Kelsier Skrevet 3. februar 2022 #1 Del Skrevet 3. februar 2022 Mannen og jeg begynte å se på mulighetene for å dra på en skikkelig chartertur i mai, med all inclusive og det hele 🥳. Vi har en ettåring, og hun er jo avhengig av å sitte trygt i bussen til/fra hotellet. Men på Ving sine nettsider står det at man må ha barnet på fanget hele veien, og at det ikke er tillatt med medbrakt barnesete i bussen. Altså, hallo? Hvordan løser andre småbarnsfamilier dette? I min bok er det uforsvarlig å sitte to timer i buss uten sikring uansett, og i hvert fall når det er snakk om små barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #2 Del Skrevet 3. februar 2022 Lei en bil å kjør selv? Anonymkode: 259f0...93e 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hottentått Skrevet 3. februar 2022 #3 Del Skrevet 3. februar 2022 (endret) Ta med bilstol. Livsfarlig å la små barn sitte usikra i trafikken. Man ville jo aldri gjort det hjemme, hvorfor gjøre det i sydenland hvor trafikken er enda verre..evt lei dere bil. Hvordan skal du gjøre det på flyet? Er ikke en smal sak å ha en 1 åring på fanget i 4 timer heller. Endret 3. februar 2022 av Hottentått Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hottentått Skrevet 3. februar 2022 #4 Del Skrevet 3. februar 2022 Hottentått skrev (Akkurat nå): Ta med bilstol likevel. Livsfarlig å la små barn sitte usikra i trafikken. Man ville jo aldri gjort det hjemme, hvorfor gjøre det i sydenland hvor trafikken er enda verre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #5 Del Skrevet 3. februar 2022 Hottentått skrev (1 minutt siden): Ta med bilstol. Livsfarlig å la små barn sitte usikra i trafikken. Man ville jo aldri gjort det hjemme, hvorfor gjøre det i sydenland hvor trafikken er enda verre.. Hvem tenker dere skal stå igjen på flyplassen da barnesetet tar opp en plass man ikke har tatt høyde for? Om det er ti familier som gjør det samme til tross for at det helt spesifikt står at du ikke skal gjøre det, er det mange som ikke får plass. At det burde være mulighet til barnesete i bussen er en annen ting. Anonymkode: 1aaf5...44c 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kakaopulver Skrevet 3. februar 2022 #6 Del Skrevet 3. februar 2022 Det er helt sykt at skandinaviske selskap foreslår å ha barn på fanget i en buss! Vi har alltid leid bil fra flyplassen, tør ikke ta noen sjanser. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsier Skrevet 3. februar 2022 Forfatter #7 Del Skrevet 3. februar 2022 Sjekket Avis kjapt, men de har tydeligvis ikke barneseter for barn mellom 1-4 år... De har nyfødtsete 0-13 kg, men det blir for kort, og de har barnesete for barn 4-11 år, men altså ikke noe for de i mellom der. Vi har dessverre et gigantisk sete her hjemme som vi ikke får tatt med oss ned, så det er utelukket. Andre som har løst dette? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #8 Del Skrevet 3. februar 2022 Kelsier skrev (1 minutt siden): Sjekket Avis kjapt, men de har tydeligvis ikke barneseter for barn mellom 1-4 år... De har nyfødtsete 0-13 kg, men det blir for kort, og de har barnesete for barn 4-11 år, men altså ikke noe for de i mellom der. Vi har dessverre et gigantisk sete her hjemme som vi ikke får tatt med oss ned, så det er utelukket. Andre som har løst dette? De aller fleste 1 åringer kan bruke babybilstol, så lenge de ikke er for tunge. Evt kjøpt Britax two way, Har ikke den beste komforten, men en grei stol å ha med på reise. Bedre enn ingenting. Anonymkode: e5ac3...357 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hottentått Skrevet 3. februar 2022 #9 Del Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvem tenker dere skal stå igjen på flyplassen da barnesetet tar opp en plass man ikke har tatt høyde for? Om det er ti familier som gjør det samme til tross for at det helt spesifikt står at du ikke skal gjøre det, er det mange som ikke får plass. At det burde være mulighet til barnesete i bussen er en annen ting. Anonymkode: 1aaf5...44c Man må dessverre bare betale for et sete til barnet sitt. Helt vanlig å gjøre det. Man KAN selvfølgelig ha barnet på fanget om man ønsker det, men det blir jo ikke en særlig behagelig tur for hverken stor eller liten. Ved turbulens eller en brå nedbremsing blir barnet brukt som airbag for den voksne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #10 Del Skrevet 3. februar 2022 Da han var nylig 1år tok jeg med babysete siden han var innenfor vekta og tok sjansen på at det var ledig plass på bussen, noe det var utenom høysesongen. Hvis ikke hadde vi tatt taxi, siden det var kort vei. Andre gangen leide vi egen buss som hadde sete. Tredje gangen til syden med barn nummer to Britax two way og egen buss (ble avlyst). Anonymkode: 04877...6bf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #11 Del Skrevet 3. februar 2022 Jeg ville prøvd å utfordre Ving på dette. En ting er at de ikke har bilstoler selv men spesielt at de sier dere må ha barnet på fanget. De burde jo ønske at deres reisende reiser trygt! Er det fordi barnet reiser gratis? Spør om dere kan betale litt for eget buss-sete til barnet (slik man kjøper eget sete på flyet om barnet skal sitte i sete der) Dette temaet er forresten ofte oppe på gruppen "Bilstoler" på facebook og har sett mange tips der til hvilke bilstoler som er bra å ta med på reise osv. Det virker til å være nesten umulig å få leid et ordentlig bilsete for små barn i "syden". Anonymkode: 3bff2...6e8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 3. februar 2022 #12 Del Skrevet 3. februar 2022 8 minutter siden, Kelsier said: Sjekket Avis kjapt, men de har tydeligvis ikke barneseter for barn mellom 1-4 år... De har nyfødtsete 0-13 kg, men det blir for kort, og de har barnesete for barn 4-11 år, men altså ikke noe for de i mellom der. Vi har dessverre et gigantisk sete her hjemme som vi ikke får tatt med oss ned, så det er utelukket. Andre som har løst dette? Leie bil + kjøpe britax twoway som er grei for reising (men et helvete å montere). En ettåring får ofte plass i babystol også. Ikke helt optimalt, men veldig greit alternativ på reise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #13 Del Skrevet 3. februar 2022 En 1åring passer mye mulig fortsatt babystolen, og den er mye lettere å drasse med på enn en Two Way eller annet. Hvis barnet ikke passer den dere har, kan du høre om bekjente har en Cabriofix stående, den hadde jo alle før i tiden. Den varer lenge. Jeg hadde dreti i hva Ving skriver og tatt det med, evt bedt om en skriftlig bekreftelse på at de garanterer for sikkerheten til barnet deres ved plassert på fanget i bussen ved en ulykke. Så enkelt. Anonymkode: b871d...d5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #14 Del Skrevet 3. februar 2022 Hvor lang er den bussturen da? Jeg ville bare hatt ungen på fanget jeg altså. Ikke optimalt, men vi kjører da stadig buss uten barnestol her i Oslo. Så lenge vi ikke skulle på masse turer med den bussen og det var i timesvis, så ville jeg sett det som et unntakstilfelle og bare hat hen på akkurat til og fra flyplassen. Anonymkode: d5ed3...285 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #15 Del Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor lang er den bussturen da? Jeg ville bare hatt ungen på fanget jeg altså. Ikke optimalt, men vi kjører da stadig buss uten barnestol her i Oslo. Så lenge vi ikke skulle på masse turer med den bussen og det var i timesvis, så ville jeg sett det som et unntakstilfelle og bare hat hen på akkurat til og fra flyplassen. Anonymkode: d5ed3...285 Har du vært i Syden? Jeg var pissredd som 15åeing i buss på Kreta, de kjører jo villmann og veiene er smale og gamle. Husker jeg så en buss og et par biler langt nedi marka i en sånn svingete vei langs en fjellvegg, og bare ba til Gud, som jeg ikke tror på, at det ikke skulle bli oss. Det er ikke sammenlignbart med en bybuss i Oslo for fem flate øre, og det er direkte uansvarlig å ha et barn på fanget i en buss - uansett hvor. Anonymkode: b871d...d5e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #16 Del Skrevet 3. februar 2022 Vi løste dette med å ikke dra til utlandet uten egen bil før barna ble så store at de trygt kan sitte uten sete, eller med en pute. Så mine råd er å enten ta egen bil på ferie, lei bil dit dere skal (og ta med sete) eller bli hjemme. Anonymkode: 2acca...57a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #17 Del Skrevet 3. februar 2022 Jeg kjøpte eget sete til barnet på flyet og bussen. Tok med bilstol. Anonymkode: 96dfc...38a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #18 Del Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du vært i Syden? Jeg var pissredd som 15åeing i buss på Kreta, de kjører jo villmann og veiene er smale og gamle. Husker jeg så en buss og et par biler langt nedi marka i en sånn svingete vei langs en fjellvegg, og bare ba til Gud, som jeg ikke tror på, at det ikke skulle bli oss. Det er ikke sammenlignbart med en bybuss i Oslo for fem flate øre, og det er direkte uansvarlig å ha et barn på fanget i en buss - uansett hvor. Anonymkode: b871d...d5e Én busstur du hadde som 15 åring på Kreta er da ganske irrelevant. Du vet ikke hvor TS skal, og tidene har også foreldre seg i «syden». Det er slett ikke villmannskjøring og elendige små fjellveier som kjennetegner middelhavslandene i Europa i 2022. Anonymkode: d5ed3...285 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kakaopulver Skrevet 3. februar 2022 #19 Del Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Én busstur du hadde som 15 åring på Kreta er da ganske irrelevant. Du vet ikke hvor TS skal, og tidene har også foreldre seg i «syden». Det er slett ikke villmannskjøring og elendige små fjellveier som kjennetegner middelhavslandene i Europa i 2022. Anonymkode: d5ed3...285 Men det er uansett noe annet å ta en bybuss i Oslo med lave hastigheter enn å kjøre på motorvei fra flyplass til hotellet, noe som blir aktuelt i dette tilfellet.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #20 Del Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): det er direkte uansvarlig å ha et barn på fanget i en buss - uansett hvor. Hva tenker du alternativet er? 😅 Anonymkode: 272a1...03f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå