Gå til innhold

Strikke jevnere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg lære meg å strikke litt jevnere og helst litt løsere?

Når jeg tar meg på tak så blir det veldig stramt. Da er det stort sett jevnt, men innimellom får jeg masker som er litt for løse, og som jeg ikke oppdager, og selv om disse ikke er så mange er de veldig synlige! I hvert fall på et stort glattstrikket område. 

Blir det jevnere etter vask?

Og så synes jeg at jeg strikker for stramt. Det gjør det vanskelig hvis jeg skal strikke mønster eller økninger, i tillegg til at det er generelt mer slitsomt å strikke stramt. Når jeg prøver å slappe av og strikke løsere blir det fryktelig ujevnt.

Er det rett og slett bare mengdetrening og øvelse gjør mester, eller finnes det en spesiell måte å øve på?

Anonymkode: fa5a9...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mengetrening er tingen ja. Når jeg strikker mønster (spesielt de med mange masker imellom hver) må jeg passe på at trådene bak blir løse nok hele tiden selv om jeg er en erfaren strikker. 

Anonymkode: 8fde6...425

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengdetrening ja. Men gode pinner er også svært viktig. Mange er svært fornøyde med disse:
https://hobbii.no/ergonomisk-rundpinne?option=11851

Mange gode strikketips for både nybegynnere og viderekomne her:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1474680-vanskelighetsstige-p%C3%A5-strikkeprosjekter-og-teknikker/#comments

 

 

Anonymkode: ab7a7...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å stramme tråden littegrann etter hver strikket maske for å få det jevnt.

Lettere å strikke jevnt med tykt garn. Kan være lurt i nybegynnerfasen.

Anonymkode: ab7a7...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvordan kan jeg lære meg å strikke litt jevnere og helst litt løsere?

Når jeg tar meg på tak så blir det veldig stramt. Da er det stort sett jevnt, men innimellom får jeg masker som er litt for løse, og som jeg ikke oppdager, og selv om disse ikke er så mange er de veldig synlige! I hvert fall på et stort glattstrikket område. 

Hvilket garn og hvilke pinner bruker du?

Jeg ville valgt et garn med spenst i, som feks Dale alpakka.

Anonymkode: ab7a7...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvilket garn og hvilke pinner bruker du?

Jeg ville valgt et garn med spenst i, som feks Dale alpakka.

Anonymkode: ab7a7...345

Sandnes Kos og pinnestørrelse 7. Oppskriften sier 6, men strikker som sagt stramt så må ha større.

TS

Anonymkode: fa5a9...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sandnes Kos og pinnestørrelse 7. Oppskriften sier 6, men strikker som sagt stramt så må ha større.

TS

Anonymkode: fa5a9...6dd

I hvor lang tid har du strikket?

Jeg trengte mye øvelse før jeg mestret å strikke ganske jevnt. Hos meg hadde det mye å si hvilke strikkepinner jeg brukte. Prym ergonomics er de beste jeg har prøvd. Og man må ha et godt grep på pinnene, strikketøyet og tråden. Kanskje det hjelper å se strikkevideoer, for å øve inn et godt grep og en god strikketeknikk? Se videoene til Østerdalsbrura på youtube feks.

Mange synes at tykke pinner er slitsomme å strikke med. Hadde det vært lurt å strikke noe annet som passer med ca pinne str 5?

 

Anonymkode: ab7a7...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg strikker for stramt.

Ha fokus på å ikke stramme fullt så mye som du gjør nå (og strikk litt saktere kanskje), så vil du sikkert snart (etter litt øvelse) bli fornøyd 🥰

Anonymkode: ab7a7...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips dere. Jeg får bare fortsette å øve på ulike ting og teste pinnetyper. Har så lyst til å få til å strikke så pent at jeg kan lage plagg jeg liker å bruke. 😊

TS

Anonymkode: fa5a9...6dd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som regel jevnere etter damping/vask også:)

Anonymkode: 99446...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det blir som regel jevnere etter damping/vask også:)

Anonymkode: 99446...bf2

Håper bare den ikke blir for liten. Skal være 16/10, men min ser ut til å bli 16,5/10. Litt vanskelig å måle nøyaktig.

Anonymkode: fa5a9...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Håper bare den ikke blir for liten. Skal være 16/10, men min ser ut til å bli 16,5/10. Litt vanskelig å måle nøyaktig.

Anonymkode: fa5a9...6dd

Er det bolen på en genser du strikker? Kan du i så fall ta et mål av hele bredden på den delen bolen som du har strikket og se om det stemmer med hvor bred du skal ha genseren?

Noen anbefaler nybegynnere å strikke ting som skal toves, for da vil ujevne masker ikke vises etter at plagget/tingen er tovet.

 

Anonymkode: ab7a7...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter de andre. Trening og gode pinner. Prym er gode.  Det blir løsere med bambuspinner.  Anbefaler ikke bytte pinner midt i et arbeid 

Anonymkode: 11511...b80

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det bolen på en genser du strikker? Kan du i så fall ta et mål av hele bredden på den delen bolen som du har strikket og se om det stemmer med hvor bred du skal ha genseren?

Noen anbefaler nybegynnere å strikke ting som skal toves, for da vil ujevne masker ikke vises etter at plagget/tingen er tovet.

 

Anonymkode: ab7a7...345

Strikker ovenfra. Petiteknit Novise genser. Det var den jeg fikk anbefalt for nybegynner. Har kommet nedenfor der jeg har satt av til ermer. Tenker jeg strikker den ferdig uansett, så ser jeg litt hvordan det blir. Er vel læring i det pgså. 😊

Det ser ganske ok ut altså. Er stort sett  jevnt, men det er ikke mange ujevne masker som skal til før det er veldig synlig! Har noen helt fantastisk fine økninger, de fleste er ok og så er det noen som blir litt for synlige.

Anonymkode: fa5a9...6dd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Strikker ovenfra. Petiteknit Novise genser. Det var den jeg fikk anbefalt for nybegynner. Har kommet nedenfor der jeg har satt av til ermer. Tenker jeg strikker den ferdig uansett, så ser jeg litt hvordan det blir. Er vel læring i det pgså. 😊

Det ser ganske ok ut altså. Er stort sett  jevnt, men det er ikke mange ujevne masker som skal til før det er veldig synlig! Har noen helt fantastisk fine økninger, de fleste er ok og så er det noen som blir litt for synlige.

Anonymkode: fa5a9...6dd

Du kan kanskje prøve den på allerede? Den blir sikkert uansett fin 🥰 Lykke til med strikkingen ♥️

Anonymkode: ab7a7...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som jevner seg ut etter vask. Ellers er det bare øvelse som gjelder. Og prøve å senke skuldrene og slappe mer av når du strikker, om det fort blir veldig stramt. Men det er vel typisk når man er nybegynner å strikke veldig stramt eller løst, det pleier å gå seg til når man har strikket mer. Og så er det jo å tilpasse strikkefastheten med å endre til tykkere pinner, om du strikker stramt.

Jeg strikker forresten litt forskjellig med ulike pinner. Jeg liker ikke glatte metallpinner, og jeg har en tendens til å strikke for løst da (jeg strikker verken veldig stramt eller løst, men om noe, er det litt på den løse siden). Så jeg bruker helst bjørkepinner fra Knitpro, som ikke er så glatte som metall, men med mer tyngde og stødighet enn bambus. Men det er jo smak og behag.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...