Gå til innhold

Sier de fleste fastleger ja til å ta blodprøve til privat NIPT?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid i uke 6, og ønsker å ta NIPT-test så tidlig som mulig ordi jeg er 40, og har liksom ikke tiden på min side. Så vil finne ut tidlig om fosteret ikke er friskt.

Vurderer å bestille panorama test fra ultralydklinikken Danmark, men har ingen andre enn evt. fastlegen til å ta blodprøven.

Hva er deres erfaring med dette? Er de fleste fastleger villige til å ta denne prøven? Ringte til fastlegekontoret nå nettopp, og fikk omtrent kjeft av hun som svarte fordi det er et stort ansvar å ta prøven, hvem er det som analyserer etc. etc. Fikk ikke snakke med legen, hun er opptatt ut dagen så får ikke svar før i morgen.

Om fastlegen er negativ, har jeg ingen til å ta denne blodprøven. Neste alternativ da er klinikker i Norge som tar NIPT fra uke 10, men da mister jeg en uke - pluss at det er dyrere.

Håper noen kan fortelle om erfaring de har med dette. Og, sendes NIPT-test i fryst tilstand eller i romtemperatur?

Anonymkode: baa04...23b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NIPT kan ikke tas før uke 10+0 noe sted. Tror det har noe med mengde DNA fra barnet i mammas blod. Norsk bioteknologi lov legger også strenge føringer for at prøver avlagt i Norge kun kan testes som harmony prøver, tror derfor du fysisk må dra til Danmark om du skal ta panorama. Litt usikker da, men var noe i den gata jordmor forklarte med da jeg tok NIPT.

Om du ikke ønsker å vente på at det offentlige skal ta prøven (som da bli analysert på norsk sykehus) koster det penger å gjøre det privat, evt dra til utlandet. Men jeg har i hvertfall veldig god erfaring med å gjøre det privat (er for ung for å få offentlig) god informasjon og raskt prøvesvar.

Anonymkode: de8b6...f13

Skrevet

Får ikke alle over 35 tilbud om NIPT gratis i Norge? Jeg er 36, er i uke 7 og har blitt henvist til både NIPT og TUL. 

Anonymkode: f7644...6fe

• Liker 1
Skrevet

Jeg informerte ikke legekontoret om hva slags blodprøver det var. Siden jeg uansett skulle ta prøver, de som skal tas i svangerskapet, hadde jeg med glass. Informerte om at jeg hadde med to glass som jeg ønsket at de tappet i, og at jeg skulle sende disse selv. Ble bare spurt om det var noen ekstra prøver for forskning, og hvis det skulle sendes med posten anbefalte de å ta prøver tidlig i uka. De var kjent med at noen er med i forskningsprosjekt hvor det tas blodprøver som pasienten selv sender. 

Anonymkode: 960c9...268

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

NIPT kan ikke tas før uke 10+0 noe sted. Tror det har noe med mengde DNA fra barnet i mammas blod. Norsk bioteknologi lov legger også strenge føringer for at prøver avlagt i Norge kun kan testes som harmony prøver, tror derfor du fysisk må dra til Danmark om du skal ta panorama. Litt usikker da, men var noe i den gata jordmor forklarte med da jeg tok NIPT.

Om du ikke ønsker å vente på at det offentlige skal ta prøven (som da bli analysert på norsk sykehus) koster det penger å gjøre det privat, evt dra til utlandet. Men jeg har i hvertfall veldig god erfaring med å gjøre det privat (er for ung for å få offentlig) god informasjon og raskt prøvesvar.

Det står jo på nettsiden deres at den kan tas fra uke 9.....

https://www.ultralydklinikken.dk/priser.html

Panorama basis test inkl. risikoberegning for 22q11.2 deletion - DiGeorge, Inkl scanning. Kan tages efter uge 9+0 - et foster:
Panorama basis test giver risikoberegning for trisomi 21 (Downs syndrom) trisomi 18 (Edwards syndrom) samt trisomi 13 (Patau syndrom), Køn og kønskromosomer, triploidi (tre kromosomer af alle kromosomer) og DiGeorge en inkluderet i denne test.
lnkluderer ultralyd scanning.

Det er denne testen som kan sendes som kit til Norge...

• Liker 1
Skrevet

Jeg bare spurte på legekontoret om de kunne ta blodprøve for meg som jeg skulle sende til utlandet. De stilte ingen spørsmål, var null problem. Men har jo hørt at mange er mindre behjelpelige. 

Anonymkode: 10aa9...111

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg informerte ikke legekontoret om hva slags blodprøver det var. Siden jeg uansett skulle ta prøver, de som skal tas i svangerskapet, hadde jeg med glass. Informerte om at jeg hadde med to glass som jeg ønsket at de tappet i, og at jeg skulle sende disse selv. Ble bare spurt om det var noen ekstra prøver for forskning, og hvis det skulle sendes med posten anbefalte de å ta prøver tidlig i uka. De var kjent med at noen er med i forskningsprosjekt hvor det tas blodprøver som pasienten selv sender. 

I alle dager, dette hørtes sketchy ut. Skjønner godt at fastlegen ikke ønsket å gjennomføre det. Du må jo ta NIPT gjennom en eller annen klinikk? Kan du ikke bare vente på det offentlige, så får du prøven gratis? Det eneste du får ekstra på den panorama testen er jo kjønn, og det får du se på ul senere uansett?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken uke var dette i? Apropos at det er en i tråden her som mener NIPT ikke kan taes før uke 10, mens det på nettsiden til ultralydklinikken står at den kan taes fra uke 9...

Skrevet

Min fastlege gjør det, har gjort det før det ble tillatt i Norge også, men det er jo et anekdotisk bevis. Vet ikke hvordan andre stiller seg til det. Han er i slutten av 30-åra og jeg vil tro han kanskje er mer oppdatert på sakene enn noen som ikke selv er i barneproduserende alder, men dette er jo bare antagelser fra min side. 

Anonymkode: 5c556...ddf

Skrevet

Mitt fastlegekontor hadde 0 problemer med dette. Jeg gjorde det før det var ferdig innført i Norge (tilfeldigvis 2 uker før det ble åpnet for at mange private tilbød prøven). Jeg snakket aldri med fastlegen en gang, det var hun i respepsjonen som tok prøven. Jeg sa hva det gjaldt også, at det var NIPT, men kunne sikkert bare sagt "en blodprøve jeg skal sende til analyse selv". Uannsett de sa bare kom innom og så tok de prøven på meg. Det var jo null ansvar for dem, så merkelig å krangle på det! De tappet jo bare blodet fra armen min ned i røret jeg hadde med som jeg så tok med meg. Hadde ikke legetime eller noe sånt. 

Eneste kommentar jeg fikk var at det var bare med 1 sprøyte i kit'et som klinikken sendte meg så hun påpekte at da hadde vi bare ett forsøk og det var bra jeg kom til dem som kunne ta blodprøve (og at klinikken burde sendt med flere sprøyter)

Anonymkode: 35759...c0b

• Liker 1
Skrevet

Nå er det jo også helt lov å både ta prøven og analysere prøven i Norge så hvorfor i all verden skulle det være noe problem for dem å ta den blodprøven.

Jeg tok jo prøven før det var helt åpnet i Norgen (men loven var allerede endret da) og klinikken jeg bestilte fra var i Danmark men det var en norsk lege jeg pratet med, som bodde i Norge og sendte meg blodprøvekit'et fra Norge. Så ble prøven sendt til utlandet for analyse. Så loven var vel ikke så skrekkelig streng på at at ingen innenfor Norges grenser fikk ha noe innbefatning med NIPT-blodprøver 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I alle dager, dette hørtes sketchy ut. Skjønner godt at fastlegen ikke ønsket å gjennomføre det. Du må jo ta NIPT gjennom en eller annen klinikk? Kan du ikke bare vente på det offentlige, så får du prøven gratis? Det eneste du får ekstra på den panorama testen er jo kjønn, og det får du se på ul senere uansett?

