J.E Skrevet 6. februar 2022 #41 Del Skrevet 6. februar 2022 (endret) Pivot skrev (15 minutter siden): Interessant at du anser naturlig smitte som "eksperimentet" i denne sammenheng. https://www.longcovidkids.org/ https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oWk3Lm/toppforsker-slaar-alarm-om-barn-og-long-covid-burde-ikke-la-barn-utsettes-for-dette https://www.google.no/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/allt-fler-barn-utreds-for-langtidscovid https://nhi.no/sykdommer/barn/ulike-sykdommer/mis-c/ Eksperimentet går selvfølgelig ut på at vi slipper viruset løs blant uvaksinerte barn mens i andre land er barn vaksinerte når det åpnes. Vaksinene reduserer sjansen for MIS C og Long Covid. 1, 6 millioner amerikanere har falt ut av arbeidslivet pga long covid og post covid. Er det vits i at vi skal utsette alle barna for potensiell fare når man vet hvor mange som rammes... Vaksinene burde vært tilgjengelige for norske barneforeldre for lengst, slik som i Danmark og resten av Europa. Gå inn på linkene og les deg og få en forståelse hvilken forferdelig hverdag disse barna har. Syke i månedsvis uten mulighet for å gå på skole osv. Endret 6. februar 2022 av J.E 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prudens Skrevet 6. februar 2022 #42 Del Skrevet 6. februar 2022 (endret) J.E skrev (23 minutter siden): https://www.longcovidkids.org/ Eksperimentet går selvfølgelig ut på at vi slipper viruset løs blant uvaksinerte barn mens i andre land er barn vaksinerte når det åpnes. Vaksinene reduserer sjansen for MIS C og Long Covid. 1, 6 millioner amerikanere har falt ut av arbeidslivet pga long covid og post covid. Er det vits i at vi skal utsette alle barna for potensiell fare når man vet hvor mange som rammes... Vaksinene burde vært tilgjengelige for norske barneforeldre for lengst, slik som i Danmark og resten av Europa. Gå inn på linken og les deg og få en forståelse hvilken forferdelig hverdag disse barna har. Syke i månedsvis uten mulighet for å gå på skole osv. Er så enig. Vi vet ikke hvilke barn som rammes, og noen rammes hard, slik som denne svenske moren, som forteller om sine barn. Ta en titt 1.20 min ut i innslaget, Hennes datter ,som tar en gangtest på 6 min, og se hva som hender. Dette er hjerteskjærende og hun er bare en av mange . https://www.tv4play.se/program/efter-fem/hennes-tre-barn-drabbades-av-långtidscovid-har-pendlat-mellan-hopp-och-förtvivlan/13323552 Endret 6. februar 2022 av prudens 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 6. februar 2022 #43 Del Skrevet 6. februar 2022 (endret) J.E skrev (23 minutter siden): Eksperimentet går selvfølgelig ut på at vi slipper viruset løs blant uvaksinerte barn mens i andre land er barn vaksinerte når det åpnes. Vaksinene reduserer sjansen for MIS C og Long Covid. 1, 6 millioner amerikanere har falt ut av arbeidslivet pga long covid og post covid. Er det vits i at vi skal utsette alle barna for potensiell fare når man vet hvor mange som rammes... Vaksinene burde vært tilgjengelige for norske barneforeldre for lengst, slik som i Danmark og resten av Europa. Gå inn på linkene og les deg og få en forståelse hvilken forferdelig hverdag disse barna har. Syke i månedsvis uten mulighet for å gå på skole osv. Dette vet man ikke. Poenget mitt er at du anser det å slippe løs smitten som et skummelt eksperiment, samtidig som at du lovpriser vaksinen, på tross av at kunnskapsgrunnlaget omkring konsekvenser av den er minst like mangelfullt. Endret 6. februar 2022 av Pivot 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prudens Skrevet 6. februar 2022 #44 Del Skrevet 6. februar 2022 Pivot skrev (10 minutter siden): Dette vet man ikke. Poenget mitt er at du anser naturlig smitte som et skummelt eksperiment, samtidig som at du lovpriser vaksinen, på tross av at kunnskapsgrunnlaget omkring konsekvenser av den er minst like mangelfullt. Jo, studier peker på at vaksinen beskytter godt bøde mot Mis_C og long covid The Centers for Disease Control and Prevention found the Pfizer vaccine was 91% effective at protecting adolescents from multisystem inflammatory syndrome, or MIS-C. https://www.cnbc.com/2022/01/07/covid-pfizer-vaccine-effective-protects-against-mis-c-cdc-says.html The authors found that people who got their first vaccine dose before getting COVID were 8.8 times less likely than unvaccinated people to experience symptoms lasting three to five months. https://www.sfchronicle.com/health/article/Do-vaccinations-protect-against-debilitating-long-16794986.php 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 6. februar 2022 #45 Del Skrevet 6. februar 2022 (endret) Pivot skrev (19 minutter siden): Dette vet man ikke. Poenget mitt er at du anser naturlig smitte som et skummelt eksperiment, samtidig som at du lovpriser vaksinen, på tross av at kunnskapsgrunnlaget omkring effekt av den er minst like mangelfullt. Naturlig smitte vet man nå gir enorme konsekvenser for svært mange barn. Det er faktum. Du kan ikke påstå at man ikke vet det. Det vi ikke vet er hvor lenge de skal være syke og hvilken hjelp det blir å tilby disse barna. Du svarte meg veldig raskt . Jeg tviler på at du har giddet å lest linkene. Jeg respekterer at alle foreldre har ulike meninger og ønsker for sitt barn og at noen ikke vil vaksinere. Men det skal gå andre veien også. De som vaksinerer barna skal bli respektert for valget. Barna våre er det kjæreste vi har men vi har ikke like følelser på hva synes blir rett i forhold til vaksinasjon. Feilen jeg mener Norge som et av få land har gjort, har vært for trege med å tilby vaksine sånn at veldig mange barn er smittet når tilbudet kom. Det er det jeg reagerer på. Hvis du ønsker naturlig smitte uten vaksinasjon for dine barn er det ikke noe jeg legger meg bort i. Norge har latt være å tilby godkjent vaksine. De burde i hvert fall kunne vært skrevet ut i samråd med fastlegen men de skulle stå i et lager mens FHI satt på gjerdet. Norge er totalt avvikende på dette feltet i forhold til nesten alle land, som venter med tilbudet til altfor mange er smittet. Endret 6. februar 2022 av J.E 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 6. februar 2022 #46 Del Skrevet 6. februar 2022 prudens skrev (26 minutter siden): Er så enig. Vi vet ikke hvilke barn som rammes, og noen rammes hard, slik som denne svenske moren, som forteller om sine barn. Ta en titt 1.20 min ut i innslaget, Hennes datter 14 år, som tar en gangtest på 6 min, og se hva som hender. Dette er hjerteskjærende og hun er bare en av mange . https://www.tv4play.se/program/efter-fem/hennes-tre-barn-drabbades-av-långtidscovid-har-pendlat-mellan-hopp-och-förtvivlan/13323552 Takk for linken. Det var grusomt å se. 😢Det er forferdelig at det rammer så mange barn. Jeg synes det er trist at dette bagatelliseres i Norge. Jeg tror det er fordi vi har ikke sluppet løs smitten før nylig og omfanget viser seg ikke før veldig mange blir smittet. Norge har i så måte vært en del forskånet til nå og da forstår ikke alle hvor alvorlig det er, men vi vet jo stort problemet er i UK, USA, Sverige osv. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prudens Skrevet 6. februar 2022 #47 Del Skrevet 6. februar 2022 Enig i at FHI har kommet alt for sent på banen med å tilby vaksine til barn, de burde vært på høyde med andre land , som var tidlig ute. Det er også ill at FHI fremdeles bagatelliserer smitte blant barn, når man vet at mange kan rammes hardt av dette. Dette gir mange en falsk trygghet, på at det er ingen fare om barn blir smittet. Det er viktig med åpenhet, slik at man man kan ta det riktige valget utifra den kunnskap som finnes om dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 6. februar 2022 #48 Del Skrevet 6. februar 2022 prudens skrev (1 minutt siden): Jo, studier peker på at vaksinen beskytter godt bøde mot Mis_C og long covid The Centers for Disease Control and Prevention found the Pfizer vaccine was 91% effective at protecting adolescents from multisystem inflammatory syndrome, or MIS-C. https://www.cnbc.com/2022/01/07/covid-pfizer-vaccine-effective-protects-against-mis-c-cdc-says.html The authors found that people who got their first vaccine dose before getting COVID were 8.8 times less likely than unvaccinated people to experience symptoms lasting three to five months. https://www.sfchronicle.com/health/article/Do-vaccinations-protect-against-debilitating-long-16794986.php Studier indikerer, med masse forbehold og svakheter. Man vet ikke, er den riktige, foreløpige konklusjonen. Dette gjelder konsekvenser av både smitte og vaksine. Hvis forskningen hadde konkludert entydig i favør vaksinasjon av barn så hadde myndighetene gitt en sterk anbefaling om vaksinering av barn, og ikke bare er tilbud. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prudens Skrevet 6. februar 2022 #49 Del Skrevet 6. februar 2022 Pivot skrev (1 minutt siden): Studier indikerer, med masse forbehold og svakheter. Man vet ikke, er den riktige, foreløpige konklusjonen. Dette gjelder konsekvenser av både smitte og vaksine. Hvis forskningen hadde konkludert entydig i favør vaksinasjon av barn så hadde myndighetene gitt en sterk anbefaling om vaksinering av barn, og ikke bare er tilbud. Hvorfor er det så viktig å diskreditere vaksinering. Alt vi har av studier og tall viser at den beskytter godt mot alvorlig sykdom, og også mot MIS_C og long covid. Har du noe linker som viser det motsatte? Vaksinering av barn anbefales i andre land. FHI mistet jeg al tiltro til , da de ba forskere endre konklusjon ang barn og smitte. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 6. februar 2022 #50 Del Skrevet 6. februar 2022 J.E skrev (17 minutter siden): Naturlig smitte vet man nå gir enorme konsekvenser for svært mange barn. Det er faktum. Du kan ikke påstå at man ikke vet det. Det vi ikke vet er hvor lenge de skal være syke og hvilken hjelp det blir å tilby disse barna. Du svarte meg veldig raskt . Jeg tviler på at du har giddet å lest linkene. Jeg respekterer at alle foreldre har ulike meninger og ønsker for sitt barn og at noen ikke vil vaksinere. Men det skal gå andre veien også. De som vaksinerer barna skal bli respektert for valget. Barna våre er det kjæreste vi har men vi har ikke like følelser på hva synes blir rett i forhold til vaksinasjon. Feilen jeg mener Norge som et av få land har gjort, har vært for trege med å tilby vaksine sånn at veldig mange barn er smittet når tilbudet kom. Det er det jeg reagerer på. Hvis du ønsker naturlig smitte uten vaksinasjon for dine barn er det ikke noe jeg legger meg bort i. Norge har latt være å tilby godkjent vaksine. De burde i hvert fall kunne vært skrevet ut i samråd med fastlegen men de skulle stå i et lager mens FHI satt på gjerdet. Norge er totalt avvikende på dette feltet i forhold til nesten alle land, som venter med tilbudet til altfor mange er smittet. Men er du klar over at barn rammes av vaksinebivirkninger også? Hvorfor fokusere ensidig på den mulige ulempen ved smitte? Foreldre tar valget om vaksinasjon av eget barn, ja, men valget skal baseres på nytte/risiko-avveiningen. Å omtale smitte som et farlig eksperiment, og samtidig utelate mulig ulempe med vaksinasjon fremstår lite nyansert. Derav mitt tilsvar. Lenkene du la ved bidro ikke med noe nytt. De to nyhetsartiklene er av eldre dato og informasjonssiden til nhi har jeg selvsagt lest gjennom tidligere. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 6. februar 2022 #51 Del Skrevet 6. februar 2022 prudens skrev (18 minutter siden): Hvorfor er det så viktig å diskreditere vaksinering. Alt vi har av studier og tall viser at den beskytter godt mot alvorlig sykdom, og også mot MIS_C og long covid. Har du noe linker som viser det motsatte? Vaksinering av barn anbefales i andre land. FHI mistet jeg al tiltro til , da de ba forskere endre konklusjon ang barn og smitte. Det er ikke vaksinen som diskrediteres her. Spørsmålet om vaksinasjon av barn er litt mer komplisert enn det du, med andre her, forsøker å fremstille det som. Et ensidig fokus på mulige ulemper ved smitte er en snever tilnærming. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prudens Skrevet 6. februar 2022 #52 Del Skrevet 6. februar 2022 (endret) Pivot skrev (1 time siden): Det er ikke vaksinen som diskrediteres her. Spørsmålet om vaksinasjon av barn er litt mer komplisert enn det du, med andre her, forsøker å fremstille det som. Et ensidig fokus på mulige ulemper ved smitte er en snever tilnærming. Når jeg sier diskrediterer vaksinen, tenker jeg du velger å se bort i fra de studier som finnes og som sier at vaksinene har effekt mot dette., og dette er viktig informasjon , ikke minst at det har effekt mot long ciovid som er en reel bekymring, da det ser ut til å ramme flere prosent ,også barn.- Det som er viktig er at fakta kommer på bordet, når det gjelder vaksinen har man et system som fanger opp evnt bivirkninger , det blir kartlagt, og man studerer dette., for å finne ut om symptomene har en sammenheng med vaksinen Vi mangler et tilsvarende system for å kartlegge og fange opp hvor mange som rammes av long covid Når FHI bagatelliserer dette, sender de ut signaler til fastleger m.m , noe som er uheldig Dette tiltross for at studien her viser at 18,2 mot 3,6 % har redusert hukommelse. og 17,4 mot 3,8 fattique, å legge det på smitteverns tiltak og stress blir useriøst og kaldt.pg et hån mot de som rammes, i så tilfelle burde tallene ha vært mye jevnere. Forskningssjef hos FHI, Signe Flottorp, påpeker også at man ikke kan utelukke at selve smitteverntiltakene kan ha påført folks stress og dermed også langvarige symptomer. – Stress kan utløse samme typen plager som selve sykdommen https://www.utdanningsnytt.no/arbeidstilsynet-fhi-korona/barnehagelaererne-kelly-og-marianne-mistet-helsa-i-pandemien/310671 Endret 6. februar 2022 av prudens 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 6. februar 2022 #53 Del Skrevet 6. februar 2022 (endret) Pivot skrev (1 time siden): Men er du klar over at barn rammes av vaksinebivirkninger også? Hvorfor fokusere ensidig på den mulige ulempen ved smitte? Foreldre tar valget om vaksinasjon av eget barn, ja, men valget skal baseres på nytte/risiko-avveiningen. Å omtale smitte som et farlig eksperiment, og samtidig utelate mulig ulempe med vaksinasjon fremstår lite nyansert. Derav mitt tilsvar. Lenkene du la ved bidro ikke med noe nytt. De to nyhetsartiklene er av eldre dato og informasjonssiden til nhi har jeg selvsagt lest gjennom tidligere. Det er flere som rammes av MIS C enn meldte alvorlig vaksinebivirkinger. I tillegg får man legge på andelen med barn med Long Covid. FHI har heller ingen betenkeligheter med å åpne opp for vaksinasjon for barn. De fleste får lette og helt normale bivirkninger. At de skulle åpne for vaksinasjon lå i kortene lenge. Men de var bare for trege. Endret 6. februar 2022 av J.E 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 6. februar 2022 #54 Del Skrevet 6. februar 2022 J.E skrev (30 minutter siden): Det er flere som rammes av MIS C enn meldte alvorlig vaksinebivirkinger. I tillegg får man legge på andelen med barn med Long Covid. FHI har heller ingen betenkeligheter med å åpne opp for vaksinasjon for barn. De fleste får lette og helt normale bivirkninger. At de skulle åpne for vaksinasjon lå i kortene lenge. Men de var bare for trege. Det er mer overbevisende om du kan vise til tall for det du hevder her. Hvor mange tilfeller av MIS-C er registrert i aldersgruppen 12-17 år? Blant hvor mange registrerte smittetilfeller? Per 1. februar er det registrert 63 alvorlige vaksinebivirkninger i aldersgruppen 12-17 år. Det er satt 452 000 doser i samme aldersgruppe. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prudens Skrevet 6. februar 2022 #55 Del Skrevet 6. februar 2022 (endret) Pivot skrev (24 minutter siden): Det er mer overbevisende om du kan vise til tall for det du hevder her. Hvor mange tilfeller av MIS-C er registrert i aldersgruppen 12-17 år? Blant hvor mange registrerte smittetilfeller? Per 1. februar er det registrert 63 alvorlige vaksinebivirkninger i aldersgruppen 12-17 år. Det er satt 452 000 doser i samme aldersgruppe. I følge dine tall vil det si ca 1 pr 7000 , MIS-C rammer 1 pr 3000-.4000 https://www.aftenposten.no/viten/i/8QzRPx/hvor-syke-blir-barn-og-ungdom-av-covid-19 Endret 6. februar 2022 av prudens 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 6. februar 2022 #56 Del Skrevet 6. februar 2022 prudens skrev (1 time siden): Når jeg sier diskrediterer vaksinen, tenker jeg du velger å se bort i fra de studier som finnes og som sier at vaksinene har effekt mot dette., og dette er viktig informasjon , ikke minst at det har effekt mot long ciovid som er en reel bekymring, da det ser ut til å ramme flere prosent ,også barn.- Det som er viktig er at fakta kommer på bordet, når det gjelder vaksinen har man et system som fanger opp evnt bivirkninger , det blir kartlagt, og man studerer dette., for å finne ut om symptomene har en sammenheng med vaksinen Vi mangler et tilsvarende system for å kartlegge og fange opp hvor mange som rammes av long covid Når FHI bagatelliserer dette, sender de ut signaler til fastleger m.m , noe som er uheldig Dette tiltross for at studien her viser at 18,2 mot 3,6 % har redusert hukommelse. og 17,4 mot 3,8 fattique, å legge det på smitteverns tiltak og stress blir useriøst og kaldt.pg et hån mot de som rammes, i så tilfelle burde tallene ha vært mye jevnere. Studiene som du tolker og videreformidler som vedtatt sannhet, leser jeg for det de er. Jeg tillegger ikke resultatene mer verdi enn det de faktisk har. Det er viktig at fakta kommer på bordet, sier du, men det er ikke fakta du videreformidler. Fint hvis vaksinene kan hjelpe mot både MIS-C og senfølger, men så lenge vaksinerte blir smittet og syke er det ikke innlysende og logisk at det er slik. Jeg leser heller ikke av studier at dette er en vedtatt sannhet. Studier har derimot indikert at dette kan være tilfelle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 6. februar 2022 #57 Del Skrevet 6. februar 2022 prudens skrev (13 minutter siden): I følge dine tall vil det si ca 1 pr 7000 , MIS-C rammer 1 pr 3000-.4000 https://www.aftenposten.no/viten/i/8QzRPx/hvor-syke-blir-barn-og-ungdom-av-covid-19 45 unge har fått MIS-C av hvor mange smittede og hvilken aldersgruppe? Hva ligger til grunn for tallet 1 pr. 3000-4000? 452000 er vaksinedoser, og ikke enkeltindivider. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 6. februar 2022 #58 Del Skrevet 6. februar 2022 Pivot skrev (54 minutter siden): Det er mer overbevisende om du kan vise til tall for det du hevder her. Hvor mange tilfeller av MIS-C er registrert i aldersgruppen 12-17 år? Blant hvor mange registrerte smittetilfeller? Per 1. februar er det registrert 63 alvorlige vaksinebivirkninger i aldersgruppen 12-17 år. Det er satt 452 000 doser i samme aldersgruppe. Helsemyndigheter i alle land har gjort nøye vurderinger basert på all tilgjengelig informasjon om både om vaksinebivirkinger og komplikasjoner ved Covid19. Det er vurdert at nytten er høyere enn risiko. Hvis du er skeptisk til en godkjent vaksine det nå er satt milliarder av så kan ikke jeg endre din oppfatning med noen linker. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prudens Skrevet 6. februar 2022 #59 Del Skrevet 6. februar 2022 Pivot skrev (21 minutter siden): 45 unge har fått MIS-C av hvor mange smittede og hvilken aldersgruppe? Hva ligger til grunn for tallet 1 pr. 3000-4000? 452000 er vaksinedoser, og ikke enkeltindivider. 3000-4000 er ikke tatt ut av løse luften., er tall forskerne bak artikkelen kommer med. Det er uansett godt høyere en antall personer , av de som får det som regnes som alvorlige bivirkninger etter vaksinen, selv om noen har tatt to doser. Her må man også huske på at det er meldte bivirkninger, ikke dermed sagt at alt skyldes vaksinen. Besvimelse blir også regnet som alvorlig bivirkning, noe det sjelden er Og dette er bare de med MIS-C og ikke alle andre som blir alvorlig syke, og heller ikke alle de som rammes long covid Det burde være en smal sak å vurdere risiko 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 6. februar 2022 #60 Del Skrevet 6. februar 2022 J.E skrev (32 minutter siden): Helsemyndigheter i alle land har gjort nøye vurderinger basert på all tilgjengelig informasjon om både om vaksinebivirkinger og komplikasjoner ved Covid19. Det er vurdert at nytten er høyere enn risiko. Hvis du er skeptisk til en godkjent vaksine det nå er satt milliarder av så kan ikke jeg endre din oppfatning med noen linker. Nei, helt feil! Myndighetene har vurdert det til at nytten ikke nødvendigvis er større enn risiko. Derav tilbud og ikke anbefaling om vaksinering av barn! Vaksinen har forresten betinget godkjenning. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg