AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #1 Skrevet 3. februar 2022 Hei! Håper noen her kan hjelpe meg å bli litt klokere på hva årsaken til høyere strømforbruk hjemme hos meg er. For ca 3 uker siden så gikk strømmen i hele nabolaget pga storm. Etter det har strømforbruket økt fra 15-20 kWh i døgnet til over 30 kWh. Jeg har ikke endret vanene mine, og det er ikke spesielt kaldt ute (rundt 0 grader for tiden). Av oppvarming har jeg varmekabler i gangen og på badet, som før sto på hhv 18 grader og 24 grader. Nå står de på 17 grader og 23 grader. Elektrisk varmeovn på soverommet som har stått på nattmodus som varierer mellom 17 og 18 grader. Har vedovn som hovedoppvarming. På dager med plussgrader lå forbruket på rundt 15 kWh, og når temperaturen ute snek seg ned mot -15 lå jeg på 25 kWh, kanskje 27-28 kWh hvis jeg brukte vaskemaskin/oppvaskmaskin. I desember brukte jeg 642 kWh, og det var noen ganske kalde dager den tiden men likevel bikket jeg ALDRI 25 kWh. I går og forgårs har forbruket ligget på 30 kWh, og jeg har nesten ikke vært hjemme!! Her om dagen var den oppe i 40, og da hadde jeg bare på en vask. Var nesten ikke hjemme den dagen heller. Hva er det som trekker så voldsomt nå? Har sjekket innstillingene på den balanserte ventilasjonen, og den er fortsatt lik som den var før strømbruddet. Kan det ha skjedd noe med varmekablene? Kan det være at strømselskapet ikke har kontakt med måleren min, og at de estimerer forbruket mitt? Har vært i kontakt med de om økningen etter strømbruddet, men ble ikke nevnt noe om at de ikke har kontakt. Det jeg har som trekker strøm er: Kjøleskap/frys Komfyr Varmekabler gang og bad Varmeovn soverom Varmtvann (har egen varmtvannsbereder). Lys Når jeg lader mobil/pc Jeg leier en 70 kvm bolig i første etasjen av et nytt hus. Har snakket med huseier, som også syns det er rart at forbruket har hoppet sånn. Skal ikke ha noe felles strøm med de. Har egen strømmåler ute, og sikringsskap inne. Jeg bare begriper ikke økningen. Hvis det fortsetter sånn som dette har jeg gått fra 600 kWh i mnd til 900-1000 kWh, uten å endret noen vaner. Hjelp! Anonymkode: 0f971...89e
trøndermann38 Skrevet 3. februar 2022 #2 Skrevet 3. februar 2022 Ville målt hvor mye varmekablene trekker kan være noe feil som har skjedd der
NorEss Skrevet 3. februar 2022 #3 Skrevet 3. februar 2022 Når du sier strømforbruket har økt, leser du av disse verdiene direkte på måleren eller via nett? Første som slår meg dersom det er via nett, er at det etter strømbruddet ikke har vært kontakt mellom målerne i nabolaget ditt og netteier. Da vil de verdiene du får opp være stipulerte verdier basert på et antatt årsforbruk, og dersom du da bruker mindre enn "standardhusholdningen" i strøm, vil det se ut som om forbruket "skyter" i været. Mitt tips om det er fra nett du har "avlest" forbruket, er å se på den fysiske måleren omtrent på samme tidspunkt noen dager og notere ned målerstanden i displayet. Da vil du kunne regne ut hva forbruket ditt er fra dag til dag, og kan således sammenligne med det du ev. leser av på nett. Dersom det er stort avvik, er det stipulert forbruk du blir presentert på nett. Dersom dette er tilfelle, kan du ta kontakt med netteier og høre om det er måleren din det er feil med etter uværet med tanke på kommunikasjon eller om det gjelder hele nabolaget og når de ser for seg at det blir fikset. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå