AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #41 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Morsomt at du nevner statistikken. Har du sett på den altså? Statistikken viser at svindel med uførepensjon står for under 1% av svindelsakene. Ca. 60% av sakene er svindel med dagpenger, 20-25% av sakene gjelder AAP. Så har vi sykepenger, barnetrygd, engangsstønad og enslig forsørgerstønad som alle har flere svindelsaker enn uføretrygd. Her ser jeg på tall fra 2018 og 2019. Likevel er det de uføre som er utropt til snylterne? Her er det noe som ikke stemmer. Anonymkode: d90a3...6c8 Du må lære deg forskjellen på økonomisk svindel mens en er på en ytelse og å svindle med grunnen til å motta en ytelse. Anonymkode: 323cf...ef1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #42 Skrevet 4. februar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du må lære deg forskjellen på økonomisk svindel mens en er på en ytelse og å svindle med grunnen til å motta en ytelse. Anonymkode: 323cf...ef1 Men det er uansett ikke relevant her. Anonymkode: d90a3...6c8 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #43 Skrevet 4. februar 2022 Jeg er ufør, men vil ikke være den negative personen som klager og snakker om sykdom i selskaper. Jeg har veldig mye vondt, men skriver aldri om det på facebook eller insta/snap. Der er det turbilder, hage, dyr og fin fasade. Det gjør meg gladere også, å fokusere på det positive. Sier at det går bra når folk spør. Har ikke noe ønske om å dele antall våkne netter, legebesøk eller hvor deppa jeg er noen dager når kroppen bare verker og jeg ikke får gjort det jeg vil. De første årene jeg var syk forsøkte jeg å forklare litt for omverdenen, men fikk veldig lite respons egentlig. Pinlig stille på sosiale medier, liker jo ikke sytestatuser selv heller, så forstår det jo. Opplevde at venner tok avstand, eller spurte om det samme i neste selskap, bare lot som de var interessert og medfølende (når slektning f eks spør for 10 gang om man har prøvd akkupunktur osv... ) og så sluttet invitasjonene å komme. Så nå er jeg den som poster bilder fra trening og fjelltopper på en mandag, prøver å tenke at jeg er heldig som kan utnytte fine dager når andre er på jobb. Poster når jeg har noe fint å poste, selv om det er når andre er på jobb. Har ikke dårlig samvittighet for det, fordi jeg vet at i helga lå jeg syk og kunne ikke være med på noe. Nyttårsaften var jeg syk. Påsken forsvant i et svart hull av smerte og utmattelse. Jeg har ikke økonomi til å reise med fly eller bo på hotell, og det er kjedelig å risikere å bli liggende hele ferien, både for reisefølget og meg. Men det snakker jeg ikke om lenger. Og har også vært syk så lenge at jeg er vant til det, og har ikke lyst eller behov for å dele det. Jeg poster og snakker om de fine dagene. Snakker om at jeg jobber/studerer selv om det er minimalt jeg får til, fordi jeg orker ikke den pinlige stillheten og falske medlidenheten som oppstår når jeg svarer ufør på hva jeg driver med. Eller jeg sier at jeg er ufør, men at det egentlig går mye bedre nå. Så jeg er sikkert den personen som mange kjenner som de mener at snylter, som egentlig er kjempefrisk og bare koser seg på cafe og toppturer. Anonymkode: 54c38...ac2 4 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #44 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er uansett ikke relevant her. Anonymkode: d90a3...6c8 Derfor er det ingen grunn for deg å dra inn statistikken du viste til heller. Anonymkode: 323cf...ef1
Gjest AnomynBruker Skrevet 4. februar 2022 #45 Skrevet 4. februar 2022 (endret) Jeg lurer på hva slags fanatikere så regelrett elsker å diskutere uføretrygd på en usaklig og hetsende måte her inne. Kan dere si litt om dere selv? Jeg ser for meg en typisk VG-kommentarfelt "debattant". En Ole Jonny Haugen, 68 år, med hentebrud og flere gamle bilvrak i hagen. Han har jobba på gulvet, har ingen utdannelse og det skorter på kildekritikken, slik det ofte gjør i denne gruppen. Om du ber de om skrive et sakling innlegg er det samme kakklet hver eneste gang: Snylter! Jeg har en venn (en fb-venn han slettes ikke kjenner) som snylter! Velferdstaten går under! Alt for mange har uføretrygd! Snylter! ME finnes ikke! Jeg har også vondt! Snyltesnyltesnylt! Herregud for noen tapere dere er😂 Endret 4. februar 2022 av AnomynBruker
Gjest Paramount Skrevet 4. februar 2022 #46 Skrevet 4. februar 2022 Jeg tror det er fordi det er så alt for mange trygdede. Det kan umulig være så mange mennesker som ikke er i stand til å jobbe. Dessverre går noen i fella og ser snyltere overalt. Systemet er feilen, men det er ikke enkelt heller å nå fram. Det er sikkert også mange som hadde "fortjent" trygd men biter tennene sammen og holder ut.
Silva Pluvialis Skrevet 4. februar 2022 #47 Skrevet 4. februar 2022 Paramount skrev (1 minutt siden): Jeg tror det er fordi det er så alt for mange trygdede. Det kan umulig være så mange mennesker som ikke er i stand til å jobbe. Dessverre går noen i fella og ser snyltere overalt. Systemet er feilen, men det er ikke enkelt heller å nå fram. Det er sikkert også mange som hadde "fortjent" trygd men biter tennene sammen og holder ut. Hvorfor kan det ikke det? Tenk på alle som har medfødte lidelser? Multifunksjonshemming? Psykisk utviklingshemming? Autisme? Down syndrom? MS? ALS? Kreft eller senskader av kreft? Alvorlige smertetilstander? Tunge traumelidelser? Alvorlige personlighetsforstyrrelser? Bipolar lidelse? Psykoselidelser? Hodeskader? Senskader etter ulykker? Hjerneslag? Lammelser? Rusavhengighet? Utmattelse/ME? 5
Gjest Paramount Skrevet 4. februar 2022 #48 Skrevet 4. februar 2022 Tvillingsjel skrev (3 minutter siden): Hvorfor kan det ikke det? Tenk på alle som har medfødte lidelser? Multifunksjonshemming? Psykisk utviklingshemming? Autisme? Down syndrom? MS? ALS? Kreft eller senskader av kreft? Alvorlige smertetilstander? Tunge traumelidelser? Alvorlige personlighetsforstyrrelser? Bipolar lidelse? Psykoselidelser? Hodeskader? Senskader etter ulykker? Hjerneslag? Lammelser? Rusavhengighet? Utmattelse/ME? Fordi det finnes så mange typer jobber, og så mange ulike hjelpemidler.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #49 Skrevet 4. februar 2022 AnomynBruker skrev (På 4.2.2022 den 14.14): Jeg lurer på hva slags fanatikere så regelrett elsker å diskutere uføretrygd på en usaklig og hetsende måte her inne. Kan dere si litt om dere selv? Jeg ser for meg en typisk VG-kommentarfelt "debattant". En Ole Jonny Haugen, 68 år, med hentebrud og flere gamle bilvrak i hagen. Han har jobba på gulvet, har ingen utdannelse og det skorter på kildekritikken, slik det ofte gjør i denne gruppen. Om du ber de om skrive et sakling innlegg er det samme kakklet hver eneste gang: Snylter! Jeg har en venn (en fb-venn han slettes ikke kjenner) som snylter! Velferdstaten går under! Alt for mange har uføretrygd! Snylter! ME finnes ikke! Jeg har også vondt! Snyltesnyltesnylt! Herregud for noen tapere dere er😂 Hvordan er du på noen måte bedre her? Tenk om noen skulle kommentert som dette på noen som var ufør sin post. Noe med stein og glasshus.. AnonymBruker skrev (På 4.2.2022 den 12.04): Da var man ikke så alvorlig syk uten utsikt til bedring som de uføre. Argumentet ditt holder ikke. Uførhet er ikke betalt fritid, de fleste har mindre fritid enn de som jobber pga sykdommen/ skaden. Anonymkode: 89476...02b Argumentet ditt holder ikke. Fordi forskjellen på person a som er trygdet er at personen godtok trygd mens person b med litt verre symptomer enn person a stod i det og jobbet knallhardt for å beholde jobben er bare at person a kan si: "Da er ikke du like syk som meg tydeligvis siden du ikke er ufør". AnonymBruker skrev (På 4.2.2022 den 12.45): Jeg tror mange (ikke alle) uføre er mennesker som fort gir opp. Skylder på alt og alle i stedet for å ta tak i eget liv. Det er forskjell på folk. Og i forhold til misunnelses kortet. Jeg er ikke misunnelig, bare lei av å betale for trygda til andre. Hadde håpet på at flere ble på en eller annen måte tvunget tilbake i en eller annen jobb og kunne forsørget seg selv. Anonymkode: 742fa...7d0 Spot on. Jeg tror det ikke er mange som virkelig går inn for å snylte, kanskje under 1 prosent eller noe (nb: vet ikke), men at det er så utrolig mye fokus på bloggere som sliter med a, b og c. Diagnotiseringer av alt mulig. Så føler man seg kanskje sykere enn man er, ser på SoMe og blir deprimert og nedbrutt av andres liv etc. Føler ellers på det samme som deg. Jeg er lei og ser hvilken vei det går.. Anonymkode: 3ef1f...a32 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #50 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fordi 1. det er veldig mange på trygd i Norge, det er mistenksomt at Norge har så mange flere syke enn andre land. 2. det er surt å måtte jobbe og betale skatt til en stadig økende gruppe hjemmeværende. 3. den gruppen med hjemmeværende klager og vil ha mer, det er mange i jobb som ikke har mer å gi i skatt. Dette konstante presset skaper misnøye blant arbeidere. 4. mange som jobber har plager som de lever med. Følelsen er at noen av de trygdede kunne presset seg mer og bidratt i en vanlig inntektsgivende jobb. Anonymkode: 742fa...7d0 Kan årsaken til at Norge har flere trygdede enn andre land være så enkel som at vi har flere yrkesaktive enn mange andre land? Vi er så heldige at vi har et sikkerhetsnett som fanger opp de som er for syke til å jobbe. I mange andre land vil disse ende opp med å leve på familie, eller havner rett og slett på gata, og blir derfor ikke en del av statistikken over trygdede. Anonymkode: 22d8b...5a3 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #51 Skrevet 4. februar 2022 Jeg ser frisk ut, sminker meg, treffer venner og trener. Veldig få vet om at jeg ønsket å dø, til og med fra de små barna mine, var innlagt og har bipolar lidelse. Det er tøft at andre bare har sett den friske siden av meg. Men jeg har innsett at folk sannsynligvis har fordommer uansett, også mot meg. Så lenge jeg ikke er åpen om mine utfordringer kan de heller ikke forstå. Men jeg ønsker ikke, og har ikke kapasitet til å gå ut som en talsperson for psykisk helse. Fordommene og "tabuene" er for vanskelig Anonymkode: 91bd5...91f 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #52 Skrevet 4. februar 2022 Det er enkelt. Folk er enkle og dømmer en hel gruppe utfra de få menneskene de kjenner. Feks Anna er ufør og gikk på topptur = snylter = alle som går tur er snyltere. (Turskam selv om tur er veldig lavterskel og sunt både fysisk og psykisk). Eller Arne ser ok ut og vil ikke fortelle hvorfor han er ufør = diffust, scetchy, snylter= ikke informere alle om alt er det samme som å ha noe å skjule. Eller Atle er syk men fikk ikke innvilget= snyltere som Arne og Anna har skylden og hindrer Atle i å få innvilget sin sak. Selv om ingen vet hvilke papirer Atle har levert Eller om han har levert inn,og gjort det han skal. Kanskje er han syk av en sykdom som vil gå over. Anonymkode: 928c4...86a 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #53 Skrevet 4. februar 2022 21 minutter siden, AnomynBruker said: Jeg lurer på hva slags fanatikere så regelrett elsker å diskutere uføretrygd på en usaklig og hetsende måte her inne. Kan dere si litt om dere selv? Jeg ser for meg en typisk VG-kommentarfelt "debattant". En Ole Jonny Haugen, 68 år, med hentebrud og flere gamle bilvrak i hagen. Han har jobba på gulvet, har ingen utdannelse og det skorter på kildekritikken, slik det ofte gjør i denne gruppen. Om du ber de om skrive et sakling innlegg er det samme kakklet hver eneste gang: Snylter! Jeg har en venn (en fb-venn han slettes ikke kjenner) som snylter! Velferdstaten går under! Alt for mange har uføretrygd! Snylter! ME finnes ikke! Jeg har også vondt! Snyltesnyltesnylt! Herregud for noen tapere dere er😂 Jeg syns det er for mange på trygd i Norge. Altfor mange. Jeg er en kvinne, rundt 50, mastergrad, millioninntekt, gift, tre barn. Stort sett et lykkelig liv. Men er kapitalist og stemmer høyresiden i politikken. Har bodd i utlandet så vet hvor godt det er i Norge. Syns det er altfor lett i dette landet å leve livet med støtte fra staten og jeg personlig er i mot å betale for det. Anonymkode: 742fa...7d0 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #54 Skrevet 4. februar 2022 Paramount skrev (1 time siden): Fordi det finnes så mange typer jobber, og så mange ulike hjelpemidler. Og mange arbeidsgivere som velger den arbeidstageren som kommer uten ekstra ballast Anonymkode: 68377...2a2 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #55 Skrevet 4. februar 2022 Paramount skrev (1 time siden): Fordi det finnes så mange typer jobber, og så mange ulike hjelpemidler. Men få ledere som velger ustabile arbeidstakere som trenger tilrettelegging over ideelle friske kandidater med høy arbeidskapasitet. Det er mange om beinet og lederne velger selvfølgelig de med høyest kapasitet og kompetanse. Anonymkode: 89476...02b 3
powerpuffen Skrevet 4. februar 2022 #56 Skrevet 4. februar 2022 Jeg tror de fleste som har trygd har god og saklig grunn for det. Jeg kjenner iallfall ingen som har «lurt» seg til det. Dette sagt så synes jeg tallet som ble nevnt tidligere i tråden er nokså høyt. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #57 Skrevet 4. februar 2022 Fordi jeg personlig kjenner personer som kunne jobbet, men velger å bruke tid på hus og hjem og fasade. Noen av de er familiemedlem andre er nære venner. Det er ikke sånn at jeg har hørt om, men jeg KJENNER de. Anonymkode: 66dc3...27a
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #58 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 4.2.2022 den 14.51): Argumentet ditt holder ikke. Fordi forskjellen på person a som er trygdet er at personen godtok trygd mens person b med litt verre symptomer enn person a stod i det og jobbet knallhardt for å beholde jobben er bare at person a kan si: "Da er ikke du like syk som meg tydeligvis siden du ikke er ufør". Anonymkode: 3ef1f...a32 Person a kan ha stått i det i mange år før vedkommende fikk trygd, enten med skole eller jobb. De få som får trygd på 18årsdagen uten å prøve er de lettere psykisk utviklingshemmede eller lignende. Det kan ikke sammenlignes fordi de vil aldri kunne få ordinært arbeid for samfunnet vil ikke ha de. Kanskje person b ikke har møtt veggen enda, men skjer det aldri så er vedkommende arbeidsfør. Lacuna skrev (23 timer siden): Jeg tror de fleste som har trygd har god og saklig grunn for det. Jeg kjenner iallfall ingen som har «lurt» seg til det. Dette sagt så synes jeg tallet som ble nevnt tidligere i tråden er nokså høyt. 195 000 av de 370 000 som mottar uføretrygd er over 55 år gamle. 37 000 er under 35. Det er naturlig at jo nærmere pensjonsalder man kommer jo større sjanse for sykdom/ slitasje. Anonymkode: 89476...02b 5
Gjest AnomynBruker Skrevet 4. februar 2022 #59 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg syns det er for mange på trygd i Norge. Altfor mange. Jeg er en kvinne, rundt 50, mastergrad, millioninntekt, gift, tre barn. Stort sett et lykkelig liv. Men er kapitalist og stemmer høyresiden i politikken. Har bodd i utlandet så vet hvor godt det er i Norge. Syns det er altfor lett i dette landet å leve livet med støtte fra staten og jeg personlig er i mot å betale for det. Anonymkode: 742fa...7d0 Flytt til utlandet igjen da, om det er så bra der.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #60 Skrevet 4. februar 2022 36 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg syns det er for mange på trygd i Norge. Altfor mange. Jeg er en kvinne, rundt 50, mastergrad, millioninntekt, gift, tre barn. Stort sett et lykkelig liv. Men er kapitalist og stemmer høyresiden i politikken. Har bodd i utlandet så vet hvor godt det er i Norge. Syns det er altfor lett i dette landet å leve livet med støtte fra staten og jeg personlig er i mot å betale for det. Anonymkode: 742fa...7d0 Er ofte de med god råd som ikke vil betale, du får heller flytte fra Norge igjen. Anonymkode: 120e5...fb9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå