AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #1 Skrevet 3. februar 2022 Hva er din erfaring? Vet det har vært lite grupper under korona. Men kanskje noen kan fortelle litt hvis dere har flere barn? Anonymkode: 23a50...02a
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #2 Skrevet 3. februar 2022 Hvilken erfaring er du ute etter? Om vi fikk gruppe (på grunn av korona) eller hva vi syntes om gruppen? Anonymkode: a033b...aea 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #3 Skrevet 3. februar 2022 Veldig god å ha der og da, kom oss ut og fikk se andre mennesker og var sosial, gjorde ting sammen. Babykino, småbarnstreff, trilleturer, babysang, hjemme hos hverandre. Vi var en stor gjeng og har holdt kontakten langt ut over barseltiden. Nå er barna 3 år og vi snakkes enda litt, men merker tydeligere hvem man egentlig har noe til felles med og ikke nå som ikke alt handler om babyer lengre 🤪 Håper jeg får en grei barselgruppe denne gangen og. Jeg er ikke god på å skape relasjoner uten å bli "plassert" i de, så det blir en ensom tid uten. Anonymkode: 1dbce...9b1 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #4 Skrevet 3. februar 2022 Jeg syns det var veldig koselig! Helsestasjonen arrangerte (og hadde også en del gruppetimer for å snakke om diverse småbarnsrelaterte tema), og møttes vi en del utenom også. Trilleturer, babykino, etterhvert åpen barnehage og sånt. Selv om vi ikke hadde sånn supermye til felles, så var det flott å ha noen i samme situasjon å henge med i permisjonstida (og det var alltid mer enn nok babyting å snakke om). Ingen livslange vennskap, vi sluttet å møtes når barna begynte i barnehage og sånn, men det hender jo jeg møter noen av de tilfeldig og da er det bare hyggelig å høre hvordan det går. Anonymkode: 3b41a...d84 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #5 Skrevet 3. februar 2022 For min del ble det mer stress enn hjelpsomt😅 sikkert kjekt hvis du har lite nettverk/ikke bor i nærheten av familie, men jeg brukte heller tiden på å være sammen med familie og venner kommer ikke til å være med i barselgruppe med nummer 2. men vet mange synes det er kjekt også, da Anonymkode: fae7f...976 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #6 Skrevet 3. februar 2022 Hvordan får man barselsgruppe egentlig? Er det noe helsestasjon setter opp eller må man ordne selv? (Jeg bor i Oslo) Anonymkode: 5dd33...e57
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #7 Skrevet 3. februar 2022 Hadde det med første barnet født i 2014 og det var helt supert. Men, dette handler mye om kjemi med de andre og også din baby og hverdag. Med andre barnet orket jeg ikke være med, da jeg syntes timene gikk fort nok før eldste skulle hentes i barnehagen. Men med første barnet havnet jeg i gruppe med en fin gjeng mødre, de fleste førstegangs. Vi møttes som regel hjemme hos den av oss som hadde plass, trillet mye turer, var i byen osv. Vi holdt kontakten helt til ungene var året og begynte i barnehagen. Alle var ganske laid back og vi snakket egentlig mer om livet og andre ting enn bleier og babyprat. Anonymkode: 3c96a...516
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #8 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan får man barselsgruppe egentlig? Er det noe helsestasjon setter opp eller må man ordne selv? (Jeg bor i Oslo) Anonymkode: 5dd33...e57 Som regel helsestasjonen som organiserer første møtet, deretter tar dere selv kontakt med hverandre og avtaler. Jeg bodde også i Oslo. Anonymkode: 3c96a...516
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #9 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva er din erfaring? Vet det har vært lite grupper under korona. Men kanskje noen kan fortelle litt hvis dere har flere barn? Anonymkode: 23a50...02a Droppet det helt. Hadde nok med å rekke rundt eksisterende nettverk Anonymkode: 35587...001 1
Supersmurf Skrevet 3. februar 2022 #10 Skrevet 3. februar 2022 Jeg syns det var koselig med barselgruppe, og møte andre som var opptatt av de samme tingene som jeg var. Man blir jo litt i en boble når man er i permisjon. Koselig å trille turer eller møtes hjemme hos hverandre.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #11 Skrevet 3. februar 2022 Mye stress og fikk meg alltid til å føle meg så dårlig. Alle de andre hadde babyer som sov i bilstolen nesten under hele besøket, kunne ta en kaffe og et rundstykke osv. Jeg gikk rundt med en hylende baby hver gang, og fikk ikke med meg noe. Kunne ikke være med på trilleturer, for min hata vogn, osv. Følte at alt var feil og annerledes med oss. Anonymkode: 42225...7ce
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #12 Skrevet 3. februar 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: For min del ble det mer stress enn hjelpsomt😅 sikkert kjekt hvis du har lite nettverk/ikke bor i nærheten av familie, men jeg brukte heller tiden på å være sammen med familie og venner kommer ikke til å være med i barselgruppe med nummer 2. men vet mange synes det er kjekt også, da Anonymkode: fae7f...976 1 minutt siden, AnonymBruker said: Droppet det helt. Hadde nok med å rekke rundt eksisterende nettverk Anonymkode: 35587...001 Jeg skjønner denne, også. Vi bor langt fra familie og mesteparten av nettverket vårt i denne byen er folk vi har møtt gjennom jobb. Så da var det veldig fint å møte litt nye folk som var i samme situasjon. Men hadde jeg allerede hatt et stort nettverk her hadde det sikkert følt annerledes. Anonymkode: 3b41a...d84 1
Jadzia Skrevet 3. februar 2022 #13 Skrevet 3. februar 2022 Total krasj begge gangene for min del. Jeg ble mamma sent. Og første gangen, kom jeg i gruppe med bare jenter som var 15 år yngre enn meg. (35-20). Andre gangen kom jeg i gruppe med en hjem veldig kule damer som hadde vintreff som første barseltreff utenfor helsestasjonen. Da ramlet jeg av.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #14 Skrevet 3. februar 2022 19 minutter siden, Jadzia said: Total krasj begge gangene for min del. Jeg ble mamma sent. Og første gangen, kom jeg i gruppe med bare jenter som var 15 år yngre enn meg. (35-20). Andre gangen kom jeg i gruppe med en hjem veldig kule damer som hadde vintreff som første barseltreff utenfor helsestasjonen. Da ramlet jeg av. Å jeg håper jeg får en sånn barselsgruppe 😁 Har veldig lyst på barselsgruppe selv. Håper ikke alle de andre i gruppen jeg får er mest opptatt med eget nettverk og venner.. De fleste jeg kjenner er jo på jobb når jeg er i perm.. selv om jeg er heldig og har 2 venner som har perm omtrent samtidig med meg, men ikke noen det er praktisk å treffe hele tiden (pga avstand++) Anonymkode: 5dd33...e57
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #15 Skrevet 3. februar 2022 Hadde gode erfaringer begge gangene. Fast møte en dag i uka hvor det gikk på rundgang hvem som hadde det. Ble satt i gruppe av helsestasjon og hadde de første møtene der. Lite dømming og åpenhet om å snakke om utfordringer., Anonymkode: 1227b...155
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #16 Skrevet 3. februar 2022 Dere som klarer dere med eget nettverk; jobber ikke eget nettverk på dagtid? 😅 Jeg hadde blitt gal av å gå hjemme alene hele dagen, og å kunne møte venner og familie kun etter ordinær arbeidstid, eller begrenset til en liten lunsjdate på 30 min her og der. Ettermiddagene ble jo tilbringet med samboer, og en del farting til familie så klart, men formiddagene gikk sakte enkelte dager om jeg ikke hadde noe på agendaen. Jeg var også hun som var tidlig ute til alle treff for jeg bare måtte komme meg ut av huset, gikk ofte på senteret og så på mens butikkene åpnet portene og satt ut stativer for jeg var så tidlig ute 😅 Anonymkode: 1dbce...9b1 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #17 Skrevet 3. februar 2022 Helt fantastisk fin erfaring. Alle seks holder fremdeles daglig kontakt på gruppechat etc snart tre år etter. Og jeg har fått livsvarig vennskap og en ny bestevenninne. Det var knallgod kjemi fra første stund og vi har hatt fester, vinkveld, dratt på opplevelser. Under barseltiden holdt vi lunsj på rundgang annenhver uke-til hver mnd., samt spontane trilleturer. så dabbet det litt av når noen skulle ut i jobb igjen som er naturlig. Anonymkode: b5e2a...95e
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #18 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som klarer dere med eget nettverk; jobber ikke eget nettverk på dagtid? 😅 Jeg hadde blitt gal av å gå hjemme alene hele dagen, og å kunne møte venner og familie kun etter ordinær arbeidstid, eller begrenset til en liten lunsjdate på 30 min her og der. Ettermiddagene ble jo tilbringet med samboer, og en del farting til familie så klart, men formiddagene gikk sakte enkelte dager om jeg ikke hadde noe på agendaen. Jeg var også hun som var tidlig ute til alle treff for jeg bare måtte komme meg ut av huset, gikk ofte på senteret og så på mens butikkene åpnet portene og satt ut stativer for jeg var så tidlig ute 😅 Anonymkode: 1dbce...9b1 Nei. Dagene fløy jo avgårde. Stå opp, amme, skifte, leke litt dupp, mat, amme, skifte, leke litt, ny dupp.. plutselig er klokken 4. skjønner ikke folk som har tid til å farte rundt jeg. Hvordan passer det med babyens søvnmønster og mating? En liten baby har heller ikke behov for å bli fartet rundt på. Det er mors behov dette stiller. Og det er jo fair. Men har aldri følt på det behovet. Ettermiddager og helger har vært nok sosialt for min del. Det er allerede alt for mange mennesker i livet mitt jeg ser for sjeldent. Anonymkode: 35587...001 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #19 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Nei. Dagene fløy jo avgårde. Stå opp, amme, skifte, leke litt dupp, mat, amme, skifte, leke litt, ny dupp.. plutselig er klokken 4. skjønner ikke folk som har tid til å farte rundt jeg. Hvordan passer det med babyens søvnmønster og mating? En liten baby har heller ikke behov for å bli fartet rundt på. Det er mors behov dette stiller. Og det er jo fair. Men har aldri følt på det behovet. Ettermiddager og helger har vært nok sosialt for min del. Det er allerede alt for mange mennesker i livet mitt jeg ser for sjeldent. Anonymkode: 35587...001 Du får det til å høres ut som det går negativt ut over babyen å måtte sove dupp i vogn eller bæretøy. Mat får den på farten, puppene mine følger jo kroppen min. Ja. Det er mors behov det stiller - har vel aldri vært påstått annet, men hva er galt med det? Skal en baby ikke se annet enn husets fire vegger? En baby har kanskje ikke behov for å farte, men den tar absolutt ikke skade av det heller. Om ditt behov ikke krevde å komme deg ut av døren, fint for deg, men denne shamingen mot de som hadde det behovet, og å anklage for å la det gå negativt ut over babyen er bare nedrig. Anonymkode: 1dbce...9b1 3
Gjest22 Skrevet 3. februar 2022 #20 Skrevet 3. februar 2022 Jeg ble som førstegangsmor satt i en gruppe med bare 2.gangsmødre, så syns det var litt dumt. De syns som flere nevner at dagene gikk fort før storesøsken skulle hentes i barnehagen og hadde derfor en helt annen rytme på dagen enn det jeg som førstegangsmor hadde. Hyggelige damer og fikk til 1-2 trilleturer og inviterte hjem til meg 1 gang, men aldri noen som inviterte igjen😅 Hadde heldigvis et par venninner og venninner av de igjen som fikk barn på samme tid, så vi lagde vår egen barselgruppe med babysvømming, babykino og barseltreff. Superhyggelig å ha noen som var førstegangs med baby på lik alder Gravid med nr 2 nå og har et bar venner som får barn på ganske lik tid, men tenker jeg møter opp for barseltreff igjen denne gangen også. Er jo hyggelig med noen som bor nærme hvis man klaffer godt sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå