Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tok den i svangerskapet pga alder over 25 (er 32 år). Normalvektig, sunn og frisk. 

Jeg fikk resultat i grenseområdet og har faktisk endt opp med å måtte bruke litt insulin. Spist sunt hele svangerskapet og gått opp ca 3 kg (gravid uke 37,5). Jeg har kuttet ut alt av søtsaker og redusert karbohydratinntaket.

Så man trenger ikke å være overvektig for å få svangerskapsdisbetes. Å ta glukosebelastningstesten er en så liten ting å gjøre for å passe på at baby i magen har det bra :)

Anonymkode: 5094a...8ed

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv uten risiko og sunn livsstil kan man få det, så selvom det gikk fint hos deg betyr ikke det at det gjelder andre. Anbefalingene er der for en grunn, og med den tilnærmingen du har er det mange som kan gå med uoppdaget svangerskapsdiabetes. 

Anonymkode: 7bbb9...41e

Det tviler jeg på er en stor risiko om man lever veldig sunt. Men det er jo opp til hver enkelt. Jeg hadde som sagt ingen bekymring og er såpass i kontakt med kroppen min at jeg stoler på at jeg hadde kjent om noe var galt.

Anonymkode: 90499...d76

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg tok den i svangerskapet pga alder over 25 (er 32 år). Normalvektig, sunn og frisk. 

Jeg fikk resultat i grenseområdet og har faktisk endt opp med å måtte bruke litt insulin. Spist sunt hele svangerskapet og gått opp ca 3 kg (gravid uke 37,5). Jeg har kuttet ut alt av søtsaker og redusert karbohydratinntaket.

Så man trenger ikke å være overvektig for å få svangerskapsdisbetes. Å ta glukosebelastningstesten er en så liten ting å gjøre for å passe på at baby i magen har det bra :)

Anonymkode: 5094a...8ed

Hvorfor er det sunt å redusere karbohydratinntaket? Virker som mange definerer sunn som tynn, lite kalorier eller karbohydrater osv og tror man er sunn når man propper i seg fargeløs bacon, egg og ost. Eller bytter ut sukker med aspartam og all slags merkelige syntetiske søtningstoff.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det tviler jeg på er en stor risiko om man lever veldig sunt. Men det er jo opp til hver enkelt. Jeg hadde som sagt ingen bekymring og er såpass i kontakt med kroppen min at jeg stoler på at jeg hadde kjent om noe var galt.

Det er hormonelt! Det påvirkes av livsstil ja, men ingen garanti for å ikke få det. Det er ikke nødvendigvis noe man kjenner at er galt.

Anonymkode: 2187f...593

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er det sunt å redusere karbohydratinntaket? Virker som mange definerer sunn som tynn, lite kalorier eller karbohydrater osv og tror man er sunn når man propper i seg fargeløs bacon, egg og ost. Eller bytter ut sukker med aspartam og all slags merkelige syntetiske søtningstoff.

Jo høyere karbohydratinntak, blir fort til jo mer insulin må hun sette. Så det er fornuftig å holde inntaket moderat. 

Anonymkode: 2187f...593

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Svangerskapsdiabetes kan du få selv om du lever veldig sunt. Heller ikke noe du kjenner selv på kroppen. Nei, risikoen er ikke stor, men likevel avdekkes tilfeller av svangerskapsdiabetes hos flere ellers friske kvinner med sunn livsstil. Disse hadde gått under radaren ellers. Jeg, som var overvektig første svangerskap og 30 år hadde ikke sv. diabetes, mens venninna mi som lever en veldig sunn livsstil med både kost og trening hadde det. Hun hadde overhodet ingen mistanke. 

Anonymkode: cbad7...b7b

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg skal ta testen og ser ingen grunn til å la være selv om jeg er slank, trener og har et relativt sunt og næringsrikt kosthold. 

Sånn forresten å kutte sukker er ikke ensbetydene med å spise kunstig tilsetningsstoffer, for eksempel sukrin er basert på sukkeralkoholet erythritol som finnes naturlig i diverse frukt/grønnsaker men det gir ikke blodsukkerstigning og nærmest null kalorier, samme er det vel med stevia? Å spise karboredusert for meg betyr at jeg spiser mindre brødmat og pasta, for eksempel erstatter spaghetti med squash. Å si at karboredusert betyr bacon, egg og ost er veldig generaliserende. Spiser forresten nesten bare vegetarmat og litt fisk, kjøtt en sjelden gang.

Anonymkode: 5dd2e...51c

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har tatt i begge svskap, veldig greit å vite. Har en venninne som har hatt i begge svangerskap. Hun hadde ingen anelse før testen første gang, er tynn/sunn.

Dere som dropper det, dropper dere også UL? Det kommer jo ut en unge uansett liksom?

Anonymkode: 7229a...46f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg skal ta testen og ser ingen grunn til å la være selv om jeg er slank, trener og har et relativt sunt og næringsrikt kosthold. 

Sånn forresten å kutte sukker er ikke ensbetydene med å spise kunstig tilsetningsstoffer, for eksempel sukrin er basert på sukkeralkoholet erythritol som finnes naturlig i diverse frukt/grønnsaker men det gir ikke blodsukkerstigning og nærmest null kalorier, samme er det vel med stevia? Å spise karboredusert for meg betyr at jeg spiser mindre brødmat og pasta, for eksempel erstatter spaghetti med squash. Å si at karboredusert betyr bacon, egg og ost er veldig generaliserende. Spiser forresten nesten bare vegetarmat og litt fisk, kjøtt en sjelden gang.

Da må du vel ta en del tilskudd for å ikke få mangler under graviditeten.

Anonymkode: ecebf...dfd

Skrevet

Med første var ikke dette innført enda, og med andre så de vel at det gikk greit med første så fikk aldri noe tilbud en gang. Første barn på snittet og andre litt under, jeg er godt trent og noen vil nok kalle meg tynn. Gikk opp rundt 10 kg med begge. Men jeg spiste mye godis når jeg gikk gravid, samtidig som jeg løp mye.

Anonymkode: b19aa...1a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da må du vel ta en del tilskudd for å ikke få mangler under graviditeten.

Nei jeg tar vitaminer for gravide og omega 3 , har veldig fine verdier. Har tatt blodprøver👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Store Blodsukkersvingninger er uheldig, og forårsakes av sukkerinntak ..

Anonymkode: 7bdfc...00e

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Du må ingenting. Jeg sa nei takk, 36 førstegangsfødende. Anbefalt pga alder. Så ingen grunn til å ta når jeg ikke har risiko og lever veldig sunt. Gikk helt fint.

6 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er noe nytt unødvendig tull de har funnet på

Anonymkode: 84828...5b1

4 hours ago, AnonymBruker said:

Så merkelig å nekte å ta en test, hvorfor gjør man det? Nektet dere blodprøve for HIV som rutinemessig tas av gravide også? Det er jo ekstremt mye lavere risiko for HIV enn svangerskapsdiabetes. Samme med syfilis og alt annet de tester for.

Fakta er at noen får svangerskapsdiabetes selv om de lever kjempesunt, det er pga hormonoer! Og man kan ha det med 0 symptomer. Testen er hverken vond eller farlig så hvorfor la være?

Lurer på om dere dropper alle andre type "screening"-undersøkelser også. OUL feks, hva er vitsen med det? Tar dere celleprøve jevnlig eller tenker dere at "pytt sann jeg kjenner vel hvis jeg får kreft"?

Helt uforståelig for meg å nekte å teste for noe som er såpass enkelt å teste for så jeg bare lurer. Hadde skjønt det om testen innebar noe smerter eller risiko men det er jo ikke sånn. Jeg tok min samtidig som annen svangerskapskontroll så var ingen stor inngripen i livet mitt akkurat. 

Anonymkode: 66a5c...803

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så merkelig å nekte å ta en test, hvorfor gjør man det? Nektet dere blodprøve for HIV som rutinemessig tas av gravide også? Det er jo ekstremt mye lavere risiko for HIV enn svangerskapsdiabetes. Samme med syfilis og alt annet de tester for.

Fakta er at noen får svangerskapsdiabetes selv om de lever kjempesunt, det er pga hormonoer! Og man kan ha det med 0 symptomer. Testen er hverken vond eller farlig så hvorfor la være?

Lurer på om dere dropper alle andre type "screening"-undersøkelser også. OUL feks, hva er vitsen med det? Tar dere celleprøve jevnlig eller tenker dere at "pytt sann jeg kjenner vel hvis jeg får kreft"?

Helt uforståelig for meg å nekte å teste for noe som er såpass enkelt å teste for så jeg bare lurer. Hadde skjønt det om testen innebar noe smerter eller risiko men det er jo ikke sånn. Jeg tok min samtidig som annen svangerskapskontroll så var ingen stor inngripen i livet mitt akkurat. 

Anonymkode: 66a5c...803

Enig med det, bortsett fra at testen ikke er vond, jeg er fortsatt traumatisert av den drikken som skal ned på 5 min😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis man har svangerskapsdiabetes er det sunt å redusere karbohydratinntaket dersom det fører til usunn blodsukkerstigning. Selv måtte jeg redusere mengden karbohydrater sammenlignet med fett og proteiner for å ha et stabilt blodsukker. 

Anonymkode: b9bbf...883

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...