Gå til innhold

Chartertur med ettåring - hva gjør vi med bussturen?

Kelsier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå er det ikke snakk om at ts skal stå på bussen med ungen i vogn da. 

Anonymkode: d5ed3...285

Du leste at moren også ble kastet avgårde? Hva hjelper det om foreldrene holder barnet i fanget da?

Anonymkode: b871d...d5e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og da hjelper ikke bilstol heller. 

Vel, jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke betale for eget sete til barnet, på den måten burde vel barnet få eget sete på flyet og bussen ettersom det regnes som en person. Barnet hadde jo automatisk fått eget sete om det var litt eldre. Ikke hørt om folk som har 5 åringen på fanget…. Men da må du jo faktisk betale for en ekstra plass og person. Så kjøper dere ett enkelt sete dere kan ta med på fly og bussen.

Anonymkode: 95157...a8e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke hvis den møter en fjellvegg eller ruller ned en skrent. 

Anonymkode: 4be35...f58

Ruller den ned en skrent så hjelper det nok ikke med en bilstol...

Anonymkode: b0d90...442

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vel, jo.

Nei kjører bussen utenfor en skrent så hjelper en bilstol nada

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Når du ikke vet at du er gravid enda så deler ikke kroppen og fosteret næring enda, heller.  Jeg snakker om tiden du faktisk kan påvirke barnet i magen din, så gjør du ikke bevisst handlinger som kan skade det, enda så liten sjansen er. Hvorfor risikere det når barnet er født?

Men er EN busstur uten bilsete "en bevisst handling som kan skade barnet"? Alle situasjoner kan jo defineres som dette?

Javel, barnet på tre år har fått seg sparkesykkel? Så du ønsker du virkelig å skade barnet ditt? Jasså, du gav barnet ditt på to år en bit eple? Ønsker du virkelig at barnet skal sette ting i halsen og kveles? (Dette skjer sikkert oftere enn busser som kjører utenfor fjellskrenter på Kreta)

Anonymkode: ec8c6...9c1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men er EN busstur uten bilsete "en bevisst handling som kan skade barnet"? Alle situasjoner kan jo defineres som dette?

Javel, barnet på tre år har fått seg sparkesykkel? Så du ønsker du virkelig å skade barnet ditt? Jasså, du gav barnet ditt på to år en bit eple? Ønsker du virkelig at barnet skal sette ting i halsen og kveles? (Dette skjer sikkert oftere enn busser som kjører utenfor fjellskrenter på Kreta)

Du sammenligner å kjøre buss, på motorvei i utlandet, med å få seg sparkesykkel og å spise eple? Er du alvorlig nå? Det går ikke ant å diskutere med slike tåpeligheter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Selvsagt hjelper bilstol, hva tror du bilstolen har for funksjon i det hele tatt? Bilstolen skal sitte fast i setet, og barnet skal sitte fast i stolen. Et barn som sitter i en bilstol i en utforkjøring har mange ganger større sjanse for å overleve enn en hvilken som helst usikret person. Ruller bussen 250 meter over steiner og krater er det noe annet, men det er absolutt vesentlig hvordan et barn er sikret i en slik ulykke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med bilsete på bussen når du likevel ikke får festet det med seler? Du skal sitte ubeskyttet flere kilometer oppe i ett fly, der hjelper ikke noe om flyet detter ned. Allikevel skal du bruke sete i disse charterbussene som ikke har seler 😂😂

Lei bil eller bli hjemme er mitt råd.

Anonymkode: 6c8f7...87e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har småbarn og tenker å unngå charter av slike grunner. Bedre å kunne bestille alt av reise og transport selv. Da kan vi leie bil med bilstol. Da kan vi også bestille fly til tidspunkter som egner seg best for barnet også.

Du kan jo eventuelt sjekke grupper på Facebook, feks norske som bor der dere skal, om noen har bilstol dere kan leie til og fra flyplass. Så kan dere betale leie. Med mindre dere kan leie bil eller forhåndsbooke taxi/transport med bilstol. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du leste at moren også ble kastet avgårde? Hva hjelper det om foreldrene holder barnet i fanget da?

Selvsagt, hun STOD jo i bussen. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selvsagt, hun satt på et kjappeste i midtgangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det barnefamilier gjør er å slutte å være så innmari firkantet. 

Anonymkode: a935a...9ba

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ingen leiebiler som leier ut biler med bilstol? Høres veldig merkelig ut. Vi har alltid fått leid med bilstol når vi har reist med små barn. Utrolig dyrt er det, kunne nesten kjøpt en ny stol for prisen av å leie i en uke, men hvis det er eneste måten å reise på, kan det være verdt det.

Ev. ta med en barnestol som dere kan sette fast i selene i leiebilen. Det er vel slik at slike stoler ikke koster ekstra å sende med fly (men mulig dette varierer fra selskap til selskap)

Anonymkode: 2b645...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Det gjør jo faktisk det! Man kan overleve noe sånt, men en baby som sitter løst vil sannsynligvis slå seg i hjel eller få alvorlige hodeskader av å bli kastet rundt som en løs pakke. 

Det er selvfølgelig ikke en garanti for å overleve, men sannsynligheten er jo betydelig høyere hvis barnet ikke er løst! Skjønner ikke at det er noe å krangle på en gang. 😂 

Anonymkode: 9092b...506

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsier skrev (På 3.2.2022 den 11.16):

Mannen og jeg begynte å se på mulighetene for å dra på en skikkelig chartertur i mai, med all inclusive og det hele 🥳. Vi har en ettåring, og hun er jo avhengig av å sitte trygt i bussen til/fra hotellet. Men på Ving sine nettsider står det at man må ha barnet på fanget hele veien, og at det ikke er tillatt med medbrakt barnesete i bussen. 

Altså, hallo? Hvordan løser andre småbarnsfamilier dette? I min bok er det uforsvarlig å sitte to timer i buss uten sikring uansett, og i hvert fall når det er snakk om små barn. 

Ta taxi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Du sammenligner å kjøre buss, på motorvei i utlandet, med å få seg sparkesykkel og å spise eple? Er du alvorlig nå? Det går ikke ant å diskutere med slike tåpeligheter.

Men du tar risikoen, var poenget mitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yngste min har alltid vært stor, men passer babystolen til han var nesten 2 år. Hadde med babystol i begynnelsen og etter det kjøpte vi en Britax Two way til hvert av barna, perfekt reisestol eller ekstrastol ved behov. Ville ikke tatt sjansen på å ta bussen i en tur som tar to timer uten bilstol. De få gangene jeg har tatt bussen med en av barna til hytta har jeg naturligvis også med bilstol.

Anonymkode: b10af...7c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Yngste min har alltid vært stor, men passer babystolen til han var nesten 2 år. Hadde med babystol i begynnelsen og etter det kjøpte vi en Britax Two way til hvert av barna, perfekt reisestol eller ekstrastol ved behov. Ville ikke tatt sjansen på å ta bussen i en tur som tar to timer uten bilstol. De få gangene jeg har tatt bussen med en av barna til hytta har jeg naturligvis også med bilstol.

Anonymkode: b10af...7c4

Hvordan monterer du denne bakovervendt da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsier skrev (På 3.2.2022 den 11.16):

Mannen og jeg begynte å se på mulighetene for å dra på en skikkelig chartertur i mai, med all inclusive og det hele 🥳. Vi har en ettåring, og hun er jo avhengig av å sitte trygt i bussen til/fra hotellet. Men på Ving sine nettsider står det at man må ha barnet på fanget hele veien, og at det ikke er tillatt med medbrakt barnesete i bussen. 

Altså, hallo? Hvordan løser andre småbarnsfamilier dette? I min bok er det uforsvarlig å sitte to timer i buss uten sikring uansett, og i hvert fall når det er snakk om små barn. 

Vi var i Hellas i fjor sommer med baby på 8mnd. Bussturen uten sete var et helvete. Sur, urolig og svett baby. Neste gang leier vi bil. 

Anonymkode: a05a9...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72
Luckiness skrev (14 timer siden):

Vi har småbarn og tenker å unngå charter av slike grunner. Bedre å kunne bestille alt av reise og transport selv. Da kan vi leie bil med bilstol. Da kan vi også bestille fly til tidspunkter som egner seg best for barnet også.

Du kan jo eventuelt sjekke grupper på Facebook, feks norske som bor der dere skal, om noen har bilstol dere kan leie til og fra flyplass. Så kan dere betale leie. Med mindre dere kan leie bil eller forhåndsbooke taxi/transport med bilstol. 

Selv om du reiser med charter måååå du jo ikke ta buss til/fra hotell og flyplass. Det er er TILBUD for de som ønsker det. 

Buss uten bilstol anbefaler jeg ikke, ungene våre blir helt gal av det. Bare tulling og herjing. Vi leier bil på flyplassen med seter. Eller ta taxi og si du må ha sete, du må vente lenger på taxi, men du får det du vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...