AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #1 Skrevet 3. februar 2022 Har i det siste merket at en av de ansatte virker så avmålt når vi leverer vårt barn. De andre ansatte er helt fantastiske kommer og setter seg ned og gir klem snakker trygger osv. Dette er en liten barnehage. Tenkte kanskje det bare var sånn hun var og at hun var sånn med alle, men her om dagen så jeg hvordan hun tok i mot et annet barn på samme måte som de andre. Hun sa kort hei til barnet mitt så leiet hun det andre barnet inn og satt med henne på fanget. En annen gang hadde barnet mitt laget en tegning til henne ved levering og kom stolt inn og skulle gi den til henne samt vise henne en annen ting. Hun blei da bare vist ut i gangen for å legge på plass det hun skulle vise. Ofte kommer hun ikke ut og sier heller ikke hei. Og ved henting har hun flere ganger klaget på ting og fortalt hvordan hun benyttet straff (ikke vold, men fravær av et gode) som jeg synes har vært litt merkelig. Fikk følelsen av at hun tok på seg jobben å stramme opp og disiplinere barnet og ville da informere om at nå var kanskje barnet sur på henne. Jeg blir sittende og analyser hva årsaken kan være. Kan det være at mitt barn ikke er trygg på henne og avviser henne og at hun derfor trekker seg unna? Kan det være at hun misliker barnet mitt? Eller misliker oss foreldre? Kan det være hun har fått noen slags psykiske problemer? Altså jeg aner ikke. Jeg aner ikke hvordan jeg skal ta opp dette. Har dårlig erfaring med å ta opp andre ting med styrer mens ped leder er helt fantastisk. Gjør jeg dette verre ved å ta det opp og hvordan bør man angripe det for ikke å såre eller gjøre den ansatte enda mer negativ? Anonymkode: 73261...e95
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #2 Skrevet 3. februar 2022 Det må være ufattelig vondt for både deg og barnet. Jeg ville snakket med styrer eller en pedagog. Det er viktig at barnehagen vet hvilke inntrykk du sitter igjen med. Mange av oss ansatte i barnehage må dessverre ta på oss rollen som disiplinære voksne, og overdriver. Det at hun ikke er slik mot andre får meg til å tro at hun misliker barnet og/eller dere. Det er jo ikke en hemmelighet at noen barn eller foreldre krever mer, og som ansatt selv vet jeg at voksne lett kan la det gå utover barnet, bevisst eller ubevisst. Ikke ok, men menneskelig. Men det må taes tak i! Det du skriver får.meg til å tenke at barnet kanskje er krevende og den voksne føler barnet trenger å bli irettesatt/dannet.. Anonymkode: 6db48...9ee 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #3 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det må være ufattelig vondt for både deg og barnet. Jeg ville snakket med styrer eller en pedagog. Det er viktig at barnehagen vet hvilke inntrykk du sitter igjen med. Mange av oss ansatte i barnehage må dessverre ta på oss rollen som disiplinære voksne, og overdriver. Det at hun ikke er slik mot andre får meg til å tro at hun misliker barnet og/eller dere. Det er jo ikke en hemmelighet at noen barn eller foreldre krever mer, og som ansatt selv vet jeg at voksne lett kan la det gå utover barnet, bevisst eller ubevisst. Ikke ok, men menneskelig. Men det må taes tak i! Det du skriver får.meg til å tenke at barnet kanskje er krevende og den voksne føler barnet trenger å bli irettesatt/dannet.. Anonymkode: 6db48...9ee Ja det er ikke noe lett å angripe dette. Nå høres jeg kanskje ut som en typisk forelder som forsvarer barnet mitt men hun er utrolig lett å ha med å gjøre. I motsetning til sitt søsken som er mye tøffere/mer jobb. En sv de tingene hun klaget på er også en av de tingene hun faktisk er veldig flink på hjemme. Kan hende de ikke har bra kjemi men vanskelig for meg å se for meg at hun irriterer den ansatte. Jeg kunne forstått det med mitt andre barn som har vært litt mer jobb, men det har virkelig ikke vært noen problemer her hjemme med hun minste. Anonymkode: 73261...e95 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #4 Skrevet 3. februar 2022 Men burde jeg snakke direkte med den ansatte? Dette er jo veldig indirekte og subtilt, men blir stresset om hun er sånn avvisende i løpet av dagen. For dette tror jeg ikke barnet mitt forstår noe av men man blir preget av det. Jeg hadde selv en sånn ansatt i barnehagen soM mislikte meg, hun klagde bl a til min mor på at jeg ikke vikle bytte bleie og jeg fikk skyld for diverse små konflikter med andre barn. Jeg var et sjenert og stille barn, virkelig ingen problemunge. Men likevel husker jeg følelsen av at denne ansatte mislikte meg. Min mor har også bekreftet at hun var negativ mot meg. Anonymkode: 73261...e95 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #5 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men burde jeg snakke direkte med den ansatte? Dette er jo veldig indirekte og subtilt, men blir stresset om hun er sånn avvisende i løpet av dagen. For dette tror jeg ikke barnet mitt forstår noe av men man blir preget av det. Jeg hadde selv en sånn ansatt i barnehagen soM mislikte meg, hun klagde bl a til min mor på at jeg ikke vikle bytte bleie og jeg fikk skyld for diverse små konflikter med andre barn. Jeg var et sjenert og stille barn, virkelig ingen problemunge. Men likevel husker jeg følelsen av at denne ansatte mislikte meg. Min mor har også bekreftet at hun var negativ mot meg. Anonymkode: 73261...e95 Slik som med tegningen, da er det vel lov å kommentere? Feks "oisann! Jeg tror Per hadde veldig lyst til at du skulle se tegningen han har laget til deg. Nå tror jeg han ble litt lei seg". Jeg tror ikke denne ansatte helt forstår følelser og barn? Barnet ditt følte seg sikkert avvist. Det tar ikke så lang tid å si "så flott tegning, vi legger den i hyllen din også kan vi se på den sammen igjen etter frokost?". Anonymkode: a30c7...dfb 5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #6 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det må være ufattelig vondt for både deg og barnet. Jeg ville snakket med styrer eller en pedagog. Det er viktig at barnehagen vet hvilke inntrykk du sitter igjen med. Mange av oss ansatte i barnehage må dessverre ta på oss rollen som disiplinære voksne, og overdriver. Det at hun ikke er slik mot andre får meg til å tro at hun misliker barnet og/eller dere. Det er jo ikke en hemmelighet at noen barn eller foreldre krever mer, og som ansatt selv vet jeg at voksne lett kan la det gå utover barnet, bevisst eller ubevisst. Ikke ok, men menneskelig. Men det må taes tak i! Det du skriver får.meg til å tenke at barnet kanskje er krevende og den voksne føler barnet trenger å bli irettesatt/dannet.. Anonymkode: 6db48...9ee Samme hvordan barnet er, så oppfører man seg profesjonelt ! Å nei man disiplinerer ikke på sånn måte Anonymkode: 55c58...b5a 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #7 Skrevet 3. februar 2022 Uff synes dette er vanskelig! Tenk om Jeg feiltolker dette helt og at hun bare er litt mindre engasjert enn de andre? Hvordan kan man ta dette opp med ped leder uten at det blir veldig kleint? Kanskje vi bare innbiller oss det 😳 Anonymkode: 73261...e95
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #8 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uff synes dette er vanskelig! Tenk om Jeg feiltolker dette helt og at hun bare er litt mindre engasjert enn de andre? Hvordan kan man ta dette opp med ped leder uten at det blir veldig kleint? Kanskje vi bare innbiller oss det 😳 Anonymkode: 73261...e95 Ta set opp med ped leder, det er viktig Anonymkode: 55c58...b5a 6
Norja Skrevet 3. februar 2022 #9 Skrevet 3. februar 2022 Snakk med ped leder, ta gjerne en mer spørrende enn anklagende tone. "Jeg opplever NN som litt avvisende, er det noe jeg burde vite om / har det hendt noe mellom NN og barnet?" 7
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #10 Skrevet 3. februar 2022 Jeg ville tatt det opp der og da, sagt at du ønsker barnet skal gå inn til en annen voksenmens du har en samtale med vedkommende. Si fra at du over tid har observert en væremåte du ikke setter pris på og spør om dere sammen skal ta et møte med leder - akkurat nå siden dette er en oppførsel som fra nå av vil opphøre. og stå på ditt til ped leder kommer, er dette ped leder vent på styreleder. Jeg ville ikke akseptert en slik oppførsel fra en ansatt i bhg eller skole. Anonymkode: 1ad1a...ff8 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #11 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ville tatt det opp der og da, sagt at du ønsker barnet skal gå inn til en annen voksenmens du har en samtale med vedkommende. Si fra at du over tid har observert en væremåte du ikke setter pris på og spør om dere sammen skal ta et møte med leder - akkurat nå siden dette er en oppførsel som fra nå av vil opphøre. og stå på ditt til ped leder kommer, er dette ped leder vent på styreleder. Jeg ville ikke akseptert en slik oppførsel fra en ansatt i bhg eller skole. Anonymkode: 1ad1a...ff8 Dette var ekstremt konfronterende. Jeg mener TS godt kan ta opp dette da jeg overhodet ikke synes det høres bra ut. Men man kan være litt mer taktisk i måten man tar opp ting på. Anonymkode: 6dd65...843 9 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #12 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette var ekstremt konfronterende. Jeg mener TS godt kan ta opp dette da jeg overhodet ikke synes det høres bra ut. Men man kan være litt mer taktisk i måten man tar opp ting på. Anonymkode: 6dd65...843 konfronterende å si fra at jeg så nettopp at du ikke oppføtre deg bra mot barnet mitt? Ja mulig, men å ta en ydmyk holdning når noen er ufin mot deg fører ikke til en endring. Anonymkode: 1ad1a...ff8 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #13 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette var ekstremt konfronterende. Jeg mener TS godt kan ta opp dette da jeg overhodet ikke synes det høres bra ut. Men man kan være litt mer taktisk i måten man tar opp ting på. Anonymkode: 6dd65...843 Ja jeg ønsker ikke være konfronterende og vise at jeg tenker det verste. Anonymkode: 73261...e95
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #14 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja jeg ønsker ikke være konfronterende og vise at jeg tenker det verste. Anonymkode: 73261...e95 Er redd for at det blir verre om jeg er anklagende. Anonymkode: 73261...e95 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #15 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er redd for at det blir verre om jeg er anklagende. Anonymkode: 73261...e95 Alle som kan litt om psykologi vet at det er best å prøve å være minst mulig anklagende, men ærlig og rett frem og spørrende. Da vil du åpne for dialog og ikke risikere at den ansatte går i forsvar og situasjonen eskalerer slik at det blir nødvendig å blande inn styrer. Anonym skriver: "Jeg ville tatt det opp der og da, sagt at du ønsker barnet skal gå inn til en annen voksenmens du har en samtale med vedkommende. Si fra at du over tid har observert en væremåte du ikke setter pris på og spør om dere sammen skal ta et møte med leder - akkurat nå siden dette er en oppførsel som fra nå av vil opphøre." - Jeg hadde heller levert barnet på avdeling og spurt om å snakke med den aktuelle ansatte. Å kreve et møte der og da er ikke alltid mulig, da vi faktisk har andre barn å ta oss av selv om enkelte glemmer det. Så hadde jeg sagt at du opplever at den ansatte tar imot ditt barn med mindre iver og imøtekommelse enn andre barn og du lurer på hvorfor. Så enkelt kan det gjøres. Det er konfronterende nok. Å kreve et møte med den ansatte og pedleder er ekstremt prematurt, det er ikke vits å forlange dette enda. Den anonyme skriver videre: "og stå på ditt til ped leder kommer, er dette ped leder vent på styreleder. Jeg ville ikke akseptert en slik oppførsel fra en ansatt i bhg eller skole." - som sagt, dette er ikke vits enda. Du vil bare sette deg i en situasjon der det blir kleint å møte den ansatte senere ved leveringer og henting. Noen tror at konfrontasjon og anklager funker, men som pedagog i barnehage kan jeg bare si at det virkelig ikke er veien å gå. Tenk om den ansatte gjør disse tingene ubevisst, vi er alle mennesker som gjør feil her i livet. Da nytter det ikke å oppføre seg helt "Karen" og bli den moren. Vil du få naturlig respekt og ikke falsk respekt så behandler du også andre deretter. Man må ikke gå til angrep for å oppnå forandring. Ta en norsk tilnærming til ting og ikke en amerikansk, vi lever ikke i en amerikansk TV-serie og trenger ikke oppføre oss som casten til "Real housewifes of Beverly Hills". Anonymkode: 6dd65...843 9
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #16 Skrevet 3. februar 2022 Som pedagog vil jeg gjerne få beskjed hvis en ansatt virker kjølig ovenfor foreldre og barn. Jeg trenger ikke navn på hvilken ansatt det gjelder, jeg kan ofte lett skjønne hvem og hvis ikke vil jeg fort se det ved å observere. Anonymkode: fe7d7...fa3 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #17 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Alle som kan litt om psykologi vet at det er best å prøve å være minst mulig anklagende, men ærlig og rett frem og spørrende. Da vil du åpne for dialog og ikke risikere at den ansatte går i forsvar og situasjonen eskalerer slik at det blir nødvendig å blande inn styrer. Anonym skriver: "Jeg ville tatt det opp der og da, sagt at du ønsker barnet skal gå inn til en annen voksenmens du har en samtale med vedkommende. Si fra at du over tid har observert en væremåte du ikke setter pris på og spør om dere sammen skal ta et møte med leder - akkurat nå siden dette er en oppførsel som fra nå av vil opphøre." - Jeg hadde heller levert barnet på avdeling og spurt om å snakke med den aktuelle ansatte. Å kreve et møte der og da er ikke alltid mulig, da vi faktisk har andre barn å ta oss av selv om enkelte glemmer det. Så hadde jeg sagt at du opplever at den ansatte tar imot ditt barn med mindre iver og imøtekommelse enn andre barn og du lurer på hvorfor. Så enkelt kan det gjøres. Det er konfronterende nok. Å kreve et møte med den ansatte og pedleder er ekstremt prematurt, det er ikke vits å forlange dette enda. Den anonyme skriver videre: "og stå på ditt til ped leder kommer, er dette ped leder vent på styreleder. Jeg ville ikke akseptert en slik oppførsel fra en ansatt i bhg eller skole." - som sagt, dette er ikke vits enda. Du vil bare sette deg i en situasjon der det blir kleint å møte den ansatte senere ved leveringer og henting. Noen tror at konfrontasjon og anklager funker, men som pedagog i barnehage kan jeg bare si at det virkelig ikke er veien å gå. Tenk om den ansatte gjør disse tingene ubevisst, vi er alle mennesker som gjør feil her i livet. Da nytter det ikke å oppføre seg helt "Karen" og bli den moren. Vil du få naturlig respekt og ikke falsk respekt så behandler du også andre deretter. Man må ikke gå til angrep for å oppnå forandring. Ta en norsk tilnærming til ting og ikke en amerikansk, vi lever ikke i en amerikansk TV-serie og trenger ikke oppføre oss som casten til "Real housewifes of Beverly Hills". Anonymkode: 6dd65...843 Takk for tips men er det dumt å snakke med ped leder i stedet for den det gjelder tenker du? Jeg har ved en anledning hvor hun ikke sa hei indirekte sagt fra - jeg beklaget og sa det virket som vi forstyrret noe osv, for å hinte om at vi oppfattet henne som litt avvisende. Men det hadde ingen effekt. Anonymkode: 73261...e95
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #18 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som pedagog vil jeg gjerne få beskjed hvis en ansatt virker kjølig ovenfor foreldre og barn. Jeg trenger ikke navn på hvilken ansatt det gjelder, jeg kan ofte lett skjønne hvem og hvis ikke vil jeg fort se det ved å observere. Anonymkode: fe7d7...fa3 Har du tips til hvordan man sier dette på en pen måte? Redd for at det blir kleint Anonymkode: 73261...e95
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #19 Skrevet 3. februar 2022 Er det feks ok å sende en Mail til ped leder? Det er ofte folk der vi treffer henne og virker litt sånn alvorlig å be om et møte. Anonymkode: 73261...e95
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #20 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er redd for at det blir verre om jeg er anklagende. Anonymkode: 73261...e95 Det blir ikke nødvendigvis verre, men det så unødvendig. Den ansatte vil bare oppføre seg veldig falskt overfor deg og barbet, fordi du har forlangt det. Jeg sier ikke at du er storforlangende, jeg mener du har all grunn til å reagere! Men hvis du vil oppnå at den ansatte ikke setter på en falsk maske foran deg men egentlig ikke kan fordra deg, så anbefaler jeg deg å ikke gå så hardt ut. Husk at du jo skal gå fra barnet ditt hos denne ansatte, da er det lurt at du kan stole på at den ansatte ikke lar det gå ut over barnet ditt at du har oppført deg dust. Så kan man si at det er uholdbart og også uprofesjonelt om så skjer, men som sagt så er det mennesker og ikke roboter som jobber i barnehage. Jeg jobber ekstremt mye med meg selv for å behandle alle barna i barnehagen likt (etter behov, så likt likt blir det ikke), men jeg vet også at mange ansatte blir preget av forholdet de har til foreldrene når de skal være med barna deres. Det er ganske mange barnehageansatte i vårt langstrakte land, selvfølgelig vil noen være uprofesjonelle og udugelige. Denne ansatte høres jo litt sånn ut. Det betyr ikke at man ikke trenger å gi den ansatte en sjans. Er den ansatte ny i jobben f.eks.? Det er mye å lære seg som ny i barnehagen. Dessverre går det ut iver barna man har i læringsprosessen. Men sånn må det nesten også bli, for det er i praksis man lærer. Hvis det ikke funker umiddelbart å snakke med den ansatte, så hadde jeg tatt en samtale med pedleder neste uke. Hvis det er pedleder det er snakk om så hadde jeg villet ha møte med styrer neste uke. Du trenger ikke ha møtet fysisk, dette er en samtale du kan ha over telefon. Dette vil nok ordne seg! Jeg som pedleder opplever hvertfall at slike samtaler foreldrene tar direkte med de ansatte ofte løser situasjonen der og da. Anonymkode: 6dd65...843 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå