AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #1 Skrevet 3. februar 2022 Jeg var på jobbintervju forrige uke og ble spurt om hvilke forventninger jeg har når det kommer til lønn, da svarte jeg at jeg tjener 230kr i timen der jeg er nå og at jeg ikke er interessert i å gå ned i lønn. Sannheten er at jeg tjener 210kr timen der jeg er nå. Nå har jeg blitt kalt inn til 2 gangs intervju og lurer på om hun kan spørre min nåværende arbeidsgiver om hvor mye jeg får i lønn. Hun skal jo ringe til referanse. 😂 ts Anonymkode: f1ffe...959
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #2 Skrevet 3. februar 2022 Er det ikke mer vanlig å nevne hva årslønnen er og ikke timelønnen? Eller jobber du som timebetalt? Anonymkode: f659a...2ab
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #3 Skrevet 3. februar 2022 Din lønn er vel konfidensielt i din kontrakt. Ellers bør du iKkE oppgi nåværende arb.giver som referanse. Anonymkode: 82bfa...c26
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #4 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det ikke mer vanlig å nevne hva årslønnen er og ikke timelønnen? Eller jobber du som timebetalt? Anonymkode: f659a...2ab Jeg jobber en 50% stilling. Noen ganger jobber jeg mer. Så vi har det sånn at jeg fører opp alle timer jeg jobber og sender de til sjefen hver mnd og har da en timelønn på 210kr timen ts Anonymkode: f1ffe...959
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #5 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Din lønn er vel konfidensielt i din kontrakt. Ellers bør du iKkE oppgi nåværende arb.giver som referanse. Anonymkode: 82bfa...c26 Takk for svar. Hun vil ha nåværende arbeidsgiver som referanse. Anonymkode: f1ffe...959
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #6 Skrevet 3. februar 2022 Quote Lønnsopplysninger er personopplysninger. Det er i utgangspunktet kun arbeidsgiveren og arbeidstakeren som har rett til innsyn i disse opplysningene, med mindre arbeidstakeren gir samtykke til det. Det er personopplysningsloven og GDPR (EUs personvernforordning) som regulerer dette. Arbeidsgivere har imidlertid plikt til å gi lønnsinformasjon i tilfeller der det kan være snakk om diskriminering. Anonymkode: c5c95...81d
Ost Skrevet 3. februar 2022 #7 Skrevet 3. februar 2022 I utgangspunktet skal de ikke det, nei. Men det betyr ikke at folk kan finne på å spørre, og noen kan finne på å svare. Det er ellers relativt vanlig å pluss på litt når man sier hva man forventer av lønn og sånn.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #8 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Anonymkode: c5c95...81d Med mindre ts arbeider i kommunen eller annen offentlig sektor. I så fall er lønnen offentlig tilgjengelig. Anonymkode: 91457...e9c
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #9 Skrevet 3. februar 2022 Har du en ålreit sjef så kan du be sjefen ta en liten hvit en for deg da Anonymkode: 5f836...fb0 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #10 Skrevet 3. februar 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Hun vil ha nåværende arbeidsgiver som referanse. Anonymkode: f1ffe...959 Ja, selvfølgelig vil de ha det, men det er taktisk dumt av deg, om du ikke får jobben. Hadde aldri gjort det. Om du i såfall skulle bli konfrontert med lønnen (Som er feil) så bare si du regnet inn overtid. Anonymkode: 82bfa...c26
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #11 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, selvfølgelig vil de ha det, men det er taktisk dumt av deg, om du ikke får jobben. Hadde aldri gjort det. Om du i såfall skulle bli konfrontert med lønnen (Som er feil) så bare si du regnet inn overtid. Anonymkode: 82bfa...c26 Hei. Jeg tok opp dette med referanse da jeg var på første intervju. Og sa at jeg ikke ønsket å oppgi nåværende arbeidsgiver nettopp på grunn av at hvis jeg ikke får jobben så blir det liksom klæint å fortsette å jobbe der. Hun sa at det hadde hun forståelse for og at de ikke kommer til å ringe med en gang, men at de ringer etter ett annen gangs intervju og at da er man såppas langt ut i prosessen at det liksom ikke bør være ett problem. Men det er jo ikke noe garanti for at man får jobben liksom… Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. 😫 ts Anonymkode: f1ffe...959
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #12 Skrevet 3. februar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hei. Jeg tok opp dette med referanse da jeg var på første intervju. Og sa at jeg ikke ønsket å oppgi nåværende arbeidsgiver nettopp på grunn av at hvis jeg ikke får jobben så blir det liksom klæint å fortsette å jobbe der. Hun sa at det hadde hun forståelse for og at de ikke kommer til å ringe med en gang, men at de ringer etter ett annen gangs intervju og at da er man såppas langt ut i prosessen at det liksom ikke bør være ett problem. Men det er jo ikke noe garanti for at man får jobben liksom… Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. 😫 ts Anonymkode: f1ffe...959 Uprofft av ny arbeidsgiver å "kreve" dette. Har du oppgitt ref'en allerede, er det bare å håpe på det beste. Det gå nok bra. Om ikke så komme en ny sjanse. Anonymkode: 82bfa...c26
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #13 Skrevet 3. februar 2022 Det spørs om du er offentlig eller privat ansatt. I det offentlige er lønn offentlig informasjon, der kan hvem som helst be om innsyn. Anonymkode: b1a7b...7e6
pautina Skrevet 3. februar 2022 #14 Skrevet 3. februar 2022 Greit å be de ringe forrige referanse og skylde på at de ikke trenger vite om intervjuet hvis du ikke får jobben og skal fortsette. Men ingen fare , Jeg har vært referanse mange ganger og aldri opplevd at noen har spurt om det. Forøvrig ville jeg ikke svart på det da jeg jobber i det private. Jobber du i det offentlige derimot er det jo tilgjengelig informasjon.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #15 Skrevet 3. februar 2022 59 minutter siden, AnonymBruker said: Hei. Jeg tok opp dette med referanse da jeg var på første intervju. Og sa at jeg ikke ønsket å oppgi nåværende arbeidsgiver nettopp på grunn av at hvis jeg ikke får jobben så blir det liksom klæint å fortsette å jobbe der. Hun sa at det hadde hun forståelse for og at de ikke kommer til å ringe med en gang, men at de ringer etter ett annen gangs intervju og at da er man såppas langt ut i prosessen at det liksom ikke bør være ett problem. Men det er jo ikke noe garanti for at man får jobben liksom… Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. 😫 ts Anonymkode: f1ffe...959 Spesielt, det er jo veldig vanlig at man ikke ønsker å flagge for nåværende arbeidsgiver at man søker en annen jobb. Man ønsker jo ikke nødvendigvis å gi signal om at man tenker på å slutte (kan jo faktisk hende man ikke vil slutte men bare søker på 1 annen jobb pga det er en bedre mulighet/en jobb man ønsker mer). Det er iallfall jeg vant til fra min bransje. Jobber du privat har de vel ikke lov å si lønn da. Anonymkode: 11e81...568
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #16 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uprofft av ny arbeidsgiver å "kreve" dette. Har du oppgitt ref'en allerede, er det bare å håpe på det beste. Det gå nok bra. Om ikke så komme en ny sjanse. Anonymkode: 82bfa...c26 Det er ikke uprofesjonelt og helt vanlig, dersom man har jobbet der lenge eller har litt irrelevante referanser fra før. F.eks en med to års arbeidserfaring etter studiet som oppgir deltidsjobb på Baker Hansen når vedkommende nå er jurist. Da sier det seg selv at man må snakke med en referanse fra de siste to år. Anonymkode: e9505...f65
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #17 Skrevet 3. februar 2022 …men det er vanlig å vente til du er førstevalg. Anonymkode: e9505...f65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå