AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #1 Del Skrevet 3. februar 2022 Jeg er helsefagarbeider, men vil videreutdanne meg. Har tenkt veldig på barnepleie, men har hørt at det er på vei ut og skal bli erstattet av sykepleiere. Er dette sant? Også begynner jeg å tenke på sykepleien. Da er jeg alltid sikret jobb, og man tjener mer😅 Men det jeg ikke liker er det store ansvaret man har, og hvor slitsomt det til tider kan være. Og hvis jeg skal bli det så må jeg gå totalt 4 år! 1 år påbygg + 3 år sykepleie. Jeg er også dårlig i matte, har karakter 2. Er dermed redd jeg ikke vil klare å komme meg igjennom studiene. Men vet noen hvordan det er å jobbe som barnepleiere? Er det bare godt voksne i 40+ årene som er barnepleiere eller er det unge mennesker også? Og hvordan er arbeidsdagene? Lønn? Anonymkode: 67e10...fca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonies Skrevet 3. februar 2022 #2 Del Skrevet 3. februar 2022 Nei, barnepleiere er ikke på vei ut 😊 Det utdannes mange barnepleiere hvert år nå, så aldersmessig finner du oss i alt fra 20-årene til 70+ der ute. Lønna er lik som helsefagarbeider dessverre. Arbeidshverdagen avhenger jo av hvor man jobber, føde - barsel - poliklinikk - barneavdeling. Men vi gjør stort sett det samme som jordmødrene på barsel, bortsett fra medisiner. På føden har vi ansvar for barnet, og jordmor for mor. Svært hektiske dager, løper mye og skulle gjerne hatt dobbelt sett med hender. Men koselig å se en familie blir født 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 3. februar 2022 #3 Del Skrevet 3. februar 2022 Hva må man gå for å bli barnepleier Er du ung, starter veien til å bli barsel- og barnepleier med å ta fagbrev som helsefagarbeider gjennom utdanning på videregående skole. Deretter må du ha fem års praksis før du kan ta fagskoleutdanning i barsel- og barnepleie.28. mai 2016 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #4 Del Skrevet 3. februar 2022 Jeg jobber med mange fantastisk dyktige barnepleiere og har lært masse av dem, forhåpentligvis bevares denne kompetansen på barselavdelingene. Men der jeg jobber er det fryktelig vanskelig å få en stor, fast stilling. Alle må starte på fast helg og jobbe seg saaaakte opp, prosent for prosent. Mange i 40-årene som fortsatt ikke har en stilling de kan leve av, må jakte på ekstravakter hele tiden. Så du må sjekke hvordan jobbmarkedet er der du bor. Er selv veldig glad for å ha sykepleieutdannelsen i bunn, man trenger ikke uroe seg for om man får nok jobb. Dersom du har mulighet er rådet mitt å ta sykepleien, de fire årene går veldig fort. Og du høster fruktene av de årene resten av arbeidslivet. Anonymkode: 22b73...e3e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #5 Del Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber med mange fantastisk dyktige barnepleiere og har lært masse av dem, forhåpentligvis bevares denne kompetansen på barselavdelingene. Men der jeg jobber er det fryktelig vanskelig å få en stor, fast stilling. Alle må starte på fast helg og jobbe seg saaaakte opp, prosent for prosent. Mange i 40-årene som fortsatt ikke har en stilling de kan leve av, må jakte på ekstravakter hele tiden. Så du må sjekke hvordan jobbmarkedet er der du bor. Er selv veldig glad for å ha sykepleieutdannelsen i bunn, man trenger ikke uroe seg for om man får nok jobb. Dersom du har mulighet er rådet mitt å ta sykepleien, de fire årene går veldig fort. Og du høster fruktene av de årene resten av arbeidslivet. Anonymkode: 22b73...e3e Åja, det høres vanskelig ut å måtte jobbe seg oppover. Hvor jobber du/hvilket fylke? Anonymkode: 67e10...fca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #6 Del Skrevet 4. februar 2022 Belima skrev (1 time siden): Hva må man gå for å bli barnepleier Er du ung, starter veien til å bli barsel- og barnepleier med å ta fagbrev som helsefagarbeider gjennom utdanning på videregående skole. Deretter må du ha fem års praksis før du kan ta fagskoleutdanning i barsel- og barnepleie.28. mai 2016 Jeg ble ferdig helsefagarbeider i 2021. Ifølge samordna så kan jeg søke i år, man må ikke ha jobbet i 5 år før man videreutdanner seg. Anonymkode: 67e10...fca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #7 Del Skrevet 4. februar 2022 Moonies skrev (2 timer siden): Nei, barnepleiere er ikke på vei ut 😊 Det utdannes mange barnepleiere hvert år nå, så aldersmessig finner du oss i alt fra 20-årene til 70+ der ute. Lønna er lik som helsefagarbeider dessverre. Arbeidshverdagen avhenger jo av hvor man jobber, føde - barsel - poliklinikk - barneavdeling. Men vi gjør stort sett det samme som jordmødrene på barsel, bortsett fra medisiner. På føden har vi ansvar for barnet, og jordmor for mor. Svært hektiske dager, løper mye og skulle gjerne hatt dobbelt sett med hender. Men koselig å se en familie blir født 😊 Godt å høre at yrket ikke er på vei ut😅 Er det vanskelig for barnepleiere å skaffe seg en heltidsstilling? Anonymkode: 67e10...fca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 4. februar 2022 #8 Del Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Godt å høre at yrket ikke er på vei ut😅 Er det vanskelig for barnepleiere å skaffe seg en heltidsstilling? Anonymkode: 67e10...fca Søk på nettet etter ledige stillinger i området du bor, så finner du ut hvor mange stillinger som er ledige. Er du flyttbar, så søk i et område du kan tenke deg å bosette deg. Letteste måten å finne det ut på. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #9 Del Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Godt å høre at yrket ikke er på vei ut😅 Er det vanskelig for barnepleiere å skaffe seg en heltidsstilling? Anonymkode: 67e10...fca Ikke hatt problem med det selv, men jeg har hele veken jobbet ekstremt mye ekstravakter på avdelingen jeg ville jobbe fast på, allerede fra jeg var student. Da hadde jeg en fot innafor når jeg var ferdig med skole og de søkte etter folk, da fikk jeg stilling raskt. Anbefales! Anonymkode: f1765...95a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #10 Del Skrevet 4. februar 2022 Ville blitt sykepleier, flere muligheter, bedre lønn, lettere å få jobb og videreutdanning som jordmor dersom du er interessert i det.? Anonymkode: c26e0...af5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #11 Del Skrevet 4. februar 2022 To totalt forskjellige utdannelser med to totalt forskjellige arbeidsoppgaver og ikke minst stort gap i lønn. I tillegg har du et fagbrev og skal ta et til? Hadde satset på høyere utdanning om jeg skulle sette meg på skolebenken igjen. Anonymkode: d3fbb...4b1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #12 Del Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ville blitt sykepleier, flere muligheter, bedre lønn, lettere å få jobb og videreutdanning som jordmor dersom du er interessert i det.? Anonymkode: c26e0...af5 Enig, ville uten tvil blitt sykepleier. Det gir det langt flere muligheter til å få jobb, og også bedre lønn. Arbeidsmarkedet er mye mer begrenset som barnepleier. Anonymkode: 557f7...4bb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #13 Del Skrevet 4. februar 2022 Selvfølgelig ville jeg valgt sykepleierutdanning. Du kan jobbe på føde/barselavdelingen, men du har mange andre muligheter også. Du kan evt spesialisere deg som jordmor, helsesykepleier, barnesykepleier eller innenfor nyfødtintensiv. Tror du vil angre veldig hvis du blir barnepleier. Anonymkode: afa4c...449 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #14 Del Skrevet 4. februar 2022 Moonies skrev (23 timer siden): Nei, barnepleiere er ikke på vei ut 😊 Det utdannes mange barnepleiere hvert år nå, så aldersmessig finner du oss i alt fra 20-årene til 70+ der ute. Lønna er lik som helsefagarbeider dessverre. Arbeidshverdagen avhenger jo av hvor man jobber, føde - barsel - poliklinikk - barneavdeling. Men vi gjør stort sett det samme som jordmødrene på barsel, bortsett fra medisiner. På føden har vi ansvar for barnet, og jordmor for mor. Svært hektiske dager, løper mye og skulle gjerne hatt dobbelt sett med hender. Men koselig å se en familie blir født 😊 Lurer litt på hvor du jobber hvis det virkelig er sånn at barnepleierne har samme ansvar som jordmødrene. Det er litt forskjell på fagskoleutdanning og en mastergrad i mor/barn-helse... Anonymkode: 84d14...d2e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #15 Del Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Lurer litt på hvor du jobber hvis det virkelig er sånn at barnepleierne har samme ansvar som jordmødrene. Det er litt forskjell på fagskoleutdanning og en mastergrad i mor/barn-helse... Anonymkode: 84d14...d2e Et av de største sykehusene på Østlandet 😊 Vi har fått opplæring i blodprøvetaking, kateterisering, sårstell osv. Kan ikke komme på noe mer de gjør som jeg ikke kan. Burde definitivt fått mer i lønn på bakgrunn av at vi har tatt over disse oppgavene fra de master-lønnede. Merk at dette er på barselavdelingen, ikke føden. Jordmødrene på barsel er mer eller mindre byttet ut med sykepleiere nå, dog. Grunnet jordmorflukt fra sykehuset. Anonymkode: f1765...95a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #16 Del Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Et av de største sykehusene på Østlandet 😊 Vi har fått opplæring i blodprøvetaking, kateterisering, sårstell osv. Kan ikke komme på noe mer de gjør som jeg ikke kan. Burde definitivt fått mer i lønn på bakgrunn av at vi har tatt over disse oppgavene fra de master-lønnede. Merk at dette er på barselavdelingen, ikke føden. Jordmødrene på barsel er mer eller mindre byttet ut med sykepleiere nå, dog. Grunnet jordmorflukt fra sykehuset. Anonymkode: f1765...95a Hvis barnepleierne og jordmødrene skal tjene det samme, hvorfor skal noen gidde å ta bachelor + master når de bare trenger å ta fagbrev og fagskole? Jeg sier ikke dette for å kritisere deg, jeg kjenner mange dyktige helsefagarbeidere... Men jeg synes det er skremmende dersom det du sier stemmer. Selv om jeg jobber med flinke og erfarne helsefagarbeidere er det stor faglig og kunnskapsmessig forskjell på spesialsykepleierne og dem. Det kan være problematisk med de helsefagarbeiderne som tror at de har samme kunnskap, og det virker også som en del ikke skjønner hvor mange oppgaver og faglige vurderinger vi utfører som de ikke tar del i. Anonymkode: 84d14...d2e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #17 Del Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvis barnepleierne og jordmødrene skal tjene det samme, hvorfor skal noen gidde å ta bachelor + master når de bare trenger å ta fagbrev og fagskole? Jeg sier ikke dette for å kritisere deg, jeg kjenner mange dyktige helsefagarbeidere... Men jeg synes det er skremmende dersom det du sier stemmer. Selv om jeg jobber med flinke og erfarne helsefagarbeidere er det stor faglig og kunnskapsmessig forskjell på spesialsykepleierne og dem. Det kan være problematisk med de helsefagarbeiderne som tror at de har samme kunnskap, og det virker også som en del ikke skjønner hvor mange oppgaver og faglige vurderinger vi utfører som de ikke tar del i. Anonymkode: 84d14...d2e Dette var en krass kommentar. Dog ikke uvanlig fra en sykepleier.. Så heldig helsefagarbeiderne er som har deg som kollega 😁 Til ts, jeg hadde tatt sykepleie. Ikke på grunn av at høyere yrkesfaglig utdanning ikke er suverent (det er det!), men grunnet kronisk nedsnakk fra sykepleierne. Profesjonskrigen virker å være utrolig utmattende. Anonymkode: 8aee7...a02 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #18 Del Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Et av de største sykehusene på Østlandet 😊 Vi har fått opplæring i blodprøvetaking, kateterisering, sårstell osv. Kan ikke komme på noe mer de gjør som jeg ikke kan. Burde definitivt fått mer i lønn på bakgrunn av at vi har tatt over disse oppgavene fra de master-lønnede. Merk at dette er på barselavdelingen, ikke føden. Jordmødrene på barsel er mer eller mindre byttet ut med sykepleiere nå, dog. Grunnet jordmorflukt fra sykehuset. Anonymkode: f1765...95a Det faktum at du ikke ser forskjell på arbeidsoppgavene til en barnepleier og en spesialsykepleier med master og spesialisering i fagfeltet sier mye om hvor lite kunnskap du egentlig har, både om forskjell i utdanning, kompetanse, fagforståelse og daglige vurderinger. At du tror blodprøvetaking, kateterisering og sårstell gjør deg like kompetent som en jordmor er alarmerende lite innsiktsfullt. Helsesekretærer tar også blodprøver og steller sår, helsefagarbeidere kateteriserer da virkelig i alle andre deler av helsevesenet og driver også med sårstell, du har ikke lært noe særegent kun for din avdeling. At du i tillegg møter kritikk fra en over med å kalle det profesjonskamp viser bare at vedkommende enten traff et sårt punkt som du ikke kan forsvare, eller at du faktisk ikke forstår forskjellen på yrkene. Og ftr, jeg jobber ikke med noe relatert til føde/barsel, ei heller med helsefagarbeidere og folk som skriker "profesjonskamp!" hver gang man påpeker en kompetanseforskjell. TS, du må tenker over hva du vil jobbe med i fremtiden og velge ut i fra det. Kompetente og engasjerte folk trengs overalt i helsevesenet enten du er helsefagarbeider med videreutdanning eller blir sykepleier. Det er heller ingenting i veien for å ta barsel og barnepleier først, og så ta sykepleien i fremtiden hvis du vil det, f.eks hvis du ønsker å utdanne deg til jordmor eller helsesøster, eller ønsker å jobbe på barneavdeling eller nyfødt intensiv. Anonymkode: 97611...cd6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #19 Del Skrevet 5. februar 2022 Selvfølgelig er det en forskjell på yrkene, men det er behov for begge to, ref. sykepleiernes ønske om «oppgavefordeling». Det jeg reagerer på er hvordan dette formuleres. Det er mer eller mindre som «forstår du ikke at du er inkompetent og (nærmest) idiot». Trist. Anonymkode: 8aee7...a02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #20 Del Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvis barnepleierne og jordmødrene skal tjene det samme, hvorfor skal noen gidde å ta bachelor + master når de bare trenger å ta fagbrev og fagskole? Jeg sier ikke dette for å kritisere deg, jeg kjenner mange dyktige helsefagarbeidere... Men jeg synes det er skremmende dersom det du sier stemmer. Selv om jeg jobber med flinke og erfarne helsefagarbeidere er det stor faglig og kunnskapsmessig forskjell på spesialsykepleierne og dem. Det kan være problematisk med de helsefagarbeiderne som tror at de har samme kunnskap, og det virker også som en del ikke skjønner hvor mange oppgaver og faglige vurderinger vi utfører som de ikke tar del i. Anonymkode: 84d14...d2e Tror nok du misforsto meg der, jeg mener jo ikke at vi skal ha samme lønn. Poenget mitt var at barnepleierne har tatt over flere og flere oppgaver fra jordmødrene/sykepleiere på barsel nå som kun jordmødrene gjorde før. Uten at vi lønnes tilsvarende. Når sykepleierne som jobber på barsel sammen med meg er helt nyutdannede og ikke har tatt i et nyfødt barn eller vært gjennom en fødsel selv før, så er det ikke sjelden at jeg som barnepleier med lang fartstid er mer dreven enn dem til å vurdere enkelte situasjoner. Anonymkode: f1765...95a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå