AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #1 Skrevet 3. februar 2022 Snakker om ordinær kvote. Poenggrensene er nå for Oslo 67,8 (høstopptaket) og 66,6 (våropptaket), og 65,3 for Bergen. Tromsø og Trondheim har jeg ikke oversikt over, da det av diverse grunner ikke er aktuelt å søke/begynne der. Men de ligger jo også høyt, tror Bergen er den med lavest snitt nå? Jeg tar opp fag, men føler at når poenggrensene stadig øker slik det har gjort de siste årene, så løper man etter et tog man ikke greier å komme seg på… Hva skjer når koronaen forhåpentligvis blir et avsluttet kapittel - ikke i år kanskje, men til neste år -, kan man da håpe at grensene vil gå noe nedover? Og kan de bare fortsette å gå oppover år etter år, det gjør det jo nærmest umulig å komme inn (det er det forsåvidt allerede). De psykologer jeg kjenner er manisk opptatt av at ting skal være «godt nok» og at middelmådighet er bra, men det gjelder absolutt ikke for å komme inn på studiet… For det kreves langt mer enn middelmådighet. Anonymkode: 34109...f61
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #2 Skrevet 3. februar 2022 Ja det vil det. Frem til i fjor var det bare tre universiteter som hadde lov til å utdanne psykologer. Loven er nå endret slik at alle høyskoler og universiteter i landet kan tilby psykologi profesjon. Og mange er i ferd med å tilby studiet fra og med i høst. Etterhvert vil det bli svært mange som kommer til å tilby dette studiet fordi det er veldig populært. Og jo flere som tilbyr studiet jo lavere kommer poengrensen til å være. Anonymkode: 0f5ae...e6d 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #3 Skrevet 3. februar 2022 Takk for svar! Det er vel 4 universiteter som tilbyr profesjon nå - Oslo, Bergen, Tromsø og Trondheim. Jeg har hørt at UiA ihvertfall tar sikte på å utdanne psykologer, men de er ikke på lista på Samordna Opptak, som jeg kunne se… Så da ble det vel neppe mulig for dem å starte med det fra høsten 2022 - men kanskje i 2023? Anonymkode: 34109...f61
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #4 Skrevet 3. februar 2022 Svaret på spørsmålet i overskriften er nei, det har jeg ingen som helst tro på Anonymkode: f6b44...a10 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #5 Skrevet 3. februar 2022 Jeg skal også søke psykologi profesjon og funderer mye på det samme som deg. Snittet mitt ligger rett under poenggrensene. Hadde kommet inn rett etter vgs, men var dum og søkte ikke da, så nå må jeg krige i ordinær kvote... Lurer også på dette med UiA og UiS, har vurdert å sende de mail og spørre hvordan det ligger an; om det blir fra i år eller neste år. Anonymkode: d2850...7d1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #6 Skrevet 3. februar 2022 https://framtida.no/2021/08/04/universiteta-i-agder-og-stavanger-sokjer-om-juss-og-psykologiutdanning (Hilsen meg over her) Anonymkode: d2850...7d1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #7 Skrevet 3. februar 2022 og: https://www.uia.no/nyheter/jobber-for-juss-og-psykologistudier-paa-uia-fra-2022 Er flere artikler om det hvis man googler, men der har vært veldig stille i det siste. I midten av oktober sa de at de hadde søkt, og at det da skulle ta ca. et halvt år å få svar Anonymkode: d2850...7d1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #8 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Svaret på spørsmålet i overskriften er nei, det har jeg ingen som helst tro på Anonymkode: f6b44...a10 Interessant, jeg er redd for det samme. Men skjønner ikke hvordan det «går opp» etterhvert, når poenggrensene bare vil stige og stige. 67,8 er allerede ekstremt høyt, som et eksempel. AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg skal også søke psykologi profesjon og funderer mye på det samme som deg. Snittet mitt ligger rett under poenggrensene. Hadde kommet inn rett etter vgs, men var dum og søkte ikke da, så nå må jeg krige i ordinær kvote... Lurer også på dette med UiA og UiS, har vurdert å sende de mail og spørre hvordan det ligger an; om det blir fra i år eller neste år. Anonymkode: d2850...7d1 Jeg vil også ligge rett under poenggrensene med de fagene jeg tar opp i år, må nok belage meg på et år til med å ta opp et fag jeg har 5 i. Som i en «normal» verden burde holdt… (har tatt opp flere fra før og fått de nødvendige 6’erne også, men ja… føler på at jeg nå løper etter et tog som aldri stanser, og siden poenggrensene har steget så enormt de siste par årene, så begynte det å føles litt ekstra kjipt!) TS Anonymkode: 34109...f61 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #9 Skrevet 3. februar 2022 Vært veldig stille om Agder og Stavanger, ja. Det tyder vel på at det ikke blir noe der i år. Anonymkode: 34109...f61
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #10 Skrevet 3. februar 2022 Begynte egentlig å ta opp fag, siden tilsynelatende ikke skal så veldig til for min del, men fikk helt knekken delvis på grunn av det du også opplever. At det føles som man ikke rekker å nå igjen fordi snittet øker så vanvittig mye.. kommer til å søke alle stedene bortsett fra Tromsø, og så bare begynne bachelor hvis ikke jeg har griseflaks og kommer inn Anonymkode: d2850...7d1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #11 Skrevet 3. februar 2022 42 minutter siden, AnonymBruker said: Vært veldig stille om Agder og Stavanger, ja. Det tyder vel på at det ikke blir noe der i år. Anonymkode: 34109...f61 Det blir ikke i år. Tidligst neste år. Det er ekstremt kostbare studieprogram som må godkjennes og få finansiering på plass. Anonymkode: aedb7...cab 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #12 Skrevet 3. februar 2022 Trenger dette studiet enda flere Academic Princess perfeksjonister og nervevrak som skjelver i frykt om de får en STERK 5-er og ikke en SVAK 6-er? 🤣 En ser hvor det går med denne retningen. Den domineres av nesten 80% Princess Attitude der de vil bare koseprate og kos og enda mer prat, og nå skal det snart åpnes for å kunne tilby dette andre steder også. UiA og UiS er nevnt her i tråden, og sikkert flere andre steder etter hvert. Vi vet alle hva som skjer med yrker som har ca 80%++ kvinner og som begynner å bli tilbydt nesten overalt i Norge. Psykologi risikerer å havne i dårligere posisjon enn vanlige sykepleiere. Sånne studier som dette burde hatt kjønnskvoter der 50% er menn og 50% er kvinner, der man ellers driter hardt i om en kvinnelig søker har 1 til 2 poeng mer enn en mannlig søker. Menn konkurrerer mot menn og kvinner mot kvinner, inntil 50% er blitt fylt opp på begge sider. Eller gi mennene mellom 6 til 8 kjønnspoeng ekstra. Jus risikerer mye av det samme om noen år. Anonymkode: 447b9...97f 5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #13 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trenger dette studiet enda flere Academic Princess perfeksjonister og nervevrak som skjelver i frykt om de får en STERK 5-er og ikke en SVAK 6-er? 🤣 En ser hvor det går med denne retningen. Den domineres av nesten 80% Princess Attitude der de vil bare koseprate og kos og enda mer prat, og nå skal det snart åpnes for å kunne tilby dette andre steder også. UiA og UiS er nevnt her i tråden, og sikkert flere andre steder etter hvert. Vi vet alle hva som skjer med yrker som har ca 80%++ kvinner og som begynner å bli tilbydt nesten overalt i Norge. Psykologi risikerer å havne i dårligere posisjon enn vanlige sykepleiere. Sånne studier som dette burde hatt kjønnskvoter der 50% er menn og 50% er kvinner, der man ellers driter hardt i om en kvinnelig søker har 1 til 2 poeng mer enn en mannlig søker. Menn konkurrerer mot menn og kvinner mot kvinner, inntil 50% er blitt fylt opp på begge sider. Eller gi mennene mellom 6 til 8 kjønnspoeng ekstra. Jus risikerer mye av det samme om noen år. Anonymkode: 447b9...97f Hahahaha huff da, her høres det ut som om noen har fått tærne sine tråkka på. Poenget ditt er? Det er menn på kvinneguiden og vet du. Kan for øvrig garantere at det er lite "koseprat" og "kos", og at profesjonsstudiet er et ekstremt omfattende og kostbart studie som ikke kommer til å bli tilbudt "overalt". Det kreves dyktige undervisere, forskere og professorer, og de vokser ikke på trær her til lands. Anonymkode: d2850...7d1 2
PITTY Skrevet 3. februar 2022 #14 Skrevet 3. februar 2022 Det klekkes ut så altfor mange psykologer for tiden at jeg tenker 40% av dere ender opp som ansatt på noe alá Burger King til slutt.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #15 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Trenger dette studiet enda flere Academic Princess perfeksjonister og nervevrak som skjelver i frykt om de får en STERK 5-er og ikke en SVAK 6-er? 🤣 En ser hvor det går med denne retningen. Den domineres av nesten 80% Princess Attitude der de vil bare koseprate og kos og enda mer prat, og nå skal det snart åpnes for å kunne tilby dette andre steder også. UiA og UiS er nevnt her i tråden, og sikkert flere andre steder etter hvert. Vi vet alle hva som skjer med yrker som har ca 80%++ kvinner og som begynner å bli tilbydt nesten overalt i Norge. Psykologi risikerer å havne i dårligere posisjon enn vanlige sykepleiere. Sånne studier som dette burde hatt kjønnskvoter der 50% er menn og 50% er kvinner, der man ellers driter hardt i om en kvinnelig søker har 1 til 2 poeng mer enn en mannlig søker. Menn konkurrerer mot menn og kvinner mot kvinner, inntil 50% er blitt fylt opp på begge sider. Eller gi mennene mellom 6 til 8 kjønnspoeng ekstra. Jus risikerer mye av det samme om noen år. Anonymkode: 447b9...97f Wow, her var det mye selvmotsigelse! Hvis det skal slutte å være krise å få 5 istedenfor 6, så må snittet ned. Hvordan får man snittet ned? Jo, man må ha flere studieplasser. Hvordan får man flere studieplasser? Jo, man må tillate andre undervisningssteder å tilby studiet. Hvis kvoten er 50-50, tror du snittet går ned da? Blir det færre "perfeksjonister" på studiet av den grunn? Takk og pris for at du ikke skal bli psykolog, du som uttaler deg slik om mennesker som jobber hardt for å oppnå det de vil. Det som heller kunne vært løsningen, slik søknadsprosessen foregår i andre land, er at både motivasjonsbrev, anbefalingsbrev OG karakterer, eventuelt også intervju er en del av søknaden. Måten Norge bygger opp inntak til høyere utdanning på er helt tullete. Først DA kunne vi ha fått ulike individer med ulike kjønn, forskjellig bakgrunn, motivasjon og forutsetninger for å søke osv. inn på studiet. Det er veldig spesielt og få steder i verden som har det systemet vi har i Norge, der det eneste som har noe å si er hvilke tall/bokstaver som står ved siden av navnet ditt. Det hjelper lite å klage på at folk bryr seg om karakterer, når karakterer faktisk er det eneste som betyr noe ved opptak til høyere utdanning - og vi er helt skyld i det selv. Anonymkode: d2850...7d1 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #16 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hahahaha huff da, her høres det ut som om noen har fått tærne sine tråkka på. Poenget ditt er? Det er menn på kvinneguiden og vet du. Kan for øvrig garantere at det er lite "koseprat" og "kos", og at profesjonsstudiet er et ekstremt omfattende og kostbart studie som ikke kommer til å bli tilbudt "overalt". Det kreves dyktige undervisere, forskere og professorer, og de vokser ikke på trær her til lands. Anonymkode: d2850...7d1 Poenget er at det overhodet ikke er bra med et sted mellom 77 og 80% kvinner ved et studium, hele føøkings tiden, år etter år. Ser for meg at en nyutdannet Academic Princess på 25 år skal måtte snakke med en traumatisert, mannlig flyktning fra Afrika eller Midt-Østen på dårlig engelsk eller med tolk. Det blir jo konge samtale? Hahhaa 😆 Det er stor mangel på mannlige psykologer og det er en uting når vi holder på slik vi gjør. Vi trenger mannlige psykologer og ikke Princesser som skjelver i frykt av en sterk 5-er i geografi eller historie, fordi det kan føre til at den akademiske, flinke piken ikke kommer inn. Nå blir det enda flere nyutdannede som i neste omgang kommer til å føre til lavere lønninger og høyere arbeidsledighet. Anonymkode: 447b9...97f 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #17 Skrevet 3. februar 2022 PITTY skrev (6 minutter siden): Det klekkes ut så altfor mange psykologer for tiden at jeg tenker 40% av dere ender opp som ansatt på noe alá Burger King til slutt. Det er mangel på psykologer i Norge 😉 Anonymkode: d2850...7d1 4 1
PITTY Skrevet 3. februar 2022 #18 Skrevet 3. februar 2022 Hos Burger King også 😁 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er mangel på psykologer i Norge 😉 Anonymkode: d2850...7d1 Hos Burger King også 😀
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #19 Skrevet 3. februar 2022 PITTY skrev (1 minutt siden): Hos Burger King også 😁 Hos Burger King også 😀 Du aner tydeligvis ikke hva du snakker om, så jeg skal la deg få tro det du tror i fred 😂 Anonymkode: d2850...7d1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #20 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Poenget er at det overhodet ikke er bra med et sted mellom 77 og 80% kvinner ved et studium, hele føøkings tiden, år etter år. Ser for meg at en nyutdannet Academic Princess på 25 år skal måtte snakke med en traumatisert, mannlig flyktning fra Afrika eller Midt-Østen på dårlig engelsk eller med tolk. Det blir jo konge samtale? Hahhaa 😆 Det er stor mangel på mannlige psykologer og det er en uting når vi holder på slik vi gjør. Vi trenger mannlige psykologer og ikke Princesser som skjelver i frykt av en sterk 5-er i geografi eller historie, fordi det kan føre til at den akademiske, flinke piken ikke kommer inn. Nå blir det enda flere nyutdannede som i neste omgang kommer til å føre til lavere lønninger og høyere arbeidsledighet. Anonymkode: 447b9...97f Det er mangel på psykologer i store deler av landet ettersom alle kommuner har krav om tilbud, men pga for få psykologer blir det vanskelig ordne det tilbudet i enkelte kommuner. Og det finnes en god del mannlige psykologer, kjenner ganske mange menn som jobber som psykolog. Anonymkode: fe699...ad8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå