Gå til innhold

Male på panel uten å kvistlakke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid etter å ha malt panel uten å kvistlakke kan man vente at gørkoen (skrives det sånn?) kommer tytende? Eller gjør den ikke det?

Og nei, jeg har ikke malt panel uten å kvistlakke og har heller ikke tenkt å gjøre det. Bare litt nysgjerrig ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

den kan både og...

siden tre er et levende matriale vet man aldri.

Derfor ALLTID kvistlakk når man maler treverk :fy_fy:

:ler:

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg har akkurat malt panel, og fikk vite at hvis jeg malte første strøk med malingen blandet med 30% (?) white sprit, trengte jeg ikke kvistlakk. ;)

Skrevet

Hei!

Vi brukte kvistlakk på panelet før vi malte, men det kom likevel kvae ut. Og det skjedde innen ca et halvt år, mener jeg å huske.

Gjest pulverheksa ii
Skrevet

Hvis det umalte panelet er mer enn ti år er det ikke nødvendig med kvistlakk.

Alt yngre bør kvistlakkes for sikkerhets skyld.

Skrevet

*Dobbeltsukk*

Alltid kvistlakk. Minst to strøk, er det noe varmeutsatt (solskinn eller ovn) bør det tas på flere strøk.

Kvistlakk er ingen garanti for at ikke harpiksen trenger gjennom, men sjansen for det er mindre med kvistlakk.

Når det gjelder kvaelommer, så skal disse fjernes før grunning. Kvistlakk skal på kvistene...ikke på kvaen.

Skrevet

Samboer brukte ikke kvistlakk da han malte kjellerstua. Panelen er nok mellom 10 og 20 år gammel. Etter to år så er det fortsatt like fint.

Skrevet

Så noe på Maxbo(...eller var det Byggmakker ?) forrige uke...grunning med kvistlakk i...høres jo veldig praktisk ut, men jeg har ikke prøvd den...

Har noen av dere?...alt som høres for godt ut til å være sant, er akkuratt det??

Skrevet
Så noe på Maxbo(...eller var det Byggmakker ?) forrige uke...grunning med kvistlakk i...høres jo veldig praktisk ut, men jeg har ikke prøvd den...

Har noen av dere?...alt som høres for godt ut til å være sant, er akkuratt det??

Mulig det er det Lillesøster nevnte i en tråd her for lenge siden. Jeg spurte om hun komme tilbake med info om produktnavn og produsent så det hadde gått an å få sjekket det litt nærmere, men har ikke fått noen tilbakemelding.

Jeg søkte på nettet om dette i sommer og fant ingen info.

Antageligvis er det for godt til å være sant, men hadde jo vært flott om det virker. Kan du finne ut produktnavn og produsent så det går an å få sjekket det ut?

Skrevet
Prata med mannen og han mente det var på maxbo...så jeg søkte på Google og fant noe som het sperregrunn her:

http://www.maxbo.no/filestore/K4_low_rgb.pdf

men det er bare en anonnse fra maxbo...

Kjenner desverre ikke noe mer til det...

Takk, da skal jeg sjekke videre. :)

Antar Harmoni er produsentnavnet...helt ukjent for meg.

Skrevet

Vi har brukt grunning med kvistlakk i fra Maxbo. Det har ikke vært noen problemer med det, men så er det bare et halvt år siden, da!

Skrevet

Dette skiver Maxbo selv om merkevaren Harmoni....

MAXBO har derfor et eget varemerke, kalt Harmoni, som gjør at du som kunde får de prduktene som gir deg et godt resultat til en god pris.

De oppgir ingen info om produktet Sperrgrunn, annet enn at det er grunning og kvistlakk i samme produkt, og at det er vannbasert (noe som jeg mener er grunn nok til å skygge unna :ler:).

Merkelig at det ikke finnes noen teknisk spesifikasjon å finne om produktet...første gang jeg har opplevd når det gjelder malingsprodukter.

Jeg kommer til å undersøke videre, og tar det opp med teknisk hos Jotun.

Skrevet
Vi har brukt grunning med kvistlakk i fra Maxbo. Det har ikke vært noen problemer med det, men så er det bare et halvt år siden, da!

Oki, jeg skal som sagt sjekke dette bedre (høres ut som rent humbug for meg da).

:)

• 4 uker senere...
Skrevet

Vi har brukt harmoni-sperregrunn på de siste to rommene vi har malt og er KJEMPEFORNØYD.

Skrevet
Vi har brukt harmoni-sperregrunn på de siste to rommene vi har malt og er KJEMPEFORNØYD.

Lenge siden?
Gjest pulverheksa ii
Skrevet

Ang kvistlakk, skal du bruke vannbasert oljemaling, må du også bruke vannbasert kvistlakk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...