Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva som skjer med den? Er det vedtatt at den blir forandret, og evt når?

Anonymkode: a5e7f...e5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såvidt jeg vet har det ikke skjedd noe nytt med den saken. Håper den består.

Anonymkode: 82663...2f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Såvidt jeg vet har det ikke skjedd noe nytt med den saken. Håper den består.

Anonymkode: 82663...2f1

Jeg har prøvd å finne det ut, men klarer heller ikke å se at det har skjedd noe nytt.

Skrevet

Det er oppe til høring om at det ikke lengre skal gis kontantstøtte samme mnd som barnet begynner i bhg. Dette blir evt vedtatt til sommeren. Ut over det er det ingen endringer som er lagt frem som et offisielt forslag.

Anonymkode: 25d48...cba

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er oppe til høring om at det ikke lengre skal gis kontantstøtte samme mnd som barnet begynner i bhg. Dette blir evt vedtatt til sommeren. Ut over det er det ingen endringer som er lagt frem som et offisielt forslag.

Ikke at den bare skal gjelde til barnet er 18 mnd? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke at den bare skal gjelde til barnet er 18 mnd? 

Nei, det er bare politikere som har snakket om det, det er ikke offisielt et forslag til høring.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er bare politikere som har snakket om det, det er ikke offisielt et forslag til høring.

Ok, takk for svar.

Skrevet

Det går nok mot at de mellom 1,5 og 2 år mister kontantstøtten. Unntaket blir vel de tilfellene der foreldrene har søkt, men ikke fått barnehageplass.

Finner ikke igjen kilden på det nå, men leste for ikke så lenge siden at det går minst tre måneder fra en lovendring blir bestemt til den er ferdig behandlet og gjort offisiell. Jeg leste dette i forbindelse med endringen av kontantstøtte. Du kan derfor regne med å få kontantstøtte i minst 3 mnd til.

Anonymkode: 335bd...1ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går nok mot at de mellom 1,5 og 2 år mister kontantstøtten. Unntaket blir vel de tilfellene der foreldrene har søkt, men ikke fått barnehageplass.

Finner ikke igjen kilden på det nå, men leste for ikke så lenge siden at det går minst tre måneder fra en lovendring blir bestemt til den er ferdig behandlet og gjort offisiell. Jeg leste dette i forbindelse med endringen av kontantstøtte. Du kan derfor regne med å få kontantstøtte i minst 3 mnd til.

Så det er ikke tenkt å avskaffe kontantstøtten fra et års alderen men 1,5?

I så faller r jo det bra, vil ikke sende en ettåring i barnehagen.

Anonymkode: 7f969...587

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Prøver å planlegge fram til august 2023. Minstemann blir 1 år i august, og har tenkt til å ha han hjemme til august 2023. Men vanskelig å planlegge når en ikke vet hvor lenge man får kontantstøtten. Man kan jo ikke søke før mnd før man skal ha den. Og barnehage skal jo evt søkes før 1 mars.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er fortsatt kun et ønske fra AP og SP og kommer ikke til å innføres i 2022. For å endre kontantstøtten må det en lovendring til, og for å få gjennom en lovendring må det foreleggws kriterier og rammer. Det må også sendes ut på høring som har sin behandlingstid, og deretter må det få sin tid på å innføres. Kontantstøtten er dermed trygg ut 2022, og sannsynligvis ut sommeren 2023 også, men at vi kan vente en endring på sikt er det ingen tvil om.

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Prøver å planlegge fram til august 2023. Minstemann blir 1 år i august, og har tenkt til å ha han hjemme til august 2023. Men vanskelig å planlegge når en ikke vet hvor lenge man får kontantstøtten. Man kan jo ikke søke før mnd før man skal ha den. Og barnehage skal jo evt søkes før 1 mars.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/oWP0wV/ap-og-sp-skal-legge-om-kontantstoetten-uklart-naar-det-skjer

Det er ikke en gang avgjort om endringen vil bli foreslått i budsjettplanene for 2023, så jeg ville ikke stresset i ditt tilfelle. Vi satser selv på kontantstøtte fra mars neste år og ut sommeren og tar livet helt med ro ift det. Dette er ting som tar tid og ikke skjer over natten. Endringen som mest sannsynlig innføres i år ved å korte ned med 1 betaling ift barnehage oppstart er egentlig en enkel sak sammenlignet med endringene partiene ønsker å få gjennom, og det tar likevel tid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/oWP0wV/ap-og-sp-skal-legge-om-kontantstoetten-uklart-naar-det-skjer

Det er ikke en gang avgjort om endringen vil bli foreslått i budsjettplanene for 2023, så jeg ville ikke stresset i ditt tilfelle. Vi satser selv på kontantstøtte fra mars neste år og ut sommeren og tar livet helt med ro ift det. Dette er ting som tar tid og ikke skjer over natten. Endringen som mest sannsynlig innføres i år ved å korte ned med 1 betaling ift barnehage oppstart er egentlig en enkel sak sammenlignet med endringene partiene ønsker å få gjennom, og det tar likevel tid.

Takk for god oppklaring, ble litt klokere nå. Da får jeg krysse fingrene for at planen vår går som tenkt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så det er ikke tenkt å avskaffe kontantstøtten fra et års alderen men 1,5?

I så faller r jo det bra, vil ikke sende en ettåring i barnehagen.

Anonymkode: 7f969...587

Ja, de vil avskaffe fra 1,5 år, ikke 1. Sannsynligvis får vi beholde kontantstøtten en stund til, men jeg ville ikke vært så optimistisk som andre i tråden her, om at den skal fortsette langt ut i 2023. Ut 2022 kan jeg se for meg, i og med at lovendringer ofte gjelder fra 1.januar. 

"Det er for tidlig å si når utredningen og eventuelle forslag til lovendringer vil foreligge. Men jeg vil gjerne få understreke at dette er et arbeid som blir prioritert av departementet. Et forslag vil bli fremmet så fort det praktisk lar seg gjøre, sier hun.

En omlegging av kontantstøtten vil kreve en lovendring som må sendes ut på høring. Høringsfristen skal normalt være tre måneder og ikke mindre enn seks uker."

Kilde: https://e24.no/norsk-oekonomi/i/G3X1dm/fortsatt-uvisst-naar-kontantstoetten-legges-om

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...