AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #1 Skrevet 3. februar 2022 Hvor forsiktige var/er dere med lakris? Anonymkode: e3343...d7c
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #2 Skrevet 3. februar 2022 Jeg spiste mye lakris før. Kuttet nesten helt ut men ikke 100%, har vel iløpet av graviditeten spist de lakrisbitene som er i 3 godt og blandet-poser spredt ut over flere måneder. Litt rar målestokk men ja 😄 Syntes det var vanskelig å finne info om mengde som var ok og ikke og det er jo også forskjellig mengde av dette stoffet man skal unngå i forskjellig lakrisgodteri. Så jeg har bare forsøkt å holde det til et minimum for sikkerhets skyld Orker man ikke å tenke på mengde og vil være på den sikre siden er det jo lettest å bare kutte det ut da Anonymkode: 97b3e...d6f
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #3 Skrevet 3. februar 2022 Jeg spiste lakris som før, har aldri hatt høyt blodtrykk og var det eneste som roet kvalmen. Var forsiktig med alt annet. Anonymkode: f5a2f...920 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #4 Skrevet 3. februar 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg spiste lakris som før, har aldri hatt høyt blodtrykk og var det eneste som roet kvalmen. Var forsiktig med alt annet. Anonymkode: f5a2f...920 Bare tilfelle noen andre i tråden lurer, det er flere grunner til at det anbefales å begrense lakris-spising enn høyt blodtrykk. Finske studier (mer enn 1) har bevist at det kan ha konsekvenser for barna på lang sikt. (+ at vi har mange studier som sier at det påvirker voksne som spiser det også, kan gi høyt blodtrykk og hjerteforstyrrelser osv, som sikkert var grunnen til studiene på gravide/barn) Disse studiene er vel grunnen til at norske helsemyndigheter nå har tatt med i anbefalingene sine at man ikke skal spise noe særlig lakris. Men de er vage på info om mengde da synes jeg. Anonymkode: 97b3e...d6f 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #5 Skrevet 3. februar 2022 Tror dere det er innafor å spise 5-10 biter med søppeldynga-drops hver dag? Vet ikke hvem som inneholder lakris og ikke 😅 Anonymkode: 1e04c...46d
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #6 Skrevet 3. februar 2022 Begrenser det litt, men klarer virkelig ikke å slutte! Spiser ikke lakris hver dag, men det blir noen drops (mest pulver padder) når jeg først tar. Så sikkert mer enn anbefalt mengde, men mye mindre enn til vanlig 😅 Anonymkode: 4b38b...1b1 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #7 Skrevet 3. februar 2022 De regner vel mye lakris som ca halvannen boks med IFA eller tilsvarende hver eneste dag svangerskapet igjennom, så jeg spiste lakris som normalt; noen biter i smågodt posen når jeg kjøper det og en boks läkerol i veska som varer ca en måned. Anonymkode: 72f90...0e3 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #8 Skrevet 3. februar 2022 Spiste vanlig... Jeg er glad i lakris, men spiser det ikke ukentlig liksom. Har ekstremt lavt blodtrykk. Anonymkode: e4a2f...cb6 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #9 Skrevet 3. februar 2022 Spist noen få biter. Det er påvist å føre til øsbere iq hos barnet, da er det lettere å holde seg unna. Anonymkode: 17ae2...12d
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #10 Skrevet 3. februar 2022 23 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg spiste lakris som før, har aldri hatt høyt blodtrykk og var det eneste som roet kvalmen. Var forsiktig med alt annet. Anonymkode: f5a2f...920 This! Den perioden eg var kvalm, så var salt lakris en av få ting eg klarte å ete. Så ikkje kilovis av lakris, men en del. Fint blodtrykk heile veien, og en nydelig flott gutt kom ut. Anonymkode: 5ad80...700 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #11 Skrevet 3. februar 2022 Selvfølgelig så har jeg ekstremt lyst på lakris nå som jeg er gravid! Har derfor lest meg opp på de finske studiene og det er jo en viss mengde som kreves for å gi barnet skader. Så jeg har derfor spist litt, spiser noen sånne peacegodterier og noen drops inni mellom. I Finland er begrensning av lakrisinntaket en del av de nasjonale helserådene for gravide. Det er ikke pga. blodtrykket hos mor, men fordi barna får mén av det. De gjør det dårligere på skolen, får lavere IQ og mer urolige. Så jeg tar det på alvor, men klarer likevel ikke holde meg helt borte fra det. Anonymkode: 6dc78...366 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #12 Skrevet 3. februar 2022 https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-barn-og-ungdom/a-spise-lakris-nar-du-er-gravid-kan-vaere-skadelig-for-barnet/366325 Anonymkode: 6dc78...366
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #13 Skrevet 3. februar 2022 Spiste litt, noen perioder gjorde jeg det neste daglig. Tror man må spise ganske mye lakris for å oppnå skadelig effekt. Dessuten finnes det stoffet som er skadelig i andre matvarer enn lakris også. Anonymkode: 7fa5a...901
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #14 Skrevet 4. februar 2022 Jeg har ikke spist noe, men for meg er det ikke et offer.. liker lakris/ sjokoladekuler, men lever helt fint uten også.. har ikke slitt m kvalme Anonymkode: 81a26...fb9
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #15 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Bare tilfelle noen andre i tråden lurer, det er flere grunner til at det anbefales å begrense lakris-spising enn høyt blodtrykk. Finske studier (mer enn 1) har bevist at det kan ha konsekvenser for barna på lang sikt. (+ at vi har mange studier som sier at det påvirker voksne som spiser det også, kan gi høyt blodtrykk og hjerteforstyrrelser osv, som sikkert var grunnen til studiene på gravide/barn) Disse studiene er vel grunnen til at norske helsemyndigheter nå har tatt med i anbefalingene sine at man ikke skal spise noe særlig lakris. Men de er vage på info om mengde da synes jeg. Anonymkode: 97b3e...d6f De finske studiene er veldig vage, ville ikke vært veldig bekymret for å spise lakris annet enn at det ikke er supersunt i mengdevis sånn generelt. Anonymkode: 12992...166
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #16 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-barn-og-ungdom/a-spise-lakris-nar-du-er-gravid-kan-vaere-skadelig-for-barnet/366325 Anonymkode: 6dc78...366 De finske rådene handler om å spise mindre enn 250 gram i uka. Jeg spise lakris som normalt, som vil si ekstremt mye mindre, kanskje et par biter i uka i snitt. Det er jo heller ikke bra å drikke masse kaffe, men inntak i begrensede mengder går fint. Det er vel slik med det meste. Anonymkode: 46169...2cf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå