Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid for tredje gang, med en attpåklatt. Hadde en vagina fødsel første gang, som var veldig vond og traumatisk på mange måter. Lang historie.

Andre fødsel fikk jeg innvilget keisersnitt pga. fødselsangst, ikke noe jeg latet som men var veldig ekte.

Det er nå ti år siden siste fødsel, keisersnittet, og midt i gleden over graviditeten er jeg livredd for at kanskje jeg tvinges til å føde vaginalt.

Jeg er 40, fødselsangst, og har altså et keisersnitt bak meg. Er det realitisk at jeg får keisersnitt denne gangen?

Anonymkode: c1b80...356

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er gravid for tredje gang, med en attpåklatt. Hadde en vagina fødsel første gang, som var veldig vond og traumatisk på mange måter. Lang historie.

Andre fødsel fikk jeg innvilget keisersnitt pga. fødselsangst, ikke noe jeg latet som men var veldig ekte.

Det er nå ti år siden siste fødsel, keisersnittet, og midt i gleden over graviditeten er jeg livredd for at kanskje jeg tvinges til å føde vaginalt.

Jeg er 40, fødselsangst, og har altså et keisersnitt bak meg. Er det realitisk at jeg får keisersnitt denne gangen?

Så lenge du ikke gir deg så får du det nok innvilget til slutt. De tvinger ingen til å føde vaginalt så lenge de er standhaftige nok til å kreve det. Ikke gi etter for argumenter og press, ikke gå med på å «prøve» vaginalt. 

Anonymkode: 11f97...a73

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du ikke gir deg så får du det nok innvilget til slutt. De tvinger ingen til å føde vaginalt så lenge de er standhaftige nok til å kreve det. Ikke gi etter for argumenter og press, ikke gå med på å «prøve» vaginalt. 

Anonymkode: 11f97...a73

Lurer og på om praksis er lik/ulik på forskjellige sykehus? Kan virke som om noen sykehus er "strengere"? Mitt keisersnitt var på St.Olavs, men bor nå på en annen kant av landet. Var vanskelig å få keisersnitt på St.Olav, tror jeg snakket med legen i en time før det ble innvilget.

Skrevet

Du fikk det jo innvilget før, har inntrykk av at det da er lettere å få det innvilget i senere graviditeter :) 

Anonymkode: f2d68...c11

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lurer og på om praksis er lik/ulik på forskjellige sykehus? Kan virke som om noen sykehus er "strengere"? Mitt keisersnitt var på St.Olavs, men bor nå på en annen kant av landet. Var vanskelig å få keisersnitt på St.Olav, tror jeg snakket med legen i en time før det ble innvilget.

Det skal være "vanskelig" å få det innvilget. Du kommer til å få det innvilget, men ikke bare ved å knipse i fingrene.

Anonymkode: b4a44...591

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det skal være "vanskelig" å få det innvilget. Du kommer til å få det innvilget, men ikke bare ved å knipse i fingrene.

Har ikke sagt jeg forventer å få det ved å knipse i fingrene.....

Men har lest om gravide som tvinges gjennom samtale etter samtale med både jordmor, lege, fødselslege....I flere omganger.

På St.Olavs hadde jeg en samtale med en fødselslege, men måtte omtrent krangle meg til det.

Håper det går bedre denne gangen.

Er det noen sykehus som er mer forståelsesfulle enn andre, og hvilke er strenge? Bor på Østlandet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis du fikk innvilget keisersnitt forrige gang på grunn av fødselsangst, så gjør du nok det denne gangen også. På samtale opplys at du fortsatt har fødselsangst. 

Anonymkode: 1c156...7e6

Skrevet

Hvorfor skaffe seg masse unger hvis man har «fødselsangst». Alle oppegående mennesker vet at unger må ut. 

Anonymkode: fa9a9...870

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor skaffe seg masse unger hvis man har «fødselsangst». Alle oppegående mennesker vet at unger må ut. 

De fleste som får innvilget planlagt keisersnitt på grunn av fødselsangst, har en traumatisk fødselsopplevelse bak seg, kanskje også med skader. Flott at man i dag har mulighet til å få flere barn, selv om man har vært uheldig med fødsel tidligere. 

Anonymkode: 1c156...7e6

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Fordi man føder ca 1 døgn, og er mamma resten av livet. Akkurat hvordan barnet kommer ut er en så bitte bitte bitte liten promille av det å være foreldre, en milliondel kanskje. Skal man stille spørsmål ved den ene dagen, kan man stille spørsmål ved alt mulig rart. Folk gjør daglig ting som er mer skadelig for barna enn å føde med keisersnitt. Man kan være verdens beste mamma, men ha fødselsangst. Og så kan man være en rævva mamma hele barnets liv, men ha født vaginalt. Hvorfor få barn om man ikke har enebolig? Hvorfor få barn om man ikke har stort nettverk av venner og familie rundt seg? Hvorfor få barn om man gir morsmelkserstatning? Hvorfor få barn om man skal sette de i bhg før de er to år? Hvorfor då barn om man ikke har en perfekt mann man er lykkelig gift med? Hvorfor få barn om man gir dem sukker eller andre usunne ting å spise? Ikke hjemmelaget sunn mat hver dag? La barna se på skjerm? Hva med de som sliter med annen type angst, som påvirker barnet i mer enn én dag? Eller annen type psykisk eller fysisk sykdom? Altså for en dårlig logikk du har. 

Anonymkode: 7636a...568

• Liker 8
  • Hjerte 5
Skrevet

Når du har hatt et ks er det lett å få et til pga økt risiko for at livmor kan revne. Var i akkurat samme situasjon som deg, med en vaginal fødseø og et planlagt ks og fikk rett og slett velge selv tredje gangen.

Anonymkode: 67929...fa9

• Hjerte 1
Skrevet

Bor på Østlandet og hadde planlagt keisersnitt pga traumatisk fødsel, som tilslutt ble hastesnitt. Jeg ble vist kun forståelse, og det var ingen "prosess" for meg å få det innvilget. Tok det opp under en annen kontroll på fødepoliklinikken, og ved neste kontroll 3 uker senere, fikk jeg beskjed om at det var innvilget.

Anonymkode: 2a64e...c09

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde planlagt ks ved førstemann grunnet en medisinsk årsak. Nå ved svangerskap nr.2 var ikke denne årsaken tilstede lengre, men jeg lå i grenseland med en annen komplikasjon som jeg gikk til ekstra kontroller på sykehuset for. Overlegen der mente jeg fint kunne føde vaginalt. Innstilte meg først på dette, men i tredje semester kom angsten snikende…Tok det opp både med min private gynekolog og jordmor på Helsestasjonen. Begge var enige om at jeg kom til å få innvilget planlagt ks om jeg tok det opp med sykehuset.

Jeg hadde mine tvil, men da jeg nevnte det for overlegen på sykehuset i siste kontroll sa hun bare det var greit. Ikke noe argumentasjon ingenting. Jeg bare la frem min sak og bekymring. Jeg var som deg ts over 40 og gynekologen min ba vektlegge tre ting i møtet med sykehuset: alder, angst og risiko for komplikasjoner. Dette var på KK,Haukeland i Bergen som alltid blir beskyldt for å være så vanskelige og strenge med å innvilge ks.

Er sikker på at du får planlagt ks, ts.

Masse lykke til! 

Anonymkode: 461e1...ab5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har ikke sagt jeg forventer å få det ved å knipse i fingrene.....

Men har lest om gravide som tvinges gjennom samtale etter samtale med både jordmor, lege, fødselslege....I flere omganger.

På St.Olavs hadde jeg en samtale med en fødselslege, men måtte omtrent krangle meg til det.

Håper det går bedre denne gangen.

Er det noen sykehus som er mer forståelsesfulle enn andre, og hvilke er strenge? Bor på Østlandet.

Det er nok betydelig lettere å få innvilget keisersnitt når du har tatt keisersnitt tidligere. Men det kan fremdeles hende at du må gjennom flere runder med samtaler, det varierer mellom sykehus. Jeg har inntrykk av at det er ganske vanlig med en time hos jordmor først, før man får time hos gynekolog som er den som har myndighet til å bestemme. Kan hende det er en ganske grei måte å gjøre det på - det er slett ikke uvanlig at kvinner har fødselsangst pga helt feilaktige forestillinger og mangel på kunnskap, hvor samtaler med jordmor som løser opp i disse flokene kan hjelpe.  Det gir også kvinnen litt tid til å tenke på mellom timene, etter at man har fått denne informasjonen - og det frigjør legeressurser på sykehuset. 
Få kopi av journalen din fra St Olavs, så du har dokumentasjon på hva som har skjedd der. Det er viktig at fastlegen din kjenner situasjonen godt og skriver en god henvisning. 
Jeg fikk forresten fødselsangst selv, etter en traumatisk fødsel som endte i et traumatisk hastesnitt, så jeg vet hvordan du har det.  Jeg fikk til og med innvilget planlagt keisersnitt før jeg ble gravid igjen, såpass ille var det. Jeg har aldri møtt annet enn forståelse og støtte fra helsepersonell (jordmor, fastlege, gynekolog) i forbindelse med dette, jeg håper du er like heldig denne gangen. Jeg fikk veldig god hjelp. Det handler ikke bare om å få keisersnitt, det handler også om at man får bearbeidet traumene. 

Anonymkode: 363d7...69c

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk til og med innvilget planlagt keisersnitt før jeg ble gravid igjen, såpass ille var det.

Nei, det fikk du ikke.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det fikk du ikke.

Hehe, artig at du vet mer om min helse enn meg selv! Jo, det fikk jeg. 

• Liker 2
Skrevet

Hehe, artig at du vet mer om min helse enn meg selv! Jo, det fikk jeg. 

Det er ikke mulig å få innvilget noe som ikke har funnet sted. Du kan ha fått anbefaling og en form for garanti om keisersnitt, men du fikk det ikke innvilget.

Dessuten greit å vite at selv om en lege har "lovet" deg dette, så kunne i teorien en annen lege gitt det avslag under graviditen. Sjansen for det er lik null, men man vet aldri.

• Liker 2
Skrevet

For mitt barn sin skyld ville jeg født vaginalt til tross for fødselsangst. Det er mye mer helsegunstig for babyer å bli født vaginalt da de får i seg viktige bakterier fra mor på veien ut av fødselskanalen som de ikke får ved keisersnitt. Disse bakteriene følger babyen hele livet... 

Anonymkode: 1415f...660

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er ikke mulig å få innvilget noe som ikke har funnet sted. Du kan ha fått anbefaling og en form for garanti om keisersnitt, men du fikk det ikke innvilget.

Dessuten greit å vite at selv om en lege har "lovet" deg dette, så kunne i teorien en annen lege gitt det avslag under graviditen. Sjansen for det er lik null, men man vet aldri.

Vel, det sto i journalen min… så da ville nok lege nummer to fått en vanskelig oppgave med å overprøve avdelingsoverlegen. Tror ikke det hadde gått så bra. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi man føder ca 1 døgn, og er mamma resten av livet. Akkurat hvordan barnet kommer ut er en så bitte bitte bitte liten promille av det å være foreldre, en milliondel kanskje. Skal man stille spørsmål ved den ene dagen, kan man stille spørsmål ved alt mulig rart. Folk gjør daglig ting som er mer skadelig for barna enn å føde med keisersnitt. Man kan være verdens beste mamma, men ha fødselsangst. Og så kan man være en rævva mamma hele barnets liv, men ha født vaginalt. Hvorfor få barn om man ikke har enebolig? Hvorfor få barn om man ikke har stort nettverk av venner og familie rundt seg? Hvorfor få barn om man gir morsmelkserstatning? Hvorfor få barn om man skal sette de i bhg før de er to år? Hvorfor då barn om man ikke har en perfekt mann man er lykkelig gift med? Hvorfor få barn om man gir dem sukker eller andre usunne ting å spise? Ikke hjemmelaget sunn mat hver dag? La barna se på skjerm? Hva med de som sliter med annen type angst, som påvirker barnet i mer enn én dag? Eller annen type psykisk eller fysisk sykdom? Altså for en dårlig logikk du har. 

Anonymkode: 7636a...568

👏 Så sant!

Anonymkode: 58502...370

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...