AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #1 Skrevet 3. februar 2022 Jeg er gravid uke 24. Har blitt bedt om å ta glukosebelastning. Jeg lurer litt på om dette er vanlig? Har ingen risiko for diabetes som jeg kan skjønne. Er 38, første barn. Har dere tatt det? Anonymkode: dd20e...d7d
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #2 Skrevet 3. februar 2022 Har ikke tatt nei Anonymkode: 84828...5b1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #3 Skrevet 3. februar 2022 Det er vanlig. Jeg tror de ber alle over 25 om å ta den nå. Jeg slapp å ta den pga. hyperemesis. Likevel, de kan ikke tvinge deg til å ta den hvis du absolutt ikke vil. Jeg kommer til å nekte neste gang enten jeg har hyperemesis eller ikke. Anonymkode: bba90...46c 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #4 Skrevet 3. februar 2022 Ja, har tatt det! Er vel de som enten er førstegangsfødende eller passert en viss alder (hvis jeg husker riktig). Anonymkode: 3418d...5a8 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #5 Skrevet 3. februar 2022 Ja det er vanlig. Du oppfyller kriteriene for førstegangsgravid og pga alder. Er anbefalt for de over 25. Jeg tok det, og er veldig glad for det. Hadde ingen tegn på svangerskapsdiabetes, men hadde det. Jeg hadde skyhøye verdier som trengte insulinbehandling umiddelbart. Anonymkode: cc7f5...730 1 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #6 Skrevet 4. februar 2022 Helt vanlig, alle førstegangsfødende over 25 år eller de som har familie med diabetes må ta. Og kanskje alle over en viss alder, uansett om de er førstegangsfødende 🤔 Eller om du har mye sukker i urinen 😅 Har tatt den i to svangerskap. Anonymkode: dd160...492 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #7 Skrevet 4. februar 2022 Er langt flere nå enn før som faller inn under gruppen som bør teste seg. Greit å vite- slik at man får behandling hvis det er nødvendig. man faster i over 8 timer, det tas en blodprøve - så drikker man en glukoseblanding og så sitter man å venter i 2 timer før det tas en ny blodprøve. man skal sitte i ro- så jeg anbefaler deg å ha m ipad/ telefon eller annet lesestoff. - og mat til etter testen... Babyen var stille i nesten ett døgn etter testen.. Anonymkode: 7bdfc...00e
Klementina Skrevet 4. februar 2022 #8 Skrevet 4. februar 2022 Hvem får tilbud om å bli testet for svangerskapsdiabetes? Dersom du oppfyller en eller flere av følgende kriterier blir du tilbudt test for svangerskapsdiabetes: er førstegangsfødende og er 25 år eller eldre har bakgrunn fra Asia eller Afrika mor, far eller søsken har diabetes kroppsmasseindeks (KMI) var høyere enn 25 kg/m² før graviditeten 1
Heln Skrevet 4. februar 2022 #9 Skrevet 4. februar 2022 De fleste må ta den i dag. Null stress å gjøre det, var bare litt kjedelig å vente🤷♀️ 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #10 Skrevet 4. februar 2022 Jeg ville tatt den. Det er jo bare en test, og dersom du skulle ha svangeskapadiabetes, er det viktig å oppdage for babyens del. Mitt råd er å drikke sukkervannet så fort som mulig. "Bælme", som vi sier her, før du faktisk kjenner hvor søtt det er. Jeg har tatt i alle tre svangerskap, men har ikke hatt svangeskapadiabetes. Greit å få utelukket det. Kjenner noen som har fått påvist svangerskapsdiabetes på glukosebelastningen som ellers følte seg i superform. Anonymkode: 196de...d57 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #11 Skrevet 4. februar 2022 Jeg tok den pga høy bmi. Gikk veldig greit, er kvalmende og kjedelig, men man klarer det veldig fint og det er veldig lurt og få sjekket. Syns alle gravide skulle ha tatt det for å være sikker på at blodsukkere er fint. Jeg spydde hver dag og ofte i svangerskapet, men klarte å holde ut den tiden. Spydde en del etterpå når jeg var ferdig🙈 Anonymkode: 729e5...914
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #12 Skrevet 4. februar 2022 Ja, tok den i begge svangerskap. Ikke noe uvanlig det. Anonymkode: b09da...0a4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #13 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, tok den i begge svangerskap. Ikke noe uvanlig det. Anonymkode: b09da...0a4 Hvorfor har du tatt den flere ganger? Jeg fikk beskjed om at jeg kun trengte å ta den første gangen. Anonymkode: ecebf...dfd
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #14 Skrevet 4. februar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor har du tatt den flere ganger? Jeg fikk beskjed om at jeg kun trengte å ta den første gangen. Anonymkode: ecebf...dfd Hun oppfyller sannsynligvis et av de andre 3 kriteriene (av de 4 som ble listet opp i en post over her) Testen er null stress TS. Alle gravide jeg kjenner tok den iallfall i første svangerskap. Anonymkode: 66a5c...803 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #15 Skrevet 4. februar 2022 Dumskap å ikke ta den. Å gå med uoppdaget diabetes er alvorlig. Anonymkode: 920aa...42c 6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #16 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor har du tatt den flere ganger? Jeg fikk beskjed om at jeg kun trengte å ta den første gangen. Anonymkode: ecebf...dfd Det var først beskjeden jeg fikk av legen, men jordmor anbefalte å ta den. Jeg er glad jeg gjorde det siden jeg hadde svangerskapsdiabetes i andre svangerskap, men ikke i første. Anonymkode: 7bbb9...41e 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #17 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Helt vanlig, alle førstegangsfødende over 25 år eller de som har familie med diabetes må ta. Og kanskje alle over en viss alder, uansett om de er førstegangsfødende 🤔 Eller om du har mye sukker i urinen 😅 Har tatt den i to svangerskap. Anonymkode: dd160...492 Du må ingenting. Jeg sa nei takk, 36 førstegangsfødende. Anbefalt pga alder. Så ingen grunn til å ta når jeg ikke har risiko og lever veldig sunt. Gikk helt fint. Anonymkode: 90499...d76
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #18 Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du må ingenting. Jeg sa nei takk, 36 førstegangsfødende. Anbefalt pga alder. Så ingen grunn til å ta når jeg ikke har risiko og lever veldig sunt. Gikk helt fint. Anonymkode: 90499...d76 Selv uten risiko og sunn livsstil kan man få det, så selvom det gikk fint hos deg betyr ikke det at det gjelder andre. Anbefalingene er der for en grunn, og med den tilnærmingen du har er det mange som kan gå med uoppdaget svangerskapsdiabetes. Anonymkode: 7bbb9...41e 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #19 Skrevet 5. februar 2022 Dette er noe nytt unødvendig tull de har funnet på Anonymkode: 84828...5b1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #20 Skrevet 5. februar 2022 Jeg tok i første svangerskap og skal også ta i andre. Gjør det for barnets skyld. Anonymkode: dc614...830
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå