Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal spise samisk mat. 

Tenker ellers:

Vise frem flagget og fortelle om fargene i buen som symboliserer sol og måne. 

Vise frem samisk nasjonaldrakt. Ha med Svein reinsdyr fra Frost å fortelle at de har reinsdyr på lik linje med at vi har kuer og sauer, og at de fanger de med lasso (også vise det).

Fortelle at de snakker et annet språk enn oss,  og spille av Bæ bæ lille lam på samisk etter vi har sunget bæ bæ lille lam på vårt språk. 

Høre på joik. 

Andre forslag??

Anonymkode: 7934c...8b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi skal spise samisk mat. 

Tenker ellers:

Vise frem flagget og fortelle om fargene i buen som symboliserer sol og måne. 

Vise frem samisk nasjonaldrakt. Ha med Svein reinsdyr fra Frost å fortelle at de har reinsdyr på lik linje med at vi har kuer og sauer, og at de fanger de med lasso (også vise det).

Fortelle at de snakker et annet språk enn oss,  og spille av Bæ bæ lille lam på samisk etter vi har sunget bæ bæ lille lam på vårt språk. 

Høre på joik. 

Andre forslag??

Er ikke det mer enn nok? Det er barn på 1-2 år det er snakk om her. Hvordan samisk mat skal dere lage? 

Anonymkode: d3231...e6f

• Liker 1
Skrevet

De har alltid bidos på skolen her i forbindelse med samefolkets dag. Det er veldig godt ☺️

Anonymkode: 03146...38d

Skrevet

Høres fint ut det😊

Anonymkode: 2f954...50c

Skrevet

For barn 1-2 år er det vel knappest vits i å markere noe som helst? Altså, jeg er veldig for at barn skal lære om ulike kulturer, men småbarn under to år har vel ikke de kognitive evnene til å forstå noe av dette her? Eller? 

Ellers, sånn for eldre barn, tenker jeg det beste er om en samisk person kommer presenterer sin kultur. Man kan fort bomme litt hvis ingen egentlig har peiling på samisk kultur. Man bør i hvert fall være bevisst på å ikke videreformidle stereotypier og vranglære. 

Anonymkode: ea010...e61

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For barn 1-2 år er det vel knappest vits i å markere noe som helst? Altså, jeg er veldig for at barn skal lære om ulike kulturer, men småbarn under to år har vel ikke de kognitive evnene til å forstå noe av dette her? Eller? 

Ellers, sånn for eldre barn, tenker jeg det beste er om en samisk person kommer presenterer sin kultur. Man kan fort bomme litt hvis ingen egentlig har peiling på samisk kultur. Man bør i hvert fall være bevisst på å ikke videreformidle stereotypier og vranglære. 

Anonymkode: ea010...e61

Du jobber nok ikke i bhg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du jobber nok ikke i bhg.

Man markerer også mye for å dokumenterte for foreldre etc;)

Skrevet

Synes det høres ut som ett kjempebra opplegg TS! :)

Anonymkode: 1bf9b...39e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...