Gå til innhold

Du som bor i Oslo. Hva har du på deg utendørs nå om dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på dagstur til Oslo i morgen, men bor i en mye kaldere, men mindre vindfull del av landet. Lurer på hva slags jakke/sko det er best å ha i Oslo akkurat nå. Hva bruker du?

Anonymkode: 2b6e6...bf1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sånn medium kaldt akkurat nå synes jeg. Jeg hadde på vintersko, vinterjakke, vanter og skjerf da jeg var ute en gåtur ista. Tok på hetten på jakka fordi det snødde litt. Men var ikke så kaldt at jeg burde hatt lue eller tykke votter feks. 

Anonymkode: ad054...e09

Skrevet

Foret vintersko/støvler, ofte med brodder i der siste, lue, hals/skjerf, votter og tykk vinterjakke 🤪

Anonymkode: d1a73...b45

Skrevet

Ullsinglet, ullgenser og den lengste boblejakka jeg har. Skjerf og votter og hette. I dag angret jeg egentlig litt på at jeg ikke tok på meg bobledressen, det surt og kaldt selv om det bare er -7.

Anonymkode: 083b0...f36

Skrevet

Nå bruker jeg vintersko hele vinteren da uannsett vær, men det har akkurat snødd et par dager i Oslo og mange steder er det fremdeles litt is under snøen (generelt er det mye is på bakken i Oslo) så anbefaler vel vintersko mer pga det enn pga kulden...

Skrevet

Akkurat idag har jeg gått med en vinterfrakk,lue og vintersko. For noen dager siden gikk jeg med en lettere jakke fordi det var mildere. Nå til helgen blir det mildvær og da blir det en lettere jakke, men også piggsko. 

Jeg tror piggsko er stikkordet. Januar har vært et helvete når det gjelder glatt føre. Og med den værmeldingen så gå forsiktig.

Skrevet

Bruker Parajumpers jakke, på beina er det joggesko og ankel sokker

Anonymkode: 1e965...e39

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ullsinglet, ullgenser og den lengste boblejakka jeg har. Skjerf og votter og hette. I dag angret jeg egentlig litt på at jeg ikke tok på meg bobledressen, det surt og kaldt selv om det bare er -7.

Anonymkode: 083b0...f36

Dette høres jo litt overdrevet ut, var du lenge ute? 😄 Jeg hadde bare tynn bomullsgenser under min vinterjakke og det var varmt nok for meg. Men man er jo forskjellige da og så kommer det jo veldig an på om man skal gå litt rundt i sentrum eller være 3 timer ute på en lekeplass eller i skogen feks :)

• Liker 1
Skrevet

Bruker kastel sine sko store deler av vinteren i Oslo når jeg er "i byen "

Jeg bruker den tykke dunjakka, men det er egentlig litt overkill siden det er mest med tanke på at jeg pendler og må stå stille ute å vente på toget 

Oslo har ofte en sur trekk/vind. Det ligger jo ved sjøen, så selvom vi ikke har de kraftige vindene er det høy luftfuktighet og trekk

Skrevet

-Vintersko (er jo en del snø nå)

-Vinterjakke 

-Ullgenser, eventuelt en vanlig genser eller skjorte med en ullcardigan over mens jeg er utendørs

-Vanlige underdeler, men om jeg skulle oppholdt meg mye ute så ville jeg supplert med en strømpebukse under

-Ullhansker

-Skjerf for litt farge i et ellers svart og mørkt antrekk

Anonymkode: 60941...7fb

Skrevet

Vintersko, pannebånd, votter og enten ei vinterjakke eller bare ei tynn jakke (vet ikke hva det heter, men det ligner vel på det vi kalte «allværsjakke» da jeg var liten 🤷‍♀️) dersom jeg skal være i aktivitet eller har ullgenser under. 

Anonymkode: 4d0b9...acf

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er sånn medium kaldt akkurat nå synes jeg. Jeg hadde på vintersko, vinterjakke, vanter og skjerf da jeg var ute en gåtur ista. Tok på hetten på jakka fordi det snødde litt. Men var ikke så kaldt at jeg burde hatt lue eller tykke votter feks. 

Takk for svar!

Her jeg bor er det vanlig å ha 3 forskjellige vinterjakker. Er det typ dunjakke, foret vindjakke eller regntett parkas som passer nå? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar!

Her jeg bor er det vanlig å ha 3 forskjellige vinterjakker. Er det typ dunjakke, foret vindjakke eller regntett parkas som passer nå? 

I Oslo gjelder det samme som ellers i landet: sjekk værmeldingen!
-7 og snø i dag, men i morgen er det regn på morgenen og plussgrader utover dagen. Under 10 sekundmeter vind i kastene, så ikke mye.
Kle deg akkurat som du ville gjort hjemme, ut fra vær og aktivitet. Det er stor forskjell på om du bare skal shoppe i butikker i sentrum og være ute noen minutter av gangen, eller om du skal være i Frognerparken eller Roseslottet ute i 1time, med lite bevegelse

Anonymkode: e3048...ef7

Skrevet

Alle skriver vinterjakke, men hva betyr vinterjakke i Oslo? For meg er vinterjakke det minst 4 helt forskjellige typer jakker ut i fra temperatur, nedbør og vind 😅 kan dere være mer spesifikke til en nordlenning? 

Skrevet

Det blir vanskelig. Den jakka jeg bruker mest om dagen er en halvlang dunjakke. Jeg skal bruke den i morgen i 2 grader og jeg har brukt den samme jakka i -15. Forskjellen er om jeg har en tjukk ullgenser under, varm lue, skjerf og votter vs tynnere vanter osv.

Og min kjøre synes skalljakke er perfekr vinterjakke med T-skjorte under, da fryser jeg halvt i hjel. 
Kle deg etter vær og hva du skal gjøre, det er kliss likt råd som funker i hele Norge

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I Oslo gjelder det samme som ellers i landet: sjekk værmeldingen!
-7 og snø i dag, men i morgen er det regn på morgenen og plussgrader utover dagen. Under 10 sekundmeter vind i kastene, så ikke mye.
Kle deg akkurat som du ville gjort hjemme, ut fra vær og aktivitet. Det er stor forskjell på om du bare skal shoppe i butikker i sentrum og være ute noen minutter av gangen, eller om du skal være i Frognerparken eller Roseslottet ute i 1time, med lite bevegelse

Min erfaring er at 0 grader kjennes mye kaldere ut i Oslo enn der jeg bor pga vind, er derfor jeg spør 😅 ikke meningen å spørre dumme spørsmål altså, men det er faktisk stor forskjell

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min erfaring er at 0 grader kjennes mye kaldere ut i Oslo enn der jeg bor pga vind, er derfor jeg spør 😅 ikke meningen å spørre dumme spørsmål altså, men det er faktisk stor forskjell

Men det er jo ingen fasit at det alltid blåser mer i Oslo🤷🏻‍♀️ I morgen er det meldt 4 sekundmeter midt på dagen, forrige helg var det 25. Og følelsen av 0 grader en dag med høy luftfuktighet kan være kliss likt som -10 en dag med tørrere luft. Det er 10 grader forskjell på i dag og i morgen, og liten storm i forskjell på vinden forrige helg og i morgen. Og noen er varme, andre kalde. Så hva tilfeldige folk tenker er «rett bekledning om dagen» gir fortsatt ikke deg fasit på hva som er riktig for deg i morgen. Og skal du henge ytterst på Tjuvholmen i 1 time, hvor det sikkert blåser godt uansett, eller være på Oslo City og Byporten? Du finner nok mer svar der 😃 Uansett. God tur og ha en fin dag 😃

Skrevet

Se på yr.no? Det virker ærlig talt ikke som om dette handler om været, men om usikkerhet rundt stil.

Anonymkode: cbfbf...4a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...