Gå til innhold

Er dette brudd på taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke brudd på taushetsplikt. Det er opplysninger til samarbeidende helsepersonell, og dermed tillatt. Det er for å sørge for at dere får rett oppfølging i kommunehelsetjenesten etter utskrivning, hvis ikke kunne tråden her fort blitt "hvorfor følger ingen oss opp etter at vi har vært på sykehus?". I samme gate som at innleggende lege får epikrise, fastlege får epikrise ect, eller at fastlege får epikrise etter at man har vært på legevakten, det handler opp oppfølging og faglig forsvarlighet. Hvis du en annen gang ikke vil at helsestasjonen skal får beskjed kan du si fra om det på sykehuset. 

Anonymkode: 224fa...148

• Liker 3
Skrevet

Nei jeg (tror ikke det) slikt blir jo uansett ført opp I barnet sin journal som HS og fastlege har tilgang til. På helsenorge.

Anonymkode: eaa9e...c3a

Skrevet

Dette er et klassisk eksempel på hvorfor man ikke skal stille ekte spørsmål på KG. Spør profesjonelle for her får du mye feilinformasjon! Det verste er at vi med riktig informasjon får ikke en gang lov å signere som helsepersonell. For å kunne bevise at vi faktisk kan lovverket. KG på sitt beste 🙄. Spør heller helsestasjonen enn dette møkkaformuet fult av troll og uvitende folk som leker smart. 

Anonymkode: 45f4e...9bb

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er et klassisk eksempel på hvorfor man ikke skal stille ekte spørsmål på KG. Spør profesjonelle for her får du mye feilinformasjon! Det verste er at vi med riktig informasjon får ikke en gang lov å signere som helsepersonell. For å kunne bevise at vi faktisk kan lovverket. KG på sitt beste 🙄. Spør heller helsestasjonen enn dette møkkaformuet fult av troll og uvitende folk som leker smart. 

Du trenger da ikke å signere som helsepersonell for å "bevise" at du kan lovverket (og det ville uansett ikke bevise noe som helst, vi aner ikke om du faktisk er f.eks. sykepleier eller lege og i hvert fall ikke om du kan og forstår lovverket). Det er da nok av leger og sykepleiere som ikke fortstår seg på lover og regler, men bare gjør som de får beskjed om eller som de selv synes gir mening og er overbevist om at det er korrekt.

Hvis du vil "bevise" noe kan du jo bare vise til lovtekstene og paragrafene du mener er relevante. Og eventuelt noen veiledere. Alt slikt ligger åpent ute og ville vært langt mer nyttig og overbevisende enn en signatur fra en "sykehuslege".

Anonymkode: 06a1b...831

• Liker 2
Skrevet

Epikriser blir alltid skrevet etter en utskrivelse. Og da til fastlege. 
Om det skal være noe mer bør sykehuset snakke med deg om og spør om det er greit at helsestasjonen også får epikrisen. 
Har det noe betydning for deg når du fortalte sykehuset at du ville snakke med helsestasjonen om det? Eller hadde du lyst å fortelle det selv? 
uansett viktig at helsestasjon får epikrisen fra lege.

Anonymkode: 04e94...410

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men går ut i fra at de har felles journal. Altså at spesialisthelsetjenesten sitt journalsystem (dips?) er integrert med kommunen sitt (Gerica, profil etc). 
Om man mottar kommunale helse- og omsorgstjenester, så har kommunen (helsestasjonen) tilgang til alle innleggingsrapporter, utskrivingsrapporter, epikriser, overføringsjournal, beskjedjournaler osv.

Dette har ikke med taushetsplikt å gjøre, det har å sørge for kommunal oppfølging etter utskrivning å gjøre.

Skrevet

Fra et medisinsk petspeltiv: hs bør ha denne informasjonen mtp ditt barns helse fremover. Tenk om barnet fikk medisiner eller råd som var utløsende for kramper? Jeg syns du er litt hysterisk. Blir stressa over å få god oppfølging. Du fremstår paranoid…..

Anonymkode: f646b...c19

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke reglene, men hun er jo helsepersonell som skal følge opp barnet ditt. Hadde jeg vært deg hadde jeg satt pris på en helsesøster som bryr seg nok til å ringe deg før timen

• Liker 1
Skrevet
Bacteria skrev (På 3.2.2022 den 23.54):

Det er ikke helt riktig. Jeg jobber i kommunen, og der må vi innhente samtykke for å dele pasientopplysninger med samarbeidende helsepersonell.

Håpløst. Det fremstår som at det er altfor lite deling i helsevesenet. Alt bør være delt og tilgjengelig for alle innenfor helsevesenet, og så får man heller føre kontroll med innsyn.

• Liker 1
Skrevet

At barnets epikrise sendes er ikke brudd. 
At mors opplevelse av hendelsen, fortalt til legen, blir videreformidlet uten mors samtykke er brudd på taushetsplikten 

Anonymkode: dbd60...673

Skrevet

Epikriser har blitt sendt både til fastlege og helsestasjon etter barnet mitt har vært på sykehus. Dette er nok normalt.

Anonymkode: e4241...3ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er riktig?

Anonymkode: 286ed...5f0

Skrevet

Det er vanlig prosedyre at det blir sendt epikrise til helsestasjon og fastlege når man har vært på sykehuset.

Anonymkode: b7217...519

Skrevet

Altså når jeg fødte så sendte sykehuset automatisk fødselsmelding til helsestasjon dette Fordi det er helsestasjon som skal følge opp barnet vidre mtp vaksiner og kontroll. Så nei ts det er ikke brudd på taushetsplikten at sykehuset sendte melding vidre til helsestasjonen. Det er normalt da barnet skal bli fulgt opp av helsestasjonen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hva er riktig?

Anonymkode: 286ed...5f0

At det er IKKE brudd på taushetsplikt og er normal kommunikasjon mellom to instanser som krever samarbeid. Og dette samarbeidet er for pasientens eget beste. Tverrfaglig samarbeid.

• Liker 1
Skrevet

Jeg dauer av at i-landsmødre og Karens klarer å lage så mye problemer av absolutt ingenting her inne, spesieltnår det er snakk om at helsepersonell skal ivareta et barn. Som om de dropper å følge opp for at mor synes det er litt kjipt 😂 Herlighet dere må ha et godt og problemfritt liv!

Anonymkode: f72cc...b63

• Liker 3
Skrevet

Mitt barn ble forøvrig født med 4 hull i hjertet og epikrise ble sendt til helsesøster for kontroll samtidig som vi ble satt opp på oppfølging på sykehuset. Selvfølgelig skulle helsesøster være en del av oppfølgingen.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du en annen gang ikke vil at helsestasjonen skal får beskjed kan du si fra om det på sykehuset. 

Da tror jeg sykehuset blir mistenksomme alle oppegående ønsker jo og få best mulig oppfølging 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Mitt barn ble forøvrig født med 4 hull i hjertet og epikrise ble sendt til helsesøster for kontroll samtidig som vi ble satt opp på oppfølging på sykehuset. Selvfølgelig skulle helsesøster være en del av oppfølgingen.

Helt enig.

Skrevet
sicario skrev (4 timer siden):

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men går ut i fra at de har felles journal. Altså at spesialisthelsetjenesten sitt journalsystem (dips?) er integrert med kommunen sitt (Gerica, profil etc). 
Om man mottar kommunale helse- og omsorgstjenester, så har kommunen (helsestasjonen) tilgang til alle innleggingsrapporter, utskrivingsrapporter, epikriser, overføringsjournal, beskjedjournaler osv.

Dette har ikke med taushetsplikt å gjøre, det har å sørge for kommunal oppfølging etter utskrivning å gjøre.

Spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten har ikke felles eller integrert journalsystem, ikke noen steder. 

Anonymkode: 224fa...148

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...