Gå til innhold

Dere som trener og slanker dere - er det vanlig at kroppen samler så mye vann etter trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig skjerpet meg og begynt å trene samtidig som jeg gikk over til sunnere kosthold. Trenger å slanke bort 10 kilo og stramme opp. Denne uka har jeg hatt to ganske harde kondisjonsøkter, og da jeg skulle ta på meg buksa etter trening og dusjing, så passet den så vidt. Fikk også svære groper på leggene etter sokkestrikker. Kroppen min samler visst sinnssykt på vann. Er dette vanlig ved oppstart av trening, og hvordan bli kvitt det? Jeg kjenner at motivasjonen daler skikkelig, det er jo ikke slik at jeg ønsket å se tjukkere ut og være oppblåst som resultat av trening...

Jeg har forresten hatt en lang kamp mot kroppen som skrur ned forbrenningen og kjemper imot uansett hva jeg gjør. Er lei. 

Anonymkode: 81dea...ef4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må være snill med deg selv denne perioden, en kropp som er i trening samler vann i restitusjonfasen, styrketrening spesielt samler vann når musklene som har revnet under trening skal bygge seg opp igjen. Kroppen din trenger dette. 

Det du selv kan gjøre er å spise litt mindre salt, salt og sukker binder opp vann ekstra. 

Gratulerer med å ha kommet godt i gang!

Anonymkode: 296a9...00c

Skrevet

Du har jo fått svar på dinbaby.com

Anonymkode: d2c4f...75d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har jo fått svar på dinbaby.com

Anonymkode: d2c4f...75d

Og jeg ønsker å få flere svar, særlig her som vi har underforum for kosthold og livsstil, der det kanskje er mer treningserfarne folk. Takk for at du bryr deg og kryssjekker forum for å opplyse meg om hvor jeg har fått svar :) 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor mye vann drikker du løpet av en dag? Drikker du mye vann på trening og? 

Det å få merker fra sokkene er helt normalt.

Skrevet

Husk at vann driver vann så du bør drikke ganske mye også. 

Skrevet
Rosatoast skrev (1 minutt siden):

Hvor mye vann drikker du løpet av en dag? Drikker du mye vann på trening og? 

Det å få merker fra sokkene er helt normalt.

Rett i underkant av 2 liter. Blir tørst av trening, så drikker rundt en liter bare under trening. I tillegg drikker jeg sukkerfri te og en kopp kaffe på morgenen.

Skrevet

Det er jo ikke mye, tviler sterkt på at kroppen din lagrer dette vannet. Dette er væske alle mennesker trenger løpet av en dag, det fyller tarmer, blære etc. Hadde du drukket 5-6 liter vann om dagen, da er det mulig kroppen hadde lagra mye av det og man eser opp. 

Men i dette tilfellet er det nok noe annet som utgjør at du eser. Du må huske på at fett veier mye mer enn fett, og musklene forandrer seg under trening. Jeg prøvde en bukse her om dagen, og den gikk nesten ikke over rumpa. Det var min størrelse, men størrelsene på h&m er jo helt fucka... 

Skrevet
Rosatoast skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke mye, tviler sterkt på at kroppen din lagrer dette vannet. Dette er væske alle mennesker trenger løpet av en dag, det fyller tarmer, blære etc. Hadde du drukket 5-6 liter vann om dagen, da er det mulig kroppen hadde lagra mye av det og man eser opp. 

Men i dette tilfellet er det nok noe annet som utgjør at du eser. Du må huske på at fett veier mye mer enn fett, og musklene forandrer seg under trening. Jeg prøvde en bukse her om dagen, og den gikk nesten ikke over rumpa. Det var min størrelse, men størrelsene på h&m er jo helt fucka... 

Det er ikke sånn sirkulasjonssystemet i kroppen fungerer, man må ikke drikke 5-6 liter vann for å få ødem og hovne opp. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke sånn sirkulasjonssystemet i kroppen fungerer, man må ikke drikke 5-6 liter vann for å få ødem og hovne opp. 

Det var et eksempel, og nei - 2-3 liter med vann eser ikke kroppen. 

Skrevet
Rosatoast skrev (Akkurat nå):

Jo, det gjør det faktisk. Det å ikke drikke nok vann eser også ut kroppen, samtidig som en kan være dehydrert. Jeg kan en del om dette etter å ha opplevd sykdom i sirkulasjonen, på hvilket grunnlag uttaler du deg så bastant? 

• Liker 5
Skrevet
Rosatoast skrev (17 minutter siden):

Da jeg var gravid, fikk jeg masse ødemer, og jeg drakk mindre enn 2 liter per dag. Så jo, det kan det absolutt gjøre. 

• Liker 3
Skrevet

Det er helt vanlig at man holder på en del vann i en fase hvor man «sjokkerer» kroppen med trening. Dette ekstra vannet vil forsvinne etter noen dager.

Det er forøvrig sant at vann driver vann, så det er anbefalt å drikke mye hvis man er oppblåst. 

Anonymkode: e7cbe...485

• Liker 1
Skrevet
Rosatoast skrev (5 timer siden):

Herregud, jo. Da jeg hadde kaliummangel, gikk jeg opp sju kilo på et par ukers tid, og jeg drakk vel maks et par liter vann om dagen.

Anonymkode: 2eb6f...feb

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...