Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2005 #1 Skrevet 22. oktober 2005 Hei, hvis du skal ramse opp 5 bøkes som du virkelig har likt og/eller som av en eller annen grunn har satt sine spor og du ikke glemmer, hvilke bøker vil det i så fall være? For min egen del tror jeg jeg vil nevne, i vilkårlig rekkefølge "Skammen" av Bergliot Hobæk Haff "Balansekunst" av Rohinton Mistry "Kvinner" av Marily French "Lady Chatterleys elsker" av D. H. Lawrence "Møte ved milepelen" av Sigurd Hoel De ovennevnte 5 bøkene er vidt forskjellige, men felles for dem alle er at jeg har kost meg så utrolig når jeg har sittet og lest dem (selv om noen av dem også er mer eller mindre triste). Jeg har likt dem så godt på grunn av at de har vært godt skrevet og at handlingen på ulik måte har fenget meg. Egentlig bør jeg vel også nevne trilogien om Tora (Herbjørg Wassmo), Huset med den blinde glassveranda, Det stumme rommet og Hudløs himmel, som vakte min leselyst for mange, mange (15+) år siden . Husker jeg ble skikkelig grepet av disse bøkene og fikk ordentlig sans for lesing etter det. Etter dette har jeg lest mange bøker som har vært bedre enn disse tre, men som sagt, det var disse som vakte leselysten min for alvor den gang.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2005 #2 Skrevet 22. oktober 2005 Life of Pi og The Kite Runner er de to aller beste bøkene jeg har lest. Etter dette er det vanskelig å rangere, synes jeg.
Gjest Spacegirl Skrevet 23. oktober 2005 #3 Skrevet 23. oktober 2005 I tilfeldig rekkefølge: Dostojevski: Forbrytelse og straff Doris Lessing: Children of violence -serien (5 bøker) Agnar Mykle: Lasso rundt fru Luna Knut Hamsun: Sult Elizabeth Wurtzel: Mer, nå, igjen
Elanor Skrevet 23. oktober 2005 #4 Skrevet 23. oktober 2005 1) Ringenes Herre. For meg er det boken over alle bøker, som jeg kan lese igjen og igjen. 2) Harry Potter-bøkene. Det er kose-bøkene mine. 3) Naiv.Super - Erlend Loe. Verdens beste t-bane bok. Korte kapitler, korte setninger, og tankevekkende og morsomt innhold. 4) En midtsommernatts drøm - W. Shakespeare. 5) Tora-triologien av Herbjørg Wassmo. Trådstarter ville at man skulle nevne bøker som "av en eller annen grunn har satt sine spor og du ikke glemmer". De bøkene kommer jeg aldri til å glemme, for de syns jeg er det værste jeg noen gang har vær borti, og det at jeg måtte tvinge meg gjennom alle pga særemne, gjorde det hele så enda mye værre. Fysj!
Ciara Skrevet 23. oktober 2005 #5 Skrevet 23. oktober 2005 Hm... Hamsun: Pan Fowles: Den franske løytnants kvinne og Samleren Dostojevskij: Forbrytelse og straff Atwood: Katteøyet (men egentlig alt av Atwood, hun er fantastisk) Eco: Rosens navn
Gjest gjest1 Skrevet 23. oktober 2005 #6 Skrevet 23. oktober 2005 Veldig vanskelig å nevne bare 5 bøker. *Alice Hoffman - Hvite hester (min første store leseropplevelse, tror jeg var 15 år da jeg leste den første gang). *Paul Auster - New York-trilogien (Auster er favoritten). *Karl Ove Knausgård - En tid for alt (tok pusten fra meg..). *Knut Hamsun - Markens grøde (den boken jeg har lest flest ganger). *Kaj Skagen - Barføtt gjennom Europa (leste den sent i tenårene, og er nok den boken som har formet meg mest).
Ciara Skrevet 23. oktober 2005 #7 Skrevet 23. oktober 2005 Hvite hester leste jeg også! Den var også en av mine første store leseopplevelser. Super bok Husker fortsatt mange scener i den boka utrolig godt
Gjest Menn skriver best Skrevet 23. oktober 2005 #8 Skrevet 23. oktober 2005 Franz Kafka - Prosessen Frederic Forsythe - Sjakalen Trygve Bratteli - Fange i natt og tåke Roy Jacobsen - Trygve Bratteli, en fortelling Knut Hamsun - Markens grøde
Gjest Spacegirl Skrevet 23. oktober 2005 #9 Skrevet 23. oktober 2005 Må bare nevne en til: Henry James - Portrett av en dame Den er kjempefin og veldig fengende. Husker den kjempegodt selv om det er 10 år siden jeg leste den sist.
smilefjes Skrevet 23. oktober 2005 #10 Skrevet 23. oktober 2005 *Veien til verdens ende - Sigurd Hoel (hadde bl.a. denne i særemnet mitt for 13 år siden, men har kost meg med den minst to ganger etterpå) *En bønn for Owen Mini - John Irwing (lo og gråt om hverandre da jeg leste denne, og fikk også øynene opp for Irwing som forfatter og senere lest flere av hans andre glitrende, om enn noe merkelige historier) *Halvbroren - Lars Saabye Christensen (liker førøvrig mye av det han har skrevet, men halvbroren er fortsatt en favoritt) *Bøkene om Elling - Ingvar Ambjørnsen (morsomme, tankevekkende og gripende) *Bibelen (er bare en bok jeg aldri blir ferdig med. Gode fortellinger, mye visdom, vakker lyrikk og trøst når ting er tungt)
hilli Skrevet 24. oktober 2005 #11 Skrevet 24. oktober 2005 Sirkusbarn, John Irving En egen musikk, Vikram Seth Tilværelsens uutholdelige letthet, Milan Kundera Lykkens sønn, Herbjørg Wassmo Dette var det jeg kom på i farten. Det finnes helt sikkert bøker jeg har lest som skulle ha vært med på denne listen men som jeg ikke kommer på akkurat nå.
Gjest gjest1 Skrevet 25. oktober 2005 #12 Skrevet 25. oktober 2005 Rohinton Mistrys "Balansekunst". Ble trist da jeg var ferdig med boka, følte jeg ble så godt kjent med figurene og kom tett innpå hvordan de levde. Boka var fylt med store mengder glede og sorg, så jeg både lo og gråt når jeg leste den. Måtte lese de to andre bøkene hans "Familieanliggender" og "Så lang en reise" og de var og skikkelig gripende bøker. "Stillemannen-Historien om et drap" av Arne Berggren er en bok jeg leste da jeg gikk på ungdomsskolen og fremdeles tenker på. Handler om en tilsynelatende rolig og kontrollert gutt som dreper sine to beste venner med hagle på en fest. Skildrer guttens indre og ytre liv veldig godt. "De dødes tjern" av Andre Bjerke, en knakende god grøsser som enda gjør med redd. "Mannen som elsket Yngve" av Tore Renberg synes jeg er en utrolig vakker bok, om en ungdomsforelskelse. "Nattsug" av Fredrik Skagen. Spennende krimbok, hvor alt skjer i omeråder hvor jeg har vært eller bor. Førte til at jeg leste alle Skagens bøker.
Gjest gjest1 Skrevet 25. oktober 2005 #13 Skrevet 25. oktober 2005 Umberto Ecos 'Foucaults Pendel' er boka som har gjort størst inntrykk på meg, og lært meg å tenke. (Jeg var ganske ung da jeg leste den) Harry Potter-bøkene har åpnet en ny dimensjon, og vært mitt springbrett til Discworld-serien, som jeg er helt oppslukt av for tida. Ellers er det stort sett fagbøker som er mest verdifulle for meg...
Anglofil Skrevet 26. oktober 2005 #14 Skrevet 26. oktober 2005 (endret) Tornefuglene ~ Colleen McCullough Elsk meg i morgen ~ Ingvar Ambjørnsen Stolthet og fordom ~ Jane Austen (Alle bøkene til Austen, men spesielt Stolthet og fordom, også Emma og Overtalelse) Krig og fred ~ Lev Tolstoj Kabalmysteriet ~ Jostein Gaarder Mvh Yvonne Endret 26. oktober 2005 av yvonne
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #15 Skrevet 26. oktober 2005 Ingen bok har noen gang gjort mer inntrykk på meg enn Øst for Eden av John Steinbeck. Fantastisk bok, full av handling og utrolig velskrevet.
Champagnepiken Skrevet 26. oktober 2005 #16 Skrevet 26. oktober 2005 * Ringenes Herre av Tolkien. Tidenes favoritt for meg. * Barnebøkene til Anne-Cath. Vestly. Gjorde en bokleser av meg for livet. * Krig og fred av Tolstoj. * Markens grøde av Hamsun. * En folkefiende av Ibsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå