AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #1 Del Skrevet 3. februar 2022 Og 2 timer gåtur= 40 minutter jogging ? Anonymkode: 103f1...d97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ost Skrevet 3. februar 2022 #2 Del Skrevet 3. februar 2022 (endret) Kommer helt an på personen og tempoet. Men jeg har lest følgende: Walking: 60-minute walk at 4 mph (15 minutes per mile): 243 calories burned 60-minute walk at 4.6 mph (13 minutes per mile): 270 calories burned Running: 30-minute run at 6 mph (10 minutes per mile): 270 calories burned 30-minute run at 6.7 mph (9 minutes per mile): 300 calories burned Det kommer veldig an på hvilket tempo du går i, og hvilket tempo du jogger/løper i, formen din generelt, osv. Endret 3. februar 2022 av Ost 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #3 Del Skrevet 5. februar 2022 En god tommelfingerregel er nok at du forbrenner omtrent like mye på å gå å jogge en gitt distanse, men å gå tar selvsagt mer tid. Så hvis du jogger 5 km på 30 min, og går 5 km på 60 min, så vil det forbrenne ganske likt. Anonymkode: cfb8d...5aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #4 Del Skrevet 5. februar 2022 Og så må man også ta med i regnestykket at en bedre trent kropp forbrenner mer også resten av døgnet. Dette glemmer mange om de kun teller kalorier per økt. Anonymkode: b9a26...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 5. februar 2022 #5 Del Skrevet 5. februar 2022 (endret) Det er en grei og vanlig tilnærmimg å si st det er likegyldig om man går eller jogger 5 km. Det er ikke helt presist. Man forbrenner noe mer, kanskje 30% mer, ved å jogge en gitt distanse. Der virker kildene ganske enige. https://www.webmd.com/fitness-exercise/difference-between-walking-and-running#:~:text=Running burns more than twice,time burns about 356 calories Du sa rolig jogg, så la oss si at man går 5 km/t of jogger 10 km/t. Altså at du jogger dobbelt så fort som du går. Tar man med 30% mer forbrenning pr km så forbrenner jogging 2,6x mer kalorier per time. Litt utregning, og: Du må jogge 46 minutter for å forbrenne like mye som du bruker på å gå 2 timer. Regnestykket til @Ost viser samme tendens. Man bruker litt over dobbelt aå mye kalorier pr time ved jogg vs gå. Endret 5. februar 2022 av Isambard Kilde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #6 Del Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Og så må man også ta med i regnestykket at en bedre trent kropp forbrenner mer også resten av døgnet. Dette glemmer mange om de kun teller kalorier per økt. Anonymkode: b9a26...3fa Hva har det med saken å gjøre? Er kroppen godt trent så er den vel godt trent uavhengig av om man løper eller går? Anonymkode: 82d24...c8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #7 Del Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva har det med saken å gjøre? Er kroppen godt trent så er den vel godt trent uavhengig av om man løper eller går? Anonymkode: 82d24...c8f Mange som stiller slike spørsmål er opptatt av vektnedgang, ellers er man vel ikke så opphengt i kalorier? Da er det veldig relevant at aktivitet med høy intensitet fører til høyere forbrenning også gjennom døgnet. Og at man derfor ikke kan sammenligne kalori mot kalori på den måten. Hva var ditt bidrag i tråden en tidlig morgen, Karen? Anonymkode: b9a26...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥ Skrevet 5. februar 2022 #8 Del Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En god tommelfingerregel er nok at du forbrenner omtrent like mye på å gå å jogge en gitt distanse, men å gå tar selvsagt mer tid. Så hvis du jogger 5 km på 30 min, og går 5 km på 60 min, så vil det forbrenne ganske likt. Anonymkode: cfb8d...5aa Jeg har hørt 0,7 kcal/kg/km gåing og 1 kcal/kg/km jogging, på grunn av økt vertikalt arbeid på joggingen. Men jeg vil tro usikkerheten i regnestykket gjør at man er like godt tjent med å tenke likt for likt, som du 👍 Personlig teller jeg ikke kalorier brukt, jeg hviler det nok inn igjen resten av dagen uansett. Trening handler for meg om helse og fysisk kapasitet, om det sniker seg på ekstra kilo blir de tatt av igjen gjennom kosthold. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå