Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjelder 1P, jeg er snart ferdig med boka men det jeg lurer på er om jeg skal gå gjennom boka engang til, eller om det er best å bare løsne ''ekstra oppgaver'' fram til eksamen (25 Mai). Hvilken metode er best her?

Anonymkode: 2ad14...9bc

Skrevet

Hvis det er 2/2 i dag og du skal ha eksamen 25/5, tror jeg du har tid til å gå igjennom boka, men du kan jo hoppe rett til oppgavene i hvert kapittel og bare løse de :) Så ser du hva du mangler av kunnskap og kan tette de hullene :) 

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler deg å øve masse på eksamensoppgaver! 

Anonymkode: 89a32...0b7

• Liker 3
Skrevet

Løs oppgaver og prøv å forstå hva du egentlig gjør.

Prøv å tenk praktisk. En annen måte å utvikle forståelsen er å endre litt på parameterne og se hvordan det påvirker sluttresultatet.

Andre ting er å snu på formler. Sitt med excel og geogebra slik at du får det i fingrene og at det går fort på eksamen.

Anonymkode: 666e8...6e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Anbefaler deg å øve masse på eksamensoppgaver! 

Planen er å øve på eksamensoppgaver når det nærmer seg eksamen, typisk 1 uke før. Er det lurt tror du? 

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Planen er å øve på eksamensoppgaver når det nærmer seg eksamen, typisk 1 uke før. Er det lurt tror du? 

Nei, 1 uke før er alt for sent. Dersom du tar matte som privatist er eksamensoppgaver minst like viktig som boken! 
Da jeg tok R1 matte som privatist, brukte jeg 70 % av tiden min på eksamensoppgaver. Leste ikke særlig mye i boken. 
Anbefaler deg å starte nå. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, 1 uke før er alt for sent. Dersom du tar matte som privatist er eksamensoppgaver minst like viktig som boken! 
Da jeg tok R1 matte som privatist, brukte jeg 70 % av tiden min på eksamensoppgaver. Leste ikke særlig mye i boken. 

Enig! 

Eksamensoppgaver er svært viktig, kanskje viktigere enn boken. 
Dersom man aldri gjør eksamensoppgaver vil man få et sjokk på eksamen! Oppgavene man får i boken samsvarer ikke helt med oppgavene/strukturen man får på den virkelige eksamen.
Nå vet jeg ikke helt hvordan 1P-eksamen er lagt opp, men generelt går oppgaver igjen og igjen for hvert år på de fleste matte-eksamene. (Spesielt R-matte). 

Anonymkode: 2cfec...9f0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk for svar, da skal jeg gjør det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altfor sent! Start allerede nå, løs alle oppgavesettene du finner på udir og matematikk-siden på nett. Øv som om det var eksamen: max 2 timer på del 1 og max 3 timer på del 2. Tiden på eksamen går ekstremt fort og trening er alfa og omega. 

Anonymkode: 7a739...d77

Skrevet

Du må øve på gamle eksamensoppgaver! De er mye mer sammensatte enn de i boka. Nå har det kommet ny læreplan så les denne også, for en del av det man hadde før på 1 p er nå erstattet av noe annet. Øv deg også på å levere oppgavene i Word! Som at du må klippe ut bilder av feks Geogebra og lime inn samt svare med en svartekst. Man har dårlig tid under eksamen. Anbefaler deg å løse ett eksamenssett om gangen.

Anonymkode: 6e4d3...44e

Skrevet

Det er ikke så mange eksamensoppgaver som ligger ute i 1p til ny læreplan. Det kan også være at eksamenen du skal ha blir ulik de som ligger ute fra vår 2021 og høst 2021 (samt eksempeloppgaver), da et fag er i stadig endring i oppstarten av ny læreplan og ny eksamensforskrift. 

Så i tillegg til at du må jobbe godt med læreboka, og gjøre de eksamensoppgavene du kan finne, så må du være forberedt på å møte en eksamen som kanskje er litt ulik de du har sett. 

Anonymkode: d6c3d...081

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er ikke så mange eksamensoppgaver som ligger ute i 1p til ny læreplan. Det kan også være at eksamenen du skal ha blir ulik de som ligger ute fra vår 2021 og høst 2021 (samt eksempeloppgaver), da et fag er i stadig endring i oppstarten av ny læreplan og ny eksamensforskrift. 

Så i tillegg til at du må jobbe godt med læreboka, og gjøre de eksamensoppgavene du kan finne, så må du være forberedt på å møte en eksamen som kanskje er litt ulik de du har sett. 

Anonymkode: d6c3d...081

Det er bare 1 tidligere eksamensoppgave som retter seg mot den nye læreplanen som er ute. Men det jeg kan gjøre er å øve på noen tidligere eksamensoppgaver fra 2P, ettersom en del pensum fra "gamle" 2P er nå 1P (prosent, potents, standardform osv)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...