Gå til innhold

En stor oppvaskkum eller todelt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg savner to, og kommer til å velge det når jeg skal pusse opp kjøkkenet. Dette for å ha noe å skylle i når jeg vasker opp, eller når jeg har fylt kummen og oppdager at jeg har glemt å helle ut kokevannet av kjelen, f.eks.

Anonymkode: 25cf6...804

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

To kummer. En vanlig og en mindre. Den vanlige er stor nok til alt av store kasseroller og boller i min husholdning og de kasserollene ble brukt da vi var 10 stykker som bodde hjemme og også store nok til enda flere i jula etc, så er vel ikke så mange som har større kasseroller enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før så hadde man alltid utslagsvask ved siden av oppvaskkummen. Når vi vaska opp, satte vi en egen, tilpassa balje i utslagsvasken og fylte den med glovarmt vann for å skylle av etter hvert som vi vasket opp. 

Utslagsvasken ble brukt til å slå ut kokevann, møkkete vann når man skyller ut av kjeler, skylle av middagstallerkner, slå ut melkerester/annet flytende osv. Synes fortsatt det er «ekkelt» å gå på badet for å helle ut matsøl i do (kjelene passer ikke på do liksom), og at oppvaskkummen egentlig ikke skal brukes til utslagsvask! Må jo skrubbe oppvaskkummen hver gang jeg faktisk skal vaske noe i den…

Å ha to kummer gir litt av utslagsvasken tilbake, men fortsatt ikke like bra…

Anonymkode: 21c1c...f62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett en type vask i amerikansk boligprogram. Der er hele vasken gigantisk og dyp. De hadde delt den i to slik at den ene kanskje var 20 eller 30 prosent av hele vasken og resten var da "den store delen". Tror man kunne vaske det meste i den vasken.

Anonymkode: 641b3...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Før så hadde man alltid utslagsvask ved siden av oppvaskkummen. Når vi vaska opp, satte vi en egen, tilpassa balje i utslagsvasken og fylte den med glovarmt vann for å skylle av etter hvert som vi vasket opp. 

Utslagsvasken ble brukt til å slå ut kokevann, møkkete vann når man skyller ut av kjeler, skylle av middagstallerkner, slå ut melkerester/annet flytende osv. Synes fortsatt det er «ekkelt» å gå på badet for å helle ut matsøl i do (kjelene passer ikke på do liksom), og at oppvaskkummen egentlig ikke skal brukes til utslagsvask! Må jo skrubbe oppvaskkummen hver gang jeg faktisk skal vaske noe i den…

Dette! Savner det et "husmorkjøkken"

Anonymkode: 641b3...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du skal ikke ha matsøl i do. 

Tilbake på tema: To store!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har egentlig mest lyst på en stor en, da det gjør det mye lettere å vaske store kasseroller og stekebrett og lignende. Hva tenker dere? Hva har dere og hva er det positive og negative med det?

Anonymkode: f9082...b6f

Har nå en stor kum med krane som kan trekkes ut og trives mye bedre med det enn da vi hadde to. 

Det er fantastisk å kunne vaske stekebrettene og store ting skikkelig. 

Føles ut som det er lettere å holde selve vasken og sluk ren også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg bruker den lille hver dag. Vasker jeg f eks stekepanne, settes pannen i den lille kummen for tørk. Skal jeg legge salatbladet i kaldt vann, bruker jeg den lille. Skal jeg vaske risten/silen til oppvaskemaskinen fyller jeg den lille med salmiakk og oppvaskevann.

Så i mitt hushold er den lille helt nødvendig. Jeg tror det hele handler om hva man gjør seg vant til.

Anonymkode: d1035...d71

Legger du salat ned i kummen?! 😳😬

Anonymkode: f1840...295

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk for en todelt siden jeg tenkte det var mest praktisk, mtp å helle ut skittent vann, ren og uren side osv. Skjer ikke noe annet enn at oppvaskbørste gjerne ligger i den lille kummen. Denne gangen får jeg for stor vask så det er enklere å vaske stekebrett og andre større kjøkkenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker best en stor. 

Har to vasker på kjøkkenet, en på kjøkkenøya og en på benken langs veggen. Praktisk. En for drikkevann og påfyll av vann til "personlig" bruk og den andre bruker jeg til oppvask og feks skylling av grønnsaker. 

En for fint bruk og en for grovt bruk ;)  

Anonymkode: 5cf57...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke begge deler? Vi har en stor og en liten ved siden av. 

Veldig fornøyd. 

Anonymkode: ecaed...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke begge deler? Vi har en stor og en liten ved siden av. 

Veldig fornøyd. 

Anonymkode: ecaed...88a

Plassmangel 😆 vi har to skap-bredder benkeplass + hjørnet. 

Anonymkode: 30596...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...