AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #1 Skrevet 3. februar 2022 Jeg håper noen som har god kunnskap om emnet kan forklare forskjellen i diagnosekriterier på depresjon og ME. Har fått med meg at mange som har ME protesterer kraftig på at ME også har elementer av psykiatri i seg. Har selv hatt depresjon gjentatte ganger over mange år, men det som til slutt gjorde at jeg ble ufør var at jeg var utmattet allerede da jeg kom på jobb selv om jeg da ikke hadde en aktiv depresjon. Noen steder står det at psykiatriske lidelser er et eksklusjonskriterie for ME. Det er flere som står frem med ME som hevder at psykiske lidelser har kommet i etterkant av ME. Av dem som jeg kjenner som har fått ME diagnose så har de tidligere hatt tildels store psykiske problemer. Anonymkode: 515fb...fe6 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #2 Skrevet 3. februar 2022 Forskjellen er at depresjon er psykisk og ME først og fremst er fysisk. Anonymkode: 7e52d...b26 9 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #3 Skrevet 3. februar 2022 Lurer på det samme. Jeg forstår ikke forskjellen. Hvordan kan man ikke få symptomer på depresjon hvis man har en kropp som setter så store begrensninger på livet? Og hvorfor får man ikke diagnosen depresjon da? For eksempel er lite initsiativ tegn på depresjon. En med ME tar vel lite initiativ fordi den ikke orker noe? Samtidig kan det da tolkes som at du føler du ikke orker noe fordi du er deprimert. Anonymkode: d6763...643 2
colargoal Skrevet 3. februar 2022 #4 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forskjellen er at depresjon er psykisk og ME først og fremst er fysisk. Anonymkode: 7e52d...b26 Det du skriver sier meg ingen ting 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #5 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Lurer på det samme. Jeg forstår ikke forskjellen. Hvordan kan man ikke få symptomer på depresjon hvis man har en kropp som setter så store begrensninger på livet? Og hvorfor får man ikke diagnosen depresjon da? For eksempel er lite initsiativ tegn på depresjon. En med ME tar vel lite initiativ fordi den ikke orker noe? Samtidig kan det da tolkes som at du føler du ikke orker noe fordi du er deprimert. Anonymkode: d6763...643 ME har mange andre symptomer, så man må se på hele symptombildet, ikke kun utmattelse. Depresjon er ikke grunnen til utmattelsen hos en med ME, men klart man kan bli langt nedre psykisk av å bli så syk. Anonymkode: 2da4e...ca0 9 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #6 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): ME har mange andre symptomer, så man må se på hele symptombildet, ikke kun utmattelse. Depresjon er ikke grunnen til utmattelsen hos en med ME, men klart man kan bli langt nedre psykisk av å bli så syk. Anonymkode: 2da4e...ca0 Men de andre symptomene er også symptomer ved angst og depresjon. Konsentrasjonsvansker, hukommelsessvikt, hjertebank. Anonymkode: d6763...643 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #7 Skrevet 3. februar 2022 ME er en eksklusjonsdiagnose, når jeg var til utredning så måtte jeg til psykolog som kunne vurdere om jeg hadde psykiske vansker som ekskluderte en cfs/me diagnose. Dvs om de vurderer at du har pågående psykiske vansker som KAN forklare symptomene, så vil du ikke få ME diagnose. Når det kommer til symptomer så vet jeg ikke om depresjon har så mye nevrologiske symptomer som forverrer seg ved overanstrengelser som det man ser hos ME syke? Anonymkode: 70fad...d52 8 1 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #8 Skrevet 3. februar 2022 Jeg har dessverre ikke blitt klokere av kommentarene ovenfor. Hvilke andre symptomer har ME utover utmattelse som ikke også kan være et symptom på depresjon ? Anonymkode: 515fb...fe6 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #9 Skrevet 3. februar 2022 Så dersom man har depresjon, som er en psykisk diagnose, så kan man ikke bli rammet av den fysiske sykdommen ME? Høres ikke helt logisk ut. Anonymkode: dfb17...da5 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #10 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har dessverre ikke blitt klokere av kommentarene ovenfor. Hvilke andre symptomer har ME utover utmattelse som ikke også kan være et symptom på depresjon ? Anonymkode: 515fb...fe6 Jeg lurer også så bare gjetter her, anstrengelsesutløst utmattelse kanskje? Vil man ikke føle seg bedre etter trening hvis man er deprimert? Anonymkode: d6763...643 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #11 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har dessverre ikke blitt klokere av kommentarene ovenfor. Hvilke andre symptomer har ME utover utmattelse som ikke også kan være et symptom på depresjon ? Anonymkode: 515fb...fe6 PEM - post exertional malaise/anstrengelsesutløst symptomforverring. Problemer med å regulere temperatur. Kvalme. Såre lymfekjertler. Lys- og lydsensitivitet. Kunne fortsatt, men anbefaler å lese på me-foreningens nettside. Jeg har ikke krefter til å skrive så mye Anonymkode: 13df6...2e8 5 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #12 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så dersom man har depresjon, som er en psykisk diagnose, så kan man ikke bli rammet av den fysiske sykdommen ME? Høres ikke helt logisk ut. Anonymkode: dfb17...da5 Jo men da må det nok sannsyneliggjøres at den er under «kontroll» og ikke så invalidiserende. En Me utredning er svært omfattende og vil mest sannsynlig avdekke om det er noe mer utover depresjon. Jeg kan finne en link til den komplette symptomlisten over ME og legge ved i tråden her. Anonymkode: 70fad...d52 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #13 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har dessverre ikke blitt klokere av kommentarene ovenfor. Hvilke andre symptomer har ME utover utmattelse som ikke også kan være et symptom på depresjon ? Anonymkode: 515fb...fe6 Ved depresjon kan man oppleve blaff av bedre helse når man har gjort noe lystbetont som man vanligvis bli glad av. Ved ME blir man bare mer utmattet av aktivitet, selv om det var noe som egentlig var morsomt. Det gjelder ikke bare trening, men også hyggelige sosiale sammenkomster eller en kinotur. Anonymkode: 17869...35b 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #14 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo men da må det nok sannsyneliggjøres at den er under «kontroll» og ikke så invalidiserende. En Me utredning er svært omfattende og vil mest sannsynlig avdekke om det er noe mer utover depresjon. Jeg kan finne en link til den komplette symptomlisten over ME og legge ved i tråden her. Anonymkode: 70fad...d52 https://www.me-foreningen.no/wp-content/uploads/2016/09/Komplett-symptomliste-ved-ME-Oppdatert-august-2006.pdf og nasjonal veileder for utredning og behandling av ME: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/pasienter-med-cfsme-utredning-diagnostikk-behandling-rehabilitering-pleie-og-omsorg/CFS-ME – Nasjonal veileder for utredning, diagnostikk, behandling, pleie og omsorg.pdf/_/attachment/inline/63b695db-59b0-48e9-9da5-f49a4de282ba:35fd11d1509dd099b5bf142021e5813d10070553/CFS-ME – Nasjonal veileder for utredning, diagnostikk, behandling, pleie og omsorg.pdf Anonymkode: 70fad...d52 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #15 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 3.2.2022 den 14.57): Så dersom man har depresjon, som er en psykisk diagnose, så kan man ikke bli rammet av den fysiske sykdommen ME? Høres ikke helt logisk ut. Anonymkode: dfb17...da5 Selvsagt kan man det. AnonymBruker skrev (På 3.2.2022 den 14.56): Jeg har dessverre ikke blitt klokere av kommentarene ovenfor. Hvilke andre symptomer har ME utover utmattelse som ikke også kan være et symptom på depresjon ? Anonymkode: 515fb...fe6 En drøss med symptomer, bl.a. hyppige infeksjoner (ofte halsbetennelse), frysing, smerter, hjernetåke. Utmattelse ved depresjon er utmattelse, ved ME kan utmattelsen bli totalt overveldende i den grad at man ikke engang klarer å løfte tannbørsten eller brødskiven til munnen. Anonymkode: 8e23d...97c 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #16 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ved depresjon kan man oppleve blaff av bedre helse når man har gjort noe lystbetont som man vanligvis bli glad av. Ved ME blir man bare mer utmattet av aktivitet, selv om det var noe som egentlig var morsomt. Det gjelder ikke bare trening, men også hyggelige sosiale sammenkomster eller en kinotur. Anonymkode: 17869...35b Jeg blir utmattet også av hyggelige sammenkomster selv om jeg ikke lenger jobber. Jeg har som nevnt hatt mange depressive perioder gjennom livet, Jeg forsøker å forstå forskjellen med at ME er fysisk og depresjon er psykisk. Det er jo også mye strid i fagmiljøene om ME diagnosen. Jeg synes jo det nesten er litt morsomt at flere med ME blir sinte når en antyder at ME også har en psykisk dimensjon. Dersom en tviholder på at ME ikke er psykisk så blir vel svarene deretter når en blir utredet hos psykiater ? Diagnosen blir jo stilt på bakgrunn av de svarene du gir. Jeg har vært gjentatte ganger i behandling for angst og depresjon . Første gang jeg fikk diagnosen depresjon ble jeg veldig fortvilet og skjønte det ikke siden jeg aldri har vært sur, negativ og grinete for å si det flåsete. Det var først da jeg godtok at jeg var deprimert at jeg sakte men sikkert ble bedre i terapi. Anonymkode: 515fb...fe6 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #17 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg blir utmattet også av hyggelige sammenkomster selv om jeg ikke lenger jobber. Jeg har som nevnt hatt mange depressive perioder gjennom livet, Jeg forsøker å forstå forskjellen med at ME er fysisk og depresjon er psykisk. Det er jo også mye strid i fagmiljøene om ME diagnosen. Jeg synes jo det nesten er litt morsomt at flere med ME blir sinte når en antyder at ME også har en psykisk dimensjon. Dersom en tviholder på at ME ikke er psykisk så blir vel svarene deretter når en blir utredet hos psykiater ? Diagnosen blir jo stilt på bakgrunn av de svarene du gir. Jeg har vært gjentatte ganger i behandling for angst og depresjon . Første gang jeg fikk diagnosen depresjon ble jeg veldig fortvilet og skjønte det ikke siden jeg aldri har vært sur, negativ og grinete for å si det flåsete. Det var først da jeg godtok at jeg var deprimert at jeg sakte men sikkert ble bedre i terapi. Anonymkode: 515fb...fe6 Hva vil du frem til? Jeg tror at de fleste som kjenner til me vet at det fint kan være en psykisk komponent her, det er en sammensatt sykdom, men det er ikke rart man blir provosert når man blir fortalt at den (meget alvorlige) tilstanden er psykisk, innbilning, latskap,- og at man nærmest kan tenke seg frisk (jamfør den meget tvilsomme LP- behandlingen). Anonymkode: 8e23d...97c 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #18 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 3.2.2022 den 14.58): Jeg lurer også så bare gjetter her, anstrengelsesutløst utmattelse kanskje? Vil man ikke føle seg bedre etter trening hvis man er deprimert? Anonymkode: d6763...643 Jeg kan føle meg bedre psykisk av trening, men jeg blir jo utmattet av det også. I de siste 10 åra har jeg måtte akseptere at arbeidskapasiteten min bare har blitt dårlige og dårligere, Fra å jobbe 100 % for 12 år siden, deretter 80 %,60% og tilslutt 100 % ufør for ett år siden. Redusert arbeidskapasitet har kommet av utmattelse, som jeg relaterer til at kroppen er sliten grunnet så mange år med psykiske problemer. Mitt største ønske de siste årene har vært større arbeidskapasitet både i jobb og ha kapasitet til sosiale opplevelser. Det blir litt hulter til bulter her merker jeg. AnonymBruker skrev (På 3.2.2022 den 15.26): Hva vil du frem til? Jeg tror at de fleste som kjenner til me vet at det fint kan være en psykisk komponent her, det er en sammensatt sykdom, men det er ikke rart man blir provosert når man blir fortalt at den (meget alvorlige) tilstanden er psykisk, innbilning, latskap,- og at man nærmest kan tenke seg frisk (jamfør den meget tvilsomme LP- behandlingen). Anonymkode: 8e23d...97c Jeg er helt enig med deg at ME er en meget alvorlig tilstand , men psykiske problemer som er så store at en bli varig ufør av er jo også meget alvorlige lidelser. Jeg skjønner du blir provosert over at noen mener ME er innbildning og latskap, men skjønner ikke hvorfor du blir provosert over dem som mener tilstanden er psykisk. Kropp og sjel går vel hånd i hånd. ? Anonymkode: 515fb...fe6 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #19 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): En drøss med symptomer, bl.a. hyppige infeksjoner (ofte halsbetennelse), frysing, smerter, hjernetåke. Utmattelse ved depresjon er utmattelse, ved ME kan utmattelsen bli totalt overveldende i den grad at man ikke engang klarer å løfte tannbørsten eller brødskiven til munnen. Anonymkode: 8e23d...97c Men her beskriver du jo symptomer på depresjon. En dyp depresjon har absolutt disse symptomene. En med depresjon får ikke energipåfyll på samme måte som en frisk person. Anonymkode: 4986c...04d 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #20 Skrevet 3. februar 2022 Ingen forskjell. ME er en psykisk sykdom. Anonymkode: b4373...211 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå