Gå til innhold

Barns personlighet. Er det noen ting man kan se tidlig? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg funderer på dette med barnas personlighet, og jeg lurer på om man kan "se" hva slags personlighet et barn kommer til å få senere? Feks hvis du ser tendenser til noen ting ved baby/ett år, vil det gjerne bli med senere? 

Det har stemt her med første barnet, hun har alltid vært glad i noen type lek som med kosedyr og dukker, og gjerne "dukketeater". Hun liker å herje litt. Samtidig er hun ikke veldig glad i kos, holder følelser litt på innsiden til det virkelig "gjelder" og da kommer alt ut. Man må kjempe litt for å komme inn på henne, og når man først gjør det, har du en god venn 😊 nå er hun fem år. 

Nå har vi en på snart et år, en liten gutt som elsker kos og nærhet, liker å bli sunget for og danset med. Han er veldig tydelig på hva han vil og en ganske sensitiv liten type. Samtidig er han sta, superblid og nysgjerrig. 

Jeg synes det er veldig spennende å se hvordan barna mine utvikler seg og gøy å se når de får interesse for noe. Så jeg lurer egentlig på, er det noen trekk ved personligheten som har vist seg ganske tidlig hos deres barn? Hva har det vært? 

Anonymkode: b9891...2a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke nødvendigvis som baby, det har ihvertfall ikke vært med videre med noen av mine. Men ved 2 års alder så jeg godt en del personlighetstrekk som har blitt værende med dem. Det kan jo feks være om barnet er veldig skeptisk/sjenert, rolig, lett anntennelig, veldig sosial og slike ting. 

Anonymkode: f6d53...9b3

• Liker 1
Skrevet

Ja, så tidlig at hen hadde sterke følelser! Veldig intens når det står på, og lar alt komme ut! 

Noen ganger litt for heftig, gjennom at lillesøster blir dyttet, eller noe flyr i luften. 

Hen er nå 7,5 år. Det går fremmover, men fortsatt noe å jobbe med. 

Anonymkode: 0b0e0...f94

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2/3/2022 den 16.03):

Hei, jeg funderer på dette med barnas personlighet, og jeg lurer på om man kan "se" hva slags personlighet et barn kommer til å få senere? Feks hvis du ser tendenser til noen ting ved baby/ett år, vil det gjerne bli med senere? 

Det har stemt her med første barnet, hun har alltid vært glad i noen type lek som med kosedyr og dukker, og gjerne "dukketeater". Hun liker å herje litt. Samtidig er hun ikke veldig glad i kos, holder følelser litt på innsiden til det virkelig "gjelder" og da kommer alt ut. Man må kjempe litt for å komme inn på henne, og når man først gjør det, har du en god venn 😊 nå er hun fem år. 

Nå har vi en på snart et år, en liten gutt som elsker kos og nærhet, liker å bli sunget for og danset med. Han er veldig tydelig på hva han vil og en ganske sensitiv liten type. Samtidig er han sta, superblid og nysgjerrig. 

Jeg synes det er veldig spennende å se hvordan barna mine utvikler seg og gøy å se når de får interesse for noe. Så jeg lurer egentlig på, er det noen trekk ved personligheten som har vist seg ganske tidlig hos deres barn? Hva har det vært? 

Anonymkode: b9891...2a5

Ja! Barna mine er veldig forskjellige. De begynner å bli ganske store nå, og personligheten de har, stemmer godt med hvordan  de var som helt små.

Tilogmed da de lå i magen. Han aktive var veldig aktiv da også. Hun rolige var mye mer stille i magen.

Anonymkode: 0de96...a7f

Skrevet

Jeg har to barn, de er nå 11 og 12. Ser helt tydelig at de er "lik" seg selv som baby. Førstemann var f eks en skikkelig A-menneskebaby, og han står fortsatt veldig tidlig opp. Nr to var skikkelig B-menneskebaby, og hun elsker å sove lenge om morgenen.

Førstemann var også kresen som baby, det er han fortsatt. Nr to kunne spise alt, og slik et det fortsatt. Nr to var også sta som småbarn, noe hin fortsatt er, mens førstemann alltid har vært veldig medgjørelig. De er seg selv, på en måte, slik de har vært fra første stund🙂

Anonymkode: d11a1...f6d

Skrevet

Ja jeg ser mye nå som de er blitt eldre. Ikke nødvendigvis de trekkene som jeg trodde kom til å vedvare da de var babyer, men andre trekk som jeg nå kan se tilbake og tenke «ja, hun har jo alltid vert sånn». Feks er den ene glad i sang og musikk, lese bøker, sosial, mye humor, samtidig litt sensitiv også. Alt dette var der allerede før 1 årsalder. Den andre er også veldig sosial, mye humor, full fart, liker at det skjer noe helst heletiden, tydelig ekstrovert, temperamentsfull også. Der samme gjelder her, disse trekkene har vert det helt fra babytiden.

Anonymkode: b62a5...44b

Skrevet

Ja, jeg la merke til noen ting allerede da de var kun et par dager gamle, som jeg fortsatt ser nå flere år etter. Feks var to av barna mine veldig utålmodige babyer, mens en var tålmodig og lå og pludret og knirket når han var sulten. Og denne forskjellen har virkelig fulgt dem, hvor de samme to er ganske så utålmodige mens en er veldig tålmodig. Jeg husker også godt fra de var litt større babyer at de var litt forsiktige av seg alle tre, både det som gjaldt sjenanse og det å være redd for å falle osv. 

Jeg syns det har kommet veldig lite overraskelser underveis, der er mer at noen ting kanskje trer enda litt tydeligere fram og uttrykksformene blir mer avansert. Men det grunnleggende temperamentet kunne jeg se veldig tidlig, og det stemmer også med hva forskning viser, nemlig at mye er medfødt. Og så bidrar vi foreldre til å forme noen ting videre. Men vår tilnærming vil jo gjerne også variere litt med ulike barn i familien, hvor vi opptrer litt annerledes rundt barna ut fra hva hvordan de oppfører seg og hvilke signaler de sender ut også.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Første barn, rolig fra hun lå i magen. Sov hele natten fra den dagen hun ble født. Rolig og sindig jente helt til hun ble pre-teen.

Andremann derimot😅 Jeg tuller ikke når jeg sier hun ga meg søvnløse netter allerede da hun lå i magen. Hun var nemlig våken og meget aktiv på natten. Fant en nerve bak i ryggen som var favoritt mål-skive. Og som forventet, var hun like urolig da hun ble født. Sov hele natta første gang da hun var 15 mnd. 🤣Sta, egenrådig og bestemt frøken, men veldig stort hjerte.

Anonymkode: 50af2...212

Skrevet

Jeg syns også det er veldig spennende dette med å se hvem barna blir. Personligheten er jo i utvikling gjennom barndommen, så mye kan endre seg, men jeg tror også man kan legge merke til mye fra helt tidlig. 

Her kan jeg ikke lese noe ut fra hvordan de var i magen, tror jeg. Den som virkelig var helt vill der inne, er det roligste barnet. Det som har vært mest tydelig, nesten helt fra nyfødstadiet, er at den ene er veldig sosial og orientert mot relasjoner og andre mennesker, mens den andre er mer reservert. Storesøster smilte til alle hun så så fort hun begynte å smile, og gikk aldri gjennom de typiske periodene med skepsis mot ukjente. Lillesøster trenger tid for å bli kjent med andre. Og hun har helt fra start trivdes med å holde på litt alene. Ellers er den eldste mer aktiv og sitter sjelden i ro, og den yngste roligere. Begge er veldig pratsomme hjemme, men den yngste er betydelig mer stille ute blant folk. Den yngste er også hissigere, blir raskt veldig sint og raskt blid igjen. Det kom ikke frem før rundt 1,5 år, hun fremstod som tålmodigheten selv da hun var baby. 

Anonymkode: 27f97...9ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...