Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte å spørre her, for jeg klarer ikke tenke selv hva jeg synes er riktig i denne situasjonen.

Samboer og jeg har bestemt oss for å slå opp. Det var en del krangling i begynnelsen, men nå har vi bestemt å ta alt rolig og rettferdig. Vi har et hus å selge, men ikke barn. Men vi har en hund som vi skaffet oss under pandemien - ingen anger, vi elsker henne, men hun ble kjøpt da valper var ganske dyre. Samboer hadde nettopp solgt et hus han eide med eksen (lang prosess), så han hadde en del penger og betalte for hunden. Han ville gjøre det for meg fordi jeg alltid ønsket meg hund som barn, men ikke hadde det, men det er vår hund. Vi har begge bidratt nøyaktig likt til alle utgiftene etter kjøpet av selve valpen.

Så kom bruddet. Han sier han ikke kan ta hunden (han jobber lange dager og har ikke tid), og i utgangspunktet sa jeg at jeg ikke kunne, men etter å ha tenkt og følt litt, vil jeg beholde henne. Jeg jobber hjemmefra, så jeg har tid, selv om jeg vet at det blir mye jobb alene. Hun er en ganske krevende hund. Da jeg sa dette til samboer, begynte han å gråte. Han er så glad for at jeg beholder henne, kanskje han kan komme og gå tur med henne innimellom og passe henne litt, sa han.

Men så sa han at om jeg ikke hadde tatt henne, måtte vi solgt henne og hadde fått penger for henne. Han sa at nå som jeg skal beholde hunden, må jeg betale ham for hundens verdi. Jeg hadde ikke tenkt på hunden som en vare med verdi, så jeg ble litt satt ut, og nå sitter jeg og prøver å tenke hva som er rettferdig?

Hva synes folk? Hva er rettferdig her?

Anonymkode: 23766...201

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det snakk om stamtavle og eventuell avl eller lignende? 

Anonymkode: 48224...0bf

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det snakk om stamtavle og eventuell avl eller lignende? 

Anonymkode: 48224...0bf

Nei, det er ikke en show-hund og hun skal ikke avles på. Det har noen jakthunder som har vunnet noen ting lenger ut i stamtavlen, men hun skal ikke brukes til jakt. Jeg tror samboer tror hun er mye "finere" enn det hun egentlig er. Vi kjøpte henne bare av et par som bodde på en gård som ikke egentlig drev med oppdrett.

TS

Skrevet

Så han mener det er likeglydlig om hunden får bo hos deg eller havner hos fremmede da eller? Har han noe som helst omsorg for dyret, så bør ikke de pengene bety noe. Han kan ihvertfall ikke forvente samme sum som han betalte. 

Anonymkode: 3364d...a11

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tenkte å spørre her, for jeg klarer ikke tenke selv hva jeg synes er riktig i denne situasjonen.

Samboer og jeg har bestemt oss for å slå opp. Det var en del krangling i begynnelsen, men nå har vi bestemt å ta alt rolig og rettferdig. Vi har et hus å selge, men ikke barn. Men vi har en hund som vi skaffet oss under pandemien - ingen anger, vi elsker henne, men hun ble kjøpt da valper var ganske dyre. Samboer hadde nettopp solgt et hus han eide med eksen (lang prosess), så han hadde en del penger og betalte for hunden. Han ville gjøre det for meg fordi jeg alltid ønsket meg hund som barn, men ikke hadde det, men det er vår hund. Vi har begge bidratt nøyaktig likt til alle utgiftene etter kjøpet av selve valpen.

Så kom bruddet. Han sier han ikke kan ta hunden (han jobber lange dager og har ikke tid), og i utgangspunktet sa jeg at jeg ikke kunne, men etter å ha tenkt og følt litt, vil jeg beholde henne. Jeg jobber hjemmefra, så jeg har tid, selv om jeg vet at det blir mye jobb alene. Hun er en ganske krevende hund. Da jeg sa dette til samboer, begynte han å gråte. Han er så glad for at jeg beholder henne, kanskje han kan komme og gå tur med henne innimellom og passe henne litt, sa han.

Men så sa han at om jeg ikke hadde tatt henne, måtte vi solgt henne og hadde fått penger for henne. Han sa at nå som jeg skal beholde hunden, må jeg betale ham for hundens verdi. Jeg hadde ikke tenkt på hunden som en vare med verdi, så jeg ble litt satt ut, og nå sitter jeg og prøver å tenke hva som er rettferdig?

Hva synes folk? Hva er rettferdig her?

Hvis hunden i bunn og grunn var en gave til deg fra han så skal du vel ikke måtte betale for deg.

Men når det er sagt så skjønner den økonomiske logikken hans ved at han taper penger på at du overtar den uten vederlag. Det er dog ganske ego med slik tankegang når det kommer til dyr i og med at man ikke har noen garanti for hvor den havner, og mange ender opp som kasteballer. For mange dyreeiere så betyr det mer at dyret kommer til et sted der man vet at det vil trives og som er varig, fremfor å oppnå maks avkastning. Markedet er mettet med omplasseringsdyr (pandemidyr) som folk plutselig nå ikke har tid til likevel. Det er trist å se og gjør meg faktisk steik forbanna.

Nå vet ikke jeg noe om verdien eller typen hund, men kanskje dere kan komme frem til et kompromiss? Du går med på å betale en «fin pris» for den? Han vil trolig ikke få igjen «nypris» for hunden uansett hvis den ikke er godt skolert og generelt uproblematisk, tenker jeg.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Er det rasehund med stamtavle? (Tenker ikke på om dere skal bruke henne til avl eller jakt eller stille ut). Jeg ville tenkt at du må kjøpe ut han, og kanskje betale halvparten av hundens verdi om dere skal være firkantet. Er han raus lar han deg få henne. Det er vanskelig å tjene penger på å omplassere en hund, du kan evt sjekke hvor mye dere kunne fått for henne og tilby den summen. 

Anonymkode: 4c90d...e1f

Skrevet

Just now, AnonymBruker said:

Er det rasehund med stamtavle? (Tenker ikke på om dere skal bruke henne til avl eller jakt eller stille ut). Jeg ville tenkt at du må kjøpe ut han, og kanskje betale halvparten av hundens verdi om dere skal være firkantet. Er han raus lar han deg få henne. Det er vanskelig å tjene penger på å omplassere en hund, du kan evt sjekke hvor mye dere kunne fått for henne og tilby den summen. 

Ja, rasehund med stamtavle. Labrador, kostet rundt 25 000.

For ham handler det egentlig ikke om han er raus eller ikke, for han vil at jeg skal ha henne, men han vil at jeg skal være raus og betale ham noe for henne. Jeg er egentlig ikke helt imot det, aner bare ikke hva som blir rettferdig og ville ha noen meninger.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Så han mener det er likeglydlig om hunden får bo hos deg eller havner hos fremmede da eller? Har han noe som helst omsorg for dyret, så bør ikke de pengene bety noe. Han kan ihvertfall ikke forvente samme sum som han betalte. 

Det samme kan man strengt tatt si om TS.

Jeg syns det høres rettferdig ut at du kjøper han ut, men ikke til opprinnelig sum.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, rasehund med stamtavle. Labrador, kostet rundt 25 000.

For ham handler det egentlig ikke om han er raus eller ikke, for han vil at jeg skal ha henne, men han vil at jeg skal være raus og betale ham noe for henne. Jeg er egentlig ikke helt imot det, aner bare ikke hva som blir rettferdig og ville ha noen meninger.

Jeg har selv labrador. Jeg ville sjekket omplasseringsorganisasjoner og sett hva de tar av pris på en labrador på ca samme alder som deres. Og tilbudt ham den prisen. Tror ikke dere ville få mer enn maks 5000kr for henne. De fleste ønsker valp.

• Liker 11
Skrevet

En halv/voksen hund som er krevende har ikke store salgsverdien. Grunnen til at man tar 1500-5000 kr fra fremmede er kun for å sjekke økonomien deres, da har de i hvert fall råd til egenandelen på forsikring uten for mye styr, og han vet allerede hvordan din økonomi er. Hva er det egentlig han ser for seg? 

Anonymkode: 3756a...5c9

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er en vanskelig problemstilling. Men jeg var i en liknende situasjon der "vi" kjøpte hund men han betalte (pga mye bedre økonomi, jeg var dum og tenkte ikke over at han da ble ene-eier, trodde vi begge eide) og selv om vi delte alle utgifter videre og jeg i mye større grad passet på hunden (tur, kurs osv) så insisterte han på at det var hans hund ved brudd og jeg hadde ikke noen rettigheter og hunden forble hos ham selv om jeg hadde hatt mye mer tid til den. Savner fremdeles den hunden. Så jeg ville i mitt brudd betalt hva som helst om jeg bare hadde fått beholde hunden "min".. 

Samtidig, vi hadde jo aldri noen samtale ved kjøp (idiotisk) og han sa aldri noe om at det var en gave til meg eller noe. Om han ga deg den i gave så er det jo på en måte spesielt å nå ville ha penger.. Hvem står som eier av hunden, i papirene?

Anonymkode: c180b...e02

• Liker 1
Skrevet

Moralen i historien er å aldri kjøpe dyr sammen med noen uten å ha en kontrakt som spesifiserer hva som skjer ved brudd o.l. Det kan virke rigid og usexy på kjøpstidspunktet, men du verden så greit å ha når noe skjer.

Anonymkode: 768c0...52e

• Liker 7
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er en vanskelig problemstilling. Men jeg var i en liknende situasjon der "vi" kjøpte hund men han betalte (pga mye bedre økonomi, jeg var dum og tenkte ikke over at han da ble ene-eier, trodde vi begge eide) og selv om vi delte alle utgifter videre og jeg i mye større grad passet på hunden (tur, kurs osv) så insisterte han på at det var hans hund ved brudd og jeg hadde ikke noen rettigheter og hunden forble hos ham selv om jeg hadde hatt mye mer tid til den. Savner fremdeles den hunden. Så jeg ville i mitt brudd betalt hva som helst om jeg bare hadde fått beholde hunden "min".. 

Samtidig, vi hadde jo aldri noen samtale ved kjøp (idiotisk) og han sa aldri noe om at det var en gave til meg eller noe. Om han ga deg den i gave så er det jo på en måte spesielt å nå ville ha penger.. Hvem står som eier av hunden, i papirene?

Anonymkode: c180b...e02

Så synd :( Her er det heldigvis ikke tvil om hvem som beholder hunden.

Han betalte for den, men jeg er registrert på microchippen. Om vi hadde kranglet, tror jeg nok han hadde fått den fordi han kan vise til overføringen i nettbanken.

Men nå er jo ikke det problemet heldigvis. Han vil at jeg skal ha hunden, men han spør meg om jeg kan være grei og gi ham litt penger fordi det er et økonomisk tap for ham.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

En halv/voksen hund som er krevende har ikke store salgsverdien. Grunnen til at man tar 1500-5000 kr fra fremmede er kun for å sjekke økonomien deres, da har de i hvert fall råd til egenandelen på forsikring uten for mye styr, og han vet allerede hvordan din økonomi er. Hva er det egentlig han ser for seg? 

Anonymkode: 3756a...5c9

Ja, han går tur med henne (det gjør jeg også), men har aldri trent henne. Jeg gjør så godt jeg kan, men han går litt imot treningen min fordi han "ikke orker", så hun har en del ting som må jobbes med. Jeg håper jeg kan få orden på det med en hundetrener og 100% fokus alene.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, han går tur med henne (det gjør jeg også), men har aldri trent henne. Jeg gjør så godt jeg kan, men han går litt imot treningen min fordi han "ikke orker", så hun har en del ting som må jobbes med. Jeg håper jeg kan få orden på det med en hundetrener og 100% fokus alene.

TS

Hun kan bli distrahert av hann-hunder i løpetiden, også. Det må du huske. Noen bjeffer voldsomt. 

Skrevet

25 000 for en Labrador??? Er den laget av gull eller? Her har dere blitt skikkelig lurt. Prisen for den rasen ligger på 14 000, mindre hvis den ikke er rasestandard eller har avls- sperre.

Anonymkode: c57c7...4a7

• Liker 2
Skrevet
17.11 skrev (34 minutter siden):

Det samme kan man strengt tatt si om TS.

Jeg syns det høres rettferdig ut at du kjøper han ut, men ikke til opprinnelig sum.

Han kan jo ikke ha hunden selv. Da er det selvfølgelig best for hunden å få bo med det andre mennesket den kjenner. Det er et levende dyr, å se på det som noe som må kjøpes ut er bare absurd i mine øyne ihvertfall. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at du skal betale ut hans del av hva hunden er verdt nå, ikke hva den kostet når den var valp.

Man selger ikke et hus til det man kjøpte den for. Man selger huset til det den er verdt i nåtid.

Hundens verdi er langt mindre nå enn før

Anonymkode: 47f43...558

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

25 000 for en Labrador??? Er den laget av gull eller? Her har dere blitt skikkelig lurt. Prisen for den rasen ligger på 14 000, mindre hvis den ikke er rasestandard eller har avls- sperre.

Anonymkode: c57c7...4a7

Vi bor i utlandet og det var valpemangel under korona. Vet at det er dyrt.

Uansett irrelevant for situasjonen. Vi angrer ikke på kjøpet.

TS

• Liker 1
Skrevet

Du tar hunden så gear an sofaen? 🤷‍♀️ Om du ikke har penger så får han heller få noe annet av verdi da, men dersom han uansett ikke vil ha hunden så er det litt rart. Man tar ikke tilbake gaver fordi man slår opp.. 

Anonymkode: 73a62...9d4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...