Gå til innhold

Fikk tilbud om jobben, men ikke enig om arbeidstidpunktet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student, har en god studie og en god del relevante arbeidserfaring. Jeg ser nå etter en relevant jobb ved siden av studiene i med at jeg valgte å slutte i min forrige. Jeg fikk tilbud om en jobb som er relevant for meg og mitt studie og vi er enig om nesten alt, jobben er også godt lønnet. Det er også en stor bedrift med gode utviklingsmuligheter og de mener at jeg er en ganske god kandidat til stillingen. 

De tilbyr meg følgende: 

1. Jobb annenhver helg med over 310 i timelønn 

2. Frikort så jeg kan reise rundt i Oslo gratis 

Men vi er ikke enig om møtetidspunktet, jobben er ganske tidlig på morran, jeg har da ikke bil så jeg er avhengig av å komme til arbeidsstedet med kollektivtransport. De har også skift på kvelden, men den slutter ganske sent etter midnatt og da går ingen kollektivtransport. Den eneste metoden for meg å komme dit på det tidspunktet er taxi og det vil koste meg ca 2530,-  hver måned. 

For dem er det vanskelig å avvikle dette tidspunktet for arbeidet er avhengig av det. 

Hva ville du gjort  om det var deg?  

Anonymkode: caf87...a85

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den eneste metoden for meg å komme dit på det tidspunktet er taxi

Har du ikke bein?

Anonymkode: c1e0e...ed3

• Liker 5
Skrevet (endret)

Du må forholde deg til tiden arbeidsgiver trenger ansatte på jobb. Man kan ikke plukke og velge arbeidstid alle steder. Du må rett og slett takke nei når arbeidsgiver ikke kan tilpasse arbeidstiden hvis du mener du ikke kan komme deg på jobb til oppsatt tid. 

Endret av altflyter
  • Liker 48
  • Nyttig 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Hadde vurdert sykkel, beina, sparkesykkel eller annet om jeg virkelig ville hatt den jobben.

Og heller tatt taxi når det virkelig var "nødvendig". 

Skrevet

Du må jo stille på jobb når jobben trenger at du er der. Har du ikke den muligheten er du rett og slett ikke den rette for jobben. 

MEN - bor du i storby  og har lappen selv? Da kan jo et medlemsskap i en bildelering være billigere enn taxi-alternativet?

Anonymkode: b57b5...bb5

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du ikke bein?

Jo jeg har faktisk 2 bein. :)  

Gå i 5 timer på motorveien? Tror det blir litt vanskelig osså.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Da må du jo enten ta taxi, eller takke nei til jobben. 
Lurer litt på hva slags svar du egentlig er ute etter her?

Anonymkode: ab4e1...550

• Liker 18
Skrevet

Du har tre valg;

1) ydmyk dialog med arbeidsgiver og høre om tidspunktene kan fravikes gitt din situasjon

2) finne en måte å komme deg til/fra jobb som ikke sprenger budsjettet

3) takke nei til jobben. 

Innimellom lurer jeg på hva slags svar snowflake-generasjonen egentlig er ute etter😅

Anonymkode: 2d892...e83

• Liker 35
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Gå i 5 timer på motorveien? Tror det blir litt vanskelig osså

Man kjører ikke slike avstander med taxi for 2.530 kroner i måneden. Hva av det du skriver er løgn?

• Liker 19
Skrevet

Bil sånn som oss andre som har langt vei til jobb uten kollektivtransport som passer?

Anonymkode: 0e947...1a8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kjører ikke slike avstander med taxi for 2.530 kroner i måneden. Hva av det du skriver er løgn?

Nå er det jo ikke gitt at absolutt alle fire (?) skift er på ugunstige tidspunkter og det er i det minste veldig sannsynlig at de ikke både starter og slutter på et tidspunkt uten kollektivmulighet. Dermed er det fullt mulig at dette dreier seg om for eksempel to eller fire taxiturer i løpet av en måned, ikke taxi til og fra hver arbeidsdag. 

Anonymkode: 6e9ab...2d3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er student, har en god studie og en god del relevante arbeidserfaring. Jeg ser nå etter en relevant jobb ved siden av studiene i med at jeg valgte å slutte i min forrige. Jeg fikk tilbud om en jobb som er relevant for meg og mitt studie og vi er enig om nesten alt, jobben er også godt lønnet. Det er også en stor bedrift med gode utviklingsmuligheter og de mener at jeg er en ganske god kandidat til stillingen. 

De tilbyr meg følgende: 

1. Jobb annenhver helg med over 310 i timelønn 

2. Frikort så jeg kan reise rundt i Oslo gratis 

Men vi er ikke enig om møtetidspunktet, jobben er ganske tidlig på morran, jeg har da ikke bil så jeg er avhengig av å komme til arbeidsstedet med kollektivtransport. De har også skift på kvelden, men den slutter ganske sent etter midnatt og da går ingen kollektivtransport. Den eneste metoden for meg å komme dit på det tidspunktet er taxi og det vil koste meg ca 2530,-  hver måned. 

For dem er det vanskelig å avvikle dette tidspunktet for arbeidet er avhengig av det. 

Hva ville du gjort  om det var deg?  

Her virker det rett og slett som du må takke nei til jobben og få deg en annen jobb ettersom du ikke kan etterkomme det som kreves av deg i denne stillingen!

• Liker 2
Skrevet

Det er ditt ansvar som arbeidstaker å komme deg på jobb til den tid som arbeidsgiver ønsker din tilstedeværelse. Hvordan du kommer deg på jobb er ikke arbeidsgiver problem. Om du allerede innen du starter jobben ser du ikke kan stille på jobb i det tidsrom det kreves så må du nesten takk nei til jobben.

En mulighet vil være å høre med arbeidsgiver om de kan fravike den fastsatte arbeidstid, men er kommer vel ann på om det går ann og er vel tvilsom de gjør dette for helt nyansatte. Og ikke minst fremviser du en adferd mange arbeidsgiver ikke ønsker forholde seg til når du krever spesialtilpassing allerede før du har begynt i jobben.

Om ikke du kan sykle, gå , leie bil, få noen til å kjører deg eller overnatte hos venner/familie i nærheten av arbeidsplassen må du takk nei til jobben.

Anonymkode: 8b6d9...0fe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da må du kjøpe deg bil. 

Anonymkode: 61d74...c71

• Liker 1
Skrevet

«Ikke enig om»? Det er arbeidsgiver som styret når vaktene starter og slutter. 

Anonymkode: 14e40...34d

• Liker 17
Skrevet

«Ikke enig om»? Det er arbeidsgiver som styret når vaktene starter og slutter. 

Anonymkode: 14e40...34d

Når man har startet i en jobb ja, men før man godtar et tilbud så er det naturlig nok åpent for å kunne forhandle om betingelser. 

Anonymkode: 7d32a...cd2

Skrevet

Arbeidstider er jo gjerne ikke noe å bli enig om. Enten kan man jobbe når arbeidsgiver trenger ansatte på jobben, eller så må man nesten bare takke nei til jobben. Det hender seg at arbeidsgivere tilpasser arbeidstiden for ansatte som har jobbet en stund, og trenger det for en liten periode, men det er jo sjeldent man kan forhandle seg til annen arbeidstid som nyansatt. Regner med at de har flere søkere å ta av.

Anonymkode: 679ee...157

• Liker 3
Skrevet

Når man har startet i en jobb ja, men før man godtar et tilbud så er det naturlig nok åpent for å kunne forhandle om betingelser. 

Anonymkode: 7d32a...cd2

Det er lov å spørre, men når arbeidsgiver sier nei, er det jo ikke noe mer å forhandle om. 

Anonymkode: 679ee...157

• Liker 6
Skrevet

2500,- er kjedelig å betale i transport, men det er ikke mer enn hva mange andre må ut med.

Det er ikke arbeidsgiver sin skyld at du ikke kjører selv, ei hellervat du ikke bor nære nok til å gå. Arbeidsgiver har vært generøs nok med å skaffe kort til kollektiv ellers, så du har nå til valg: Takke nei eller takke ja og ta taxi.

Anonymkode: f5ea2...771

• Liker 2
Skrevet

Invester i elsykkel

Anonymkode: be431...0ee

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...