Gå til innhold

Hvorfor mistenker så mange "trygdesnyltere"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Selv om man har fri 24/7, så er det NAV som innvilger trygd etter nøye dokumentasjon fra lege osv. Virker som mange er sure fordi de ikke har dårlig nok helse til å få trygd.

Anonymkode: 120e5...fb9

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok en av dem som folk tenker sitt om. I gode perioder er jeg svært aktiv. Sosial med venner, går turer og virker å fungere normalt. Jeg er også svært handy, og fikser gjerne ting i hus og hage. 

Jeg kan på en måte forstå at folk da tenker og tror at jeg også kunne jobbet, men de ser ikke smertene, fordi jeg går inn for å skjule dem. De ser ikke nettene jeg vrir meg i smerter, eller morgener jeg sjangler som en full, eller ikke engang klarer å reise meg. De skjønner ikke at jeg i perioder de ser meg smile og styre på ikke kan forlate huset på grunn av at jeg kan skite i buksa dersom jeg ikke rekker til et toalett kjapt nok. De skjønner ikke at jeg i perioder ikke kan kjøre bil eller dra steder alene fordi de fysiske påkjenninger er så store at det går utover mentale evner, og jeg får black outs og klarer ikke å orientere meg. De ser ikke og skjønner ikke at jeg måtte slutte i jobb fordi jeg var en sikkerhetsrisiko. Jeg kan virke så normal, og så oppegående, men påkjenninger i kroppen er så store at jeg faller ut jevnlig. Jeg gjør mye rart da. Eller ingenting. Kan bli sittende og stirre på pc skjermen, og ikke ane hvordan noe fungerer. Ikke engang vite hvor jeg er og hvorfor. Ikke kunne svare på hvor gammel jeg er, eller hva 2+ 2 blir. 

Familie og venner som står meg når vet altfor godt hvorfor jeg ikke kan jobbe, men naboer og vagt bekjente ser meg gjerne bare når jeg fungere, og angående det jeg klarer. Jeg forstår at de kan tenke sitt. 

Folk skjønner ikke, ser ikke og vet ikke, og dermed tror de så mye rart. Slik er det bare. 

Anonymkode: 5c26a...1ad

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

alt for mange som allerede er i fast arbeid ved samme arbeidsplass i minst femten eller tjue år (eller har vært pensjonist i mangfoldige år) har egentlig null og niks peiling på hvordan det egentlig er å søke arbeid. Spesielt hvis man har gått uten fast arbeid en stund. 

folk tenker bare at det er relativt mange ledige stillinger, og dermed burde alle og enhver klare å finne seg fast arbeid. Men hvis man har utdannelse innenfor ett spesifikt område, så kan man selvfølgelig ikke arbeide som for eksempel snekker / tømrer, sykepleier eller lærer liksom. 

Anonymkode: 5f0b0...a86

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er vanskelig å tro at 1/10 av Norges befolkning er 100% ufør og helt invalid. For det er så mange som mottar trygd. 

Anonymkode: b9930...93d

• Liker 2
Gjest Ghostface
Skrevet

Fordi de har lite å finne på ...

Skrevet

Ryddet for hetsende utsagn og sitering av slettede innlegg.
- Rhodiola, mod.

Gjest Lineano
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi det er vanskelig å tro at 1/10 av Norges befolkning er 100% ufør og helt invalid. For det er så mange som mottar trygd. 

Anonymkode: b9930...93d

Du trenger ikke være invalid for å få uføretrygd, det er faktisk latterlig lett å få uføretrygd og det er det som er hoved problemet, det må garantert bli mye vanskelig og strengere regler til for å bli uføretrygdet.

Det er helt klart at sikkert 80-90% av alle som har uføretrygd kan ha en eller annen form for jobb.

Problemet er at det er utrolig få som vil ansette noen som kanskje bare er tilgjengelig når det passer dem.

Gjest Adobyen
Skrevet
Lineano skrev (14 minutter siden):

Du trenger ikke være invalid for å få uføretrygd, det er faktisk latterlig lett å få uføretrygd og det er det som er hoved problemet, det må garantert bli mye vanskelig og strengere regler til for å bli uføretrygdet.

Det er helt klart at sikkert 80-90% av alle som har uføretrygd kan ha en eller annen form for jobb.

Problemet er at det er utrolig få som vil ansette noen som kanskje bare er tilgjengelig når det passer dem.

De fleste uføre som kan jobbe litt, gjør det. Kravet er minst 50%arbeidsufør. Det er dessverre en del som har litt restarbeidsevne og gjerne vil jobbe litt deltid, men det er vanskelig å finne passende jobber.

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (På 4.2.2022 den 7.59):

Så du tenker det er rettferdig at andre folk skal betale alle utgiftene dine fordi du hadde en vanskelig barndom? Om det skulle vært regelen ville det ikke blitt mye penger til andre ting her i landet.

Hva om noen har blitt fysisk skadet i en ulykke, påkjørsel el, da skulle ikke de fått trygd om de ble arbeidsufør av skadene? Det er samme sak nemlig. Jeg har en lignende oppvekst og har i dag cptsd, adhd og uc. Adhd'en har jeg mest sannsynlig fått fordi min mor drakk i svangerskapet. Cptsd har jeg fått pga oppveksten min, det er altså skader jeg har fått, blitt påført meg, av mine foreldre, fra jeg var baby. Som 3åring tok jeg meg av min lillebror, jeg passet på foreldrene mine når de var full osv. Jeg lærte aldri dette med følelser, normer og regler, hva som er sosialt ok og hva som ikke er det. Jeg har kompensert for dette hele livet. Jeg har utdannet meg, fått barn og familie, jobbet 100% osv, men som det har kostet! Du aner ikke hvor mye krefter jeg har brukt på å klare meg og leve som "normalt". Til slutt får kroppen og hodet nok, det er ikke mer å gi og man klarer nesten ikke å komme opp av sengen. Man må velge mellom å dusje eller støvsuge, for det er ikke nok i meg til å gjøre begge deler.

Hvorfor er mine skader mindre, enn dem som er utsatt for en fysisk hendelse? 

Anonymkode: 3c9ad...1c2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (16 minutter siden):

De fleste uføre som kan jobbe litt, gjør det. Kravet er minst 50%arbeidsufør. Det er dessverre en del som har litt restarbeidsevne og gjerne vil jobbe litt deltid, men det er vanskelig å finne passende jobber.

Blir nok lettete når det blir kutting av lønn til uføre som er i jobb. 

frifagbevegelse.no/nyheter/ekspertutvalg-vil-kutte-lonna-til-ufore-som-andrea--dummeste-jeg-har-hort-6.158.854176.41d4ab63a4?fbclid=IwAR3_IkzbGiHN4767aUIkplkGN8_DVK5ROOAKhLwb4bJbZf8WPesSKQpVjOg

Anonymkode: c2931...394

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Blir nok lettete når det blir kutting av lønn til uføre som er i jobb. 

frifagbevegelse.no/nyheter/ekspertutvalg-vil-kutte-lonna-til-ufore-som-andrea--dummeste-jeg-har-hort-6.158.854176.41d4ab63a4?fbclid=IwAR3_IkzbGiHN4767aUIkplkGN8_DVK5ROOAKhLwb4bJbZf8WPesSKQpVjOg

Anonymkode: c2931...394

Den er for drøy. Jeg leste om det i dag. Det blir en ny form for sosial dumping.  Håper for deres del at det ikke går igjennom. Da vil det være bedre å heller gi en form for lønnstilskudd til arbeidsgiverne i en prøveperiode.

Endret av Adobyen
AnonymBruker
Skrevet

Hva er målet for mange? Hva er den ultimate lykke. Bli rik, gjøre man man vil, leve fritt og behagelig.

Aviser og reklamer er fulle av artikler og reklamer for hvordan man kan leve det gode liv, reise verden rundt, spennende opplevelser. Altså slik de fleste håper å oppleve etter 65 hvis helsa holder etter 40 år i arbeidslivet.

-"Slik pensjonerer man seg tidlig", høy avkastning og sparetips for å slippe å jobbe mer.

Det "ikke uttalte målet" er åpenbart å leve det gode liv uten å jobbe. Leve i varmere strøk, bade i bassenget i januar og shoppe i pitoreske middelhavslandsbyer og spise god mat og ha masse fritid til å gjøre det man vil uten forpliktelser.

Når virkeligheten for de fleste er snømåking, hamster hjulet, Eu kontroller bilen, bære ved og KIWI trippeltrump på torsdag. Og selvsagt betale skatt, skyhøye strømregninger, økte eiendomsskatter og kommunale avgifter. Bensinpriser på 22kr pr.liter for å kjøre på jobben 

Så kommer bildene uføretrygdede Michelle på 26 fra Tenerife med sommerkjole og solbriller som drikker vin på en strandkafe uten en bekymring i verden. Eller Ottar fra partygata i Pattaya med ei tenåringsdame på hver arm.

De kunne likegodt skrevet "KEEP PAYING SUCKERS", mens de smiler på selfier. Skjønner at det er bittelitt provoserende for dem som faktisk betaler for deres livstil samtidig som de ler av "oss" som har på vekkerklokka 05:30 en kald februardag.

Anonymkode: a9453...932

AnonymBruker
Skrevet

Dere betaler vel for min livsstil da som innebærer alt for mange legeavtaler og enkelte akuttinnleggelser på sykehus. Heldigvis er det veldig få ambulanseturer for tiden.

Snart er det ny utredning på gang, og flere møter. Og netter hvor jeg ikke vet om jeg får sove hele natten. Men selv om jeg er såkalt ufør, så gjelder dette ikke meg. Min egen helse har jeg ikke tid eller overskudd til å bry meg om. Men det aller kjæreste jeg har. Jeg fikk barn før jeg ble ufør.

Anonymkode: fff0f...2a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...