Gå til innhold

Tvinge frem vennskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 11 år. Det er litt intriger blant 3-4 jenter i klassen, og slik jeg ser det, er det én jente som er den røde tråden. Alle de andre går fint overens. Dette har pågått i to år nå, og jeg kjenner at jeg har gitt opp situasjonen litt. Jeg har lært barnet mitt hvordan hun skal oppføre seg i ulike situasjoner, sagt at så lenge de er på skolen så må de prøve å komme overens med alle, og at på fritiden velger man selv hvem man ønsker å være med.

Moren til denne "røde tråden", er bevisst på problemet og virker fornuftig. Men når jeg konfronterte henne med datterens oppførsel en gang vi lot henne komme på besøk, tok hun datteren i forsvar. Etter det sa jeg ikke et ord, og tenkte at "Okei, da orker heller ikke jeg å prioritere barnas vennskap lenger." 

Min datter har andre gode venner, og har sånn sett ikke behov for denne jenta, men hun inviterer seg selv med på ting og blir sur om hun får nei. Moren er veldig giret på at det skal fungere mellom alle barna, så hun har foreslått ting vi alle kan gjøre sammen på fritiden.. Kjenner at jeg er ikke intr.

Altså - de er 11! Kan de ikke velge venner selv nå? Alle trenger ikke å like hverandre, så lenge de er greie med hverandre. Og jeg har ikke lyst til å bruke MIN fritid på å megle mellom disse jentene og finne på 1000 aktiviteter for dem, når det ikke funker! Og personlig orker jeg ikke å ha besøk av barn som er så vanskelig å håndtere og uhøflig.

Anonymkode: 5acf4...f40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner deg godt.. sannsynligvis sliter den røde tråden generelt sosialt og har muligen en diagnose 

Skrevet

Det er direkte slemt å ekskludere barn. Du er fornøyd fordi din datter har andre å leke med, men har du i det hele tatt tenkt på om denne jenta har andre å leke med? Jeg blir kvalm av slik egoisme. 

Anonymkode: bdb1d...5b7

• Liker 5
Skrevet

Jeg forståe hva du mener. Og samtidig ville jeg ikke latt samarbeidet med denne mammaen gå utover jenta. Hun høres ut som om hun trenger å aktivt inkluderes? Det er ikke lett å være den som ikke mestrer det sosiale tilstrekkelig, og det høres ut som om alternativet her er at hun utestenges? Vet ikke hva du legger i å «være grei med hverandre».

Anonymkode: 624d3...dbd

• Liker 3
Skrevet

Så lenge hun ikke går alene og forlatt på fritiden så hadde jeg nok ikke overdrevet å tvinge fram noe men da skulle jeg vært rimelig sikker på at hun har det greit ellers når det kommer til det sosiale og at hun ikke blir utelatt på et vis. 

Men jeg skjønner ikke hva slags styr dette blir for deg, klarer de ikke å ringe og treffes selv for å sosialisere seg? Gjør dere så voldsomt mye i til vanlig dere? :) 

• Hjerte 1
Skrevet

Skjønner seg godt. Vi har samme problem i vår klasse- men vi har landet på at vi ikke tvinger frem noe vennskap. Dersom de vil henge med problembarnet, så kan de det. Men vi oppmuntrer ikke eller legger til rette for sosialt samsvar. Det skal sies at vi har prøvd i flere år å etablere et foreldresamarbeid med denne jentas foreldre og vi har prøvd å legge til rette for lek og aktiviteter, men oppførselen er så fæl og det er alltid noen som hun går fysisk eller verbalt til angrep på, så vi orker ikke lengre.

Anonymkode: e2e51...04c

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har også ei jente i vennegjengen som lager kvalme. Men det er ikke pga at hun vil være slem eller oppføre seg på en dårlig måte.

Jenta har en usikkerhet og redsel i seg for å bli mindre likt og utestengt. Hun er sjalu. Desverre får dette utløp i negative følelser. 

Jeg som har henne på besøk 3 ganger i uken ser på det som oppgave å trygge denne jenta. For mitt barn liker henne når det ikke er drama. Så vi snakker om det og finner måter å løse ting på. 

På de 3 årene de har gått i samme klasse blir det bedre og bedre. Jeg ser en god utvikling 🙂 

Kanskje du heller skal bidra positivt enn å utestenge et barn.

Anonymkode: 73d06...a4a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er direkte slemt å ekskludere barn. Du er fornøyd fordi din datter har andre å leke med, men har du i det hele tatt tenkt på om denne jenta har andre å leke med? Jeg blir kvalm av slik egoisme. 

Anonymkode: bdb1d...5b7

Du får ikke tvunget fram vennskap. 

Anonymkode: 9cbc9...9c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...