Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har hatt hjemmebesøk av helsesykepleier før termin, kan dere si litt om hva det gikk ut på? Hva pratet dere om, følte dere at det var hjelpsomt på noen måte osv? :) 

Det er et tilbud i min kommune men er veldig sliten nå på slutten av graviditeten og vet ikke om jeg orker besøk. Samtidig er jeg/vi førstegangs og tenker at jeg/vi bør ta imot info som gjøres tilgjengelig osv.. 

Anonymkode: 23e86...877

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er frivillig og du kan takke nei hvis du vil. Det blir ikke snakket om noe annet en de vanlige tema du f.eks snakker om med jordmor. 
Hun kommer også til å ønske å komme på hjemmebesøk 14 dager etter fødsel, som en del av det offentlige tilbudet til barn. Om du er så sliten at du ikke orker 30-60 min med besøk før fødsel, ønsker jeg deg lykke til med barseltiden.

Anonymkode: cf9a9...6ce

• Liker 1
Skrevet

Ikke hør på Ab over, er sinnsykt sliten selv og hadde ikke orket besøk. Er tredjegangs så vet hva jeg går til. Og denne gravidslitenheten er forferdelig!

Gravid i uke 39.

Anonymkode: fa606...0da

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er frivillig og du kan takke nei hvis du vil. Det blir ikke snakket om noe annet en de vanlige tema du f.eks snakker om med jordmor. 
Hun kommer også til å ønske å komme på hjemmebesøk 14 dager etter fødsel, som en del av det offentlige tilbudet til barn. Om du er så sliten at du ikke orker 30-60 min med besøk før fødsel, ønsker jeg deg lykke til med barseltiden.

Takk for hyggelig innspill 🙄 For meg så er det litt mer rundt et besøk av en fremmed enn akkurat de minuttene de er her, ville følt at jeg måtte vasket osv på forhånd feks. Noe som føles overveldende akkurat nå med jernmangel og bekkensmerter.

At de kommer på besøk etter fødsel er greit, det vil jeg jo - da skal de jo sjekke baby. Det jeg lurer på er hva som skjer på det besøket før fødsel, da er det jo ingen baby å sjekke. Jeg går allerede jevnlig til jordmor og snakker om fødsel osv så trodde kanskje besøket av helsesykepleier var mer for å få noe info om babyens første dager eller noe, er det jeg lurer på, hva det er som er vanlig.  

Skrevet

Dette har jeg aldri hørt om. Hva med å ringe helsestasjonen og spørre? Kan jo hende det er nyttig, men personlig hadde jeg ikke giddet 😅 Ser for meg at det er for å snakke om første tiden med baby, som du sier, og det hadde jeg selv satt meg godt inn i alene som førstegangsgravid. Og med det mener jeg at jeg gikk inn i det med åpne armer og sinn og forventet ikke en sovebaby og trilleturer, amming som klikket med en gang osv. Setter veldig pris på kontroller med helsesykepleier etter barnet er kommet, for å snakke om reelle situasjoner og problemstillinger, dog!

Anonymkode: c6d2f...63f

• Liker 3
Skrevet

Har aldri hørt om et slikt 'tilbud'. Kan ikke se vitsen med det heller. Ihvertfall noe jeg aldri har savnet. Nå med coronasituasjonen er det også en fordel å redusere mengden fremmede folk i huset. Og spesielt slike som har kontakt med mange forskjellige folk hver dag.

Bare å si nei takk. 

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde hjemmebesøket på helsestasjonen. 😅 Det passet best for begge parter å ta det der rett etter jordmortime og helsesøsteren vår er ikke superglad i å prioritere hjemmebesøk før baby er født siden det fort tar halve dagen hennes.

Vi fikk noen brosjyrer vi allerede hadde fått flere ganger, pratet om diverse for å bli litt kjent og fikk generell informasjon om helsestasjonen, oppfølging, barselgruppe og sånne ting. På vei ut fikk vi en omvisning.

Hadde vi gjort det hjemme, hadde det vært det samme minus omvisning.

Anonymkode: 4ba94...7c4

• Liker 2
Skrevet

Er du under noen form for kartlegging av omsorgskompetanse? For det er slett ikke vanlig å tilby besøkfør fødsel med mindre særlige grunner taler for det i hvert enkelt tilfelle. Og da burde du takke ja. Har du det så skittent at du må vaske for en halvtimes visitt av en offentlig hjelper er det kanskje på tide å rydde litt etterhvert. Lettere å holde rent enn å gjøre rent. Som en annen sier; lykke til med barseltiden om du virkelig ikke har energi til en lynvisitt nå. Har du det normalt rent trenger du ikke vaske. Luft huset noen minutter og sett fram et glass vann, de forventer ikke servering uansett.

Anonymkode: 7977b...26a

• Liker 2
Skrevet

Er det sånn at ikke alt er på stell kanskje? Veldig uvanlig å ha hjemmebesøk før fødsel, men skjønner at det kan være viktig for enkelte grupper.

Anonymkode: 2307b...ccc

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er du under noen form for kartlegging av omsorgskompetanse? For det er slett ikke vanlig å tilby besøkfør fødsel med mindre særlige grunner taler for det i hvert enkelt tilfelle. Og da burde du takke ja. Har du det så skittent at du må vaske for en halvtimes visitt av en offentlig hjelper er det kanskje på tide å rydde litt etterhvert. Lettere å holde rent enn å gjøre rent. Som en annen sier; lykke til med barseltiden om du virkelig ikke har energi til en lynvisitt nå. Har du det normalt rent trenger du ikke vaske. Luft huset noen minutter og sett fram et glass vann, de forventer ikke servering uansett.

Anonymkode: 7977b...26a

Det tilbys til alle i Oslo kommune. Hvis du ikke tror på meg så står det her: https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/helsetjenester/helsestasjon-og-vaksine/jordmor-og-svangerskapskontroll/#gref ("Fra uke 28 vil du som får barn for første gang få tilbud om hjemmebesøk av helsesykepleier for å bli kjent.") 

Jeg fikk bare beskjed fra jordmor på forrige kontroll om at de kom til å kontakte meg og at det var helt frivillig, rakk ikke spørre hva det egentlig var så derfor ville jeg høre fra folk som har samme tilbud og som har benyttet seg av det. 

Og nei jeg har det ikke så skittent hjemme, helt vanlig, men jeg er introvert og sjenert og synes generelt det er litt stress med besøk fra fremmede og ville vel ønsket at det så bedre ut enn normalt også. Og ja jeg er veldig sliten nå, jeg har bekkensmerter, jernmangel, sover dårlig osv, er det så innmari uvanlig de siste 5 ukene før termin? Er ikke akkurat så jeg kan knipse i fingrene og fikse det fordi ellers blir barsel kjipt. 

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Dette har jeg aldri hørt om. Hva med å ringe helsestasjonen og spørre? Kan jo hende det er nyttig, men personlig hadde jeg ikke giddet 😅 Ser for meg at det er for å snakke om første tiden med baby, som du sier, og det hadde jeg selv satt meg godt inn i alene som førstegangsgravid. Og med det mener jeg at jeg gikk inn i det med åpne armer og sinn og forventet ikke en sovebaby og trilleturer, amming som klikket med en gang osv. Setter veldig pris på kontroller med helsesykepleier etter barnet er kommet, for å snakke om reelle situasjoner og problemstillinger, dog!

Anonymkode: c6d2f...63f

4 hours ago, solmåneogstjerner said:

Har aldri hørt om et slikt 'tilbud'. Kan ikke se vitsen med det heller. Ihvertfall noe jeg aldri har savnet. Nå med coronasituasjonen er det også en fordel å redusere mengden fremmede folk i huset. Og spesielt slike som har kontakt med mange forskjellige folk hver dag.

Bare å si nei takk. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi hadde hjemmebesøket på helsestasjonen. 😅 Det passet best for begge parter å ta det der rett etter jordmortime og helsesøsteren vår er ikke superglad i å prioritere hjemmebesøk før baby er født siden det fort tar halve dagen hennes.

Vi fikk noen brosjyrer vi allerede hadde fått flere ganger, pratet om diverse for å bli litt kjent og fikk generell informasjon om helsestasjonen, oppfølging, barselgruppe og sånne ting. På vei ut fikk vi en omvisning.

Hadde vi gjort det hjemme, hadde det vært det samme minus omvisning.

Anonymkode: 4ba94...7c4

Takk for ordentlige tilbakemeldinger :) Har også tenkt på det med smitte, er jo 4 uker til termin bare. Mulig jeg takker nei da, men det var jo lurt å ringe helsestasjonen og få litt mer info først eventuelt :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Stått opp med feil fot i dag eller?

Hadde aldri i verden orka besøk av helsesøster før fødsel. Og det har jeg aldri hatt ved noen av mine 3 svangerskap heller.

Etter fødsel hadde jeg besøk av både jordmor og helsesøster. Det var et flott tilbud. Deilig å slippe å forlate huset med en nyfødt. 

Anonymkode: 8de85...886

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

For noen kjipe folk som kommenterer her. Skjønner godt at du synes det er slitsomt med besøk av fremmede i denne tiden. Skjønner også godt at man føler behov for å "shine" litt hjemme, selv om man ikke har det veldig skittent. 

Anonymkode: 7547d...8ab

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...