Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jobber du i Sverige, har jobbet i Sverige? hva er pluss?

Vil det være feil beslutning å søke jobber i Sverige? Samt hvor finner jeg gjennomsnitt lønn i Sverige innen fagfelt? 

Anonymkode: 18c48...1df

Skrevet

Jeg kan ikke svare på dette, men vil si at du ikke bare kan se på årslønn. Du må sammenligne landenes leve-kostnader også. Husprisene og matpriser er lavere i Sverige. 

Anonymkode: 03c98...f5f

• Nyttig 2
Skrevet

hvis man ikke får jobb innen min kompetanse, så bør jeg vel sjekke ut Sverige? men kan lite om reglene der, evt. pensjon, hva skjer med min pensjon i Norge, bør jeg fortsatt bo i Norge og jobbe i Sverige?

Skrevet

I 2019 var gjennomsnittslønnen i sverige 448 891, dvs litt under Norge. 

Anonymkode: c6a75...82f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bør jeg tenke pensjon. 

Skrevet

Du tjener ikke norsk alderspensjon når du ikke er medlem av folketrygden.

Pensjon bør man tenke på uansett om man bor i Norge eller i utlandet.

Skrevet

Alderspensjon opptjenes i Sverige, men du mister den i Norge, og for å få det fra et av landene så må du ha arbeidet minst 25 år i det landet du vil ha pensjon fra (litt usikker på antall år) før pensjonsalderen for å ha rett. Hvis ikke blir det minstepensjon. 

Anonymkode: 7d9eb...b98

• Nyttig 1
Skrevet
Taluno skrev (29 minutter siden):

Du tjener ikke norsk alderspensjon når du ikke er medlem av folketrygden.

Pensjon bør man tenke på uansett om man bor i Norge eller i utlandet.

men hva skjer med norske pensjon når jeg har flyttet til Sverige? eller evt. ikke har adresse i Norge. Har jo hørt diverse historier når nordmenn kommer tilbake til Norge, så er det som en utenlands og fremmed. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Alderspensjon opptjenes i Sverige, men du mister den i Norge, og for å få det fra et av landene så må du ha arbeidet minst 25 år i det landet du vil ha pensjon fra (litt usikker på antall år) før pensjonsalderen for å ha rett. Hvis ikke blir det minstepensjon. 

Anonymkode: 7d9eb...b98

Jeg synes det er rart at regelverket ikke endres. Jeg tror dette er totalt feil, og en skremmeskudd fra dårlig håndverk fra norske politikere. 

Kanskje på tide å si i fra?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

men hva skjer med norske pensjon når jeg har flyttet til Sverige? eller evt. ikke har adresse i Norge. Har jo hørt diverse historier når nordmenn kommer tilbake til Norge, så er det som en utenlands og fremmed. 

Du mister rettigheter når du ikke er medlem av folketrygden. Du kan lese mer om dette på NAV sine sider, eventuelt ringe NAV. For å ha rett på full pensjonsopptjening fra Norge må du ha 40 års trygdetid i Norge, regnes fra man er 16 år.

Anonymkode: 183af...5f7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du mister rettigheter når du ikke er medlem av folketrygden. Du kan lese mer om dette på NAV sine sider, eventuelt ringe NAV. For å ha rett på full pensjonsopptjening fra Norge må du ha 40 års trygdetid i Norge, regnes fra man er 16 år.

Anonymkode: 183af...5f7

Det er merkelig at dette ikke blir mer tydeligere, men at noen spesielle skal kunne dette. 

Men igjen å basere på et tall, er særdeles beklagelig norsk politikk som ikke hører noe sted hjemme. 

Skrevet

Du kan betale frivillig til folketrygden i Norge, selv om du ikke jobber og bor i Norge lengre.

Anonymkode: 1d199...73f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg jobber i Sverige og jeg synes det er dårlig betalt. 
Jeg jobber 100% med E-commerce og får utbetalt 21000 etter skatt. 

Anonymkode: a4b49...46b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber i Sverige og jeg synes det er dårlig betalt. 
Jeg jobber 100% med E-commerce og får utbetalt 21000 etter skatt. 

Ja, det er samme lønn som jeg hadde i fabrikk i Norge. 

390 000 kr i året. 

Hva setter du pris på å bo i Sverige?

Har du adresse I Norge? Betaler du frivillig til folketrygden i Norge?

Skrevet

Det spørs jo helt hva man jobber med og hvor i Sverige (og Norge). En typisk lavtlønnsyrke ute i distriktet i Sverige er nok dårligere betalt enn i Norge. Mens i mer høykompetansejobber er nok bilde annerledes. Jeg jobber i et skandinavisk konsern og hos oss tjener lederne i Sverige mer enn i Norge. Det har nok med tilbud og etterspørsel å gjøre 

Anonymkode: e1f3d...315

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke litt. Ca 25% er ganske mye.

Og husk at forskjellene er større i Sverige. Der, som i resten av verden, tjener de høytlønnede mye mer enn i Norge.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du flytter tilbake vil du fortsette oppsparingen i folketrygden. Men du må da bo her en viss periode for å ha rett til trygdeytelser.

Pensjon som oppspart av arbeidsgiver og privat vil du ha rett på uansett.

Men kan være greit å huske på at dersom du meldes ut av folketrygden, så har du heller ikke rett på gratis helsehjelp når du er på besøk i Norge. Da må du ha forsikring som dekker det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det er samme lønn som jeg hadde i fabrikk i Norge. 

390 000 kr i året. 

Hva setter du pris på å bo i Sverige?

Har du adresse I Norge? Betaler du frivillig til folketrygden i Norge?

Jeg har tatt utdanning i Sverige innen musikk og har masse musikk-kontakter her og mange gode venner + kjæreste. Derfor har jeg bare blitt boende her.
Har bodd i Sverige i 6-7 år. Elsker Stockholm som by, bra størrelse på byen og veldig fint her! 
Det er dessverre dyrt å bo her og lite lønn, så det er kjipt. Men billig mat og mye bedre utvalg for meg som er laktoseintolerant 😂 

Jobben jeg har nå har jeg ikke tenkt å ha lenge, så håper jeg finner noe som passer meg bedre og som er bedre betalt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har tatt utdanning i Sverige innen musikk og har masse musikk-kontakter her og mange gode venner + kjæreste. Derfor har jeg bare blitt boende her.
Har bodd i Sverige i 6-7 år. Elsker Stockholm som by, bra størrelse på byen og veldig fint her! 
Det er dessverre dyrt å bo her og lite lønn, så det er kjipt. Men billig mat og mye bedre utvalg for meg som er laktoseintolerant 😂 

Jobben jeg har nå har jeg ikke tenkt å ha lenge, så håper jeg finner noe som passer meg bedre og som er bedre betalt. 

og jeg har adresse i Sverige, ikke i Norge. Betaler ikke folketrygd nei. 

Skrevet
Taluno skrev (10 minutter siden):

Om du flytter tilbake vil du fortsette oppsparingen i folketrygden. Men du må da bo her en viss periode for å ha rett til trygdeytelser.

Pensjon som oppspart av arbeidsgiver og privat vil du ha rett på uansett.

Men kan være greit å huske på at dersom du meldes ut av folketrygden, så har du heller ikke rett på gratis helsehjelp når du er på besøk i Norge. Da må du ha forsikring som dekker det.

vil det si at det beste er at man fortsetter å bo i Norge, og blir en pendler til Sverige for å jobbe, samt har et hus i Sverige?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...