AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #21 Skrevet 3. februar 2022 Tror kanskje det vil gå noe ned når UiS og UiA kommer på banen. Begge har svart meg på mail at det nok ikke blir før i 2023. Krysser fingrene for at det ikke stiger like mye i år, som det gjorde fra 2020-21. Anonymkode: 3279c...0a5 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #22 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Wow, her var det mye selvmotsigelse! Hvis det skal slutte å være krise å få 5 istedenfor 6, så må snittet ned. Hvordan får man snittet ned? Jo, man må ha flere studieplasser. Hvordan får man flere studieplasser? Jo, man må tillate andre undervisningssteder å tilby studiet. Hvis kvoten er 50-50, tror du snittet går ned da? Blir det færre "perfeksjonister" på studiet av den grunn? Takk og pris for at du ikke skal bli psykolog, du som uttaler deg slik om mennesker som jobber hardt for å oppnå det de vil. Det som heller kunne vært løsningen, slik søknadsprosessen foregår i andre land, er at både motivasjonsbrev, anbefalingsbrev OG karakterer, eventuelt også intervju er en del av søknaden. Måten Norge bygger opp inntak til høyere utdanning på er helt tullete. Først DA kunne vi ha fått ulike individer med ulike kjønn, forskjellig bakgrunn, motivasjon og forutsetninger for å søke osv. inn på studiet. Det er veldig spesielt og få steder i verden som har det systemet vi har i Norge, der det eneste som har noe å si er hvilke tall/bokstaver som står ved siden av navnet ditt. Det hjelper lite å klage på at folk bryr seg om karakterer, når karakterer faktisk er det eneste som betyr noe ved opptak til høyere utdanning - og vi er helt skyld i det selv. Anonymkode: d2850...7d1 Jeg er enig. Grunnen til at man står på for å få disse 6’erne, tar opp fag osv er jo fordi om man virkelig vil inn på studiet, så MÅ man jo bare det. Det er ikke fordi man vil være en «Academic Princess». Men jeg tenker at det burde vært en annen ordning, absolutt! det begynner å føles veldig lite motiverende å jage etter høy nok poengsum mens poengtoget bare tøffer videre. ts Anonymkode: 34109...f61 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #23 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er enig. Grunnen til at man står på for å få disse 6’erne, tar opp fag osv er jo fordi om man virkelig vil inn på studiet, så MÅ man jo bare det. Det er ikke fordi man vil være en «Academic Princess». Men jeg tenker at det burde vært en annen ordning, absolutt! det begynner å føles veldig lite motiverende å jage etter høy nok poengsum mens poengtoget bare tøffer videre. ts Anonymkode: 34109...f61 Nettopp, det er ikke rart motivasjonen flyr ut av vinduet når poenggrensene begynner å nærme seg 7, for å si det sånn. Trist at vi har det opptakssystemet vi har her i Norge. Søsteren til en venninne av meg studerte medisin, og sa at fakultetet hadde sett på å legge inn en egnethetsvurdering i opptaket. Det er noen år siden, så det ser ikke ut som det har blitt noe av dessverre... Men du får ha masse lykke til!! Håper vi begge ender opp der vi vil, en dag 😊 Anonymkode: d2850...7d1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #24 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det blir ikke i år. Tidligst neste år. Det er ekstremt kostbare studieprogram som må godkjennes og få finansiering på plass. Anonymkode: aedb7...cab Det er også et svært krevende studium å få godkjent av Nokut rent faglig. Både studieplaner, emnebeskrivelser og ikke minst kompetanse hos de ansatte må være på plass. De må dokumentere at de har folk på alle fagområder i studieprogrammet, inkludert en viss prosent professorer. Det er ingen enkel oppgave. Tilgangen på folk som har de kvalifikasjonene er begrenset. Vet ikke om de har alle de trenger fra før? Profesjonsstudier er veldig krevende studieprogrammer for universitetet. Anonymkode: e3949...bab 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå