Gå til innhold

Deppa av lavkarbo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfart å bli nedstemt etter at de la om til lavkarbo? Har spist moderat lavkarbo noen uker nå, men de siste 3-4 dagene nærmere ketonivå. Og har vært så nedfor de siste dagene, lurer på om det har sammenheng? 

Har tenkt på om det skyldes kutt i karbohydrater eller om det er vanen med å døyve følelser med mat og at det er bortfall av den muligheten som gjør det. Eller så kan det jo være helt urelatert🤷‍♀️

Anonymkode: e688e...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er fordi man ikke får spise det man egentlig liker/blir lykkelig av. Sinnet trenger tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderat lavkarbo skal normalt ikke gi depresjon, men om man spiser svært restriktiv lavkarbo, kan dette faktisk påvirke serotoninnivået i hjernen. Det beste er kanskje å sjekke med fastlegen din.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alle individer og forskninger sier at «the nordic diet» er statistisk best for mental helse. Har du vurdert å gå over til smartkarbo i steden? Altså spise hovedsakelig komplekse karbohydrater. 

Anonymkode: ce859...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man blir i dårlig humør av å la være å spise ting man liker er helt normalt. Trenger ikke patologisere det med at man kanskje «døyver følelser med mat». Mat er sosialt og god mat gir god følelse. Ikke noe psykt i det. Kaloriunderskudd kan også gi dårlig humør. 
Hvorfor spiser du slik? Liker du smaken og føler deg mett og tilfreds? Eller er det noe du presser  deg gjennom for å gå ned i vekt?

Anonymkode: c782d...a0b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du? Det er stor forskjell på sunn og usunn lavkarbo når det kommer til psyken.

Anonymkode: f3968...e22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må også være obs på å faktisk få i deg nok kalorier. På keto strever jeg med det og blir derfor ekstra slakk. Jeg får også vondt i hodet og mye ubehag av keto, og blir kvalm og mister matlysten som igjen gjør at jeg får i meg for lite kalorier. 

Moderst lavkarbo er det beste for meg i alle fall

Anonymkode: 4c86e...a60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangen til keto gjør meg veldig slapp og deprimert. Enten må man vente til kroppen er i keto eller spise litt karbohydrater.

Anonymkode: bcdec...aaf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at noen orker lavkarbo. Jeg blir bare kvalm og uvel av det og tanken på å ikke få brød, knekkebrød, ris, pasta og poteter er ikke til å holde ut heller. 

Anonymkode: 96079...eb1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2022 den 13.11):

Vi er alle individer og forskninger sier at «the nordic diet» er statistisk best for mental helse. Har du vurdert å gå over til smartkarbo i steden? Altså spise hovedsakelig komplekse karbohydrater. 

Anonymkode: ce859...02d

Ikke hørt om "the nordic diet", hva ligger i det begrepet? 

AnonymBruker skrev (På 3.2.2022 den 14.55):

At man blir i dårlig humør av å la være å spise ting man liker er helt normalt. Trenger ikke patologisere det med at man kanskje «døyver følelser med mat». Mat er sosialt og god mat gir god følelse. Ikke noe psykt i det. Kaloriunderskudd kan også gi dårlig humør. 
Hvorfor spiser du slik? Liker du smaken og føler deg mett og tilfreds? Eller er det noe du presser  deg gjennom for å gå ned i vekt?

Anonymkode: c782d...a0b

Jeg tror jeg føler meg best fysisk når jeg spiser lite karbohydrater. Det er lettere for meg å holde det veldig lavt enn middels, frukt og sånt er fort en slippery slope for meg. Men jeg må nok eksperimentere litt.

Du har nok rett, skal la være å tenke at det er noe sykt ved det. Har følt meg bedre siste uka, var nok mest i overgangen der. Er litt romsligere i helgen og litt strengere i ukedagene så det hjelper nok å slække litt mer på det noen dager.

AnonymBruker skrev (På 3.2.2022 den 18.10):

Hva spiser du? Det er stor forskjell på sunn og usunn lavkarbo når det kommer til psyken.

Anonymkode: f3968...e22

Prøver å spise mest grønnsaker, egg, kjøtt, fisk. Blir en del ost og sånt også da 😕 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Skjønner ikke at noen orker lavkarbo. Jeg blir bare kvalm og uvel av det og tanken på å ikke få brød, knekkebrød, ris, pasta og poteter er ikke til å holde ut heller. 

Anonymkode: 96079...eb1

Vi er forskjellige. Lavkarbo er det som får meg til å føle meg best kroppslig, så det er litt kjipt sånn. Er ikke noe problem for meg å droppe brød, ris, pasta, poteter, er ikke så glad i det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke hørt om "the nordic diet", hva ligger i det begrepet? 

Jeg tror jeg føler meg best fysisk når jeg spiser lite karbohydrater. Det er lettere for meg å holde det veldig lavt enn middels, frukt og sånt er fort en slippery slope for meg. Men jeg må nok eksperimentere litt.

Du har nok rett, skal la være å tenke at det er noe sykt ved det. Har følt meg bedre siste uka, var nok mest i overgangen der. Er litt romsligere i helgen og litt strengere i ukedagene så det hjelper nok å slække litt mer på det noen dager.

Prøver å spise mest grønnsaker, egg, kjøtt, fisk. Blir en del ost og sånt også da 😕 

Vi er forskjellige. Lavkarbo er det som får meg til å føle meg best kroppslig, så det er litt kjipt sånn. Er ikke noe problem for meg å droppe brød, ris, pasta, poteter, er ikke så glad i det.

Jeg føler meg også best med lavkarbo, kroppen og ikke minst hodet fungerer mye bedre. 

Jeg er jevnt over mye mer opplagt med lavkarbo, overskudd til å gjøre mye jeg ikke gjorde før. 

Anonymkode: 0cab8...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...