Gå til innhold

Din opplevelse med innpåslitne MLM selgere? (multi-level-marketing)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har opplevd nyfrelste slektninger eller fjerne bekjente som ikke skyr noen midler for å selge? 

Jeg ble fortalt av et søskenbarn som nylig hadde startet opp at sykdommen min (medfødt) kunne kureres ved å begynne å innta Herbalife. Hun har ved flere anledninger da jeg har vært på mitt sykeste tatt kontakt og prøvd å overtale meg til å begynne.  Det klikka for meg da hun like etter min fars begravelse innledet en samtale med " huff, det er så trist at XXX er borte nå..men nå som jeg har deg her, du ville ikke være interessert i å begynne å selge? " . Jeg hadde da nylig før min fars dødsfall blitt arbeidsledig og havnet på AAP på grunn av sykdommen min, og klarte knapt å dusje mer en to ganger i uken og måtte ha hjemmesykepleie.

En tidligere venninne prøvde å selge meg Mary Kay. Jeg fortalte da at jeg ikke var interessert da jeg har hørt og sett at kvaliteten ikke er spesielt god med tanke på prisen, og jeg har funnet mine make up merker som jeg foretrekker og liker å jobbe med, og da var det ikke måte på hvor mye fælt hun hadde hørt om akkurat de merkene og at Mary Kay var bedre på alle andre måter. Jeg har i ettertid prøvd ut noe fra dem, og kvaliteten er under det jeg liker. Hun holdt på å mase av og på i rundt ett år før hun gav seg, og svarte frekt at " jaja, det er ditt valg å ikke ville bli rik og bestemme din egen arbeidstid "

Sistnevnte er egentlig bare morsom, men hun som kontakten meg hadde glemt å legge inn mitt navn i den copy paste meldingen de sender til hele vennelista si😂 Det så omtrent ut som dette:

mlm.png

Anonymkode: bf2d7...e0f

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså. Den tilnærmingen du beskriver er helt sinnsyk. Jeg har ikke opplevd mine venner som har drevet med MLM lenge sånn. Jeg har drevet i bare 1/2 år selv, men har ingen ønsker om å drive sånn. Blir ei heller opplært til å gjøre det sånn. 

Screenshot-en din var jo mest morsom. Og kan vel ikke akkurat kalles det beste innslaget jeg har sett. 😂

• Liker 2
Skrevet

Jeg selger tupperware. Vi læres opp til å sende meldinger og ringe folk i hytt og pine. Selv hater jeg folk som maser og gnåler, så jeg nekter å være med på den delen der. Men en ting er å være gira over plastikkboller. En annen ting er å prøve å lure folk til at slankeprodukter og annet skvip kurerer sykdommer som ikke kan kureres

• Liker 9
Skrevet
Jadzia skrev (11 minutter siden):

Jeg selger tupperware. Vi læres opp til å sende meldinger og ringe folk i hytt og pine. Selv hater jeg folk som maser og gnåler, så jeg nekter å være med på den delen der. Men en ting er å være gira over plastikkboller. En annen ting er å prøve å lure folk til at slankeprodukter og annet skvip kurerer sykdommer som ikke kan kureres

Jeg selger også Tupperware, men orker ikke den tilnærmingen som TS beskriver. Mas og gnål for å selge er ikke min stil! Da har jeg heller noen uker/måneder uten salg. Vår teamleder er heldigvis ganske enig, selv om hun snakker om å "se muligheter" og "bestemme over egen butikk". Og ikke minst "ikke være redd for å få et nei". 

Her er det stort sett kundene som kontakter meg, og jeg har noen faste vertinner som liker å ha party. Utover det så legger jeg ut tilbud i en lukket fb-gruppe for de som selv ønsker å få "reklamen". Alle andre får fred fra sånt. Ja, jeg elsker de fleste produktene, men det er helt ok at venner og bekjente ikke deler min begeistring. 

Å igle seg innpå folk i sårbare situasjoner, eller kun se på venner og bekjente som potensielle kunder er så kvalmt. Jeg er konsulent mest for å handle rimeligere selv 😅 men merker at det er litt halelujastemning blant enkelte i shipet her. Mannen min beskriver dem som sekteriske 🤣

Har en bekjent (samme hobby) som selger aloevera (?), sminke, hudprodukter og kosttilskudd. Litt usikker på om alt er fra samme merke eller hva det er, men de har vansker for å ta et nei for et nei. Når jeg sier at jeg ikke trenger kosttilskudd så kan de f.eks si at alle trenger det uansett kost 🙈 

Anonymkode: f6dba...1db

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde vært på 25-års gjenforeningsfest etter ungdomsskolen og snakket 3-4 minutter med ei fra parallellklassen. Det var ingen samtale for minnebøkene, akkurat. Praten gikk generelt om været og hvor vi er hen i verden, slik den pleier å gjøre når man tørrprater med noen man aldri har kjent spesielt godt.

Dagen etter, mens jeg satt og pleiet bakrusen (festen tok seg opp og det fantes artigere folk der, kan man si :fnise: ), kom det et pling på Messengeren min fra samme person:
"Hei NN. SÅÅÅÅ koselig å treffes i går. Som du kanskje vet driver jeg med Mary Kay..." osv osv. med noe smiskete bullshit om at hun hadde en enestående mulighet som hun hadde "fått lov til å tilby til noen få utvalgte". 

Du er bra klein når du bruker ungdomsskolegjenforeninger som en salgskanal. Du er også bra klein hvis du tror at noen går på hvis du smører så overdrevent tykt på. 

Anonymkode: 10fda...c00

• Liker 14
Skrevet
Jadzia skrev (2 timer siden):

Tupperware må jeg ærlig innrømme at jeg liker og faktisk har i skapene mine, men vennskapet til hun jeg kjøpte det av fikk seg en knekk fordi jeg ikke ønsket å bli selger etter å ha vært på tupperware party :P

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde vært på 25-års gjenforeningsfest etter ungdomsskolen og snakket 3-4 minutter med ei fra parallellklassen. Det var ingen samtale for minnebøkene, akkurat. Praten gikk generelt om været og hvor vi er hen i verden, slik den pleier å gjøre når man tørrprater med noen man aldri har kjent spesielt godt.

Dagen etter, mens jeg satt og pleiet bakrusen (festen tok seg opp og det fantes artigere folk der, kan man si :fnise: ), kom det et pling på Messengeren min fra samme person:
"Hei NN. SÅÅÅÅ koselig å treffes i går. Som du kanskje vet driver jeg med Mary Kay..." osv osv. med noe smiskete bullshit om at hun hadde en enestående mulighet som hun hadde "fått lov til å tilby til noen få utvalgte". 

Du er bra klein når du bruker ungdomsskolegjenforeninger som en salgskanal. Du er også bra klein hvis du tror at noen går på hvis du smører så overdrevent tykt på. 

Anonymkode: 10fda...c00

Jaaaa det der har skjedd meg også! Mennesker jeg ikke har sett på 15 år har sååå lyst til å gjenoppta kontakten på messenger  ( enda vi knapt snakket sammen hele videregående skole )  også prøver de å få meg til å melde meg på med en gang fordi "  dette er kun til noen få utvalgte og du er en av de spesielle. Dette er en fantastisk mulighet til å bli BOSSBABE og ha kontoret sitt på stranden i Dubai!  ❤️ " 

Jeg ler meg ihjel😂

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jaaaa det der har skjedd meg også! Mennesker jeg ikke har sett på 15 år har sååå lyst til å gjenoppta kontakten på messenger  ( enda vi knapt snakket sammen hele videregående skole )  også prøver de å få meg til å melde meg på med en gang fordi "  dette er kun til noen få utvalgte og du er en av de spesielle. Dette er en fantastisk mulighet til å bli BOSSBABE og ha kontoret sitt på stranden i Dubai!  ❤️ " 

Jeg ler meg ihjel😂

Hehehe... Helt utrolig hva de kan lire av seg ..... Herregud  😂😅😂

Skrevet

Har en god venninne som endret seg mye når hun begynte med dette. Hun var utrolig søt, snill og god, aldri kranglet.

Men ble veldig besewisser og små aggressiv når hun begynte med MLM. Skulle få meg til å få dårlig samvittighet for at jeg ikke ble med på dette. Ble skikkelig sint på meg når jeg sa i fra at jeg ikke likte denne aggressive måten å selge/verve. Vi hadde flere krangler om dette når jeg så jeg ikke var interessert. Hver gang vi snakket om noe klarte hun å vri det om til at jeg skulle kjøpe noe eller verves. Endte med at vi ikke hadde kontakt på en stund. 

Heldigvis roet ned på salget/vervingen, men like aggressiv og besewisser ang andre ting desverre. 

Anonymkode: 06293...762

• Liker 1
Skrevet

Har sett flere som driver med MLM miste venner og sosiale nettverk når kjøp og salg blandes inn i vennerollen. Ganske trist at de ikke ser det selv egentlig. 

Anonymkode: 62c3b...e9b

• Liker 4
Skrevet

hater MLM, er så patetisk og kynsisk. Husker jeg i 2018 var skikkelig desperat etter en jobb og ble kontaktet av en dame via Linkedin. Hun sa hun hadde lest profilen min og syntes jeg kunne passe til hennes fantastiske business, blabla, heldigvis er jeg alltid skeptisk til slike invitasjoner og fant raskt ut at hun ville ha meg inn i NU Skin sekten.  Jeg har også mistet et par venninner etter at de begynte å selge herbal life, ALT dreide seg om å invitere og selge. bare orket ikke det der. 

• Liker 7
Skrevet
Tanuki skrev (9 timer siden):

hater MLM, er så patetisk og kynsisk. Husker jeg i 2018 var skikkelig desperat etter en jobb og ble kontaktet av en dame via Linkedin. Hun sa hun hadde lest profilen min og syntes jeg kunne passe til hennes fantastiske business, blabla, heldigvis er jeg alltid skeptisk til slike invitasjoner og fant raskt ut at hun ville ha meg inn i NU Skin sekten.  Jeg har også mistet et par venninner etter at de begynte å selge herbal life, ALT dreide seg om å invitere og selge. bare orket ikke det der. 

Ja det er ille, og jeg er utrolig konfliktsky i utgangspunktet og HATER å bli presset opp i et hjørne på den måten der. Det absolutt verste er når du blir invitert på det du tror er en hyggelig venninnekveld, også er det et slags herbalife/nu skin/Oriflame party hvor du presses til å kjøpe noe eller verve deg fordi hun som selger er alenemor som nå endelig skal komme seg på bena og bli økonomisk selvstendig, og denne enormt sjeldne men fantastiske muligheten får nå du også ta del i! 

Så ser de på deg med forundret og fornærmet blikk fordi du forteller dem at du er super fornøyd i den jobben du har studert i årevis for å få, og ikke ønsker å prioritere kremer og piller i en pyramide. Det er ufattelig at du ikke vil bli bossbabe (ja, flere jeg har møtt som selger mlm bruker faktisk dette flaue uttrykket) og bestemme egen arbeidstid der du ligger på strender istedenfor det kjipe kontoret ditt. 

Alle jeg kjenner som driver med MLM er mennesker som har manglet noe større i livet sitt, og som stort sett alltid har levd fra hånd til munn. Det er en grunn til at jeg ikke biter på.

Jeg har en mor som er blitt medi en sektpreget bevegelse de siste årene, og måten MLM snakker på er faktisk skremmende lik denne sekten hennes: " Bli en del av noe større/en familie.  Det kan ikke forklares det MÅ oppleves" osv...

• Liker 6
Skrevet

Jeg har helt motsatte opplevelser enn dere da. Som også er grunnen til at jeg var komfortabel med å starte selv da jeg fant noe som passet meg. 

Jeg også kjører lukket gruppe for interesserte. Og skjønner ikke hvordan de dere beskriver klarer å prestere å hale og dra i dere uten å lodde stemningen 😅🙈

Det er jo det minste å forvente, at man lodder stemningen, eller popper spørsmålet helt åpent uten å la andre tro at man har andre hensikter enn man har. 

Jeg har spurt folk rett ut:

#Jeg har begynt å jobbe med et konsept "blablabla, sånn og sånn" er sette noe som kan være interessant for deg? I så fall har jeg en video som viser "blablabla sånn og sånn" Liker du tanken på å jobbe med dette sammen med meg? I så fall kan jeg sende deg linken, eller vi kan prate om det på telefonen. Uansett ønsker jeg deg en fin dag :) vennlig hilsen meg.#

Sånne har jeg fått fra mange av selv, og takket nei, og aldri følt noe press på grunn av det. Har heller aldri tenkt å utøve noe press. 

Jeg har stor tro på det jeg selger, fordi jeg brukte det selv før jeg forhandler det. Tok med meg innholdsfortegnelsene på produktene jeg selv bruker til legen i dag. Basert på de siste dagers diskusjoner her inne. Jeg jobber med hvordan kosten min skal tilpasses etter hvordan helsen min har utviklet seg. Og ble derfor naturlig å dele hva jeg inntar av kosttilskudd også. Det ble en fin samtale :) og ble anbefalt å fortsette med det jeg hadde, hun hadde ingen andre å anbefale for å forbedre inntaket. (Hadde ingen navn på noe med, kun oversikten over innhold). Så det gav meg enda mer selvtillit på at det jeg har anbefalt er bra varer. Jeg kan ikke kurere en levende sjel. Men har selv erfart forbedringer på enkelte områder. Sa også til en venn med store plager da han på eget initiativ viste interesse for produktene, at jeg ville gjerne vise han hva det var, men at det på ingen måte kan kurere han. Og at om han selv har lyst å prøve, må han gjerne det. Men han har ikke hoppet uti det enda. Kanskje aldri.

Forstår ikke de som ønsker å selge noe de ikke aner hva er? Og i tillegg later som om det er mye mer enn det er!

Uansett har ikke humbug-konspiratoriene til mange noen relevans for min del. Om noen ønsker å selge produkter, enten i MLM eller ellers, har de et ansvar for å undersøke om de kan stå inne for produktene. Så folk som selger under meg, får informasjonen jeg har, men jeg forventer faktisk at de tar en veloverveid vurdering og leser andre ting også. 

Skrevet

Blitt tilbudt masse gratis produkter mot at jeg skal reklamere for at det "virker for meg" på min kroniske sykdom. På sosiale medier. De som selger har ikke lov til å si at dette produktet hjelper mot sykdom, iht kvakksalverloven, så det er et smutthull hvor de får folk til å anbefale det på denne måten isteden. 

Anonymkode: 2a781...d45

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Var ei veninne som prøvde å presse meg til å kjøpe marykay, og da det kom frem at jeg hadde kjøpt sminke som jeg liker bedre, andre steder så ble hun forbanna og sa at hun tapte penger på grunn av meg 🤨 

Anonymkode: ec395...171

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes hele forretningsmodellen er ganske tvilsom når den går ut på å verve venner og familie til å betale lønna di. Kjenner jo ellers ingen som jobber med salg/tjenester av noe slag som forventer at  venner og familie skal sørge for å holde butikken gående. Man må jo liksom ha et konsept som er godt nok til å få «ordentlige» kunder, ikke bare venner, naboer og familie liksom. 

Anonymkode: ba2a3...cea

• Liker 9
Skrevet

Har noen bekjente som driver med  essensielle oljer -mlm. Føler de har blitt totalt hjernevasket. Det fins liksom ingen grenser for hva oljene kan kurere. Sluttet å følge de i sosiale medier når de påstår at oljene kan erstatte både solfaktor og tannkrem osv..og selvsagt står de på sitt at mlm ikke er pyramidespill🙄

Anonymkode: fbf95...df7

• Liker 8
Skrevet

Det viser seg vel igjen og igjen at det ikke er produktene og produktsalg pengene ligger i, men verving og utnytting. Mange som sitter igjen med varelager til flere tusen kroner etter at de selv gir opp selgingen. Hadde produktene vært gode ville de blitt solgt i butikk. 

Anonymkode: 62c3b...e9b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har noen bekjente som driver med  essensielle oljer -mlm. Føler de har blitt totalt hjernevasket. Det fins liksom ingen grenser for hva oljene kan kurere. Sluttet å følge de i sosiale medier når de påstår at oljene kan erstatte både solfaktor og tannkrem osv..og selvsagt står de på sitt at mlm ikke er pyramidespill🙄

DoTerra? De er helt gærne. Ei jeg ble kjent med i en gruppe ble sur fordi jeg sa jeg foretrakk å bruke ekte krydderurter i mat istedet for oljene deres🤣 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

DoTerra? De er helt gærne. Ei jeg ble kjent med i en gruppe ble sur fordi jeg sa jeg foretrakk å bruke ekte krydderurter i mat istedet for oljene deres🤣 

DoTerra ja. Skal nevne krydderurter neste gang jeg treffer på en av de. Takk for tips 🤣

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...