Gå til innhold

Venninne som har "skjønt livet" etter å ha blitt fridd til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som var singel i alle de år, men som fant lykken til slutt, noe som jeg er utrolig glad for. Jeg selv har hatt samboer siste 5 årene og har det veldig bra. Har imidlertid merket at hun etter å ha blitt fritt til snakker ned til meg. Hun snakker i vei om at hun nå har skjønt at giftemål sier alt om et forhold, og at det nå føles enda mer ekte og trygt. Det er hyggelig det, hadde det ikke vært for at hun også hinter til at mitt forhold ikke er bra nok samtidig. "har du lyst til å gifte deg da...?" spør hun ofte når vi snakker om bryllupet. Føler hun ser ned på meg som ikke har umiddelbare planer om dette. Blir irritert fordi jeg er i et årelangt samboerskap, og hun ble fridd til etter 1 år, og dermed sagt er hennes måte liksom den beste. Noen som har lignende opplevelser med venninner som plutselig har "skjønt" livet etter å fått seg en mann? 🙄

Anonymkode: ce520...b58

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde svart at alle har hver sin mening med livet. Du ser kanskje ikke ekteskap som det største, men helt ok at hun gjør det.

Anonymkode: 85673...83a

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde svart at alle har hver sin mening med livet. Du ser kanskje ikke ekteskap som det største, men helt ok at hun gjør det.

Anonymkode: 85673...83a

Lurt. Tror jeg må ta det opp da det begynner å skygge over gleden på hennes vegne(som i utgangspunktet er stor) 

Skrevet

Du kan jo dra opp skilsmissestatistikken også 😅

Anonymkode: b6086...b90

• Liker 5
Skrevet

La henne få leve i illusjonen 😅

Hun har nok lenge ønsket seg et forhold, og er nok bare voldsomt interessert i tematikken. 

Flott for henne at det føles ekte og trygt, men ærlig talt så er det bare en dag med en fin fest med få/mange, og signering sv noen papirer.

Jeg var samboer i 9 år før det ble frieri, forholdet var jo ikke annerledes etter giftermål. Men vi fikk en veldig fin og koselig dag :) 

Utover det har det ingenting å si utover noe juridisk man kan ta utenom dersom aktuelt (barn/økonomi). 

Men altså - statistikken på utroskap og skilsmisser viser jo ikke at det er noen garantier for noe som helst. Ikke antallet besøkende hos parterapeut og FVK heller.

Med en sånn innstilling blir nok noen dører slengt mer brutalt i fjeset enn om man er mer «romantisk, men realistisk». 

Det er bare en dag. Men for all del, la denne dama kose seg med bryllupsplanlegging og dilldall. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke at dette er noe du behøver å ta deg nær av. Dersom du er trygg i ditt samboerskap så svarer du henne ganske enkelt: «Jeg ser ikke helt poenget med å gifte seg. Tor-Bjarne og jeg har jo bodd sammen i mange år, og ingenting endrer seg jo bare fordi man er gift. Det er jo bare et papir. :) Men det er jo hyggelig med bryllupsfest, da, så jeg gleder meg til å delta i din. :) « 

Anonymkode: 1361c...146

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Hun må ha hatt et kjedelig og trist liv hvis hun tror at å gifte seg er meningen med livet. 

Anonymkode: 3f6e4...8ca

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at dette er noe du behøver å ta deg nær av. Dersom du er trygg i ditt samboerskap så svarer du henne ganske enkelt: «Jeg ser ikke helt poenget med å gifte seg. Tor-Bjarne og jeg har jo bodd sammen i mange år, og ingenting endrer seg jo bare fordi man er gift. Det er jo bare et papir. :) Men det er jo hyggelig med bryllupsfest, da, så jeg gleder meg til å delta i din. :) « 

Fint, enkel, og konstruktivt. Well done, sir/mam! :Nikke: Skal spandere på deg en slik en "nyttig" !

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tar meg ikke nær i utgangspunktet, men nå har det gjentatt seg en del ganger! Har sagt noe ala det du skriver der, så det som plager meg er vel først og fremst at hun fortsetter. Står veldig greit i egne valg

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men jeg er helt enig med deg! Skal prøve å ikke tenke så mye på det

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tar meg ikke nær i utgangspunktet, men nå har det gjentatt seg en del ganger! Har sagt noe ala det du skriver der, så det som plager meg er vel først og fremst at hun fortsetter. Står veldig greit i egne valg

Kan det hende at du synes det er sårt hvis du selv ønsker at samboeren din skal fri, og dermed tolker alt hun sier i den retning at hun ser ned på deg? Og at hun kanskje ikke ser ned på deg i virkeligheten? 

Anonymkode: 14316...0e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan det hende at du synes det er sårt hvis du selv ønsker at samboeren din skal fri, og dermed tolker alt hun sier i den retning at hun ser ned på deg? Og at hun kanskje ikke ser ned på deg i virkeligheten? 

Anonymkode: 14316...0e5

Tro meg, jeg har tenkt tanken. Men nei, hadde i grunn ikke tenkt på det før. Tenker jo det ville vært stas, men ikke noe jeg er så opptatt av. Hun har nok en måte å ordlegge seg på som lett kan misforstås. Legger godviljen til der. Men likevel noe tonedøvt i lengden.

• Liker 1
Skrevet

Dårlige sosiale antenner. 

Anonymkode: d082d...605

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville jattet med. Har en venninne som er litt lik, men også med ting som f.eks. dyrt hus, dyre ting, smykker, reiser osv. Hun tror at vår mer minimalistiske livsstil er fordi vi ikke kan få det bedre, hun skjønner ikke at vi ikke ønsker å bruke 6 millioner på et hus, 200 000kr på bryllup, titusenvis av kroner på merketing osv. Jeg prøver å si at vi foretrekker en annen livsstil, men da får jeg bare sånn «stakkars deg» blikk. Har roet ned kontakten litt i de mest intensive periodene. 

Anonymkode: fae4a...90e

• Liker 3
Skrevet

Ja, den evig single dama i venninnegjengen min fikk samme holdning da hun endelig fikk kjæreste. Alt bunner jo ned i at hun ble gira over å ha funnet det vi blir fortalt i alle kanaler er livets største opplevelse, så vi lot det gå. Det kom egentlig ikke fra en ond plass, hun var bare hjernevasket av samfunnets forventninger.

Da hun ble forlovet etter 9 mnder, ble jeg fortalt ukentlig i en god periode at jeg måtte få min samboer gjennom 12 år til å fri, slik at forholdet kunne bli "ekte". Da hun ble gravid med første barnet, ble vi barnløse fortalt at dette var livets mening, et fantastisk mirakel, og at adopterte barn ikke var det samme. Det måtte være ens eget.

Etter en liten stund roet hun seg, og gikk tilbake til å være den ekstremt hjelpsomme og gode damen hun egentlig er. Så begynte hun å spørre hvorfor ikke folk tok så mye kontakt som før, og da fortalte jeg det rett ut. Hun ble så lei seg, at hun inviterte hele vennegjengen på en middag, der hun reiste seg opp og sa unnskyld for ting hun hadde sagt. Hun hadde aldri ment at det skulle være slemt. Hun var bare så overgira over å endelig være i livssituasjoner hun hadde drømt om, og siden det føltes så riktig ut for henne, så ønsket hun at alle skulle få oppleve samme gleden. 

Da jeg endelig fikk drømmejobben jeg har jobbet for i årevis, så jeg hvor lett det var å falle i samme felle. Jeg måtte jobbe med meg selv for å ikke snu samtlige samtaler over på emnet jobb!

Jeg hadde latt det gå, med mindre det virkelig begynte å tære på venninneforholdet. Da hadde jeg gitt beskjed om hvordan hun oppfattes.

Anonymkode: 0068f...b4e

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Det er enkelte som bare må være smålig og nedlatende, nesten uansett hva det er. Tar de (hvilken som helst) utdanning, er det ikke måte på hvor synd det er på dem som ikke har valgt det samme. Er de i et forhold, trøster de uoppfordret single venninner, selvsagt med utpreget ovenfra og ned-holdning. Når de får barn, er det ingen barnløse som skjønner hva det er å være sliten, ha det travelt (du skjønner det nok selv når du får barn) osv., osv., osv.

Og det verste er at det neppe er vondt ment, de ser det nok ikke selv, men de har bare blitt ekstremt trangsynte etter å endelig ha oppnådd noe de selv har drømt om i x antall år, så de evner rett og slett ikke å forstå at andre mennesker kan ha andre ønsker og drømmer.

Skrevet
Fløff skrev (16 timer siden):

La henne få leve i illusjonen 😅

Hun har nok lenge ønsket seg et forhold, og er nok bare voldsomt interessert i tematikken. 

Flott for henne at det føles ekte og trygt, men ærlig talt så er det bare en dag med en fin fest med få/mange, og signering sv noen papirer.

Jeg var samboer i 9 år før det ble frieri, forholdet var jo ikke annerledes etter giftermål. Men vi fikk en veldig fin og koselig dag :) 

Utover det har det ingenting å si utover noe juridisk man kan ta utenom dersom aktuelt (barn/økonomi). 

Men altså - statistikken på utroskap og skilsmisser viser jo ikke at det er noen garantier for noe som helst. Ikke antallet besøkende hos parterapeut og FVK heller.

Med en sånn innstilling blir nok noen dører slengt mer brutalt i fjeset enn om man er mer «romantisk, men realistisk». 

Det er bare en dag. Men for all del, la denne dama kose seg med bryllupsplanlegging og dilldall. 

Det er vel ikke det som er problemet her.

Leser ikke folk?

Anonymkode: 74c06...121

Skrevet

Jeg ble også fridd til etter et år… nå sitter jeg her og må leve resten av mitt liv med en psykopat av en eksmann som har viet livet sitt til å ødelegge livet mitt. 

Venninnen din lever i en boble som fort kan sprekke og bli et mareritt. 

Anonymkode: 33017...fcd

• Liker 2
Skrevet
ti10 skrev (51 minutter siden):

Det er enkelte som bare må være smålig og nedlatende, nesten uansett hva det er. Tar de (hvilken som helst) utdanning, er det ikke måte på hvor synd det er på dem som ikke har valgt det samme. Er de i et forhold, trøster de uoppfordret single venninner, selvsagt med utpreget ovenfra og ned-holdning. Når de får barn, er det ingen barnløse som skjønner hva det er å være sliten, ha det travelt (du skjønner det nok selv når du får barn) osv., osv., osv.

Og det verste er at det neppe er vondt ment, de ser det nok ikke selv, men de har bare blitt ekstremt trangsynte etter å endelig ha oppnådd noe de selv har drømt om i x antall år, så de evner rett og slett ikke å forstå at andre mennesker kan ha andre ønsker og drømmer.

Ja, venninner som kommer med stikk hadde jeg kuttet ut eller eventuelt tibring mindre tid med.

Slikt drar ned energien.

Og det du skriver er jo problemmet, ikke alt det andre som folk har skrevet.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ble også fridd til etter et år… nå sitter jeg her og må leve resten av mitt liv med en psykopat av en eksmann som har viet livet sitt til å ødelegge livet mitt. 

Venninnen din lever i en boble som fort kan sprekke og bli et mareritt. 

Anonymkode: 33017...fcd

Okay...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...