Gå til innhold

Er dette brudd på taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av ren nysgjerrighet så lurer jeg på om dette er brudd på taushetsplikt eller på grensa? Eller helt innafor.  Kort fortalt. 

Jeg å mitt barn var innlagt på sykehus etter barnet mitt fikk et slags type anfall mulig epileptisk anfall. Vi var der i 1-2 døgn for observasjon og utredning, alt virket fint å de tror det muligens var et engangstilfelle, og kunne ikke finne noe som var farlig eller som var galt. På utskrivning hadde vi en samtale der de spurte hvordan jeg som mor hadde det etter denne hendelsen, forklarte at jeg opplevde den som svært traumatisk å skummelt da barnet ble hentet med ambulanse å jeg trodde barnet skulle dø. Deretter ble jeg spurt om vi hadde noen timer hos helsesøster i nermeste framtid. Jeg svarte at vi hadde det om ca 14 dager å at jeg tenkte å henvende meg til henne å snakke om det som hadde skjedd. Så dro vi hjem å etter noen dager ringer helsesøster meg å spør hvordan det går å om vi har det bedre etter alt. Da har sykehuset ringt dit å fortalt dette. Jeg har ikke sagt til legene/sykehuset at det er ok at de ringer dit å gir info. Jeg føler på en måte for å fortelle slike ting selv, å helsesøster er ikke vesentlig for at vi skal få forsvarlig helsehjelp, da vi ble skrevet ut ble vi også henvist til barnelege for videre oppfølging etter anfallet, så jeg skjønner ikke helt hvorfor de har ringt til helsesøster. Er dette brudd på taushetsplikten? 

Anonymkode: 4a383...36b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Av ren nysgjerrighet så lurer jeg på om dette er brudd på taushetsplikt eller på grensa? Eller helt innafor.  Kort fortalt. 

Jeg å mitt barn var innlagt på sykehus etter barnet mitt fikk et slags type anfall mulig epileptisk anfall. Vi var der i 1-2 døgn for observasjon og utredning, alt virket fint å de tror det muligens var et engangstilfelle, og kunne ikke finne noe som var farlig eller som var galt. På utskrivning hadde vi en samtale der de spurte hvordan jeg som mor hadde det etter denne hendelsen, forklarte at jeg opplevde den som svært traumatisk å skummelt da barnet ble hentet med ambulanse å jeg trodde barnet skulle dø. Deretter ble jeg spurt om vi hadde noen timer hos helsesøster i nermeste framtid. Jeg svarte at vi hadde det om ca 14 dager å at jeg tenkte å henvende meg til henne å snakke om det som hadde skjedd. Så dro vi hjem å etter noen dager ringer helsesøster meg å spør hvordan det går å om vi har det bedre etter alt. Da har sykehuset ringt dit å fortalt dette. Jeg har ikke sagt til legene/sykehuset at det er ok at de ringer dit å gir info. Jeg føler på en måte for å fortelle slike ting selv, å helsesøster er ikke vesentlig for at vi skal få forsvarlig helsehjelp, da vi ble skrevet ut ble vi også henvist til barnelege for videre oppfølging etter anfallet, så jeg skjønner ikke helt hvorfor de har ringt til helsesøster. Er dette brudd på taushetsplikten? 

Hvis du ikke har samtykket så er dette et brudd, ja. 

Anonymkode: a3aa0...754

• Liker 10
Skrevet

Hver gang jeg har vært på sykehuset med mine barn, inkl flere ganger med ambulanse, har epikrisen blitt sendt elektronisk til helsestasjonen, i tillegg til fastlege. Ikke fått noe spørsmål om samtykke til det.. 

Kan ikke skjønne at det et farlig?

Anonymkode: f6740...b95

• Liker 40
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hver gang jeg har vært på sykehuset med mine barn, inkl flere ganger med ambulanse, har epikrisen blitt sendt elektronisk til helsestasjonen, i tillegg til fastlege. Ikke fått noe spørsmål om samtykke til det.. 

Kan ikke skjønne at det et farlig?

Anonymkode: f6740...b95

Ja, men helsesøster så at legen hadde ringt henne.? 

Skrevet

Selvfølgelig bør de få beskjed om innleggelsen så de kan følge opp barnet ditt i tillegg til at dere er henvist videre. Det er informasjon som er gitt, ingen som har brutt taushetsplikten.
Hadde de ringt til naboen din, så hadde det vært brudd på taushetsplikten. Ikke helsepersonell imellom.

• Liker 33
  • Nyttig 1
Skrevet
Belima skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig bør de få beskjed om innleggelsen så de kan følge opp barnet ditt i tillegg til at dere er henvist videre. Det er informasjon som er gitt, ingen som har brutt taushetsplikten.
Hadde de ringt til naboen din, så hadde det vært brudd på taushetsplikten. Ikke helsepersonell imellom.

Det er ikke helt riktig. Jeg jobber i kommunen, og der må vi innhente samtykke for å dele pasientopplysninger med samarbeidende helsepersonell. 
Om det alltid blir gjort er en annen sak. 
Jeg vil si det pr def er et taushetsbrudd, men et lite alvorlig et. Kan ikke se at det har noen skadelig effekt at hS vet dette, heller tvert om. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei!

Anonymkode: 3c532...65b

• Liker 6
Skrevet (endret)
Bacteria skrev (6 minutter siden):

Det er ikke helt riktig. Jeg jobber i kommunen, og der må vi innhente samtykke for å dele pasientopplysninger med samarbeidende helsepersonell. 
Jeg vil si det pr def er et taushetsbrudd, men et lite alvorlig et. Kan ikke se at det har noen skadelig effekt at hS vet dette, heller tvert om. 

Mor ble spurt om de hadde time på helsestasjonen og svarte ja til det. (Om ca 14 dager) Da er det jo riktig at de får all informasjon fra sykehuset. Ofte gir behandlende lege bedre informasjon enn en som ikke jobber i helsevesenet. Ser på dette som en ekstra trygghet for mor og barn at helsestasjonen er informert.
Vi behøver ikke være enige.

Endret av Belima
La til mer informasjon.
  • Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet
Belima skrev (1 minutt siden):

Mor ble spurt om de hadde time på helsestasjonen og svarte ja til det. (Om ca 14 dager) Da er det jo riktig at de får all informasjon fra sykehuset. Ofte gir behandlende lege bedre informasjon enn en som ikke jobber i helsevesenet. Ser på dette som en ekstra trygghet for mor og barn at helsestasjonen er informert.

Ja, det er sant. 
Det lå kanskje implisitt der at de gav helsestasjonen beskjed. Jeg hadde hvertfall ikke laget sak utav det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er den som svarte ja i første innlegget. Vil bare presisere som flere andre her at det er ikke et stort brudd, men per definisjon er det det. Ville heller ikke lagd en sak av det, kan hende det gikk i glemmeboka og at de har som rutine å informere helsestasjonen osv, men at de denne gangen glemte å spørre.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Epikrisen til barnet blir alltid sendt til de helseinstitusjonene som har noe med barnet å gjøre. Vi har mye med sykehuset å gjøre og hver gang det kommer epikriser derfra står det at det er sendt kopi til fastlege og helsestasjon. Det er jo ikke et brudd på taushetsplikt. Det er oppfølging av helsetilstander til barnet ditt slik så den enkelte instans vet hva som foregår og du ikke behøver å forklare hver gang du kommer et nytt sted. Siden det er kort tid til du skal til helsestasjon vil jeg si det er ekstra service fra sykehuset at de gjorde helsesykepleier oppmerksom på at det hadde kommet inn vesentlig informasjon om barnet ditt og flott at hs ringte deg i etterkant for å tilby støtte hvis du trengte det. 

Endret av atropos
  • Liker 22
Skrevet
6 hours ago, Bacteria said:

Vi har vært mye på sykehus med minste og helsestasjonen står alltid på kopi på epikrisen. 

Anonymkode: ea39b...269

• Liker 4
Skrevet

Helsestasjonen her har aldri fått epikrisene, selv når jeg har bedt om det. Legene på Haukeland sier det er brudd på taushetsplikten. Fastlegen får automatisk. 

Kan det være at helsestasjonen har blitt satt opp som oppfølgingsinstans? Se på epikrisen hva som står om oppfølging.

Anonymkode: f7fb4...2ec

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helsestasjonen her har aldri fått epikrisene, selv når jeg har bedt om det. Legene på Haukeland sier det er brudd på taushetsplikten. Fastlegen får automatisk. 

Kan det være at helsestasjonen har blitt satt opp som oppfølgingsinstans? Se på epikrisen hva som står om oppfølging.

Anonymkode: f7fb4...2ec

Aldri her heller, selvom vi har bedt om det sikkert 100 ganger både vi og helsestasjon, siden helsesykepleier er koordinator for ansvarsgruppa til mini.

Så ja det er brudd på taushetsplikt om du ikke har gitt samtykke, og du kan gjerne ringe sykehuset å si det ikke er greit, men jeg ville aldri laget en større sak av det. Tenker det er kjempefint at de følger opp, for det er noe vi bare kunne drømt om😅 

Anonymkode: 8bda7...83e

• Liker 2
Skrevet

ja, det er brudd på taushetsplikten! Fastlege får epikrise tilsendt. Det er ingen automatikk i at helsestasjon skal ha dette. De får heller ikke tilgang til legejournalen til barnet, uten at du samtykker. 

Jeg tror at slik ulovlig utveksling av sensitive helseopplysninger forekommer ganske ofte, da helsepersonell ikke får god nok opplæring, og det får null konsekvenser for den som bryter taushetsplikten.

Anonymkode: 40606...00a

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg tenker heller at det er god informasjonsflyt. For meg hadde det vært verre å måtte være den som informerte fastlege og helsestasjon hver gang det hadde skjedd noe. Fastlegen forstår jeg at det sendes automatisk til, de skulle kanskje spurt deg om det var greit at de tok kontakt med helsestasjonen først. Nå vet jeg ikke lovene og reglene bak dette, men jeg hadde ikke laget noe nummer ut av det. 

Anonymkode: 49fac...7f8

• Liker 1
Gjest våroghøst
Skrevet

Helsestasjonen og fastlege får alltid epikriser ved innleggelse eller timer på sykehus. 

Skrevet

Ja, det er et klart brudd. Det er helt irrelevant at helsestasjonen er en helseinstans. 

Anonymkode: dc171...4af

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2022 den 23.30):

Hvis du ikke har samtykket så er dette et brudd, ja. 

Nei. Helsestasjon blir som en fastlege. De får epikriser som er helt normalt. Det kalles for tverrfaglig samarbeid når flere etater og arbeidsplasser samarbeider. Google det. Det er ikke brudd på taushetsplikten. 

Anonymkode: 45f4e...9bb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er et klart brudd. Det er helt irrelevant at helsestasjonen er en helseinstans. 

Anonymkode: dc171...4af

Så du mener det er brudd på helsestasjonen når fastlege får beskjed også? Det er relevant og det er ikke taushetspliktsbrudd! Barnet må jo følges opp på et vis og det er viktig at helsestasjon/fastlege vet om det, i tilfelle det skjer igjen. 

Anonymkode: 45f4e...9bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...