Det er ikke det i det hele tatt. Jeg bestilte kit fra ultralydklinikken i København, og dermed var det kun å få tatt blodprøve og sende avgårde. Det er helt vanlig å ta blodprøver med egne glass om man deltar i forskningsprosjekt, og legekontor er vant med det.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilken uke var dette i? Apropos at det er en i tråden her som mener NIPT ikke kan taes før uke 10, mens det på nettsiden til ultralydklinikken står at den kan taes fra uke 9...

Jeg tok det 10+3, men var i praksis 9+6 siden jeg ble satt tilbake noen dager på oul. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette! Jeg bestilte sånn prøvekit fra Sverige og sa til fastlegen at jeg ønsket å ta noen blodprøver. De spurte ikke, og jeg informerte ikke. Gikk veldig greit. Dette var  før PIPT i det hele tatt var lovlig i Norge. 

Anonymkode: bc912...3ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det jo også helt lov å både ta prøven og analysere prøven i Norge så hvorfor i all verden skulle det være noe problem for dem å ta den blodprøven.

Jeg tok jo prøven før det var helt åpnet i Norgen (men loven var allerede endret da) og klinikken jeg bestilte fra var i Danmark men det var en norsk lege jeg pratet med, som bodde i Norge og sendte meg blodprøvekit'et fra Norge. Så ble prøven sendt til utlandet for analyse. Så loven var vel ikke så skrekkelig streng på at at ingen innenfor Norges grenser fikk ha noe innbefatning med NIPT-blodprøver 😄

Det samme gjelder forsåvidt meg, tok det etter at det ble tillatt, men ikke satt i gang her i Norge. Informerte allikevel ikke om hvilke prøve det gjaldt, så lenge de ikke spurte så informerte ikke jeg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg forstår faktisk dette. I Norge tas nipt mye senere da det tas i forbindelse med en TUL. Jeg fikk time 13+1. og så skal en vente på svar. Senabort er skikkelig kjipt. Jo før en har er svar jo bedre

Anonymkode: 2b792...934

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, panorama skanner for en hel del diagnoser som ikke den norske NIPT- testen sjekker. Veldig stor forskjell.

Anonymkode: 03d67...94f

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, panorama skanner for en hel del diagnoser som ikke den norske NIPT- testen sjekker. Veldig stor forskjell.

Man får Panorama via private aktører i Norge også. De har bare ikke lov til gi deg flere opplysninger enn de tre trisomiene som man har åpnet for.

Anonymkode: b3f78...103

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man får Panorama via private aktører i Norge også. De har bare ikke lov til gi deg flere opplysninger enn de tre trisomiene som man har åpnet for.

Anonymkode: b3f78...103

I Norge får man kun sjekket for de tre trisomiene når man tar NIPT. Unntak gjøres om man har kjent arvelig sykdom, da kan de sjekke for mer. 

Panoramatesten fra Ultralydklinikken i DK tester for veldig mye mer. 

Blir derfor feil å si at man får Panorama via norske aktører. Ingen norske aktører tester for mer enn de tre trisomiene, siden den norske loven foreløpig ikke åpner for det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Får ikke alle over 35 tilbud om NIPT gratis i Norge? Jeg er 36, er i uke 7 og har blitt henvist til både NIPT og TUL. 

Anonymkode: f7644...6fe

Jeg får ikke sva gerskapskontroll før uke 12 en gang jeg, så hvis den skal tas i uke 10, er det vel for seint? Er over 35 år

Anonymkode: 7fec9...f60

Skrevet

Den kan tas fra uke 9 og ut svangerskapet. Grunnen til at de fleste ønsker å ta den tidligst mulig er selvsagt for å slippe og risikere seinabort. Siden du er over 35 har du rett på gratis TUL og NIPT test fra det offentlige helsevesenet. Den får du tidligst i uke 12. De fleste får fra 12+4 til 13+2. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...