Gå til innhold

Har dere alltid bhg barn hjemme på dine egne fridager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber åtti prosent som pedagogisk leder, har også to andre jobber som utgjør ca to dager eller kvelder i uka samt en del møter osv gjennom året som også går på kveldstid. Vil si jeg gjevnt over jobber nitti til hundre prosent, selv om jeg som regel har en fredag dagtid i uka. Denne dagen jobber jeg også innimellom på en annen jobb. 

Jeg har barn på fire og åtte. Føler jeg MÅ ha fireåringen hjemme på fridager eller hente tidlig , f eks et. Merker jeg ikke alltid klarer ta meg inn, og dagene hjemme med barnet blir jo dermed ikke alltid hyggelig. 

Har dere alltid barnet hjemme fridager?

Anonymkode: 6fb70...77e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobber åtti prosent som pedagogisk leder, har også to andre jobber som utgjør ca to dager eller kvelder i uka samt en del møter osv gjennom året som også går på kveldstid. Vil si jeg gjevnt over jobber nitti til hundre prosent, selv om jeg som regel har en fredag dagtid i uka. Denne dagen jobber jeg også innimellom på en annen jobb. 

Jeg har barn på fire og åtte. Føler jeg MÅ ha fireåringen hjemme på fridager eller hente tidlig , f eks et. Merker jeg ikke alltid klarer ta meg inn, og dagene hjemme med barnet blir jo dermed ikke alltid hyggelig. 

Nå er jeg faktisk hjemmeværende, men da jeg jobbet hendte det at jeg hentet treåringen litt  senere, så jeg fikk en times tid til meg selv først. Da var jeg gravid og supertrøtt. 

Jeg tror at du gjør lurt i å se an barnet ditt sine behov, og dine behov bør også bli prioritert. Du er jo moren deres og de er avhengige av at du også har det bra med deg selv. Har ikke fireåringen behov for at du henter tidligere eller får en fridag, så gjør det faktisk ingenting om du lar dem være fullt i bhg den dagen. 

Man kan alltid gjøre ting bedre, alltid gjøre ting mer morsomt, mer lærerikt, mer "riktig", men vi mennesker har det best ved å velge den gylne middelvei. Så jeg tenker du kan se an litt, og velger du noe denne uken, trenger ikke det å gjelde for neste uke. 

Trenger du en fridag, og barnet ditt har det supert i barnehagen, så bør du ta den fridagen, slik at du har nok overskudd til barna kommer hjem. 

Anonymkode: 97a9e...917

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Ikke alltid, men ofte. Jobber mye kveld og hender jeg har barna hjemme så jeg får sett de litt ekstra. Har jeg fri en ukedag har jeg de ofte hjemme 

Anonymkode: fde2a...ae3

Skrevet

Ja, alltid uten unntak. For meh var det aldri noe annet alternativ, vil ha mest mulig tid med barna 

Anonymkode: 3723a...724

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja selvfølgelig, elsket å være sammen med barnet mitt. Vil jo ikke at bhg folk skal være mer med barnet mitt enn meg🤣 (selv om de er flinke) Hun har fri med meg annenhver tirsdag og hver fredag og jeg henter henne kl 13 hver torsdag. Ellers går hun ca 09-15.30. 

Anonymkode: 75495...68a

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Som pedagogisk leder, burde du vel ha en viss peil på det?

Anonymkode: 2d380...ee1

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud nei. Jeg elsker barna mine, men av og til trenger jeg tid for meg selv også. Da får jeg ladet batteriene og får mer energi til å finne på kjekke ting med barna. 

Anonymkode: fab74...f93

• Liker 32
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som pedagogisk leder, burde du vel ha en viss peil på det?

Anonymkode: 2d380...ee1

Menneske og ped leder JA. Spurte ikke om teori, men hva andre gjør. Jeg VET hun har det godt i hennes bhg.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er hjemme en dag i uka, noen ganger har jeg annen jobb jeg gjør da (har et ENK), ellers har jeg fri. Har ikke barnehagebarnet hjemme hvis jeg har andre ting jeg må gjøre (legger ofte avtaler til disse dagene feks så jeg slipper ta fri fra min faste jobb) , men tar henne ut fri med jevne mellomrom og spesielt om jeg tenker hun har behov for det. Og en sjeldnere gang, når jeg selv er helt kjørt, så tar jeg en skikkelig meg-dag. Kanskje jeg til og med tar en lang dupp på dagtid 😅 Gjør underverker for energinivået og humøret og er rett og slett en investering jeg gjør for å være en bedre mamma. En mamma med litt overskudd gjør barna godt det også. Men nå opplever jeg sjeldent barnet mitt som sliten etter barnehagen, hun forteller om aaalt de har gjort og hvem hun har lekt med og trives godt der. 

Anonymkode: 3c982...a85

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg jobber fullt og har kun fri i helger, pluss 5 uker ferie. Da har barna også fri. 

Anonymkode: 86cfe...9ff

• Liker 4
Skrevet

Jobber fullt med fri i helger og ferier. Har jeg fri, har barna fri (om de ikke ønsker noe annet selvsagt). ❤️

• Liker 1
Skrevet

Nei. I en periode jobbet jeg 80% fordi jeg var alene om omsorgen i hverdagen for to barn på 2 og 4 år (pappa var lite til stede pga jobb). Begge barna var mer enn gjennomsnittlig krevende av ulike årsaker. Jeg var helt utslitt, og brukte den ene fridagen min i uka på å sove, slik at jeg klarte å komme meg gjennom resten av uka på en ok måte og slik at jeg skulle klare å være en god forelder. Hadde jeg hatt de to tornadoene av noen småbarn hjemme, hadde jeg jo blitt MER utslitt enn å være på jobb! Det handlet ikke om at jeg «ikke liker å være sammen med barna», men at man må sette på oksygenmaska på seg selv først. 
Nå jobber jeg 100%, men mannen avspaserer noen ganger i skolens høstferie/vinterferie. Da finner han på noe med de to eldste, mens minste er i barnehagen. Minste har en diagnose og krever mye, og da kommer ofte de to eldste i andre rekke. Så i de feriene prioriterer han å bruke tid på kun de to, mens minste er i barnehagen som vanlig. 
Overraskende mange som dømmer andre, uten å tenke på at liv og familier er ulike. 

Anonymkode: 50415...d64

• Liker 13
  • Hjerte 2
Skrevet

Aldri! Slik det har vært nå de siste årene har de jo uansett måtte vært hjemme med hver minste lille forkjølelse, og jeg putter de i barnehagen så fort jeg kan. Og selvfølgelig har jeg de i barnehagen selv om jeg har fri, jeg er helt avhengig av det. 

Anonymkode: d37b7...de9

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei, men gjør det innimellom hvis jeg har overskudd. De har stort sett alle ferier hjemme, og mange uker hver sommer. Fri her og der når vi kan. Turnus er veldig krevende i seg selv. Det hadde vært helt utelukket å ha dem hjemme hver fridag. Når skal man hente seg inn?

Anonymkode: ad26e...7a4

• Liker 2
Skrevet

Nei. Jeg gjør husarbeid og nødvendige ærend på fridagene mine. En gang i blant får ungene en fridag, særlig hvis jeg har flere fridager på rad. Jeg jobber 80% i tredelt turnus med helg, så det hender jeg kan ha 2-3 fridager på rad etter en periode med mindre fri. 

men ellers så er det jo veldig ofte ting skjer på fridagene, fordi jeg har planlagt turnusen etter barnehageruten, eller bytter vakt ved behov for det , som planleggingsdager, syke barn, tannlege, helsestasjon, diverse kontroller her og der, og de dagene ett av barna skal på noe sånt på en av mine fridager får det barnet fri hele dagen. 

Anonymkode: 06056...6e3

• Liker 3
Skrevet

Har ikke like ofte fri som deg, da, så blir litt annerledes. Jobber som lærer, så har fri i alle skoleferier. Jul og påske hadde mannen også fri og barnet var selvfølgelig hjemme. Høstferien var bar et hjemme to dager, resten brukte jeg på å ta igjen jobb, men fikk kortere dager. Etter jul var jeg delvis sykemeldt og brukte vinterferien på å ta igjen jobb og å slappe av. Barnet var i barnehagen, men fikk kortere dager. Alle inneklemte dager måtte mannen ta ut feriedager, for da var det planleggingsdager i bhg og jeg måtte jobbe. Da sommerferien starta var jeg høygravid og gikk ut i permisjon og trengte dagene til å samle krefter. 

Når jeg begynner å jobbe igjen er planen å la barna ha fri når jeg har fri, men det betyr ikke nødvendigvis at de alltid kommer til å ha fri når alle andre tror jeg har fri(høst og vinterferie), for jeg kommer til å måtte bruke mange «fri»-dager på å jobbe. 

Anonymkode: 5ddaa...339

Skrevet

Er det vanlig å ha så mye (ordentlig) fri utenom den tiden barnehagen er stengt? Jeg er lærer og har "fri" i alle skolens ferier, men jeg har ikke egentlig fri selv om elevene har fri. Etter jeg fikk barn, klarer jeg ikke å ligge så mye på forskudd at jeg ikke tar med meg arbeid inn i ferier. Jeg må enten ha barnet flere korte eller et par lange dager i barnehagen for å komme á jour med retting, planlegging og annet papirarbeid. 

Anonymkode: e0005...dd3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det vanlig å ha så mye (ordentlig) fri utenom den tiden barnehagen er stengt? Jeg er lærer og har "fri" i alle skolens ferier, men jeg har ikke egentlig fri selv om elevene har fri. Etter jeg fikk barn, klarer jeg ikke å ligge så mye på forskudd at jeg ikke tar med meg arbeid inn i ferier. Jeg må enten ha barnet flere korte eller et par lange dager i barnehagen for å komme á jour med retting, planlegging og annet papirarbeid. 

Anonymkode: e0005...dd3

De som jobber redusert eller turnus har en del fri

Anonymkode: ad26e...7a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja i alle ferier .. faren jobber i egent firma, så han kan være hjemme, jeg kan ta noen dager,men ikke alle hver gang

Anonymkode: 66c0d...f9c

Skrevet

Ja, selvsagt. Jeg vil være mest mulig sammen med barna mine, og for meg er en fridag bortkastet dersom jeg ikke kan være sammen med de. Tiden hvor de faktisk gidder å henge med foreldrene sine er veldig kort. :P 

Anonymkode: 167a4...902

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...