Pippi Lotta Skrevet 4. februar 2022 #10 Skrevet 4. februar 2022 Har du tenkt å ta en større del av husarbeidet? Uansett ingen kan tvinge deg til noe, men har dere forskjellige mål og drømmer så bør dere vel ikke få barn. Om hun ønsker seg stor leilighet og flere biler så kan du ikke forvente at hun skal ofre sinne ønsker for deg noe mer en hun kan ønske at du skal jobbe. Det er slemt mot barnet å få barn med et menneske du allerede på forhånd vet ikke ønsker seg det live du ønsker. 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #11 Skrevet 4. februar 2022 Du skjønner at dette går utover pensjonen din? Du forventer her at han skal forsørge deg. Tenkt tanken på at det kan oppstå brudd? Da står du rimelig på bar bakke med bare en deltidsjobb. Dette er den klassiske kvinnefella... Anonymkode: 676ea...a9e 18 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #12 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg går med på å jobbe heltid til vi får barn, men etter det vil jeg heller jobbe deltid enn å ha stor leilighet og to biler. Kvinner har jobbet deltid til alle tider så hvorfor skal ikke jeg? Anonymkode: 7c94b...d2e Du kan selfølgelig jobbe så lite som du vil, men du kan ikke forvente at noen andre skal forsørge deg. Vi er alle enkeltindivider og bør klare oss selv. Anonymkode: 6ed28...bc9 18
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #13 Skrevet 4. februar 2022 Jeg jobber fulltid i tredelt turnus (gjerne med en del overtid) for at vi skal ha god økonomi, og hvis jeg skal gå over til dagjobb etterhvert (har egentlig en utdannelse med hovedsakelig dagjobb) så tenker jeg at samboer må være enig i det. At det må være en felles beslutning fordi det går ut over økonomien med ca 100.000 i året. Det virker som du ikke tenker at dere er to om dette, så da bør du nok revurdere hele forholdet før dere setter igang med å få barn. Det går faktisk ut over mannen din (og deres fremtidige barn) om du skal jobbe deltid og ikke bare deg. Det er ikke et sololøp. Anonymkode: 5aecb...bfe 7 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #14 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du taper pensjon på det også Anonymkode: 2766f...53e Tull, hun bestemmer jo helt selv om hun vil spare pensjon. Typisk mennesker uten peiling på pensjon som skriker ut slike ting som det der. Anonymkode: f3440...0e4 3
Million Skrevet 4. februar 2022 #15 Skrevet 4. februar 2022 Så lenge du betaler din halvdel av alle utgifter til å leve og bo og forsørge barna, så kan han ikke kreve at du jobber heltid. Hvis en deltidsjobb gir deg nok penger til å betale din halvpart av alt dette, så er det jo greit å jobbe deltid. Det du ikke kan kreve eller forvente, er at han skal betale mer og forsørge deg fordi du velger å jobbe for lite. Innbiller du deg at det skal være noe du kan kreve, så er du jo dum. 13
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #16 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tull, hun bestemmer jo helt selv om hun vil spare pensjon. Typisk mennesker uten peiling på pensjon som skriker ut slike ting som det der. Anonymkode: f3440...0e4 Vet du hvordan offentlig pensjonsopptjening foregår? Virker ikke sånn. Anonymkode: 5aecb...bfe 13
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #17 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du skjønner at dette går utover pensjonen din? Du skjønner vel at det ikke nødvendigvis er sant? Hva er greia med at dere som ikke har peiling på språk/grammatikk/pensjon eller hva det nå måtte være, ALLTID skal belære andre. Anonymkode: f3440...0e4 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #18 Skrevet 4. februar 2022 Million skrev (Akkurat nå): Så lenge du betaler din halvdel av alle utgifter til å leve og bo og forsørge barna, så kan han ikke kreve at du jobber heltid. Men det er jo levestandarden de er uenig om. Han mener tydeligvis at stort hus og flere biler er veldig viktig, mens hun ikke gjør det. Anonymkode: f3440...0e4 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #19 Skrevet 4. februar 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Kvinner har jobbet deltid til alle tider så hvorfor skal ikke jeg? Anonymkode: 7c94b...d2e Mennesker levde også i huler, så hvorfor gjør vi ikke det i dag? Mennesker er ulike, og som rase så utvikler vi oss, slik som samfunnet. Anonymkode: bcf30...529 7
DrueSmoothie Skrevet 4. februar 2022 #20 Skrevet 4. februar 2022 Så du mener at siden du ikke har lyst til å jobbe og betale din del av kaka der dere er pr i dag, så skal dere selge en bil og flytte til en mindre leilighet? Når dere kanskje trenger 2 biler, og plassen som mest? Du mener at din samboer skal gå ned i levestandard, eller da dekke inn din del av kaka, fordi du ikke har LYST til å jobbe fulltid? Da spør jeg - hvorfor vil du ikke jobb fulltid? Hvorfor ser du ikke heller for deg at dere deler på kaka om barna som henting, levering, fritid etc, slik at begge kan jobbe heltid, eller begge tilsvarende redusert om så er? De aller fleste som har både 1 - 2 og 3 barn jobber fulltid likevel.... Når dere får barn vil dere ha behov for mer plass, og det blir langt enklere med 2 biler enn med 1 dersom dere ikke bor slik til at man kan håndtere både henting / levering i barnehage, matinnkjøp, jobbreise, fritidsaktiviteter etc, uten en bil, for en av dere. Din samboer kan kanskje ikke forvente og forlange at du skal jobbe fulltid, men som din samboer hadde jeg forventet at du var med på din del av utgiftene, og at ikke jeg skulle måtte bo trangere og selge eller dele på bilen min, fordi DU hadde lyst til å være hjemme mens jeg måtte reise på jobb... 15 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå