Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

vil det si at det beste er at man fortsetter å bo i Norge, og blir en pendler til Sverige for å jobbe, samt har et hus i Sverige?

Anonymkode: 18c48...1df

I såfall må du huske betale inn trygdeavgift til Norge, det blir ikke automatisk betalt inn fra utenlandske arbeidsgivere. Eventuelt om du er grensegjenger så betales inntektsskatt til Norge.

Skrevet
Taluno skrev (24 minutter siden):

I såfall må du huske betale inn trygdeavgift til Norge, det blir ikke automatisk betalt inn fra utenlandske arbeidsgivere. Eventuelt om du er grensegjenger så betales inntektsskatt til Norge.

men om jeg forstår det riktig så betaler man alltid kun skatt til et land. Det er iallfall det jeg fikk opplysning forrige gang jeg ringte skatteetaten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

men om jeg forstår det riktig så betaler man alltid kun skatt til et land. Det er iallfall det jeg fikk opplysning forrige gang jeg ringte skatteetaten. 

Ja, og om du skatter til Sverige så må du betale trygdeavgift i Norge for å være medlem i folketrygden. Skatter du til Norge så inngår trygdeavgift i skatten. 

Skrevet
Taluno skrev (1 time siden):

Ja, og om du skatter til Sverige så må du betale trygdeavgift i Norge for å være medlem i folketrygden. Skatter du til Norge så inngår trygdeavgift i skatten. 

hva anbefales?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

hva anbefales?

Om du er grensegjenger er det enklest skatte til Norge. Hvis ikke, så må du selv vurdere hva som er best for deg. Du kan ikke nødvendigvis velge selv hvilket land du skal skatte til.

Bor og jobber du i Sverige så tjener du opp pensjon der, og du bør jo uansett spare til pensjon selv. Melder du deg ut av folketrygden men skal være en del i Norge må du sørge for god nok forsikring.

Jeg hadde absolutt ikke basert yrkesvalg/bosted på pensjonssparing, men på alle andre faktorer... Jeg velger jobb/bosted ut i fra lønnsnivå, boligmarked, arbeidsmarked, beliggenhet og andre goder. Pensjon fra folketrygden er uansett bare en liten andel av pensjonen.

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er rart at regelverket ikke endres. Jeg tror dette er totalt feil, og en skremmeskudd fra dårlig håndverk fra norske politikere. 

Kanskje på tide å si i fra?

Helt enig - dette må adresseres. Det er ikke reell fri flyr av arbeidskraft i Europa når pensjonsoppsparing ikke følger person. Håper noen av våre folkevalgte vil følge opp dette!

• Liker 1
Skrevet

det er lettere å flytte til Sverige om man kjenner noen der, og er ønsket i en arbeidsgiver. Men hvis man ikke kjenner noen der, så er det vel vanskelig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2022 den 19.55):

jobber du i Sverige, har jobbet i Sverige? hva er pluss?

Vil det være feil beslutning å søke jobber i Sverige? Samt hvor finner jeg gjennomsnitt lønn i Sverige innen fagfelt? 

Snittlønna er lavere i Sverige, men det er jo prisene på mat og bolig og

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Snittlønna er lavere i Sverige, men det er jo prisene på mat og bolig og

Har du bodd i Sverige? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har du bodd i Sverige? 

Nei, og kommer aldri til å bo der.

Men jeg, som mange andre, kan lese på Scb.se

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

det er lettere å flytte til Sverige om man kjenner noen der, og er ønsket i en arbeidsgiver. Men hvis man ikke kjenner noen der, så er det vel vanskelig?

Nei, nordmenn kan helt fritt flytte til Sverige. Ingen reguleringer på det. 

Anonymkode: 0556f...5ff

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Nei, og kommer aldri til å bo der.

Men jeg, som mange andre, kan lese på Scb.se

scb.se er det stedet jeg bør undersøke? jeg visste ikke om det. Synes det er bra du nevner det. Gjelder det for Finland også?

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

scb.se er det stedet jeg bør undersøke? jeg visste ikke om det. Synes det er bra du nevner det. Gjelder det for Finland også?

Stat.fi er Finland sin ssb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...