Gå til innhold

Vanlig med lavere puls ved kaloriunderskudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fitbit klokke og har merket at hvilepulsen min har gått ned med over 10 slag i minuttet etter at jeg startet å telle kalorier/være i underskudd i starten på januar.

Jeg var veldig aktiv før jeg begynte kaloritellingen også (ikke høyintensiv trening, men har hund jeg går tur med hver dag og har en jobb jeg går mesteparten av dagen). Så aktivitetsnivået er ikke forandret, kun antall kalorier.

Er dette vanlig? Er jo selvfølgelig positivt, men lurer på om dette skyldes kaloriunderskuddet eller om det kan være noe annet? :)

Anonymkode: fe596...aa6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opplevde det samme for to år siden, gikk ned fra 64 slag til +-50 pr minutt. Det skjedde ca en uke etter oppstart, og har vart i ca halvannet år. 

Har levd godt med det, spurte legen, han var ikke bekymret så lenge jeg ikke følte meg dårlig på noen måte. Ble stresset en periode når pulsklokke viste 44 når jeg sov. 

Så økte den igjen til midt på 60-tallet etter ca halvannet år, men sank igjen nå til 55 når jeg strammet inn på kaloriene igjen i januar. 

Har sett det flere ganger her inne også, at folk spør om det. Synes det er rart hvis det ikke har en sammenheng. I mitt hode er det kroppen sin reaksjon på kaloriunderskudd, vet ikke? 

Anonymkode: 1dc99...d38

Skrevet

Min hvilepuls gikk også ned. Fra ca 70 tidligere til rett over 50 nå. Ingen ting å bekymre seg over mente legen, så lenge formen ellers er helt fin.

Skrevet

Det kan være kaloriunderskuddet som gjør det.  Slanking påfører kroppen stress, og stress kan i noen tilfeller gi lavere hjerterytme.

Min hvilepuls blir lavere når kroppen er stresset, alvorlig overbelastet, eller alvorlig syk, men da har jeg andre symptomer i tillegg.

Jeg sier som de andre, hvis du ellers føler deg i grei form er det ikke så mye å bry seg med, men hvis du begynner å føle deg dårlig kombinert med lav hjerterytme/hvilepuls er et snarlig legebesøk på sin plass. 

Anonymkode: a5ff4...b11

Skrevet

Tusen takk for svar. :) Hvilepulsen min ligger nå på rundt 60 (ned mot 50 om natten), kontra ca 70 tidligere. Så jeg er jo innafor normal puls. Spiser ikke under 1500 kcal daglig, ofte opp mot 1800 kcal siden jeg går såpass mye som jeg gjør. Går ned 0,5-1 kg i uka så er jo ikke ekstrem på noen måte.😊 men tenker bare det er en positiv helsefordel da. Kanskje fordi jeg spiser mer ren mat nå og ikke så mye salt?🤷‍♀️

Anonymkode: fe596...aa6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...