AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #1 Skrevet 3. februar 2022 Heia, svigerinnen min har en sønn som nettop har fylt fem år. Han har litt utfordringer og er udiagnotisert. Ligger langt etter språklig, sliter med maten og en del ting er litt vanskelig for ham å forstå, men uansett en morsom, omtenksom og smart gutt ❤️ Hun trenger råd for bleieslutt, han har tisset på do noen ganger, men å gjøre nr to vil han helst gå i bleie. Han vil helst gå kun i bleia hele dagen, og svigerinnen min begynner å bli rådvill da hun har en baby også som har bleier. Jeg vet ikke hvilke råd jeg kan gi utenom de vanlige som lett tilgjengelig toalett, klistremerker om han sitter på do... Altså han har disse utfordringene gjør det ekstra vanskelig for henne å deale med... Så.. Dere som har barn som har noen stjerner i boka, har dere tips til bleieslutt eller er det noe man bare må ta tiden til hjelp? Jeg vet godt at det kan være vanskelig å svare for utfordringer kan være så mangt og for noen er ikke bleieslutt et tema engang, men jeg tror ikke vi er der. Hun mistenker lett utviklingshemmet eller autisme.. Anonymkode: 421d7...538
Audiss Skrevet 3. februar 2022 #2 Skrevet 3. februar 2022 Skjønner at dette er utfordrende. Også litt vanskelig å svare på. Men uansett hadde det vert veldig godt å ta en prat med helsestasjonen, som kan gi råd på grunnlag av utfordringen. Jeg tror, jeg har erfaringer med litt autistiske trekk hos barn (asberger), og har hatt nære samtaler med foreldrene om så mangt. Det gjør meg aldeles ikke til noen ekspert. Uansett er min ryggmargsreaksjon at en kanskje må akseptere at prosessen tar tid (vet, det er utrolig kjipt med en til som har bleier) for en del barn med umoden tilnærming til ting, kan forsterke sitt mønster ved at fokuset er veldig rettet mot den tingen vi vil endre. Det er jo fullt mulig hun har tenkt på det for lenge siden. Men det var min første tanke 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #3 Skrevet 3. februar 2022 Audiss skrev (5 minutter siden): Skjønner at dette er utfordrende. Også litt vanskelig å svare på. Men uansett hadde det vert veldig godt å ta en prat med helsestasjonen, som kan gi råd på grunnlag av utfordringen. Jeg tror, jeg har erfaringer med litt autistiske trekk hos barn (asberger), og har hatt nære samtaler med foreldrene om så mangt. Det gjør meg aldeles ikke til noen ekspert. Uansett er min ryggmargsreaksjon at en kanskje må akseptere at prosessen tar tid (vet, det er utrolig kjipt med en til som har bleier) for en del barn med umoden tilnærming til ting, kan forsterke sitt mønster ved at fokuset er veldig rettet mot den tingen vi vil endre. Det er jo fullt mulig hun har tenkt på det for lenge siden. Men det var min første tanke Tusen takk for et nyttig svar 😊 jeg vet ikke helt hva hun har tenkt, men jeg synes hun er veldig god og hun sier hun ikke vil fokusere for mye på det overfor sønnen sin, selvom hun innerst inne helst vil bare kaste bleiene i søpla 😅 Som utenforstående, så skjønner jeg det er vanskelig både for henne og sikkert for barnet også, så jeg vet ikke alle de tinga rundt. Anonymkode: 421d7...538 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #4 Skrevet 3. februar 2022 Har ikke svigerinnen din vært på helsestasjonen med dette problemet? Gutten har tydelig andre utviklingsproblemer i tillegg, så dette høres veldig ut som autisme. Hadde jeg vært svigerinnen din, hadde jeg kontaktet PPT med en eneste gang. Bare for å få ting avklart. Hvis det viser seg at han har autisme, så kan det ta utrolig lang tid, før han kommer på samme "nivå" som jevnaldrende. Og det kommer nok til å kjennes ut som både en kamp og et nederlag for alle, og jo tidligere han blir fulgt opp og får hjelp jo bedre. Han har et yngre søsken som også trenger omsorg, men denne gutten kommer trolig til å kreve mye av svigerinnen din. Anonymkode: 5dd0f...00c
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #5 Skrevet 3. februar 2022 Hvorfor har hun ikke utredet ungen så han får hjelpen han trenger?! Dette lukter omsorgssvikt! Man kan ikke bare antyde at det er lettere pu eller autisme uten å gjøre noe med det!! Anonymkode: 47d25...e46 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #6 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Har ikke svigerinnen din vært på helsestasjonen med dette problemet? Gutten har tydelig andre utviklingsproblemer i tillegg, så dette høres veldig ut som autisme. Hadde jeg vært svigerinnen din, hadde jeg kontaktet PPT med en eneste gang. Bare for å få ting avklart. Hvis det viser seg at han har autisme, så kan det ta utrolig lang tid, før han kommer på samme "nivå" som jevnaldrende. Og det kommer nok til å kjennes ut som både en kamp og et nederlag for alle, og jo tidligere han blir fulgt opp og får hjelp jo bedre. Han har et yngre søsken som også trenger omsorg, men denne gutten kommer trolig til å kreve mye av svigerinnen din. Anonymkode: 5dd0f...00c Nei, men de har hatt en del timer på sykehuset vet jeg. Prosessen vet jeg lite om til å skrive om her. Takk for svar Anonymkode: 421d7...538
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #7 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor har hun ikke utredet ungen så han får hjelpen han trenger?! Dette lukter omsorgssvikt! Man kan ikke bare antyde at det er lettere pu eller autisme uten å gjøre noe med det!! Anonymkode: 47d25...e46 Det vet jeg ingenting om. Det er ikke sikkert hun har fortalt meg alt. Kan godt være at de har vært i kontakt med flere instanser, uten at jeg vet om det. Det har jeg ingenting med. Det jeg vet er at de har vært på sykehuset med ham og hun mistenker de to diagnosene. Anonymkode: 421d7...538 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #8 Skrevet 3. februar 2022 Eg tenkjer bleieslutt bør vere kunnskapsbasert opp mot det som barnet sliter med. Anonymkode: db2bb...58f
Audiss Skrevet 3. februar 2022 #9 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvorfor har hun ikke utredet ungen så han får hjelpen han trenger?! Dette lukter omsorgssvikt! Man kan ikke bare antyde at det er lettere pu eller autisme uten å gjøre noe med det!! Anonymkode: 47d25...e46 Tro meg, en utredning er det ikke alltid man får så enkelt. I hvertfall ikke når de er små 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #10 Skrevet 4. februar 2022 La ham beholde bleiene inntil videre og la ham lære å gå på do i sitt tempo. Klistremerker eller annen type premiering for å gå på do. Gjerne en litt større premie for avføring siden han vegrer seg litt for det. I og med at han henger litt etter er han kanhende ikke helt moden for bleieslutt, men han kan likevel oppmuntres til å gå på do. Akkurat dette med bleieslutt er ofte litt ekstra sårt for foreldre til barn med utfordringer. Det er så grunnleggende og målbart at det lett kan bli symbolet på at barnet ikke er som alle andre, og det kan sitte langt inne å skulle akseptere at barnet trenger mer tid eller ikke har mulighet til å mestre det. Anonymkode: fb195...da3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #11 Skrevet 4. februar 2022 Jeg jobber med barn som har autisme. Be barnehagen om å kontakte ppt og HAB. synes det er rart barnehage ikke har tenkt på utredning mtp det du forklarer. Det er bare å stå på krava. Når det kommer til renslighetstrening vil jeg anbefale deg å be barnet bli utredet. Anonymkode: 04633...bbc
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #12 Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 4.2.2022 den 20.18): Jeg jobber med barn som har autisme. Be barnehagen om å kontakte ppt og HAB. synes det er rart barnehage ikke har tenkt på utredning mtp det du forklarer. Det er bare å stå på krava. Når det kommer til renslighetstrening vil jeg anbefale deg å be barnet bli utredet. Anonymkode: 04633...bbc Foreldre kan selv henvise barnet til PPT. Anonymkode: b440a...d6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå